Satun vedenalainen viidakko

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Satun vedenalainen viidakko

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kun nyt olen muutenkin muuttamassa sivujani radikaalisti, voisi olla hyvä kysellä täältä mielipiteitä ja ehdotuksia. Korjaukset kun voi tehdä muitten päivitysten ohella.

Tuolla ircin puolella tuli keskustelua siitä, että thumbnailien takaa aukeavat kuvat ovat liian pieniä. Mitäs mieltä on foorumin porukka? Riittääkö leveydeksi 200-300, vai haluatteko kuvat vaikka koolla 640x480? Minä itse saan riittävästi selvää kyllä niistä kuvista näytön resoluution ollessa 1024x768, mutta mites te muut?

Täältä galleriasta löytyvät kaikki kuvat. Tietenkin ne, joissa lukee Copyright Satu Jäske, ovat omiani.

Entisenä modeeminkäyttäjänä olen ottanut tavakseni pakata kuvat mieluiten kolmikymmenkiloisiksi ja kooltaan 200-300 -pikselisiksi, niitä isoja kun on ollut niin ärsyttävä ensinnäkin siirtää sivuille ja sitten taas muutenkin katsella isoja, hitaasti latautuvia kuvia (vaikka kuinka pakkaisikin ne pieniksi) kun jokainen minuutti maksaa. Ja tuolla noita kuvia kun on yhteensä yli 300.

Pitäisikö muuttaa tapojani?

Kaikki muutkin mielipiteet ulkonäöstä ja toimivuudesta ovat tervetulleita. Mutta pitäydyn kyllä omassa tyylissäni kunhan se ei haittaa sivujen käytettävyyttä [;)]

Ja sitten vielä maininta kaikille, jotka ovat linkittäneet sivuni omillensa, koko sivusto on muuttunut .html-loppuisista .php-loppuisiksi. Eli päivittäkääpä linkit =)
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Käyttääkö joku vielä muka modeemia? 8O
Mitä isompi kuva, sen mukavempi :) Mun mielipiteeni.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Galleriasta sen verran, että olisiko mahdollista saada ne kuvat näkymään siten, että kuvan vieressä/yllä/alla olisi nappi eteen/taaksepäin. Tällöin sujuisi homma nopeammin kun katselee kuvia. Ettei aina aukeaisi uusi ikkuna, jonka sitten joutuu sulkemaan. En osaa itse tehdä sellaista (tällä hetkellä, näillä taidoilla), mutta sellaisella ominaisuudella varustettuja gallerioita on helpompi tarkastella. Eiköhän siihen löydy jostakin koodia.

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoiset sivut. Tekstiä jaksaa lukea hyvin, kun se ei ole kuivan asiallista, sopivasti huumoria mukana. [;)]

Jatka vähintään samaan mallliin!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

maspe kirjoitti:Galleriasta sen verran, että olisiko mahdollista saada ne kuvat näkymään siten, että kuvan vieressä/yllä/alla olisi nappi eteen/taaksepäin. Tällöin sujuisi homma nopeammin kun katselee kuvia. Ettei aina aukeaisi uusi ikkuna, jonka sitten joutuu sulkemaan. En osaa itse tehdä sellaista (tällä hetkellä, näillä taidoilla), mutta sellaisella ominaisuudella varustettuja gallerioita on helpompi tarkastella. Eiköhän siihen löydy jostakin koodia.

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoiset sivut. Tekstiä jaksaa lukea hyvin, kun se ei ole kuivan asiallista, sopivasti huumoria mukana. [;)]

Jatka vähintään samaan mallliin!
Kiitoksia

Semmoinen galleria on työn alla jo :)

Koodia en aio etsiä, vaan teen itse, niin se on paljon hauskempaa vaikkakin hitaampaa.

Laitoin kuvat aukeamaan uuteen ikkunaan tuttavani pyynnöstä joka valitteli että kun ne aukesivat samaan, niin tuli aina välillä vahingossa suljettua koko sivu. Tuo lienee tällä hetkellä paras tapa, vaikka itse inhoankin uuteen ikkunaan aukeamista :mrgreen:

Mitenkäs muuten sivustoni ulkopuolelle osoittavat linkit, haluatteko että aukeavat samaan ikkunaan vai uuteen?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

rain- kirjoitti:Laitoin kuvat aukeamaan uuteen ikkunaan tuttavani pyynnöstä joka valitteli että kun ne aukesivat samaan, niin tuli aina välillä vahingossa suljettua koko sivu. Tuo lienee tällä hetkellä paras tapa, vaikka itse inhoankin uuteen ikkunaan aukeamista :mrgreen:

Mitenkäs muuten sivustoni ulkopuolelle osoittavat linkit, haluatteko että aukeavat samaan ikkunaan vai uuteen?
Hei!

