Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

sinituulevi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 06:11, 30.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Minulla on ollut 120-litrainen akvaario parikymmentä vuotta, ja siellä muiden kalojen seassa leväbarbeja. Oppaana on ollut Markku Varjon "Elävä akvaario" vuodelta -89, ja siinä esim 60l akvaarion ostoslistalle ehdotetaan leväbarbeja. Nyt eksyin jotenkin tänne lueskelemaan, ja huomasin että leviksillä pitäisikin nykyoppien mukaan olla paljon isompi akva. Ja mulla on nyt huono omatunto. Miten kauan mä oikein olen ollut "uutispimennossa", 10 vai 15 vuotta? Ja mitä mä teen noille leviksille, lahjoitan pois, ostan isomman akvan, pidän nykyiset tuossa liian pienessä enkä osta uusia sitten kun nuo joskus 5v päästä kuolevat?

Kävin kirjastossa tsekkaamassa akvaariokirjallisuuden, eikä siellä ollut ainakaan hyllyssä tuota vuoden -89 akvaariomaailmaan uudempia oppikirjoja uusille akvaarioharrastajille. Harmi, jos muutkin vähemmän nettiaktiiviset siksi elävät ilmeisesti vanhentuneiden akvaarion kokosuositusten mukaan.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tässä 20 vuoden aikana on akvaariotieto lisääntynyt todella, todella paljon ja monilla, monilla vanhoilla suosituksilla saa heittää vesilintua. Siksi onkin tärkeää, että harrastajat etsivät käsiinsä ne uusimmat kirjat (vaikka niissäkin on väärää tietoa, etenkin monissa suomennetuissa opuksissa) ja päivittäisivät tietojaan parhaansa mukaan. Jollei aktiivisesti seuraa, niin ei pysy kärryillä kovin hyvin. Siksi monet akvaariokauppiaat antavat todella kummallisia kalastosuosituksia, kun ne tiedot ovat jostain vuodelta miekka ja kirves. Olen monta kertaa miettinyt valikoimaa tutkiessani, että saisivat kirjastot päivittää näitä akvaariokirjojaan, kun monet ovat juurikin sieltä jostain 80-luvulta. Onhan niissä sitä nostalgiaa, mutta ei ne auta uutta harrastajaa kovin pitkälle vanhentuneine tietoineen.

Leväbarbienkin kohdalla se on se altaan pituus tärkein tekijä, nythän ne suosittelee, että vähintään 150cm pitkää allasta noille. Minä lahjoittaisin nuo leväbarbit eteenpäin, tuo 120 litrainen on kuitenkin todella pieni ison nakin kokoisille todella nopeille uimareille. Mulla oli 125cm pitkässä altaassa 4 leväbarbia, kuolivat viime vuonna n. 10-vuotiaina ja kyllä aina lasit kolisi noiden innostuessa jahtaamaan toisiaan.

Nyt ei muuta kuin hankkimaan Markku Varjon Akvaariokalat-kirja. Siinä on tämän hetken ajantasaisin tieto kalojen vaatimuksista.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja bj »

No kyllä tuo 150 sentin pituus suositus on ihan Aqua-webbiläisten ikiomaa suositusta. Missään muualla en ole sitä kuullut. Varjon uusimmassa on suosituksena leväbarbille 240 litraa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

bj kirjoitti: Varjon uusimmassa on suosituksena leväbarbille 240 litraa.
Kyllä näin, mutta lisäyksenä vielä, suora lainaus: "runsaskasvinen, pitkänomainen akvaario, jossa runsasti uimatilaa". [;)] Siinä alkuosassa kirjaa, jossa kerrotaan kalojen yleisiä vaatimuksia, on akvaarion koon määrittelyssä käytetty kaavaa: "vilkkaile parvikaloille akvaarion pituus vähintään 10-12 kertaa kalan pituus .... rauhallismmille uimareille akvaarion pituus vähintään 8-10 kertaa ...kalan pituus." Onko 14-16 cm pitkä leväbarbi vilkas vai rauhalllinen uimari, niin sitä en osaa sanoa ilman henkilökohtaista kokemusta kalasta, mutta tuolla tavalla on nykysuomalaisessa akvaariokirjallisuudessa määritelty akvaarion mitat, ja jotain perustetta sillekin, miksi tällä katsotaan sen minimin olevan se 150 cm.
Ja tähänhän oikean akvan kooon pohdintaan voidaan liittää myös kysymys esteettisyydestä, jota tuolla Yleista keskeskustelua -alueella käydään (toivottavasti aktiivisesti [;)] ).

