Snorklausmuistoja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Omppu_04
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 11:23, 27.04.2005

Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Omppu_04 »

Tuli tuossa mieleen lukiessani riutta-akvaarioista, kuinka pari vuotta sitten Malediiveilla snorklasin ensimmäisiä kertoja ihan todenteolla. Harmittaa kovasti että ei tullut mieleen hankkia pokkarille suojapussia, jotta kunnollisia kuvia olisi saanut räpsittyä. :( Muutoin kamerat kulkivat mukana, ja pari filkkavesipokkaria tuli saaren putiikista ostettua.

Mieleen on jäänyt eritoten, ei mikään pieni silli mutta ei mikään jättiläinenkään, mahdottoman kaunis kala.. Kala kiehnäsi kokoajan lähelläni ja tätä ihmettelin, kunnes tajusin että varmaan luuli jättiläismäiseksi kaverikseen tai haastajakseen, sillä olin pukeutunut samoihin väreihin. Kala edusti kaunista vaaleanpunaista ja vaalean sinistä, ja näitähän löytyi omista bikineista, kala selvästi bongasi vaaleansiniset bikinit ja vaaleanpunaiset varpaan kynnet. [;)] Hajua ei ole, mikä kala on kyseessä, mutta hauska kaverimuisto jäi. :D

Rannan tuntumassa, aivan rapujen valloittaman ranta"kallion" reunan lähellä sain maistaa myös kiukkuista pikkupetoa. Tajusin, että jokin pieni pirulainen yritti purra useampaan otteeseen. Tämä pikkupiru hyökkäsi minua kiusattuani myös mieheni kimppuun, ja pienen pieni kala sai molemmat ihmetyksen valtaan ja säikytti meidät. :twisted: :mrgreen: Mielestäni kala oli aivan selvästi jonkin sortin Tokko, tarkempaa hajua ei ole. Pientä pirua ei tämän jälkeen enää näkynyt.

Muutoin tuo kurkistus vedenalaiseen maailmaan oli ihanaa, vaikka pelkäsin kuollakseni että kosken johonkin koralliin tai jokin isompi mölli hyökkää kimppuuni. Kalaparven keskelläkin tuli ihmeteltyä pulahdettuani ympyrää kiertävien jättimäisten kalojen ringin keskelle, hassu tunne. Kiusa tuolla oli tuo suolainen vesi, mikä kirvelsi silmiä ja teki sukeltamisen oikeastaan mahdottomaksi.. kovasti olisi riutan reuna kiinostanut syventyessään, mutta ehkä oman turvallisuuteni kannalta oli parempi että killuin kuin pullon korkki pinnalla vaikka sukeltaa yritinkin. Monenmoisia ötököitä tuli nähtyä ja snorklausta ei olisi malttanut lopettaa kesken, ja tästä olikin muistutuksena mukavat rajat ja palanut iho. Hinku koralliriutoille takaisin pääsyyn on kova.

Onko muilla jäänyt jotain erityistä mieleen snorklaamisesta tai sukeltamisesta (vielä minäkin joskus sukelluskurssin käyn!!) ja jos, missä päin olette snorklanneet tai sukeltaneet?
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Snorklaaminen on itselle se etelän matkojen 'juttu'. Olen kurkkinut pinnan alle kotoisten ja järvien ja itämeren lisäksi Pohjanmerellä, Atlantilla, Välimerellä, Mustallamerellä, Punaisellamerellä, Intian valtamerellä, Etelä-kiinan merellä, Tyynellämerellä ja Karibialla.
Parhaiten mieleen jääneitä hetkiä ovat olleet kohtaamiset haiden kanssa Kaukoidässä, muut suuret kalat (barrakudat, rauskut, kyhmyhuulikalat ja tonnikala), ja erittäin syvälle pystysuoraan putoavat riutan reunat.
Digiaikakauden kuvasaalista reissuilta http://kuvablogi.com/blog/118/83/
Omppu_04
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 11:23, 27.04.2005

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Omppu_04 »

Upeita kuvia! Kateeksi käy. :) Aika kauan ilmeisesti on tullut harrasteltua?

