Savikuulien valmistus?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Savikuulien valmistus?

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Yritin etsiä hakutoiminnolla ohjetta savikuulien valmistukseen, mutta en sellaista löytänyt, joten voisiko joku minulle sen kertoa tai laittaa linkin.
Myöskin monenlaisia tapoja niiden tekemiseen tuntuu olevan ja aika eri mieltä tunnutaan aikaisempien viestien perusteella olevan, mitä sinne "kuulan" tai "pötkylän" sisään pitäisi laittaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=savik%2A

Itse olen jäänyt vaan kaipailemaan paikkaa, josta löytyisi muutakin kuin 10 kilon verran savea (<- Sinooperi). Saisi aika monta kuulaa pyörittää tuosta määrästä :mrgreen:

tiny url :)

toinen tiny url
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Tuota keskustelua katselinkin jo aikasemmin mutta ei sielläkään mielestäni ollut selkeää ohjetta valmistuksesta ja aineista.
Eli millaista savea? Minkä verran turvetta (esim. mistä ja mitä merkkiä)?
Tarvitseeko jotain muutakin sekoittaa siihen? Miten se "paistaminen" tai kuivatus? :mrgreen:
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Vielä kyselen tätä asiaa... :roll: [:I]
Piazza
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 19:19, 20.09.2002
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Piazza »

Lehdessä Akvaariomaailma 4/2003 sivulla 16 löytyy juttu tästä aiheesta:
Akvaariolannoitteita kotikonstein (kirjottanut Mikko Hölttä)
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Muistelen akvaariomaailman artikkelissa
(juuri onneton lainasin kaverille senkin lehden) :roll:
käytettäneen punasavea, jota saa askarteluliikkeestä,
turve oli lannoittamatonta (lukee pussin kyljestä onko lannoitettua,vai ei)
Merkkiä en muista.

Valmistuksessa monta koulukuntaa, ilmeisesti ainesuhteet eivät ole kauhean tarkkaa mitattavaa.
Savea ja turvetta soossitaan suurinpiirtein samanverran molempia keskenään ja tästä pyöritellään kuulat.

Lehdessä, savea liotettiin pienessä vesitipassa, jotta savi pehmenisi ja turve olisi helpompi sekoittaa siihen.
Ilmeisesti tämä ei tarpeellista, jos saat ainekset muutenkin sekaisin.
Pallot vain kuivuvat hitaammin ja sotkevat käsiä enemmän kosteampina.

Pallojen sisään ei ilmeisesti ole tarvis tunkea mitään, mutta ainakin hirven tai kanin papanat, kanankakkarae, rautagelaatti, jopa teräsvilla ovat keskusteluissa esillä pallojen täytteeksi.
Valitkoon jokainen kohdallaan käyttääkö palloihin täytettä vai ei [;)]

Pallot voi kuivattaa ihan huoneenlämmössä, levitettynä ilmavasti vaikka pöydälle.
Miedolla lämmöllä uunissa.
Tai laita vaikka saunanlauteille kuivumaan.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minä olen laiskana tehnyt savesta ohuen levyn (sellaisen, ettei se repeyty heti jos sitä nostaa tai kääntää) ja sitten heittänyt siihen päälle turvetta sisukseksi ja käärinyt koko systeemin kuin kääretortun (paksuudeltaan kuitenkin vain parisen senttiä).

Sitten olen jakanut sen sopiviin paloihin, pyörittänyt niistä palloja ja pötkylöitä, ja jos olen ollut oikein aktiivinen, niin olen vielä kastellut ne ja kierittänyt turpeessa. Sitten laitan uuniin hetkeksi miedolle lämmölle kovettumaan, tai jos on kärsivällinen, niin annan niitten kuivua itsekseen.

Pitäisi joskus kokeilla tuota Holzigin tapaa, mutta kun ei riitä kärsivällisyys :)
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kitooosss....juuri tälläisiä ohjeita kaipailinkin :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Askertuliikkeestä löytyvään punasavea tuskin tarvinnee enää lisäillä rautaa tai muitakaan mömmöjä enemmän (paitsi tuo turve, jos siitä tykkää). Jostain aw:n syövereistä löytynee keskustelu, jossa oli saurama iskenyt linkin jonnekin päin maailmaan, jossa oltiin koottu yhteenveto erilaisten savien sisältämistä määristä kasville hyödyllisiä aineita.