sinituulevi kirjoitti: Kävin kirjastossa tsekkaamassa akvaariokirjallisuuden, eikä siellä ollut ainakaan hyllyssä tuota vuoden -89 akvaariomaailmaan uudempia oppikirjoja uusille akvaarioharrastajille. .
Kannatta laittaa kirjastolle aloite tuon Markku Varjon Akvaariokalat -kirjan hankkimisesta, jos sitä ei valikoimassa muuten jo ole. :D Se taitaa olla kyllä niin kysytty teos, että ei välttämättä ehdi hyllyssä kauan "happanemaan".
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Epäilisin että suurin osa pahimmista meuhkaajista ei ole ikinä edes nähnyt levistä pienessä altaassa... Yllättävää (?) kyllä levis ei 100cm pitkässä altaassa sinkoile päin päätylaseja sen kummemmin kuin isommissakaan altaissa. Joo ja uskallan tunnustaa että täältä löytyy levikset sekä 180L (pituus1m), 300L(pituus1,3m) kuin 650L(1,8m) altaista. Niillä on siellä ikioma duuni johon ei löydy korvaajaa.
/jari
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja bj »

Anniquu_ kirjoitti: Ja tähänhän oikean akvan kooon pohdintaan voidaan liittää myös kysymys esteettisyydestä, jota tuolla Yleista keskeskustelua -alueella käydään (toivottavasti aktiivisesti [;)] ).
Tämä nyt kumminkin on jokaisen henk.koht. ajattelua, omillenikin mieluusti yritän tarjota mahdollisimman paljon tilaa, paljon enempi kuin mitä suositukset ehkä onkaan.

On ihan eri asia alkaa sanomaan jollekin omia näkemyksiään ainoana ja oikeana totuutena.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja R_R »

bj kirjoitti:On ihan eri asia alkaa sanomaan jollekin omia näkemyksiään ainoana ja oikeana totuutena.
Olen täysin samaa mieltä asiasta.
Ainoa fakta asia akvaariossa mielestäni on vesibiologia, jonka voi tieteellisesti todeta.
On kuitenkin vaikeaa todeta faktana edes jonkin vesiarvon vaikutusta kalojen sairauksiin (ellei ääriarvot, paitsi nitriitti ja joku harvan tuntema myrkyllinen aine).
Tähän kirjoitan kuitenkin faktana, ettei kahta samanlaista akvaario kokonaisuutta ole olemassa. Kun kaikki vaikuttaa kaikiin, voimme vain lähteä todennäköisyyssyin ja kokemukseen pohjautuviin arvioihin, vastauksissamme kysyjille.


Lainaukseen lisätty quote-tagit. -ylläpito
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Anniquu_ kirjoitti:
bj kirjoitti: Varjon uusimmassa on suosituksena leväbarbille 240 litraa.
Kyllä näin, mutta lisäyksenä vielä, suora lainaus: "runsaskasvinen, pitkänomainen akvaario, jossa runsasti uimatilaa". [;)] Siinä alkuosassa kirjaa, jossa kerrotaan kalojen yleisiä vaatimuksia, on akvaarion koon määrittelyssä käytetty kaavaa: "vilkkaile parvikaloille akvaarion pituus vähintään 10-12 kertaa kalan pituus .... rauhallismmille uimareille akvaarion pituus vähintään 8-10 kertaa ...kalan pituus." Onko 14-16 cm pitkä leväbarbi vilkas vai rauhalllinen uimari, niin sitä en osaa sanoa ilman henkilökohtaista kokemusta kalasta, mutta tuolla tavalla on nykysuomalaisessa akvaariokirjallisuudessa määritelty akvaarion mitat, ja jotain perustetta sillekin, miksi tällä katsotaan sen minimin olevan se 150 cm.
Ja tähänhän oikean akvan kooon pohdintaan voidaan liittää myös kysymys esteettisyydestä, jota tuolla Yleista keskeskustelua -alueella käydään (toivottavasti aktiivisesti [;)] ).

