Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tässä tulee nyt niitä toivottuja kuvia ja projektinvaiheita projektistani. 180-litrainen akvaario siis vaihtoi käyttötarkoituksensa trooppisesta akvaariosta trooppiseksi vivaarion, orkideakaapin ja ties minkä sekoitukseksi. :mrgreen:

Selityksenä kalojen hylkäämiselle on lähinnä se, että akvaario on ollut pakko pitää minimisuodatuksella (koska en muuten olisi pystynyt nukkumaan siinä metrin päässä, ja tilaa siirtää allasta ei ole) ja siksi hyvin kevyellä kalastolla. Kun vielä sini- ja rihmaleväinvaasiot iskivät samaan aikaan tappamaan niitä vähiä hyvinvoivia kasveja, sain tarpeekseni.
Viimeistenkin punapäätetrojen melko työlään pyydystyksen jälkeen allas näytti tältä:
Kuva

Jätin loisteputket toistaiseksi entiselleen, koska en oikein tiennyt millaisiin ne vaihtaisinkaan. Pöntössä on siis edelleen kaksi aivan tavallista akvaarioloisteputkea (lienevät AquaGlota) omatekoisilla folioheijastimilla. Ajattelin talveksi vaihtaa ne tuoreisiin kasviputkiin kyllä. Kansilasit ovat edelleen kalkista törkyiset, mutta laiskuuttani en ole vielä saanut vuosien kalkkipinttymiä jynssättyä niistä enkä laseistakaan. Pahoittelut siis heikonlaisesta kuvanlaadusta.
Tyhjensin altaan, mutta jätin harjusorapohjan paikoilleen. Huuhtelin pohjasta enimmät lietteet, mutta arvelin loppujen jäävän alle hyödylliseksi lannoitevarastoksi, joten kippasin lannoittamattoman turpeen suoraan sen päälle. Turpeeseen sekoitin paikoin kukkamultaa (sinne, minne istutin begonian ja muorinkukat) ja paikoin orkideamultaa. Tarkoitus olisi vielä hankkia rahkasammalta pohjaa kuohkeuttamaan.

Projektin toteutumista odottelikin jo pino kasveja, jotka tietenkin piti nekin levittää pöydälle kuvattaviksi:
Kuva
Kyllä, tiedän että kodinonni ja vasemmalla oleva saniainen näyttävät lähes kuolleilta. Elävien osien istuttaminen kosteaan terraarioon oli viimeinen keino nirsojen rehujen pelastamiseksi, ja se näyttää onnistuneen.

Ja kun en akvaariokasveista malttanut luopua, laitoin ne hienoon vesiviljelyviritelmään ylösalaisin olevan vanhan akvaarion alle. Useimmat akvaariokasvithan ovat luonnossa myös ranta- ja suokasveja, ja ajattelin kokeilla näiden ylijääneiden alkujen sopeutumista kosteisiin maaoloihin. Se viritelmä näyttää tältä:
Kuva
Mukana on muutama erilainen vesimiekka, paria laatua melalehtiä, kääpiökeihäslehteä, konnanputkea, jaavansammalta ja süswassertangia. Näistä jaavansammal ja yksi vesimiekoista ovatkin jo kunnostautuneet ulos vedestä kasvamisessa, mutta vielä en ole kokeillut niiden siirtämistä terraarioon. Sen sijaan akvaariosta uloskasvaneita köynnöstäviä kokeilin leikata poikki ja tökkiä suoraan kosteaan turpeeseen, ja ne ovat lähteneet kasvuun mukavasti.

Vaikka kasveja näytti aluksi olevan paljon, paikoilleen istutettuina ne tekivätkin yllättävän kaljun vaikutelman:
Kuva
Mikäpä siinä, sain hyvän tekosyyn kiertää kukkakauppoja ja tavaratalojen kukkaosastoja löytöjen toivossa. Yllättävän paljon hienoja kasveja löytyykin suorastaan naurettavaan hintaan, kun vain sattuu sopivasti paikalle. Juuri eilen ostin kauniin, yli 30 cm korkean verililjapuun eurolla (tosin en tähän terraarioon).

