Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
inka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 15:32, 19.10.2009
Sukupuoli: Nainen

Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja inka »

Mulle tarjottiin yllättäen 240 lituraista kehysakvaariota (120x45x40)
Allas on ollut myyjällä 4-5 vuotta, hän on ostanut käytettynä, edellisessä paikassa ollut käytössä kuulema 5 vuotta, silokonit vaihdettu silloin reilu 5 v. sitten, myyjä olettaa että sinne allas on ostettu uutena, mutta tiedä häntä. silikonit myyjän mukaan hyvässä kunnossa.
Joitakin naarmuja kuulema on leväraapasta tullut (en siis ole vielä nähnyt).
Allas on ollut tyhjänä varastossa nyt keväästä saakka.
Suodattimena Bluwaven sisäsuodatin, 900l/h
Itsellä ei ole hajuakaan ko. suodattimesta, muuta kun se mitä haku toiminnolla löysin täältä.
Tekeekö suodattimella ihan oikeasti mitään? Onko miten kova ääninen?
Mukana alumiinijalusta, jossa ei kylläkään ole säätötassuja. Miten tollanen alumiinijalusta sitten olisi paras laittaa vaateriin, kun ei varmana meidän lattia ole satasen suora?
2 altaan mittaista valaisinta, puolivuotta vanhat putket (lämmin ja kylmä sävy, Sylvania tjs.)
Mukaan tulee jotain pientä (joitain testejä, lappo ainekin) mitä on jäänyt lopetuksen myötä nurkkiin pyörimään.
Myyjä pyytää 120 euroa paketilta, mutta mutta, minä mietin, että onko ensinnäkään mitään järkeä ostaa näin vanhaa allasta?
Hieman pelottaa altaan vedenpitävyys, siis kuulema nyt pitää vettä, mutta kestääköhän minkä aikaa. Niin eihän näille kylläkään pysty takeita antamaan.

Mikä olisi realistinen hinta tämmösestä paketista? Sanokkee viisaammat, mitä maksasitte, ja ostasitteko yleensäkään näinkin vanhaa?
Onkohan mulla jäänyt viimeinenkin järjen loppu jonnekin matkan varrelle, kun edes mietin tällästä, vuan kun tuntuu että isompi pitäsisi kuitenkin saada (130 litrainen kypsymässä)?
Haaveilen että jonain päivänä olisi taas juwelin paketti tuossa nurkassa, siihen saakka joudun tyytymään käytettyihin.

Auttakkee minnuu, mitä mie teen, ja mikä olisi "oikea" hinta.
Allasta pääsen katsomaan vasta viikonloppuna paikanpäälle.
Jepajee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 18:35, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa/Kylmäoja

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

En näe itse minkäänlaista estettä olla ostamatta vanhaa allasta,silikoonitkin kun voi aina itse vaihtaa uusiin. Olen itse ostanut useastikin "vanhan" altaan, yleensä ovat hyväkuntoisia, mitä nyt muutama naarmu lasissa ollut. Haen itsekin käytetyn 400l altaan lauantaina josta maksan 450e,mukana tulee kalasto ja kaikki tarpeellinen roina akvaarion harrastukseen+ suodattimet ja kaikki sisustus jne. Käytetyn akvaarion hinta riippuu aika paljon siitä mitä siinä tulee mukana,mun mielestä toi 120e mitä myyjä pyytää on ihan ok hinta jos allas on kuitenkin hyvässä kunnossa eikä sitä ole ihan kokonaan saatu naarmutettua. :)
veksi
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 15:22, 13.03.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja veksi »

Rahastahan se vaan on kiinni. Käytetty maksaa 1/2 tai 1/3 uuden hinnasta. Kyllä juwelinkin saa käytettyä. Samalla rahalla saa pikkasen hulppeamman kokonaisuuden, kun ottaa käytetyn.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Itse ostin 200-litraisen akvaarion käytettynä. Ihan hyvä ostos on ollut, ja ostaisin käytetyn altaan uudestaankin. Hieman varauksella suhtauduin aluksi myyjään, mutta saatuani asiallista tietoa altaasta, tulin vakuuttuneeksi akvaarion kunnosta. Eräs toinen myyjä oli mielestäni hivenen liian innokas, ja olisi kuljettanutkin akvaarion kotiini miltei heti. Kyseltyäni hieman enemmän asiasta, en tullut kovin vakuuttuneeksi kyseisen akvaarion kunnosta. Vähän "salapoliisityötä" ja vaistoa näissä asioissa tarvitaan. [;)] Onneksi useimmat myyjät ovat rehellisiä. Tunnetko/tiedätkö myyjää entuudestaan? Mistä hän tiesi tarjota akvaariota sinulle?

Tuo 120 euroa on ihan kohtuullinen hinta. Sisäsuodattimen lisäksi kannattaa hommata myös ulkosuodatin.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Eihän tuo allas ole edes kovin vanha. Mulla on yks allas, joka on ostettu käytettynä vuonna -91 ja ollut välillä n. 3vuotta vintillä. Ei muuta ku pistin vedet sisään ja hyvin on pysynyt. Silikoneja ei ole vaihdettu kertaakaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Itse en ottaisi riski, se on paljon helpompi laittaa uudet silikoonit alussa kuin jälkikäteen korjailla yli 200l vettä lattialta ja selvitellä vakuutus asioita!

Jos on kehyket siinä niin pitäisi olla helpp repiä vanhat silikoonit pois ja asentaa sinne uudet. Se on jokaisen oma mielipide mutta itse olen sitä mieltä että 7-vuotta vanha akvaario on silikooni vaihto ikä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Itellä on tossa vielä käytössä eka omilla rahoilla ostettu akvaario, jolla on ikää yli neljännesvuosisata eikä kertaakaan ole vaihdettu silikoneja. Tosin kokokin on hurjistuttavat 40 litraa. :-)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Itse tarkastin silmämääräisesti silikonien kunnon ja tein koeponnistuksen altaalle. Asiantunteva ystäväni oli auttamassa minua. Jos on itse epävarma, kannattaa turvautua vaikka jonkun kokeneemman apuun ihan ostohetkelläkin.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
suski-87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:31, 25.04.2004
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turku

Re: Onko järkevää ostaa vanhaa allaspakettia?

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Silikonit voi tosiaan aina vaihtaa jos niiden kunto epäillyttää, mutta eipä siinä altaassa muuta ole mikä iän mukana saattaisi mennä (naarmuisuudenkin kun pystyy altaan näkiessä arvioimaan). Itselläni tuo 344-litrainen on kuulemma merkkinsä perusteella sellainen, ettei ko. allasta ole valmistettu kahteen kymmeneen vuoteen, eli on vähintään sen ikäinen, ja voi olla toki vanhempikin. Silikonit siinä kyllä menivät vaihtoon, kun olivat jo ostettaessa osin poistetut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”