sinituulevi kirjoitti: Kävin kirjastossa tsekkaamassa akvaariokirjallisuuden, eikä siellä ollut ainakaan hyllyssä tuota vuoden -89 akvaariomaailmaan uudempia oppikirjoja uusille akvaarioharrastajille. .
Kannatta laittaa kirjastolle aloite tuon Markku Varjon Akvaariokalat -kirjan hankkimisesta, jos sitä ei valikoimassa muuten jo ole. :D Se taitaa olla kyllä niin kysytty teos, että ei välttämättä ehdi hyllyssä kauan "happanemaan".

Eli tämän kaavan mukaan seeprakala, varsin vilkas uimari, menee 72cm pitkässä altaassa. Ja minulle on nyt aika moneen kertaan täällä nalkutettu, kun pidän niitä 80cm pitkässä... Metri kuulemma pitäisi olla. Hmm?
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja millia »

RvaHuu kirjoitti:Eli tämän kaavan mukaan seeprakala, varsin vilkas uimari, menee 72cm pitkässä altaassa. Ja minulle on nyt aika moneen kertaan täällä nalkutettu, kun pidän niitä 80cm pitkässä... Metri kuulemma pitäisi olla. Hmm?
Mistä moinen metrin vaatimus? Jos tulee pelkästään yhden käyttäjän suusta, niin siinä on vaan yhden henkilön mielipide. Kannattaa katsella monesta eri lähteestä ja karsia ääripäät pois niin lopputuloksena on jotain joka voi olla sitten totta. :roll:
Varjon kirjassa seeprakaloille suositellaan vähintään 85-litraista pienelle parvelle.

Mitä levisten tilavaatimukseen tulee, niin olen myös pitänyt niitä 98-litraisessa, 250-litraisessa ja reilu 300-litraisessa. Se että 98-litraisessa ei levis kolise pitkin päätylaseja johtuu vain siitä, että se ei pääse kunnolla uimaan. Kala jolla on tuollainen pitkulainen vartalo on tehty uimaan ja mieluummin vähän kovempaakin välillä. Akvaario-olosuhteissa se on mielestäni mahdollista vasta kun akvalla on pituutta vähintään 130-150 cm.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Täällä on nalkutettu. :twisted: Pois olisi pitänyt laittaa ja ottaa muita tilalle. No, varmasti vain hyvää tarkoitettiin.

Hyvä tietää, että seepriksillä on kaikki hyvin. :)

Itsellänikin oli kaksi leväbarbia 80-luvulla sadan litran akvaariossa, eivät kasvaneet kovin isoiksi. Tietämättömyyttä se oli siihen aikaan ainakin minulla. Mutta en muista että olisivat vaikuttaneet mitenkään viihtymättömiltä.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miulkii sanottiin täällä joskus että tavallien seeprakala ei mahdu 128L akvaarioon ja oon kyllä nykyään ihan samaa mieltä,
Kyllä ainakii ite olen sitä mieltä että tavan seeprakalalle mahdollisimman paljon uinti tilaa.

JA onhan noista seeprakaloistakii montaa eri kokosta lajia olemassa josta valita, esim. rubiiniseeprakala joka kasvaa vain 4 cm pitkäksi ja sopii paljon paremmin esim 100L akvaarioon tai pienempäänkii. :)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja millia »

miljoonakala84 kirjoitti:Miulkii sanottiin täällä joskus että tavallien seeprakala ei mahdu 128L akvaarioon ja oon kyllä nykyään ihan samaa mieltä.
Oliskohan sun tapauksessa johtunut akvaarion muusta kalastosta. :roll: Kala kun voi sopia akvaarioon sekä fyysiesti että psyykkisesti. :mrgreen:

Henk.koht. olen samaa mieltä Varjon suosituksen kanssa seeprakalan tilavaatimuksesta.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Ainakin tutkin aihetta etukäteen ja valitsin kalat sen mukaan, että varmasti mahtuvat ja sopivat keskenään. En sen takia rupea vaihtamaan lajia toiseen vain siksi, että jonkun henkilökohtainen mielipide on, että kalat tarvitsevat metrin matkan uimatilaa. Varsinkin, kun kalat varsinaisesti omistaa 7-vuotias lapsi, joka jotenkin osaa erottaa jo kalat toisistaankin, on antanut niille nimet ja on suunnattoman riemuissaan saatuaan viimeinkin kauan toivomansa lemmikit.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

...minkähänlaisen vuodatuksen täältä nyt naputtelen, kauhulla odotan itsekin... :roll:
bj kirjoitti: On ihan eri asia alkaa sanomaan jollekin omia näkemyksiään ainoana ja oikeana totuutena.
Juu, tästä olen myös samaa mieltä. Lähinnä ajattelin tuolla heitollani sitä, että pitääkö sen minimin päälle olla vielä extraa, että akvaarion katselija kokee aktselemisen iloa. Ja pohjimmäinen taka-ajatus taisi kyllä olla aloittamani ketjun mainostus... [;)] [:I]

R_R sivusi vesikemian tärkeyttä vastauksessaan. Minä pidän sitä litrojen ohella ehdottoman tärkeänä kalojen hyvinvoinnille. Vaikka akvaarion ulkomitat olisivat kuinka oikein, mutta jos vesi on vääränlaista, niin ei kala menesty, vaikka olisi kuinka uimatilaa tai muut luontaisen käyttäytymisen mahdollistavat tekijät kunnossa. Tästä olisi (lukemani perusteella) esimerkkinä vaikka suklaarihmakala, joka liian "vähähappoisessa" vedessä on altis ihosairauksille. Tai sitten se valitettavan klassinen kovassa, jopa murtovedessä kasvatettu ja jalostetu miljoonakala tavalliseen pehemään hanaveteen lykättynä ei saa pidettyä itseään "ryhdissä", kun vedessä on liian vähän mineraaleja. Kalan elimistö myös rasittuu, jos se joutuu "pyörittämään" elintoimintojaan osmoottiselta arvoltaan vääränlaisessa vedessä, eli voitaisiin ehkä sanoa, että kalan solut rasittuvat... Aquahoito.info sivuilta löytyy aiheesta perustietoja, jos tämä minun sepustuseni ei auennut.

Millian esilleottama "psyykkinen sopivuus akvaarioon" on mielestäni kolmas tärkeä pointti. Se, että akvaarion mitat ovat sopivat, tulee myös seuran ja sisustuksen olla kalalajille sopivia. Vaikka litrat olisivat taas kunnossa, mutta sisustus vääränlainen, niin kalan hyvinvointi on kyseenalaista, esimerkkinä joku kala, joka on kotoisin kasvipuskista, olisi majoitettu akvaarioon, jossa olisi sisustuksena yksi van yksi kivenmurikka tai runsaasti uimatilaa tarvitseva "salaattipurkissa". Kärjistäen voisi sanoa, että akvaarioharrastus pitäisi aloittaa biotooppiakvaariolla , jossa ympäristö olisi varmasti kaloille lajinomainen, ja vasta sen jälkeen siirtyä pitämään näitä "seura-akvaarioita", kun osaa yhdistellä oikein eriominaisuuksisia kaloja. [;)]

...Jahas jahas, tulipas siinä paatosta kerrakseen, joka ei liittyt leviksen tilavaatimuksiin mitenkään, mutta tälläiset ajatuksen nousivat tätä keskustelua lukiessa pintaan, kun itse levis-asiaan en osaa sanoa mitän omaa näkemystä...
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja bj »

Piti vielä kirjoitella tuosta omasta 240 litraisesta, että se on n 125 senttiä pitkä ja jo aika pitkänomainen, eikä kyllä samalla litramäärällä löydy 150 senttistä muuten kuin mittatilaustyönä. En usko, että Varjo oikein sitäkään on tarkoittanut tuolla suosituksella.
Malys kirjoitti: Mulla oli 125cm pitkässä altaassa 4 leväbarbia, kuolivat viime vuonna n. 10-vuotiaina ja kyllä aina lasit kolisi noiden innostuessa jahtaamaan toisiaan.
Kyllä mä luulen, että tuohon ei olis auttanut akvan suurentaminen, vaan oikea apu olis ollut parven koon suurentaminen. Leväbarbi on aika altis panikoija, sen pelästyessä 150 senttiäkin voi olla lyhyt matka. Lajissa on mun käsittääkseni aika useinkin taipumusta olla ärhäkkäitä lajitovereita kohtaan. Kun yksilöitä on vähän, kohdistuu kiukku helposti ihan vainona johonkin yksilöön.