Jos ja kun itse alan noita pyörittelemään, kävi mielessä lisätä kaliumia ja magnesiumia pari raetta aina kugelin sisälle - niitä mulla on kaiketi kiinteässä muodossa (pmdd). Tietysti fiksuna voisi ajatella kostuttavansa sen saven muovailtaessa hortigrowilla [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

aqua2002 kirjoitti:Tietysti fiksuna voisi ajatella kostuttavansa sen saven muovailtaessa hortigrowilla [;)]
Nämä eivät muuten ole mitään myrkyttömiä aineita ja ainakin rauta- ja mangaanikelaattien kanssa leikkimiset kannattaa suosiolla jättää sikseen. Hortigrow Mikrossahan on näitäkin.
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

maisu kirjoitti:Tietysti fiksuna voisi ajatella kostuttavansa sen saven muovailtaessa hortigrowilla.
Nämä eivät muuten ole mitään myrkyttömiä aineita ja ainakin rauta- ja mangaanikelaattien kanssa leikkimiset kannattaa suosiolla jättää sikseen. Hortigrow Mikrossahan on näitäkin.
Tuo "salaperäinen" Hortigrow mikro on vilahdellut monissa keskusteluissa,
mitä se on ja mistä saa?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

aqua2002 kirjoitti:Askertuliikkeestä löytyvään punasavea tuskin tarvinnee enää lisäillä rautaa tai muitakaan mömmöjä enemmän (paitsi tuo turve, jos siitä tykkää). Jostain aw:n syövereistä löytynee keskustelu, jossa oli saurama iskenyt linkin jonnekin päin maailmaan, jossa oltiin koottu yhteenveto erilaisten savien sisältämistä määristä kasville hyödyllisiä aineita.

Jos ja kun itse alan noita pyörittelemään, kävi mielessä lisätä kaliumia ja magnesiumia pari raetta aina kugelin sisälle - niitä mulla on kaiketi kiinteässä muodossa (pmdd). Tietysti fiksuna voisi ajatella kostuttavansa sen saven muovailtaessa hortigrowilla [;)]
Minä olen osaan laittanut kaliumia ja magnesiumia sisään ja pari tippaa myös niitä nestemäisiä PMDD:n osia. Mutta niitten kanssa pitää olla varovainen. Kuten maisukin sanoi, ovatten ihmisille vähän epämiellyttäviä, joten ei kannata nuolla sormiaan sen jälkeen :twisted:

Ja ennen kaikkea, kun laitat akvaarioon Hortigrowilla kostutetun ja sittemmin kuivatetun savipalluran, niin mitäs arvelisit sille Hortigrow-pinnalle käyvän?

Juu, se liukenee veteen. Samoin sitten pohjan kanssa räpeltäessä ja kasveja siirrellessä voi noita lannoitteita saada veteen, jos niitä ei ole laittanut syvälle saven sisään (ja jos ne siellä ovat, niin kestää kaaaauan että ne pääsevät kasvien juurten kanssa tekemisiin, btw).

Pohjalannoituksen perusideahan on se, että ne lannoitteet pysyvät pohjassa eivätkä näin lisää akvaarion veden ravinnekuormaa (tietenkin sen lisäksi että iso osa kasveista ottaa ravinteita myös juurillaan).
Jyrki kirjoitti: Tuo "salaperäinen" Hortigrow mikro on vilahdellut monissa keskusteluissa,
mitä se on ja mistä saa?
Kuten rautakelaatti, mangaanikelaatti, magnesium ja kalium, niin on myös Hortigrow itsetehtävän nestemäisen PMDD-lannoitteen osia. Niitä ei voi yksin ostaa pieniä määriä, vaan kannattaa vaikka tilata Tampereen Akvaarioseuralta tai sitten laittaa ostoilmoitus tänne ostopalstalle.

Tuo sivun ylälaidassa oleva Haku-nappula auttaa sitten löytämään lisää tietoa PMDDstä :)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

rain- kirjoitti:Minä olen osaan laittanut kaliumia ja magnesiumia sisään ja pari tippaa myös niitä nestemäisiä PMDD:n osia. Mutta niitten kanssa pitää olla varovainen. Kuten maisukin sanoi, ovatten ihmisille vähän epämiellyttäviä, joten ei kannata nuolla sormiaan sen jälkeen
Tätä varten saa esim. apteekista "lääkärin kumihanskoja" edullisesti - puhuu henkilö, jolla on niitä kaapissa läjä (tosin opiskelun kannalta hankittu, ei akvaarioiden...)
Ja ennen kaikkea, kun laitat akvaarioon Hortigrowilla kostutetun ja sittemmin kuivatetun savipalluran, niin mitäs arvelisit sille Hortigrow-pinnalle käyvän?
Kyllä se aika tasaisesti siihen pallukkaan menee, jos sitä savea kunnolla vaivaa. Mutta tuokin on helppo kiertää. Tekee sisustaikinan ja päälitaikinan. Toisin sanoen pääliosa on puhdasta savea ja sisus lannoitetaikinaan/turvetta - ja onko sillä sitten loppujen lopuksi hirveästi väliä, koska menevät mössöksi vedessä kuitenkin ja lannoitteet vapautuvat.
Pohjalannoituksen perusideahan on se, että ne lannoitteet pysyvät pohjassa eivätkä näin lisää akvaarion veden ravinnekuormaa (tietenkin sen lisäksi että iso osa kasveista ottaa ravinteita myös juurillaan).
Siksi niitä kasveja ei olekaan mitään syytä repiä sieltä pohjasta pois :mrgreen: Etenkään sen jälkeen, jos on laittanut lannoitteita sinne.

