Liejuryömijöiden sisustus

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Vihdoinkin on tilauksessa liejuryömijöitä. Etsinyt otukia varmaan 10 vuotta ja kerrankin natsasi saatavuus ja tyhjä allas. Suunnitelmani sisustuksesta on seuraava: akvaario p*l*k 150/75/35. Maapinta-alaa apaut 80 prossaa. Pengerrykset niksipirkan maliiin hiekalla täytetyillä sukkahousuilla (tupla mallia mummo) ja pirusti puutavaraa. Onko kokemuksia kevytsorasta akvaariokäytössä. Aatostelin jos pohjakerrokseen laittaa kecytsoraa, väliin hengittävää puutarhakangasta ja päälle hiekkaa niin ei painaisi niin paljoa ja olisi helpompi rakentaa se pieni puro (iso ulkosuodatin), jota olen myös suunnitellut. Pytty on jo murtovesivalmiina, suodattinet pulppuaa (akva on valmiiksi kypsynyt) ja silleen. Pallokalani Leonid - R.I.P. Ensi torstaina tulevat uudet asukit. Kolme barbatusta (viittä hain mutta ehkä mylöemmin lisää jos löytyy, mielummin liian vähän kuin liian paljon). Kokemuksia, vinkkejä, ideoita otetaan mieluusti vastaan....
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
Halla76
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 10:22, 14.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Kuulostaa kivalta projektilta.
Olen miettinyt itserakennettua taustaa jonne tulis kasveille esim kultaköynös pengerryksiä, kasvaisivat siten mukavasti vettä kohdin. Ja ehkä vesi valuaisi seinämää pitkin putouksen lailla. Kasvit ehkä tulisivat myös ulos altaasta. Itsellä axolan keskellä on kukkalaatikko josta kultaköynnös kasvaa altaaseen, samalla tuo suojaa axoille.
Taustaa olen suunnitellut jo jonkin aikaa ja sen toteutan kun olen keksinyt tarpeeksi hyvän suodatusratkaisun ettei piilevää tule :twisted:
Itse olen kasvatellut puduaareissa juuri kultaköynnöstä ja kirjovehkaa. Akvaariolinnassa on paria kasvilajia juuri tähän tarkoitukseen. (Mulle ei jää nimet millään päähä, jossen tajua niitä kirjoittaa ylös)
Paljon ajattelit laittaa vettä? Millainen valo?
Mäkin niin haluisin liejuryömiöitä muttei ole tilaa :(
317l vettä
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Luin moneen kertaan tuon sukkahousupätkän, mutta en tajunnut miten olit ajatellut tehhdä. Mutta muutamia kokemuksia silti. Liejikset tykkää lutrata 'rantaviivassa' eli hiekkolöllössä veden ja kuivanmaan rajalla. Eivät niinkään menee kuivalle hiekalle. Siinä liejuisssa on sitten ihana mönkiä ja kiereskellä :) Liejikset kakkivat (ja syövät) sitten sinne rannalle, joten sitä hiekkaa joutuu välillä pöllyttämään/vaihtamaan tms. Saattavat olla reviiritietoisia, eli mulla oli aikoinaan kaksi maaplänttiä ja kolme liejistä, niin kolmannen jouduin viemään takaisin kauppaan, kun sille ei ollut omaa palstaa. Eivät siis viihdy välttämättä kylki-kyljessä. Lecasora kelluu, joten san käyttäminen pinnan alla voi olla hankalaa :)
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Jee...mutakipparit ovat altaassa. Niksi-Pirkan sukkahousuniksi toimi paremmin kuin odotinkaan. Sain pengerrettyä hienon "rivieran", avuksi laitoin matalan mangrovekannon mallia xxl ja muutaman korallikiven. Sukkahousu toimii koska pengerryksen ei noin matalassa pytyssä ja noilla kaloilla tarvitse olla kummoinenkaan. Vettä on noin 10 senttiä. Akvaariosta tuli omasta mielestäni suorastaan hieno (paras tähän mennessä) ja ennen kaikkea luonnollisen näköinen. Kevyttä ongelmaa massiivisen ulkosuodattimeni putkien ja lasipintojen höyrystymisen kanssa. Muuten kaikki meni enemmän kuin nappiin...kop..kop...sukkahousutkin ovat tismalleen samaa väriä kuin kauniston hiekka eli pengerrystä ei edes erota.
Ensihuomijoita kaloista:
- kaikkea muuta kuin arkoja
- eivät tykkää uimisesta, ja sekin vähä on kuin viisivuotiaiden uimakoulusta eli jos haluaa pitää lasit puhtaana höyrystä kannattaa avoin kansitila laittaa sinne syvään päähän. Ja vähän reunusta varmuuden varalta. Muutenhan, kuivalta ponnistaessaan mutamaisterit ovat oivia kiipeilijöitä. Pystyvät tahtoessaan kiipeämään myös lasia pitkin.
-- isommassa tilassa enemmän reviiritietoisia, vaikuttaa siltä että minulla on kaksi urosta ja yksi naaras, Ei sen puoleen että tappelelisivat mutta johtaja ottaa oman reviirinsä ja tiheämmässä populaatiossa (jossa pari naarasta lisää) kingi ei luultavasti jaksa vahdata niin tarkkaan. Joskin ei mikään ongelma nytkään, tilaa löytyy.
- mutamellestäjillä on yksi lempiasento: perse märkänä ja pää kuivana. Lilluvat kuin savolaiset mursuturistit Alanyan rantsuilla. Akvaarioni hienoin (silmälle) yksityiskohta eli mangrovekanto on suorastaan käyttämätön. Toisaalta se on pakko olla siinä tai vallitus lössähtää. Vedestä nousevat korallikivet ovat myös hyvässä suosiossa.
Laitan kuvia kun saan tuon höyrystymisongelman jotenkin ratkaistua ja sen paremman kameran patterit ladattua.
Hyvää jussia,
toivoo jussi.
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Niin ja kannattaa sisustaa baluaario silleen että ei ole vain yhtä isoa maakaistaletta vaan akvaarion koon ja mahdollisuuksien mukaan useita. Kylän kingi valtaa sen parhaan biitsin joka tapauksessa oli se lähes kuinka iso tahansa. Itse ratkaisin ongelman tekemällä pengertämällä aika epäsäännöllisen vesirajan, missä ei ole aina suoraa näköyhteyttä toiselle reviirille. Liejuryömijä on parvikala eli ei ne nyt tapa heti toisiaan vaikka kohtaavatkin, mutta uskon että niillä kaikilla on hauskempaa jos jokainen löytää oman nudistipoukamansa tai ison kivensä. Itellä on vähän semmoinen kutina (olen seurannut otusten elämää myös luonnossa) että hankin kolme naarasta (helpommin sanottu kuin havannoitu, eli ne pienimmät jotka eivät sentään ole niin pieniä että mahtuvat suuhun, ovat ehkä naaraita) lisää. Ne on kuitenkin parvikaloja ja muodostaa sosiaalisen yhteisön. Kaksi koirasta ja yksi naaras on perinteisesti ollut vain murheenkryyni - myös kädellisten keskuudessa.
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja K.S »