Nyt pikku viidakkoni perustamisesta on hieman vajaa kuukausi, ja alkuperäiset kasvit alkavat jo näyttää kotiutumisen merkkejä ja tehdä uusia lehtiä. Uusia kasveja on tullut sekä kaupoista että pistokkaina jonkin verran, ja olen myös istuttanut terraarioon lisää kituvan näköisiä ruukkukasvejani. Tulos alkaa näyttää huomattavasti rehevämmältä. Poistin myös karmean akvaariotaustakuvan, vaikkei tuo lautaseinäkään paljon sen kummoisemmalta näytä.
Kuva
Taustaksi olisi haaveena saada jossain vaiheessa tilattua epifyyttien ja köynnösten kasvatusta varten tarkoitettua Epiwebiä, mutta kuulemma sitä ei missään Suomessa myydä. Kertokaa ihmeessä, jos olen väärässä. :) Siitä kun saisi sekä luonnollisen näköisen että kasvien istutukseen soveltuvan taustan. Myös ilmankosteusmittari ja tuuletin ovat hankintalistalla.

Tämänhetkinen kasvivalikoima näyttää tältä:
Venuksenkenkä (Paphiopedilum sp.)
Maaorkidea (Ludisia discolor)
Vaniljaorkidea (Vanilla sp.)
Kaksi kannukasvia, kumpikin myyty nimellä Nepenthes alata, ja toinen saattaa jopa ollakin sellainen
Yökönlehti (Pinguicula "weser")
Pennimuori (Peperomia rotundifolia)
Sädemuori (Peperomia argyreia)
Joku muorinkukka (Peperomia sp.)
Kuningasbegonia (Begonia "rex")
Viheradiantumi (Adiantum raddianum)
Jokusaniainen (ehkä Nephrolepsis sp.)
Tillandsialaji (muistaakseni Tillandsia tenuifolia)
"Onnenbambu"-traakkipuu (Dracaena sp. ?)
"Verkkolehti", ei aavistustakaan mikä
Piilea (kenties Pilea glauca)
Mystinen trooppinen köynnös :roll:
Kultaköynnös (Epipremnum pinnatum)
Kääpiököynnösviikuna, "vesifiikus" (Ficus pumila)
Kodinonni (Soleirolia soleirolii)
Rusolehti (Ludwigia sp.)
Intianvesitähdikki (Hygrophila polysperma)
Kannukasvin mukana tullut tuntematon sammal

Pari yksityiskohtaa:
Kuva
Maaorkidea sametinpehmeine lehtineen on tällä hetkellä suosikkini, vaikka se onkin sen verran iso että jouduin istuttamaan sen rumasti pitkittäin lojumaan. Ehkä se vielä kasvattaa itsensä hyvään asentoon.
Kuva
Yökönlehti on vähentänyt tehokkaasti invaasion tehneitä pikkuisia hedelmäkärpäsiä. Se tuntuu myös nauttivan olostaan terraarion hämärissä, kun kukkaakin kasvattelee. Yllättävää sinänsä, koska emokasvi josta tuon pikkuisen erotin kasvaa eteläikkunalla suorassa auringonpaahteessa ilman minkäänlaisen terraarion suojaa, ja sekin kasvaa ja kukkii.
Kuva
Piilean pistokkaat kurkottelevat pennimuorin, adiantumin ja rex-begonian välistä. Alareunassa näkyy myös muutama lehti mainiosti maaelämään sopeutunutta rusolehteä.