Mutta lyhyesti, jos haluaa ottaa varman päälle:

1. ostaa käsineet
2. tekee erillisen täytetaikinan
3. päälle puhdasta savea
4. ei revi niitä kasveja ylös lannoittamisen jälkeen
5. kohtuus kaikessa - ei pullollista hortigrowia ja tai pussillista kaliumi/magnesiumia.

Joka tapauksessa tarkoitukseni on tehdä sisustaikina jonkun pyörittää puhtaan saven sisään. Hortigrowinkin määrää voi vähän laskelle sitä kautta, mitä pmdd:ssä käyttää ja paljonkin sitä menee purkkiin. Tietysti pitää muistaa, että savi jo itsessään ei ole vain tehotonta massaa vaan sisältää vaikka mitä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuon takia minä en tee mitään erillisiä sekoituksia, vaan käytän sitä savea siihen kääretorttutapaan. Koska kuitenkin ne lisäravinteet pitää suojata (nesteet imeytyvät muuten hyvin siihen turpeeseen ja siten sotkevat tekovaiheessa vähemmän). Säästää aikaa ja vaivaa :)

Kun vain pallonpyöritysvaiheessa muistaa painaa ne "kääretortun" reunat tiukasti yhteen jokaisessa palassa että ne ravinteet todellakin pysyvät siellä sisäpuolella.
d78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 19:32, 28.02.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja d78 »

Kuinkas vaarallisia nuo ainekset sitten käytännössä ovat? Sekä ihmisille että kaloille? Sattumalta minulla on juuri kyseisiä aineksia "kauhian kokoset pussukat" tässä toimiston nurkassa odottamassa, että sotken niistä PMDD sotkut.
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja siimis »

aqua2002 kirjoitti:Siksi niitä kasveja ei olekaan mitään syytä repiä sieltä pohjasta pois :mrgreen: Etenkään sen jälkeen, jos on laittanut lannoitteita sinne.
Ei toden totta ole :roll:

Minä lykkäsin tuohon yhteen "projektialtaaseeni" saviturvepohjan yhden AW keskustelun innoittamana. Ja täytyy muuten sanoa, että kyllä kasvit tykkää! Ei olisi ihan äkkiä tullut mieleen, että akvaarioon voi lykätä savea ja turvetta pohjaksi..
Ainoa haittapuoli tuossa tosiaan on, että kasveja on hankala siirtää. Ne villiintyvät kasvattamaan oikein kunnon juuriston saveen ja kun niitä kiskoo ylös niin savihan tulee mukana. Vallisneriankin juurista näkee, mistä ne ravinteet löytyy - kasvattaa sileää pitkää luiroa kunnes ylettää hiekkakerroksen läpi saveen, sitten alkaa kasvattaa tiheää haarautuvaa hienoa rihmastoa, johon savi oikein juuttuu kiinni. Kun kasvin kiskoo ylös, killuu juurien kärjissä saviklimppejä.
Kun noiden kasvien paikat on olleet vielä vähän hakusessa - lähinnä siksi että osa on villiintynyt kasvamaan odotettua suuremmiksi 8O - ja niitä on joutunut siirtelemään, niin en ole vielä lisännyt tuonne mitään nestelannoitusta. Vedessä leijuu kuitenkin kertaviikkoon savea, vaikka vaihdan vettä vasta kasvien siistimisen jälkeen, jotta ylimääräinen lannoitekuorma menisi viemäriin. Näin siksi, että ensimmäisen tällaisen kömmähdyksen jälkeen levät meinasivat villiintyä, mutta nyt (kop kop!) olen saanut ne kuriin. Täytyy varmaan alkaa lisäilemään jotain mikroja tuonne?

Tuohon toiseen altaaseen vaihdoin juuri 'lennossa' soran tilalle hiekan, ja kun en allasta ottanut tyhjäksi ollenkaan, ei sinne tietenkään saanut savea pohjalle - muuten olisinkin laittanut. Sinne täytyy siis leipoa noita savipalloja, onneksi savea on vielä runsaasti jäljellä :mrgreen: Turpeena käytän Vapon kuiviketurvetta, johon ei ole lisätty yhtikäs mitään. Tosin jos ei sitä saa jostain irtotavarana, ei koko 'pussin' osto varmaan tule kyseeseen, kun on sellainen puolen kuution puristepaali.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”