Moi, huomasin vasta nyt tämän ja aika hyvin näyttää jo menevän.
Kyllä jokaisella pitää olla oma paikka missä kölliä :) ja tosiaan kingi ottaa parhaan paikan.
Mulla oli niitä aikoinaan isohko parvi n 20 kpl ja allas oli jotain 3,5 m x 1 m pohjapinta-ala, metri oli maata ja veden syvyys vaihteli 5 cm - 10 cm.
Kivi ja juurakoita oli vesialueella ja niistä muodostui pikku saaria missä aina joku makoili.
Hiekkana hienoa korallihiekkaa ja puhallushiekkaa sekaisin.
Kyllä urokset tappeli ja parhaista paikoista jatkuvasti :)
Tein ns aaltokoneen jotta vedenpinta nousisi ja laskisi, pumppasin 80 litran saaviin vettä ja kun se oli melkein täynnä se tyhjentyi hetkessä takas altaaseen, ja sama taas alusta.
Kokeilin mysö viittoilijarapuja Uca sp mutta lijikset söi niitten jalat .
Joku ehkä muistaa altaan, oli Vantaalla Akvaariolinnassa 2003 - 2006 silloin kun se oli vielä näyttely.
Ja tekihän ne poikasenkin :) , dokumentoin HAS ille mutta ei ole vielä kultamerkkiä näkyny ;)