Mulla timanttitetroja (aikuiskoko n 6 .- 7 cm) 310 litraisessa, 150 senttisessä altaassa. Ne on helposti panikoivia, kun esim lähestyn allasta ja kyllä silloin harmikseni saattavat törmäillä laseihinkin. Pitäisikö nyt mun nyt luopua niistä ja tehdä absoluuttinen johtopäätös sekä sanoa, että ne tarvii kaksimetrisen altaan?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

No joo, leväbarbi on sikäli hankala tapaus että se on ainoa yleisesti saatava kala joka koskee punalevään. Joten sen kohdalla joutuu hieman lipsumaan tilasuosituksista. Mutta että seeprakalako ei mene 100L altaassa. Pötyä sanon minä. Vaikka seeprakala onkin nopea uimari, luonnossa se ei varmastikaan elä missään ulapoilla vaan pujottelee parvissa jossakin ryteikössä....muuten se joutuisi ihan varmasti syödyksi. 100L allas on ihan soppeli pienehkölle parvelle seeprakaloja, sinne vähän jaavansammalta ja muuta rehua niin hyvin sujuu.
/jari
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

No nämä kahdeksan seeprakalaa ovat ihan lukaalissa, 126 litraa tilaa vemmeltää.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja Malys »

bj kirjoitti:
Kyllä mä luulen, että tuohon ei olis auttanut akvan suurentaminen, vaan oikea apu olis ollut parven koon suurentaminen. Leväbarbi on aika altis panikoija, sen pelästyessä 150 senttiäkin voi olla lyhyt matka. Lajissa on mun käsittääkseni aika useinkin taipumusta olla ärhäkkäitä lajitovereita kohtaan. Kun yksilöitä on vähän, kohdistuu kiukku helposti ihan vainona johonkin yksilöön.
Tiedän, että olisi pitänyt olla isompi parvi, mutta olin siinä vaiheessa jo tietoinen siitä, että tarvitsevat vieläkin pitemmän altaan kuin tuo 125cm, joten en lajitovereita enää halunnut hankkia (ja kaloilla oli siinä vaiheessa ikää jo reippaasti, yli 8 vuotta muistaakseni) eikä kalojen asuinpaikkakunnalla hirveästi akvaristeja ollut, joille olisin nuo kalat voinut sijoittaa. Kaikista lihavin ja isoin pompotti kolmea muuta ruoka-aikana. :roll:
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Pitääkää sitten seeprojanne miten parhaaksi katsotte, mutta ite en kyllä seeprakaloja laita alle metrin pituseen akvaarioon vähintään. :)
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja en »

miljoonakala84 kirjoitti:Pitääkää sitten seeprojanne miten parhaaksi katsotte, mutta ite en kyllä seeprakaloja laita alle metrin pituseen akvaarioon vähintään. :)
En mäkään, enkä muuten kerritetrojakaan (enkä muita superuimareita...)
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Pidetään pidetään kuin silmää päässä! 8O
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja bj »

Joo, Malys, en mäkään lähtis enää noin vanhoja välttämättä mihinkään siirtelemään, sen kummemmin, kuin että hankkisi nuoria lisää taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Eihän sitä ny tietty kalojen ajatusmaailmasta tiedä, mut ei mun mielestä välttämättä ole paras ratkaisu siirrellä monta vuotta samoissa oloissa eläneitä enää. Mieluummin antaisin viettää eläkepäivät tutuissa oloissa, vaikka oliskin selvinnyt, ettei ne ole ihan lajille sopivat. Ihan OT, mut samoin on koirien laita, mun tekee aina häijyä, kun jossain joku myy ihan vieraille esim. 8 tai 9 vuotiasta koiraansa. Jos mulle tulis kertakaikkisen pakottava tarve luopua sen ikäisestä, ni varmaan veisin sen viimeiselle piikille, ellei sitten joku koiralle ja mullekin tuttu ottaisi sitä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
sinituulevi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 06:11, 30.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