Sivusto on edelleen loistava, sieltä olen saanut hyviä neuvoja kasveihin viitaten.

Itse kuulun noihin ihmisiin jotka helposti sulkee koko sivuston, kun linkki aukeaa samaan ikkunaan, joten minun mielestäni myös ulkopuolelle osoittavat linkit olisi hyvä avautua uuteen ikkunaan.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Satun vedenalainen viidakko, mitä tekisit toisin?

Viesti Kirjoittaja vemkki »

rain- kirjoitti: Tuolla ircin puolella tuli keskustelua siitä, että thumbnailien takaa aukeavat kuvat ovat liian pieniä. Mitäs mieltä on foorumin porukka? Riittääkö leveydeksi 200-300, vai haluatteko kuvat vaikka koolla 640x480? Minä itse saan riittävästi selvää kyllä niistä kuvista näytön resoluution ollessa 1024x768, mutta mites te muut?
Mä en tainnut irkissä sanoa omaa mielipidettäni, joten sanonpa täällä. Tuo on mielestäni tapauskohtaista. Thumbnailien idea on juuri se, että hitaampiakin yhteyksiä käyttävät pystyvät valitsemaan, että mitä kuvia kannattaa katsoa. Sitä varsinaista kuvaa jaksaa sitten odotellakin hetken, kun tietää että mitä on tulossa.

Kun katselin tuolla sivuilla olevia kuvia, niin jotkut olivat turhan pieniä. Esim. jos on koko akvaariosta otos, niin se saisi olla jo kohtalaisen kokoinen, jotta edes jotain detaljeja erottuisi. Muuten kuvasta selviää vain, että jotain vihreää siellä taitaa olla. Sen sijaan minkä lie otusten mikroskooppikuviin pienehkö koko näytti sopivan ihan hyvin. Samoin jos on kuvassa zoomattu lähelle, niin sittenkin pienempi koko saattaa riittää.
Valmont kirjoitti:Itse kuulun noihin ihmisiin jotka helposti sulkee koko sivuston, kun linkki aukeaa samaan ikkunaan, joten minun mielestäni myös ulkopuolelle osoittavat linkit olisi hyvä avautua uuteen ikkunaan.
Jaa, itse valitsen sivut tietosisällön perusteella. :) Usein on tarvetta, että linkki saisi aueta eri ikkunaan, mutta toisaalta välillä olisi kiva, jos näin ei tapahtuisi (jopa saman linkin kohdalla eri tilanteissa!). Siksi mielestäni ei ole välttämättä huono oletusarvo, että sivu aukeaa samaan ikkunaan. Jos käyttäjä haluaa, niin linkin voi aina avata toiseen ikkunaan klikkaamalla linkin kohdalla hiiren oikeaa nappia ja valitsemalla vaihtoehdon "Open Link in new window".
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

vemkki kirjoitti:
Valmont kirjoitti:Itse kuulun noihin ihmisiin jotka helposti sulkee koko sivuston, kun linkki aukeaa samaan ikkunaan, joten minun mielestäni myös ulkopuolelle osoittavat linkit olisi hyvä avautua uuteen ikkunaan.
Jaa, itse valitsen sivut tietosisällön perusteella. :) Usein on tarvetta, että linkki saisi aueta eri ikkunaan, mutta toisaalta välillä olisi kiva, jos näin ei tapahtuisi (jopa saman linkin kohdalla eri tilanteissa!). Siksi mielestäni ei ole välttämättä huono oletusarvo, että sivu aukeaa samaan ikkunaan. Jos käyttäjä haluaa, niin linkin voi aina avata toiseen ikkunaan klikkaamalla linkin kohdalla hiiren oikeaa nappia ja valitsemalla vaihtoehdon "Open Link in new window".
Jep.
minä en edes tiennyt että tuollainen
Jos käyttäjä haluaa, niin linkin voi aina avata toiseen ikkunaan klikkaamalla linkin kohdalla hiiren oikeaa nappia ja valitsemalla vaihtoehdon "Open Link in new window"
Mahdollisuus on edes olemassa..
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

vemkillä oli kyllä hyvä pointti, jätän siis kaikkia aukeamaan samaan ikkunaan uskoen, että ihmiset osaavat käyttää sitä hiiren oikeaa nappia :)
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

rain- kirjoitti:uskoen, että ihmiset osaavat käyttää sitä hiiren oikeaa nappia :)
Ei kaikkien hiirissä ole oikeaa nappia, jotkut pärjää yhdellä napilla. [;)]

Itse kannatan sitä politiikkaa, että kaikki oman sivuston, siis saman osoitteen alla, aukeaa samaan ikkunaan, mutta kun linkitetään ulos omalta sivustolta laitetaan linkit aukeamaan uuteen ikkunaan. Näin alkuperäinen sivusto ei katoa, vaikka eksyykin välillä tutkailemaan niitä linkkien takana olevia sivustoja.

