Jelppiä monimetallien kanssa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
penna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:24, 23.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: rovaniemi

Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja penna »

Altaana on Eheim scubaline 130 (130,60,60). Riittääkös siihen 150 watin monimetalli? Kaloina kiekkoja niin reunoille sais jäädä hiemahkon hämyisempää mutta toiveina olis että keskellä rehut kasvais. Mitenköhän altaan poikkituki vaikuttaa valoon?
"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
PimpBot9000
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 18:57, 29.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Samaa olen minäkin juuri pähkäillyt. Eli tuota poikittaistuen problematiikkaa...
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja Substral »

Poikkituki tietenkin estää vähän valoa menemästä läpi, mutta jos et suoraan sen alle mitään ultra-herkkää kasvia laita niin se on yksi ja hailee se poikkituki. Henkistä pahoinvointia voi minimoida sijoittamalla poikkituen kohdalle vaikkapa kannon. Jos paljas kanto ahdistaa mieltä, siihen voi kiinnittää vähäisessä valossa menestyviä lajeja kuten jaavansaniaista.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Ainoa haitta siitä poikkituesta monimetallien kanssa on visuaalinen. Jos esim. ottaa valokuvan suoraan altaan edestä ja vedessä on pikkuisenkin irtohiukkasia, näkyy poikkituen heittämä varjo kuvassa.
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Mulla on sama allas ja monimetallit. Ratkaisin ongelman laittamalla 2 X 150 W (http://www.arcadia-uk.info/product.php? ... &sub=&id=4).

Poikittaistuki menee muuten sameaksi ajan mittaan...
penna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:24, 23.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja penna »

Eli vissiin toi yks 150 wattinen ei riitä? Ihanaa olla köyhä..:(
"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
PimpBot9000
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 18:57, 29.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Miten leveä valokeila yhdestä 150 wattisesta tulee? Altaani on 100 cm leveä eli jääkö reunoille kuinka hämyisää jos hankkisi yhden 150 wattisen? Ja kuinka paha poikittaistuen aiheuttama esteettinen haitta on? Pistääkö se kuinka pahasti silmään?
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Maikov
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 13:51, 04.12.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sln

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja Maikov »

penna kirjoitti:Altaana on Eheim scubaline 130 (130,60,60). Mitenköhän altaan poikkituki vaikuttaa valoon?
Se poikkitukihan on kiinni siinä valaisinkehikossa. Jos lasit haluaisivat pullistua, niin ei tuo muovikehikko siinä paljoa estele. Itselläni scubaline 120 ja siirsin omasta akvaariosta sen poikittaistuen toiseen laitaan, helpotti kummasti lasien puhtaaksi raappausta levästä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jelppiä monimetallien kanssa

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

penna kirjoitti:Riittääkös siihen 150 watin monimetalli? Kaloina kiekkoja niin reunoille sais jäädä hiemahkon hämyisempää mutta toiveina olis että keskellä rehut kasvais. Mitenköhän altaan poikkituki vaikuttaa valoon?
Riittää hyvin ja kasvit kasvavat mukavasti, kunhan hiilidioksidia ja lannotteita piisaa. Täällä oli myös 300-litraisessa 150W monimetalli. Jos mahdollista 2x70W on parempi vaihtoehto, jos keskituki haittaa, mutta 2x150W on turhan ärhäkkä valaistus kolmesataseen, omien kokemuksien mukaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”