Kommentteja, neuvoja, varoituksia jos teen jotain ihan metsään? :)
Toteutus on nimittäin tehty pääosin ihan näppintuntumalla ilman fiksumpien neuvoja (ja minähän en mikään viherpeukalo ole).
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Itse olen miettinyt samanlaista systeemiä, kun altaita on turhaan tyhjänä.
Onko sinulla mitä tuolla akvaarion pohjalla? Entä onko kasvit edelleen ruukuissa tai oletko istuttanut ne pohjaan? Itse mietin, josko akvaarion taustaksi pitäisi laittaa jotakin verkkoa, niin voisi siihen tukea isompia kasveja sekä köynnöstäviä voisi kiinnittää myös niihin. Onko sinulla kansilasit tuossa tai onko ihan avoallas? Tarkkailen tässä ensin sinun projektiasi ja suunnittelen tässä samalla omaani, joten kerrohan kuinka systeemisi edistyy ja kuinka kasvit voivat.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Retuliini kirjoitti:Itse olen miettinyt samanlaista systeemiä, kun altaita on turhaan tyhjänä.
Onko sinulla mitä tuolla akvaarion pohjalla? Entä onko kasvit edelleen ruukuissa tai oletko istuttanut ne pohjaan? Itse mietin, josko akvaarion taustaksi pitäisi laittaa jotakin verkkoa, niin voisi siihen tukea isompia kasveja sekä köynnöstäviä voisi kiinnittää myös niihin. Onko sinulla kansilasit tuossa tai onko ihan avoallas? Tarkkailen tässä ensin sinun projektiasi ja suunnittelen tässä samalla omaani, joten kerrohan kuinka systeemisi edistyy ja kuinka kasvit voivat.
Suosittelen, ainakin tähän mennessä tuo on ollut oikein hauska projekti, eikä hintaakaan ole kohtuuttomasti tullut. Kalliimmilla orkideoilla ja muilla erikoisuuksilla rahaakin kyllä saisi palamaan, ei sen puoleen. :roll:

Pohjalla on alimmaisena akvaariokäytössä ollut harjusora (n. 2-4 cm kerros), päällä pääasiassa lannoittamatonta puutarhaturvetta. Turpeeseen olen sekoitellut toiseen päähän orkideamultaa, toiseen ihan viherkasvimultaa (ja istuttelen kasvit sen mukaan, millaisessa pohjassa ne hoito-ohjeiden mukaan viihtyvät). Edessä turvetta on vain muutama sentti, takana sitten reilusti enemmän. Lisäksi tein kivistä pengerryksen, jotta sain näyttävämpiä korkeuseroja.
Tähän mennessä olen istuttanut kaikki kasvit suoraan pohjaan, mutta jos haluaa vielä mahdollisuuden siirrellä niitä (ja kenties hallita kasvua vähän) ruukkukin voisi olla hyvä idea. Kansilasit olen jättänyt tuohon päälle kosteuden ja lämmön pitämiseksi sisällä. Näyttää tosin, että altaassa on välillä liiankin kosteaa (kaikki kuolleet kasvinosat homehtuvat alta aikayksikön), joten olen suunnitellut tee-se-itse-tuuletinta parantamaan ilmanvaihtoa.
Jonkinlainen verkkokin voisi tosiaan taustana toimia. Joka tapauksessa kätevä olisi jokin sellainen tausta, jota pitkin kasvit voisivat kiipeillä. Tuosta Epiwebistä itse haaveilen siksi, että siihen kasveja voisi myös suoraan istuttaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Valtavan upea kasviterraario, vau! 8-) Laitoin joku päivää sitten "nanoterran" kärpäsloukuille (D. muscipula), 5 l Karhula-keittiöpurkin pohjalle vermikuliittia, Terra Barkia ja kaksi kärpäslätkää. Ihan söpö tuli, vaikkei se ihan kestä vertailua tuohon terraarioon...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Vautsi miten hieno! 8O Pitäisköhän tuo tällä hetkellä leväongelmainen 180-litrainen tyhjentää ja lähteä kukkakauppaan...
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja K.S »

Aivan Loistava :D
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kiitoksia kehuista. :D

Myös kaikenlaiset ideat ovat tervetulleita. Alustavana ajatuksena on, että tuohon saattaisi joskus jokin eläinkin muuttaa, jos satun löytämään noihin oloihin sopivan otuksen joka ei vahingoita kasveja eikä ole kohtuuttoman vaativa. Se ei kuitenkaan ole ainakaan tämän vuoden murhe.