Hait on kovasti itseä kanssa kiehtoneet, samalla pelkään mutta samalla ihailen, ehdottomasti olis huippua päästä livenä haita katselemaan. Barracudan kohtaamisesta tulis varmaan itku. :mrgreen:
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Hienoja kuvia!!!
Saimaalla on tullut ihan rannalla snorklattua ja ahventen ja särkien seuraaminen oli todella mukavaa. Ja kyllä tuntui hienolta nähdä peräti salakoita! :D

Hait ovat minustakin kovin kiehtovia, ei niin pelottavia (paitsi valko-, härkä-, tiikeri- ja makrillihait). Yksi suurista unelmistani on nähdä haita luonnossa. Myös valaiden näkeminen olisi mahtava kokemus, mutta se ei ehkä ihan snorklaamalla onnistu. :D
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Omppu_04
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 11:23, 27.04.2005

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Omppu_04 »

Omppu_04 kirjoitti:Mieleen on jäänyt eritoten, ei mikään pieni silli mutta ei mikään jättiläinenkään, mahdottoman kaunis kala.. Kala kiehnäsi kokoajan lähelläni ja tätä ihmettelin, kunnes tajusin että varmaan luuli jättiläismäiseksi kaverikseen tai haastajakseen, sillä olin pukeutunut samoihin väreihin. Kala edusti kaunista vaaleanpunaista ja vaalean sinistä, ja näitähän löytyi omista bikineista, kala selvästi bongasi vaaleansiniset bikinit ja vaaleanpunaiset varpaan kynnet. [;)] Hajua ei ole, mikä kala on kyseessä, mutta hauska kaverimuisto jäi. :D
Nyt mä sen keksin, se oli Ruutuhuulikala (Halichoeres hortulanus), mutta jostain kumman syystä sen pää näytti pinkimmältä kuin mitä kuvissa näyttää, joten mielsin sen puhtaasti pinkin ja sinisen väriseksi. Kiehnäsi tosiaan kovin kiinostuneen oloisena kokoajan ympärilläni ja seurasi.

https://ig08pq.bay.livefilestore.com/y1 ... ulanus.jpg
Monniliini
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 16:13, 16.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Snorklaaminen on kyllä yksi upeimpia kokemuksia. Itse olen snorklannut muun muassa Egyptissä, Karibialla ja Australiassa. Parhaiten mieleen on jäänyt kohtaaminen ja poseeraaminen "Wallyn" kanssa Suurella Valliriutalla, Australiassa.
Wallyseni.jpg
Wallyseni.jpg (128.79 KiB) Katsottu 1044 kertaa
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Monniliini kirjoitti:Snorklaaminen on kyllä yksi upeimpia kokemuksia. Itse olen snorklannut muun muassa Egyptissä, Karibialla ja Australiassa. Parhaiten mieleen on jäänyt kohtaaminen ja poseeraaminen "Wallyn" kanssa Suurella Valliriutalla, Australiassa.
Wallyseni.jpg
Voi, että on suloinen! Oikeasti, suloinen! Onko kyseessä kyhmyhuulikala?
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Monniliini
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 16:13, 16.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

kalahullu123 kirjoitti: Voi, että on suloinen! Oikeasti, suloinen! Onko kyseessä kyhmyhuulikala?
Mä en itse asiassa tiedä/muista. Ehkä googlettamalla löytyisi. Pariskunta tuollaisia eleli siinä snorklauspaikalla. Ilmeisesti hyvin reviirisidonnaisia, mutta totaalisen leppoisia. Tuolla kalalla oli muistaakseni yksi hammaskin :mrgreen: Se oli kyllä ihana. Pysty tosiaan koskettamaan, eikä se pelännyt. Ja kuten kuvasta näkyy, ei mikään ihan pienikään. Itekin olen vähän reilu 170cm eli en ihan pätkä :) Kaiken huippu oli se, kun valokuvaaja toi samalla reissulla käteen vaaleahkon merimakkaran. Ei siinä mitään, mutta kaveri luuli, että se on ranskanleipä tms. ja ruoaksi tuolle kalalle :mrgreen: :mrgreen:
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Kyllä tuo on kyhmyhuulikala (Cheilinus undulatus). Samoja 'sintteja' näkee Sharmissa Punaisellamerellä.
Monniliini
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 16:13, 16.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Fisu kirjoitti:Kyllä tuo on kyhmyhuulikala (Cheilinus undulatus). Samoja 'sintteja' näkee Sharmissa Punaisellamerellä.
Juuri sielläki oon snorklannu, mutta en noita nähny siellä.
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Snorklausmuistoja

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Joskus muutama vuosi sitten snorklasin kroatiassa ja pohjalla oli mm. merisiilejä ja sitten jotain ihme mustia pötköjä. Pohjasta otin puolikkaan merisiilen (jonka joku elukka oli syöny) Siisä se oli rannalla ja sitten se muuttu lilaksi ja sen piikit taittuivat ja lopulta irtosivat. :( :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”