Muuten rain-in sivut ovat todella hyvät, erityisesti tekstit, mutta (ja tämä on makuasia) itseäni se kovin tumma ja synkkä värimaailma vähän väsyttää (tummaa ruskeaa ja vihreää).
Citrus paradisi
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

greippi kirjoitti:
rain- kirjoitti:uskoen, että ihmiset osaavat käyttää sitä hiiren oikeaa nappia :)
Ei kaikkien hiirissä ole oikeaa nappia, jotkut pärjää yhdellä napilla. [;)]

Itse kannatan sitä politiikkaa, että kaikki oman sivuston, siis saman osoitteen alla, aukeaa samaan ikkunaan, mutta kun linkitetään ulos omalta sivustolta laitetaan linkit aukeamaan uuteen ikkunaan. Näin alkuperäinen sivusto ei katoa, vaikka eksyykin välillä tutkailemaan niitä linkkien takana olevia sivustoja.

Muuten rain-in sivut ovat todella hyvät, erityisesti tekstit, mutta (ja tämä on makuasia) itseäni se kovin tumma ja synkkä värimaailma vähän väsyttää (tummaa ruskeaa ja vihreää).
Hyvä pointti tuokin toki, taidanpa tehdä parikymmentä eri sivua että saisin kaikki ajatukset mahtumaan sinne :D

Tottahan tuo on, että kaikkia ei voi miellyttää ja ehkäpä sitten jätän nuo linkkiasiat sellaisiksi kuin ovat tähänkin mennessä olleet.

Ja juu, värithän ovat makuasia, mutta minun näytölläni tuo ei näytä tummalta ja synkältä, vaan raikkaalta. Kirjaston koneella taas koko sivu on melkein musta [;)] On pitänyt pitkän aikaa vaalentaa noita taustakuvia että näkyisivät muillakin kuin minun näytölläni ja asetuksilla (kontrasti melkein täysillä, kirkkaus puolessa välissä) siltä, miltä pitää =)

Seliseli. Eli pitääpäs testata ->

Testattu on ja lisätty kuviin kontrastia ja kirkkautta, onkos jo edes hitusen raikkaan oloinen? Vai täytyykö vielä vaalentaa?
Viimeksi muokannut rain-, 11:14, 30.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Minua osaa joskus ärsyttää melkolailla uuteen ikkunaan avautuvat linkit ja kuten vemkki sanoi, oletuksena ne pitäisi olla samaan ikkunaan avautuvia ja antaa käyttäjälle mahdollisuus päättää miten toimii. Eikä uuteen ikkunaan avaamiseen yleensä mitään hiiren oikeita näppäimiä tarvita, opetelkaa käyttämään niitä selaimianne ;-)
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Sivut taitavat olla vielä aika kesken, vai?

Kasvit&kalat -osion linkit kasvikuviin eivät toimineet ja samalla jouduin php-maailmasta html-maailmaan (flora_fauna.php --> Jättiläisvallisneria = ruusuke.html#giant) eikä sitten enää toiminut moni muukaan asia.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Päivitykset ovat kesken kyllä. Tuolla on niitä sivuja aika reilusti =)
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Ei sittenkään mitään ;)
Viimeksi muokannut Blue, 14:17, 01.11.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

rain- kirjoitti:vemkillä oli kyllä hyvä pointti, jätän siis kaikkia aukeamaan samaan ikkunaan uskoen, että ihmiset osaavat käyttää sitä hiiren oikeaa nappia :)
Sen sijaan, että alkaa rasittamaan hiirekäden toistapuoltakin, niin painaa toisella kädellä shiftin pohjaan ja klikkaa vasta sitten kuvaa ;) (toimii ainakin ie:ssä)

Mua kanssa ärsyttää se, kun aukee samaan kuvaan ja sitten jotenkin automaagisesti klikkaa ruksista sen kuvan pois, niin katoaa samalla koko sivukin :) Tietysti framella saisi kuvat aukemaan siihen viereiseen kehykseen tjst...