Tuollaisen kärpäsloukun siemenestä kasvetettu pienenpieni taimi löytyy olohuoneesta akvaariokasviprojektin seurasta. Juuri huomasin, että toukokuusta asti kasvatuksessa ollut rääpäle on vihdoin tehnyt ensimmäisen loukkunsa (loukulla on mittaa ehkä 4 mm). Olen tässä vähän kaavaillut sille jonkinlaista omaa putelia, jossa sen voisi siirtää viileään talveksi (kun talosta ensin löytyisi viileä ja valoisa kohta). Miten Adrianna olet tuon talvehtimisen ratkaissut?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
reppulinen11
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 10:29, 02.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Viitasaari
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja reppulinen11 »

Pakko sanoa että on kyllä hieno projekti sulla! :) Ja tuossa kun pähkäilit että sinne voisi asuttaa mahdollisesti jonkun eläimen, niin ainakin madagaskarin päivägekko voisi viihtyä tuossa sinun sademetsässä.
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Hyvältä vaikuttaa, kyllä siitä hieno tulee. Oletko muuten käynyt lueskelemassa minun ja ystäväni projektia. Muutenhan systeemi on aika sama, sinulta vain puuttuu tuo vesiosa.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=149192
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

klorofylli kirjoitti:Hyvältä vaikuttaa, kyllä siitä hieno tulee. Oletko muuten käynyt lueskelemassa minun ja ystäväni projektia. Muutenhan systeemi on aika sama, sinulta vain puuttuu tuo vesiosa.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=149192
Tunnustan, osa innostuksesta tähän projektiin johtui juurikin tuon ketjusi lukemisesta. :) Tämä pikkuallas kieltämättä kalpenee täysimittaisen paludaarion rinnalla. Ihan tyrmistyttävän upeahan tuo on. Ehkä sitten joskus, jos sattuisi lottovoiton saamaan. :roll: Nytkin jo kaavailen, että jos jossain vaiheessa saisi palkallisenkin työpaikan, voisi vaihtaa tuon 300-litraisen akvaarion hieman isompaan ja laittaa kolmisatanen terraarioksi tämän sijaan. Niin se taas vie koko käden. :mrgreen:
Mistä putiikista tuon Epi-Webin muuten tilasitte? Syksyllä on ehkä tiedossa yhteistilaus johonkin alan nettikauppaan, ja optimiratkaisu olisi löytää kauppa joka myy sekä kasveja (bromelioita ja lihansyöjiä lähinnä hakusassa) että Epi-Webiä.
reppulinen11 kirjoitti:Pakko sanoa että on kyllä hieno projekti sulla! :) Ja tuossa kun pähkäilit että sinne voisi asuttaa mahdollisesti jonkun eläimen, niin ainakin madagaskarin päivägekko voisi viihtyä tuossa sinun sademetsässä.
Päivägekko olisi kyllä hieno otus ja ekstrana päiväaktiivinenkin. Lieneeköhän se vain niin iso, että kulkiessaan ja kaivellessaan kolhii kasveja. :| Nuolimyrkkysammakothan taitavat myös tämäntyyppisissä virityksissä viihtyä, ja olisivat ainakin tarpeeksi pieniä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 13:45, 10.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Minulle tuli heti mieleen että joku pieni sammakko siellä varmaan olisi kuin kotonaan :)
Ei voi kun ihailla ihmisiä joilla on tuo viherpeukalo. Minä kun tapan kaktuksenkin kuivuuteen.. :roll: onneksi akvaario kasveja ei tarvi kastella..
reppulinen11
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 10:29, 02.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Viitasaari
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja reppulinen11 »

