Kypsyttämiseen neuvoja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
leitz84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 15:09, 05.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Kypsyttämiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja leitz84 »

Voisiko joku keroa minulle selvät ja helpot ohjeet 60-l akvaarion kypsyttämiseen. Järven sivujen ohjeet ovat myös niin pitkät ja tuntuvat monimutkaisilta...

Kuinka kauan kypsyminen kestää? Ja miten tekisin sen yksinkertaisimmin?
Mistä saisin halvat testit testaamaan vettä ja minkä merkkiset?

Käykö miljoonakalat ja platyt yhteen?

Olen aika epätoivoinen. En ole tiennytkään että akvaarion perustaminen on näin monimutkaista.

Kiitoksia avusta!!
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: kypsyttämiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

leitz84 kirjoitti:Voisiko joku keroa minulle selvät ja helpot ohjeet 60-l akvaarion kypsyttämiseen. Järven sivujen ohjeet ovat myös niin pitkät ja tuntuvat monimutkaisilta...
Eipä niitä kovin selvemmin voi selittää. Voisin toki referoida asiat tähän, mutta sisältö olisi sama. Pääasia on se, että akvaarioon lisätään sopiva määrä ammoniumia ja seurataan nitriitin ja nitraatin syntymistä pitäen samalla ammoniumin määrä sopivana.
Tuo on nykykäsityksen mukaan oikea tapa kypsyttää akvaario. Vaihtoehto on stressata kaloja ja tehdä homma perinteisesti. Toki sen voi tehdä monella tavalla noitten väliltäkin esim. käyttäen kaupallisia bakteerivalmisteita (joiden toimivuudesta on eriäviä mielipiteitä), mutta suosittelen J. Järven sivuilla kerrottavaa tapaa.
Kuinka kauan kypsyminen kestää? Ja miten tekisin sen yksinkertaisimmin?
Mistä saisin halvat testit testaamaan vettä ja minkä merkkiset?
Kestää käsittääkseni 3-5 viikkoa. Halvalla testit saa saksasta, kaupasta ne saa tuplahinnalla heti. Merkeistä on yhtä monta mielipidettä, kun on merkkejäkin. Itselläni on Seraa, monet käyttää Tetraa ja JBL:ää on myös kehuttu.
Käykö miljoonakalat ja platyt yhteen?
Käy. Ne tarvii kovaa ja emäksistä vettä ja Suomessa vesi on yleensä pehmeää, mutta sitä voi kovettaa helposti.
Olen aika epätoivoinen. En ole tiennytkään että akvaarion perustaminen on näin monimutkaista.
Ei se ole, kun asiaa miettii hetken.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Ammoniumkloridia käyvään akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Olen tässä pohtinut että mitähän kalakaverit tykkäisivät jos jo käyvää akvaariota valmisteltaisiin vastaanottamaan suurempi kala- (ja kakka-) kanta lisäämällä veteen ammoniumia.
Ongelmana vain on etten ole mistään löytänyt tietoa siitä että paljonko ammoniumia kalat kestävät. Nolla ei voi olla oikea vastaus koska kyllähän kalat sitä tuottavat eikä se välittömästi sieltä häviä, tai jos häviää niin silloinhan lisätyn ammoniuminkin pitäisi hävitä hyvin nopeasti.

Leitzille neuvoksi että JJärven suosittelema 5 mg/l tarkoittaa 60 litran akvaariossa siis 300 mg ammoniumia eli hieman alle yhtä grammaa ammoniumkloridia (saa apteekista, Lpr:n Prisman apteekissa 50g maksoi 0,50 e, YA tarjosia kiloa 6 eurolla). Itse tein tuosta 50 grammasta 500 g vesiliuosta eli 10% liuoksen, sinun akvaarioosi tuollaista liuosta pitäisi lisätä 8,6 ml. Mittaaminen on helpointa lääkeruiskulla.
Hatzizi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 15:16, 27.02.2003

Viesti Kirjoittaja Hatzizi »

Ikävä naklkuttaa, mutta ei millikset platyt sovi sen mukaan yhteen mitä olen lukenut...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei se ammonium kaloille kovinkaan vaarallista ole. Myrkyllisyyden raja ei ole mielessäni, mutta ei siis kovin myrkyllistä.
Ammoniakki sitä vastoin on jo pieninä pitoisuuksina myrkyllistä.

Happamessa vedessä pH alle 6,5 ei esiinny lainkaan ammoniakkia, sillä se kaikki on ammoniumina.
Aiheesta lisää:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... ammoniakki
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kypsyttämiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

leitz84 kirjoitti:Voisiko joku keroa minulle selvät ja helpot ohjeet 60-l akvaarion kypsyttämiseen. Järven sivujen ohjeet ovat myös niin pitkät ja tuntuvat monimutkaisilta...
Ei kauaa kestä kun innostun kypsyttämään jonkun altaan malliksi, joten kirjoitan siitä kuvien kera varmasti. (ehkä 40l akvaarion mattosuodattimella) :mrgreen:

Pitäisi ostaa se digitaalinen vaaka ennen sitä koska meille olisi tarvetta mokomalle laitteelle.

Tämä sen takia kun tätä kysytään useasti ja ajattelin että taidampa kirjoittaa käytännössä tapahtuvaa hommaa.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Hatzizi kirjoitti:Ikävä naklkuttaa, mutta ei millikset platyt sovi sen mukaan yhteen mitä olen lukenut...
Tälle saat kyllä kertoa perustelut... En tosiaan ole kokenut tällä alalla, mutten usko oppineeni tätä perusasiaa väärin.
okanderi1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 20:24, 06.10.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja okanderi1 »

Hatzizi kirjoitti:Ikävä naklkuttaa, mutta ei millikset platyt sovi sen mukaan yhteen mitä olen lukenut...
mitäköhän sä olet lukenyt kun mun lukemisien mukaan kovuudet,ph ja alue mistä kalat tulee on sama. Kerro mitä oot lukenu :?
Anii
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 20:33, 21.09.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Jos haluat vähän tiiviimpiä ohjeita, katso täältä Saaran ohjeet: http://www.sunpoint.net/~saarahamal/akvaa.html
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Hatzizi kirjoitti:Ikävä naklkuttaa, mutta ei millikset platyt sovi sen mukaan yhteen mitä olen lukenut...
Myös minua kiinnosta että mitä häh? Nimen omaan miljoonakalat, platyt, miekkapyrstöt ja mollit (makeanveden kanta) sopii samanlaiseen lievästi emäksiseen kovahkoon veteen, ja lömpötilahaarukkakin käy yksiin. Oletko varma ettet nyt sekoita joitain lajeja?

Lähdekirjallisuutta, kiitos!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”