Kun katsoin sivujasi, niin minua häiritsi tuo tausta paikallaan pysyminen ja sivun liukuminen taustan päällä. Mutta se nyt riippuu tietysti katsojasta - minusta se tausta saisi liukua mukana.. Ja sitten itse "sivun" taustasta. Vaikka tuo viherkasvitausta on kivannäköistä, niin se tekee tekstin lukemisesta suttua. En tarkoita, etteikö siitä selvää saisi, mutta vähän epäselvän näköistä (valkoista tekstiä on kamala lukea).
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Pitääpäs nostaa tätä aihetta vähän ja kysäistä, että mitäs ihmiset tykkäävät tästä nykyisestä ulkomuodosta, vaihdoin vähän värejä :)
MikaMet
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 08:48, 27.03.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Satun vedenalainen viidakko, mitä tekisit toisin?

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Minusta kuvat voisi olla hiukan suurempia...ei oikein näy yksityiskohtia...
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jup, vanhoja en aio suurentaa, mutta uudet tulevat vähän isompina.
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Piti vain vilkaista, mutta jäinkin koukkuun. Silmiä hivelevä toteutus sekä paljon mielenkiintoista luettavaa.
Ainoa virhe löytyi kuvat-sivuilta, joissa vasemmassa reunassa oleva köynnös jää osittain valkoisen taustan alle piiloon. Selaimena käytän Opera7... Pikku vika, ei estä vierailemasta sivuillasi uudestaankin.
vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Muuten näyttää oikein hyvältä (kivan ilmavan oloinen ja miellyttävä lukea, selkeä parannus entiseen), mutta tuo sivun yläreunan valikko ei oikein ulkoasultaan sovi sivujen muuhun tyyliin. Mielestäni valikko kannattaisi nostaa sivulla ihan ylimmäksi ja miettiä sen ulkoasua hieman uusiksi. Kolmelle riville jaettuna tuo näyttää vähän epämääräiseltä rykelmältä.

Nojoo, tää nyt on vähän tämmöistä perfektionismia, mutta kun kerran kommentteja pyydettiin, niin... :P
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Opera ja minä emme ole samaa mieltä sivun ulkoasusta, enkä ole vielä keksinyt miten pääsisimme yhteisymmärrykseen :(

Kun sivua katsoo pienempänä, niin tekstiosion menee sen köynnöksen päälle, siksi olen laittanut tekstille valkoisen taustan, että sitä voisi sittenkin lukea selvästi.

Menu häiritsee minuakin, mutta en ole vielä keksinyt miten saisin siitä paremmannäköisen, mutta eiköhän se jossain vaiheessa kirkastu :)

Muuten, mitä mieltä olette siitä, että kuinka usein sivuston ulkoasua kehtaa muuttaa? Minulla kun noita ideoita on aika monta ja olisihan se söpöä, että joulunaikaan on jouluaiheinen väriskaala ja pääsiäisenä tipuja :)

Häiritseekö se enemmistöä kuinka kamalasti, että ei aina tiedä, miltä sivut näyttävät, vaikka selaaminen, osoitteet ja tekstit pysyvätkin samana?
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

rain- kirjoitti:Kun sivua katsoo pienempänä, niin tekstiosion menee sen köynnöksen päälle, siksi olen laittanut tekstille valkoisen taustan, että sitä voisi sittenkin lukea selvästi.
Sinulla näyttää olevan tyylitiedosto käytössä ja olen minäkin koittanut hieman opiskella css:ää. Oletkos jo kokeillut ympätä tiedostoosi 'padding-left: 50px;' -komentoa esimerkiksi '.kuvia' kohdalle? Tuon pitäisi jättää vasempaan reunaan 50px:ää tyhjää tilaa ja kokoahan voit aina itse muutella sopivammaksi.
jussit
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 12:08, 19.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jussit »

summersrain kirjoitti:Oletkos jo kokeillut ympätä tiedostoosi 'padding-left: 50px;' -komentoa esimerkiksi '.kuvia' kohdalle? Tuon pitäisi jättää vasempaan reunaan 50px:ää tyhjää tilaa ja kokoahan voit aina itse muutella sopivammaksi.
Eikös tähän yleensä käytetä "margin"-ominaisuutta? Hyvä paikka aloittaa HTML/CSS opiskelu on vaikkapa: http://www.w3schools.com.
- Jussi
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Margin on käytössä. Ja en käytä mitään absoluuttisia määrityksiä, vaan prosentteja. Sivut on paljon kivemmat skaalautuvina.
jussit
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 12:08, 19.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jussit »

rain- kirjoitti:Margin on käytössä. Ja en käytä mitään absoluuttisia määrityksiä, vaan prosentteja. Sivut on paljon kivemmat skaalautuvina.
Juu, kommenttini oli tarkoitettu lähinnä summersrainille. Osa elementeistä on ihan hyödyllistä kiinnittää - pääsisit eroon mm. siitä "bugista", jossa teksti menee köynnöksen päälle.
- Jussi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”