Totta, sammakot voisivat olla myös mainio valinta. Ne eivät ainakaan kaivele kukkia, eikä myöskään niiden paino taida aiheuttaa suurta tuhoa kasveille. [;)]
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja Celea »

7330 kirjoitti:Tuollaisen kärpäsloukun siemenestä kasvetettu pienenpieni taimi löytyy olohuoneesta akvaariokasviprojektin seurasta. Juuri huomasin, että toukokuusta asti kasvatuksessa ollut rääpäle on vihdoin tehnyt ensimmäisen loukkunsa (loukulla on mittaa ehkä 4 mm). Olen tässä vähän kaavaillut sille jonkinlaista omaa putelia, jossa sen voisi siirtää viileään talveksi (kun talosta ensin löytyisi viileä ja valoisa kohta). Miten Adrianna olet tuon talvehtimisen ratkaissut?
En ole Adrianna mutta lihansyöjäharrastajana otan osaa keskusteluun :mrgreen:. Ensinnäkin, onnittelut upeasta kasviterraariosta! Itsellänikin lihansyöjäkasvit ovat vallanneet kaksi terraariota, tosin omat terraarioni eivät ole (ainakaan tällä hetkellä) sademetsiä, vaan kasvit ovat omissa ruukuissaan mahdollisimman lähellä valoa. Viimeistään ensi viikolla pitäisi kyllä tulla uusia kasveja jolloin toisesta terraariosta olisi tarkoitus tehdä sademetsä.

Niin, asiaan. Kärpäsloukkujahan voi talvettaa monella tavalla. Itse asun kerrostalossa, joten olen hyödyntänyt talon perunakellaria, joka siis on n. 9-asteinen kylmäkellari. Toinen hyvä vaihtoehto (mitä itse en ole kokeillut), on jääkaapissa talvettaminen. Eli loukku vain jääkaappiin esimerkiksi vihanneslaatikkoon. Ja periaatteessa loukku ei talvella tarvitse valoa, tärkeämpää on tarpeeksi kylmä lämpötila. Monesti suositellaan n. 1-10 asteen lämpötilaa, mutta pitkäaikaisesti se ei saisi jäätyä kuitenkaan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Celea kirjoitti:Niin, asiaan. Kärpäsloukkujahan voi talvettaa monella tavalla. Itse asun kerrostalossa, joten olen hyödyntänyt talon perunakellaria, joka siis on n. 9-asteinen kylmäkellari. Toinen hyvä vaihtoehto (mitä itse en ole kokeillut), on jääkaapissa talvettaminen. Eli loukku vain jääkaappiin esimerkiksi vihanneslaatikkoon. Ja periaatteessa loukku ei talvella tarvitse valoa, tärkeämpää on tarpeeksi kylmä lämpötila. Monesti suositellaan n. 1-10 asteen lämpötilaa, mutta pitkäaikaisesti se ei saisi jäätyä kuitenkaan.
Ahaa, mistähän oikein olen saanut päähäni että ne tarvitsisivat valoa talvisin. No sittenhän mitään ongelmaa ei olekaan. :) 50-luvun kerrostalosta löytyy nimittäin vanhanaikainen "jääkaappi", eli nurkkakaappi josta on kanava ulos. Se on talvisin ollut sopivan viileä ainakin vihannesten säilytykseen, joten se varmaan kelpaa kärpäsloukullekin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Raportoin. :)

Viimeisten parin viikon aikana ensimmäisenä tulleet kasvit ovat näköjään saaneet kotiutumisensa päätökseen ja alkaneet kasvaa. Muutama jopa kukkii, mitä minun taidoillani harvemmin huonekasveilla näkee. Uusia kasveja on tullut pari, purppurakukkainen perhoskämmekkä (Phalaenopsis) ja ihan liian upea maaorkidea Macodes petola. Nyt alkaa olla tila tiukalla, joten taitaa olla parempi jättää lisäkasvihankinnat toistaiseksi sikseen.

