Sora hiekaksi, kalat altaassa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
adapteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:23, 15.09.2003
Paikkakunta: Hanko

Sora hiekaksi, kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Onko kukaan teistä vaihtanut akvaarion pohjahiekkaa ottamatta kaloja altaasta? Olen joskus kauan sitten pessyt pohjasoran ottamalla sitä jonkin verran kerrallaan pois altaasta ja palauttamalla sen sinne ilman, että siirsin kaloja muualle. Nyt minulla on n 300 litraa vettä ja siellä sopiva kalasoppa. Pitäisi vaihtaa pohjasora hiekaksi, mutta epäilen kalojen kärsivän enemmän, jos pyydystän ne ja pidän niitä päivän jossain 100 litran tilapäisaltaassa.

Tiedän saavani vanhan soran nätisti pois vain arimpien kalojen vähän väistellessä. Hienon hiekan levitys pohjalle on se, mikä askarruttaa. Jos joku on moista kokeillut, kuulisin mielelläni mielipiteitä.
Lettu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 12:53, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lettu »

Kuinka tyhjä allas sulla on? Tarkoitan, etta kasvien ja muun sisustuksen poistaminen saattaa yksistään stressata. Ja kappas, mitä löytyykään, jos soraa ei ole kunnolla lapottu, se kyllä viimeistelee sen stressin. 8O

Itse kyllä pistäisin fisut muualle talteen ja hoitaisin homman pikavauhtia. Sen jälkeen laittaisin fisut valmiiseen ympäristöön.

nim. hyväksi todettu :P

PS. Pikkuakvaarioon vaihdoin soran hiekaksi vähitellen: hiekka painui pohjalle ja keräsin soran pinnalta. Hiukka soraa elävöittää kivasti!
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Itse tein joitakin kuukausia sitten em. operaation 160 l altaaseen. Ensin puolet ja viikon kuluttua puolet. Ei mitään ongelmia ilmennyt. Samalla sain pois flubenol kuurin jäjiltä kuollet kotilot pois pohjasoran mukana. Hiekan vein 2 l jäätelörasiassa pohjalle ja levitin sen sitten varovasti paikoilleen.Kalat olivat innoissaan operaatiota suoritettaessa, pyydystivät jotakin syötävää pohjasorasta pöllähtäneestä lietteestä.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Re: Sora hiekaksi, kalat altaassa?

Viesti Kirjoittaja Saara »

adapteri kirjoitti:Onko kukaan teistä vaihtanut akvaarion pohjahiekkaa ottamatta kaloja altaasta?
Olen vaihtanut osan, en kokonaan. "Niksipirkkasta": Otin vanhaa hiekkaa pois. Laitoin uuden hiekan muovipussiin, laskin pussin pohjalle, tein pussiin reiän ja valutin hiekan paikalleen. Idea oli, että hiekka pöllyäisi vain vähäsen näin.
jorge13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 21:38, 27.07.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

viime kesänä tuli tehtyä omaan 150 litraseen sama homma.
Eli ensin puolet sorasta pois ja tilalle hiekat ja toinen puoli sitten
parin-kolmen viiikon päästä.
Vettä olin laskenut pois noin puolet. Kalat tietenkin vähän ihmeissään, ei kaikki, mutta suurin osa. Mutta heti kun oli hiekat, kasvit ja vedet laitettu,
alkoi avaimet kutupuuhiin.
Ja vesi oli seuraavana päivänä kirkasta.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

ReimaR kirjoitti:Itse tein joitakin kuukausia sitten em. operaation 160 l altaaseen. Ensin puolet ja viikon kuluttua puolet. Ei mitään ongelmia ilmennyt.
Tuohan kuulostaa hyvältä. Taidanpa toimia noin itsekin, niin ei tarvitse murehtia niin paljon sitä pohjan mukana poistuvaa bakteerikantaakaan. Muuten kyllä olisi mahdollisuus kalojen uuteen altaaseen siirtyesssä vaihtaa pohja vaikka kerralla, mutta se kai vaatisi sitten jo kypsytyksenkin taas.
Dixi et animam levavi.
TiituS
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:17, 14.09.2003
Paikkakunta: Eno

Viesti Kirjoittaja TiituS »

Mie vaihdoin kanssa äskettäin kahdessa erässä sorat hiekaks 160 litraseseeni niin että kalat oli altaassa. Hiekat vein varovasti pakasterasiassa pohjalle ja vesi kirkastui parissa päivässä. Ainoo ongelma oli että pohjalannoitepalleroiset, joita en näköjään kaikkia saanut lapottua pois, pöllysivät hiekasta veteen ja ravinnekuorma aiheutti pienoisen leväongelman :roll: Kalat ei stressaantunu pahemmin, uteliaita olivat lähinnä, ja monniset on nyt aivan innoissaan ja sukeltelevat hiekkaan :D
adapteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:23, 15.09.2003
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Kiitos kommenteista.

Uskalsin sitten vaihtaa soran kalojen ollessa altaassa. Muuten ei ollut oikeastaan mitään hämminkiä, mutta tiikerinuoliaiset olivat kovin levottomia, kun ei ollut piilopaikkoja. Lähinnä niitä tuntui häiritsevän se, ettei ollut "pohjaa". Akvaariomme on alumiinitelineellä. Lasipohjan läpi näkyi lattia, ja ilmeisesti kalat olisivat halunneet "pohjalle" asti.

Sorasta otin pois 2/3 ensimmäisenä päivänä. Toisena viimeisen kolmanneksen. Sitten pohjan puhdistus ja uusi hiekka tilalle. Olin pessyt hiekan hyvin. Se seisoi 3 pv pienemmässä akvaariossa, mukana vanhan akvaarion vettä ja suodatin pyörittämässä sitä. Laskin sen pohjalle suoraan ämpäristä (ämpäri siis veden alla, pohjassa). Ei minkäänlaista pölinää. Nyt kalat ovat "kuin kotonaan". Tosin suurin monnimme on kaivanut pohjalasin esiin piilopaikkansa kohdalta, kannon alla. No, mahtuuhan paremmin. Nyt pitäis saada vielä virtaukset kohdilleen, että kalankakat menisivät paremmin oikeisiin kulmiin suodattimien imuputkien viereen.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Itse vaihdoin kerralla sorat hiekaksi. Koko akva tyhjäksi, sisältö ämpäreihin. Uusi hiekka ja kasvit pohjalle, vettä sisään ja kalat perässä. Vanhaa soraa laitoin hienoon verkkopussiin (lue sukkahousun lahkeeseen, Niksi-kauppaketjulehti [;)] ), jotta vanhaa bakteerikantaa mahdollisesti siirtyisi uuteen pohjaan. Pussi viikon vedessä ja sitten pois. Ei HAVAITTUJA ongelmia, en tosin mittaillut arvoja, mutta kalat ainakin vaikuttivat pirteämmiltä kuin ennen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”