Liejikset lähti hyvään kotiin Ouluun :)
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Kuvia sisustuksista odotellessa.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kuvia vauvasta josta kerroin ja sori OT
Liitteet
Liejumamma1.jpg
Liejumamma1.jpg (14.36 KiB) Katsottu 2877 kertaa
Liejuvauva1.jpg
Liejuvauva1.jpg (17.82 KiB) Katsottu 2877 kertaa
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Nuo on kiehtovia otuksia. Polttelis tuomoinen allas rakennella kyllä, mutta toistaiseksi ei siihen ole paukkuja. Laittakaa lisää kuvia :D
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja K.S »

Joko saadaan kuvia liejudaariosta :)
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja srd »

Californian Academy of Sciencessä oli liejuryömiöillä ihan mielettömän hieno allaskompleksi. Okei, siitä kasvoi oikea mangrove jne, mutta pohjalla oli hieno hiekka, syvimmillään n. 20cm vettä ja mangroven allan kuiva maa-alue. Siellä täällä oli puun tiputtamia lehtiä. Virtausta en hirveästi altaassa havainnut.

Jos tosta nyt jotain kuvaa saa aikaiseksi :)

edit: kirjoitusvirhe nimessä :D
Viimeksi muokannut srd, 21:53, 29.06.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Moro. Mutakipparit senkun porskuttaa. Tein pientä hienosäätöä altaaseen. Sahasin pikkupätkän kantoa pois että sain päällyslasit tiiviiksi ja hienonhienot sukkaesteet [:I] poistettua. Samalla otin pois käytöstä keskimmäisen päällyslasin kun aatostelin että siitä kohtaa eivät mutakipparit kykene kiipeämään. Nyt näkyy etulasistakin jo läpi, kun ei ole ihan vesihöyryssä. Sahasin myös imuletkun muoviputkea lyhyemmäksi kun suodatinputki lojui poikittain. Suodattimen imuletkun rikkasihvilä on vaan niin pirun iso että jouduin nostamaan 5 senttiä veden pintaa, ettei se pirulainen imisi ilmaa. Eli ei ole hyvä vieläkään. Tahdon vähemmän vettä ja enemmän biitsiä. Kimiltä kysäisisin että mihin ne kipparit silloin kuti? Tuskin siinä pytyssä oli kuitenkaan mitään puolen metrin syvää onkaloa tai muuta vastaavaa? Itse laitoin pari paksua bambunpötköä viistosti hiekan sisään (ja ehkä laitan sinne pienen kehdon jo valmiiksi tulevalle jälkipolvelle...) . Kuvia pistän tulemaan jahka kerkeän (nyt kun lasistakin näkee jo läpi).
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Tässä näitä lupaamiani kuvia.

Kuva
Hasselhof vahtii rannalla kuppiaan. Huomaa myös suhteellisen komea pömppämaha.

Kuva
Tässä huono otos pytystä. Kuten näkyy, siinä on nyt liikaakin vettä.

Kuva
Virallinen valvoja Gerlander työnsä ääressä.
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja K.S »

David ja Aulis ovat saaneet hienon kodin :)

Meidän altaassa oli kanssa silloinen puolustusministeri Kääriäinen ;)
Jeppex83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 08:41, 12.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Jeppex83 »

Siisti allas sulla. Itse tein pleksistä pengerryksen taka-alalle, putket piiloon taustastyroksin/ hiekan alle. Sivussa oikealla oleva hiekka valuu pikkuhiljaa, mutta pari kertaa kuukaudessa vaikka veden vaihdon yhteydessä voi hiekan tasoa taas nostaa. Meillä on 3 liejistä, ruokana pääasiassa surviaisia ja joskus katkarapua. Tänään kun olin pihalaattoja laittamassa niin löyty niille pari matoakin ;) ja maistui kyllä. Hiutaleitakin syövät muttei taida olla mitään herkkua, onko ruokaehdotuksia? Monet sanoo, että kiusaavat toisiaan kovasti, mutta meillä ainoastaan silloin pientä kinaa kun on ruoka-aika. Laji on siinä mielessä mukava kun näkee mahan pyöreydestä onko kaikki saaneet jo ruokansa, jos ei niin sitten lisää sapuskaa :)
Liitteet
1.JPG
1.JPG (44.97 KiB) Katsottu 2556 kertaa
2.JPG
2.JPG (58.55 KiB) Katsottu 2556 kertaa
3.JPG
3.JPG (32.66 KiB) Katsottu 2556 kertaa
4.JPG
4.JPG (63.24 KiB) Katsottu 2556 kertaa
Jeppex83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 08:41, 12.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Jeppex83 »