Toin pohjamateriaalin lisäkkeeksi rahkasammalta, jota tunnutaan ylistävän sekä lihansyöjäkasvien että orkideoiden hoito-ohjeissa. Harmi kyllä sen mukana tuli pieni harmaa etana, joka mutustelee hiussaniaisen lehtiä ja jättää niille limavanoja. Ja tietenkään en koskaan löydä sitä kun nostan kansilasit pois.

Tältä kokonaisuus siis näyttää nykyään:
Kuva

Yökönlehti kukkii edelleen reippaasti, vaikka näyttääkin kasvattavan terraario-oloissa pienempiä lehtiä kuin ikkunalaudalla:
Kuva
Sädemuori kasvattaa varsin huvittavan näköistä kukintoa, joka on melkein kansilaseissa menossa:
Kuva
Pennimuori taas tekee monta pienempää kukintoa. Se tuntuu kasvavan vähän hontelona valonpuutteesta. Pitäisi tosiaan vaihtaa loisteputket, kunhan jostain löytyisi oikeanpituisia.
Kuva
Myös rex-begonia kasvattaa jotakin ravunsaksen muotoista uloketta, jota en osaa veikata kuin kukkavarreksi:
Kuva
Ja tässä ihana maaorkidea. Valitettavasti sen lehtien kultapölykimallusta ei tunnu saavan valokuvaan.
Kuva

Tämä toinen näperrys ei varsinaisesti ole terraario, mutta halusin laittaa eteläikkunalla asuvan kärpässyöppöni vähän näyttävämpään kuntoon kuin se oli tungettuna pieneen muoviruukkuun. Kasvina on siis yökönlehtihybridi Pinguicula "weser" ja muutama alku pennimuoria (Peperomia rotundifolia).
Kuva
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Tämä on hyvä juttu, että joku jaksaa ja keksii tälläista kokeilla ja vielä kertoa. Itse 7330:n ansiosta, älysin kokeilla tuonne tuliliskojen altaaseen, että miten intianvesitähdikki kasvaa pinnan yläpuolella ja hyvin kasvaa, paremman ja tukevamman näköistä vartta pukkaa kuin upoksissa. Vielä pitäisi kehitellä muitakin kasveja, että saisi sellaisen viidakkomaisen maatilan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Hyvä jos tästä ketjusta on muillekin hyötyä. :)
Akvaariokasveista näyttävät kosteassa ilmassa menevän pienen totuttelun jälkeen myös ainakin rusolehti, anubiaat ja vesimiekat. Omat intianvesitähdikkini jouduin kiireesti heivaamaan roskiin, kun niihin ilmaantui kehrääjäpunkkeja, mutta rusolehti ja kääpiökeihäslehti viihtyvät. Maakasveista ainakin kultaköynnös näyttää menevän missä tahansa kunhan vettä on. Se rehottaa tällä hetkellä tolkuttomana pensaana pikkuakvaariossani, juuret mattosuodattimessa. Ja tietenkin se traakkipuu, jota myydään "onnenbambuna".
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Hohhoi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 18:31, 02.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nastola

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja Hohhoi »

Mitäs tälle projektille kuuluu? Saisiko kuvia?
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

7330 kirjoitti:Hyvä jos tästä ketjusta on muillekin hyötyä. :)
Akvaariokasveista näyttävät kosteassa ilmassa menevän pienen totuttelun jälkeen myös ainakin rusolehti, anubiaat ja vesimiekat. Omat intianvesitähdikkini jouduin kiireesti heivaamaan roskiin, kun niihin ilmaantui kehrääjäpunkkeja, mutta rusolehti ja kääpiökeihäslehti viihtyvät. Maakasveista ainakin kultaköynnös näyttää menevän missä tahansa kunhan vettä on. Se rehottaa tällä hetkellä tolkuttomana pensaana pikkuakvaariossani, juuret mattosuodattimessa. Ja tietenkin se traakkipuu, jota myydään "onnenbambuna".
Konnanputki ainakin näyttää olevan aika sitkeä tapaus. Elokuun puolessavälissä karsin sitä altaastani ja jätin perkeet ämpäriin kuistille ulkoilmaan. Sieltä konnanputkea pukkaa aika hyvävoimaisen näköisenä. Pohjalla on nyt hiukan vettä, öisin on jo pakkastakin ollut, mutta ei ilmeisesti ole ihan ämpäriin saakka päässyt.