RvaHuu kirjoitti: Itsellänikin oli kaksi leväbarbia 80-luvulla sadan litran akvaariossa, eivät kasvaneet kovin isoiksi. Tietämättömyyttä se oli siihen aikaan ainakin minulla. Mutta en muista että olisivat vaikuttaneet mitenkään viihtymättömiltä.
Näin se on mullakin mennyt, ovat olleet aika pitkäikäisiä (7-10 vuotta) mutta jääneet pienenpuoleisiksi.
Kiitoksia näkökannoista. Eli nykyinen allas on joka tapauksessa ihan liian pieni, ja ollut ilmeisesti ainakin koko 2000-luvun [;)], ja joko taivuttelen puolison suostumaan isompaan altaaseen tai leväbarbit muuttavat toiseen talouteen.
Jaes67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 08:09, 28.08.2009

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja Jaes67 »

Täällä jälleen yksi jolla on ollut leväbarbeja aivan liian pienessä altaassa. Barbit tulivat n. 7-8 vuotta sitten kun akvaarioharrastusta aloittelin. Mistään en silloin mitään tiennyt ja kauppias sanoi että hyvin mahtuu 80 cm pitkään altaaseen [}:)]. No niitä olis siellä pieni parvi, jossa oli yksi muita huomattavasti suurempi yksilö. Tämä yksi sitten ajan kanssa "tappoi" kaikki muut eli ei antanut muille ruokaa ja ajoi takaa niin paljon että joku taisi hypäta kansilasienkin raosta. Eli nyt tuo yksinäinen ja melko agressiivinen 8 v levsi elelee tuolla 432l akvaariossa. Kun kerran noin vanha on niin taitaa saada elää lopun elämääsä ilman parvea.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Re: Milloin leväbarbien tarvitsema akvaariokoko kasvoi?

Viesti Kirjoittaja Tittis »

bj kirjoitti:Joo, Malys, en mäkään lähtis enää noin vanhoja välttämättä mihinkään siirtelemään, sen kummemmin, kuin että hankkisi nuoria lisää taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Eihän sitä ny tietty kalojen ajatusmaailmasta tiedä, mut ei mun mielestä välttämättä ole paras ratkaisu siirrellä monta vuotta samoissa oloissa eläneitä enää. Mieluummin antaisin viettää eläkepäivät tutuissa oloissa, vaikka oliskin selvinnyt, ettei ne ole ihan lajille sopivat. Ihan OT, mut samoin on koirien laita, mun tekee aina häijyä, kun jossain joku myy ihan vieraille esim. 8 tai 9 vuotiasta koiraansa. Jos mulle tulis kertakaikkisen pakottava tarve luopua sen ikäisestä, ni varmaan veisin sen viimeiselle piikille, ellei sitten joku koiralle ja mullekin tuttu ottaisi sitä.

Pakko kommentoida tuota koira-asiaa, tuon ikäinen koira esim kääpiörotuna on vasta keski-iässä, ja on omistajalta äärettömän itsekästä kuvitella, että koira ei enää IKINÄ tottuisi keneenkään toiseen omistajaan vaan se ikävöi lopunikäänsä MINUA eikä enää koskaan ole iloinen. Totta, koira varmasti ikävöi vanhan omistajan perään, mahdollisesti viikkojakin, mutta onko se vaikkapa 4 viikon ikävöinti niin kaamea asia, että sen takia tapetaan koira ja viedään siltä mahdolliset toiset 6 vuotta hyvää ja onnellista elinaikaa? Kyllä eläin tottuu ajan kanssa ja kiintyy uuteen omistajaan, jos on muuten terve ja hyvävointinen yksilö. Esimerkkinä ne sadat koirat joista joudutaan luopumaan allergian takia. Ja ihan vaikkapa koiralle koti ohjelmassa, iloisia koiria matkalla uuteen kotiin häntä heiluen.
*laa la laa*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”