K.S minua kiinnostaisi mitkä oli olosuhteet jotka laukaisivat lisääntymisen. Olen kuvitellut suurimman syyn olevan täydellisen kutuluolan puuttumisen, johtuen että harvat laittavat savea akvaariomateriaaliksi. Netistä aika heikosti löytyy tietoa Liejuryömijöiden kudusta. Joskus luontodokumentissa oli, että joku laji rakentaa kutuluolan minne vanhempi käy puhaltamassa hapekasta ilmaa vähän väliä, munat olivat seinämillä vesitason yläpuolella. Saatan muistaa väärinkin, ohjelman näin joskus vuosia sitten.
Halla76
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 10:22, 14.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Kummatkin altaat tosi hienoja! Tosin kaipaisin hiukan elävämpää kasvia..
317l vettä
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Neillä syödään aika pitkälti samaa ruokaa, kalat ja minä. Katkarapuja ja simpukanlihaa. Maistuu myös mun plekoille. Aika hauskaa seurattavaa toi ruokkiminen. Hasselhof(kingi) yrittää epätoivoisesti omia kaikki ruuat itselleen ja epäonnistuu aina surkeasti. Ne on aika ovelia kaloja. Voisi sanoa jopa fiksuja...siis kaloiksi. Kysäisen että onko punaiset silmät johtajan merkki vai onko mahdollisesti muillakin, isommassa porukassa? Ne simnät meinaan selvästi leiskuu tunnetilojen mukaan. Hyppiikö ja pomppiiko teidän liejikset? Ite en ole löytänyt nitään selitystä tai tarkoitusta kuin että ne tekevät sitä huvikseen.
Mutta hyviä kuvia. Olisi mielenkiintoista saada maahan myös muita kajeja. Mitä lukenut, niin tää kirjoliejuryömijä taitaa itse asiassa olla sieltä vaikeimmasta päästä. Mulla on vielä tilaa kahden metrin pytylle.
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Aikaisemmin mulla oli murtovesipallokaloja. Pantteripalloja. Kuolivat mystisesti yksi kerrallaan. Uskalloan väittää että siinä on yksi akvaariokalalaji joka on täysin soveltumaton akvaarioon. Oletteko nähneet yhtään blogia tms jossa pallokala olisi esim 10-vuotias (tiedän yhden). Pelottaa että liejiksien kanssa käy samoin. Tuskin.
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja K.S »

Jeppex83 kirjoitti:K.S minua kiinnostaisi mitkä oli olosuhteet jotka laukaisivat lisääntymisen. Olen kuvitellut suurimman syyn olevan täydellisen kutuluolan puuttumisen, johtuen että harvat laittavat savea akvaariomateriaaliksi. Netistä aika heikosti löytyy tietoa Liejuryömijöiden kudusta. Joskus luontodokumentissa oli, että joku laji rakentaa kutuluolan minne vanhempi käy puhaltamassa hapekasta ilmaa vähän väliä, munat olivat seinämillä vesitason yläpuolella. Saatan muistaa väärinkin, ohjelman näin joskus vuosia sitten.
Altaassa oli paljon isoja mangrovejuurakoita ja niissä oli isoja ja pieniä luolia. altaan pohjamateriaali oli hienoa korallihiekkaa ja nollahiekkaa sekaisin, koostumus melkein savimainen.
Joka toisella kerralla vaihdoin puhdasta merivettä ja toisella kraanavettä, välillä säätäen niin että ei ollut kumpaakaan täysin. Ruokana pakastettua mysistä krilliä, artemiaa ja raeruokia, kaikki kelpas :)
Ja kuten mainitsin aikaisemmin niin altaassa oli aaltokone, veden pinta laski hitaasti 5 cm ja sitten nousi nopeasti takas samalla hapettaen vettä voimakkaasti, tästä ne tykkäs :)
Ilman kosteus ja lämpötila oli aika korkea, talvella n 25 ja kesällä 30. Auringon valoa pikkasen mutta muuten metallihalogeenivalo ~6000 K 10 h.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Hitsi, kamala liejukuume alkaa vaivata kun tätä lukee :) Onko tuo upea puun kanto ihan ehtaa tavaraa, vai keraaminen/jotain massaa? Mulla ongelmaksi tuli yllättäen että puoliksi veden pinnan yläpuolella olevat juurakot alkoivat kehittää bakteerikalvoa/hometta kun saivat happea ja kosteutta sopivasti. Kasveista mulla muuten viihtyi ainakin tavallinen-/jättivallisneria oikein hyvin ja muistaakseni joku liuskavesitähdikki. Jos ei tuu itselle lähtöä rapakon taa vois kyllä harkita liejulaarin pystytystä syksyllä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Niin mullekin iskee kuume noihin liejuryömijöihin. Ovat melko persoonallisen oloisia kavereita!
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Jeppex83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 08:41, 12.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Jeppex83 »

Joo kyllä ne Liejikset hyppii, joko silloin kun ne säikähtää tai sitten se on vaan luonnollinen vietti. Siinä dokumentissa minkä näin, sanottiin että se on voimannäyttöä kuka hyppää korkeimmalle ja ehkä myös siten saa paremmat näkymät naaraista/ ympäristöstä.

Liejuryömijöistä on netissä hyvin vähän tietoa ja sekin tieto on hyvin ristiriitaista keskenään: Vesiarvot, lajin koko ja käyttäytyminen on vähän ristiriitaista eri sivujen välillä.

Sukupuolesta en osaa sanoa mitään. Kaksi yksilöä on kyllä kookkaampia/ brutaalimman näköisiä. Lienevät uroksia. Tappelua ei ole kuin ruokailun yhteydessä, mutta aika pienimuotoista.

Sanoit että lasit höyrystyy, itsellänikin höyrystyi aika pahasti ja hometta rupesi kerääntymään kantojen pinnalle, mutta porasin dremelillä toiseen muoviseen päällyskanteen n.10 kpl 0,5mm reikiä ja otin toisen lampun pois käytöstä, niin höyrystyminen lähes hävisi, nyt sitä höyryä on enää kolmannes siitä mitä sitä oli alunperin. Siinä vain pitää olla tarkkana ettei tee reikiä liikaa, koska ilmankosteuden pitäisi olla kuitenkin kohtalaisen iso lajille. Mulla on vedenlämmitin 27c, jos ne molemmat lamput oli päällä niin lämpötila nousi yli 30c veden yläpuolella.

Ne pikkukannot ovat ihan aitoja, se iso mangrove on jotain posliini/muoviseosta, mutta hyvän näköinen silti :) . Ne kannot mitkä on vedenpinnan yläpuolella rupeaa helposti homehtumaan/mätänemään. Itse olen ratkaissut ongelman kastelemalla letkulla ne kannot aina vedenvaihdon yhteydessä eli kerran viikossa.

Olis kyllä hieno kun olisi oikein iso akvaario ja moiset aaltokone systeemit, tila loppuu kesken :P
Jeppex83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 08:41, 12.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja Jeppex83 »

Ristiriitaista tietoa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Liejury%C3%B6mij%C3%A4t

Sanoo että Kirjoliejuryömijä on Periophthalmus chrysospilos ja Siniliejuryömijä on Periophthalmus barbarus.
Mutta itse olisin sitä mieltä, että Periophthalmus barbarus on kirjoliejuryömijä.

Omani ovat Periophthalmus barbarusia. Mutta niitä kaupattiin mulle akvaariokaupassa nimellä Periophthalmus vulgaris ja myynnissä oli myös Periophthalmus barbarusia.

Lähdin sitten selvittämään, että mikä se vulgaris on ja siitä löytyi vielä vähemmän tietoa.

No googlesta sanottiin että se on synonyymi Periophthalmus argentilineatus. Soittelin lisätietoa, että onko se nyt sitten se argentilienatus, mutta lopulta selvisi, että ne on luultavasti kaikki samaa lajia, mitä kaupassa oli myynnissä eli barbaruksia. No kalat tilaukseen ja mielenkiinnolla odottamaan, että mitä sieltä tuli. Ja ovat barbaruksia.

Monessa lähteessä lukee, että juurikin barbarukset ovat tosi agressiivisia kaloja ja että yleensä lopulta käy niin, että akvaarioon jää vaan 1 kala. En tiedä onko käynyt tuuria, ovatko kalat niin nuoria vai johtuuko piilojen lukumäärästä, mutta kaikki ainakin vielä sujuu varsin mallikkaasti. Välillä menevät samaankin piiloon yhdessä.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijöiden sisustus

Viesti Kirjoittaja hx »

Aloin minäkin osin jopa tämän keskustelun innoittamana viikonloppuna duunailemaan omille skippereilleni uutta sisustusta.
Muutama kuva.
-Gone fishing-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”