Piäisiköhän perustaa uusi "ämpäripaludaario"- tyylisuuntaus 8O
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Laitetaanpa kuulumisia tähänkin ketjuun. :)

Projekti on pysynyt jokseenkin samoilla teloillaan, eli kasvit ovat jatkaneet kasvua, ja hoitaja on puuttunut asiaan lähinnä kastelemalla ja vähän karsimalla. Kannukasvitkin ovat vihdoin alkaneet tuppaamaan uusia kannuja. Mystinen trooppinen köynnös lykkää vartta ja kärhiä hämmästyttävää vauhtia, ja yrittää kuristaa ympäröivät kasvit joka kerta kun silmä välttää. Etanoiden kanssa on edelleen pientä ongelmaa, mutta sitkeä nyppiminen tuntuu jo pienentäneen niiden kantaa melko paljon.

Varsin vaivattomaksi tuo on pitkäaikaisemmassakin hoidossa osoittautunut, kunhan vettä muistaa antaa tarpeeksi. Ilman tuuletustakin turve tuntuu kuivuvan yllättävän nopeasti, mutta nouseepahan samalla ilmankosteus, mikä puolestaan helpottaa samassa huoneessa nukkuvan allekirjoittaneen jokatalvisia iho-ongelmia. Uusia kasvejakaan en ole onneksi enää hairahtunut hankkimaan - eipä tuonne mitään mahtuisikaan. 8-) Tosin suunnitelmissa on poistaa pari isompaa kasvia sitten joskus uusien epifyyttien tieltä. Niiden saamisessa tosin menee aikaa. Taustakin tuohon pitäisi joskus hankkia kyllä.

Parhaillaan silmäilen vähän rikkinäistä 16-litraista pikkuakvaariota sillä silmällä, että siinäkin varmaan voisi kasvattaa jotakin kivaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Tänään tein urakan ja pesin 60 litraisen lasit kunnolla ja tein siitä terraarion.. Tai oikeastaan pienen sademetsän, vielä kun kasvit kasvavat, muutama perhoskämmekkä vielä mahtuisi ja ehkä jokin muukin laji! Pohjalla on mustaa basalttia ja multaa.
Kasvina on:
-Intianvesitähdikki
-Jaavansammal
-Riccia
-Neulaheinä
-Sädekaisla (Cyperus alternifolius)
-Kultaköynnös (Epiremnum pin.)
-Kodinonni (Solecrolia sol.)
-"trad albi pink jo" (tietääkö joku tarkemman nimen tai suomenkielisen nimen?)
-drosera aliciae (joku lihansyöjakasvo, tietääkö joku suomenkielisen nimen?)
-Mini orkideaa (perhoskämmekkä)

Mites 7330 "sademetsäsi" jakselee?
Liitteet
DSC07889pienennetty.JPG
DSC07889pienennetty.JPG (99.7 KiB) Katsottu 4779 kertaa
DSC07882pieni.JPG
DSC07882pieni.JPG (117.68 KiB) Katsottu 4779 kertaa
DSC07884pienennetty.JPG
DSC07884pienennetty.JPG (127.2 KiB) Katsottu 4779 kertaa
DSC07877pienennetty.JPG
DSC07877pienennetty.JPG (122.55 KiB) Katsottu 4779 kertaa
MINIORKIDEA.JPG
MINIORKIDEA.JPG (113.82 KiB) Katsottu 4779 kertaa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Onpa hieno projekti Kimillä. :)

Noita miniatyyriorkideoita itsekin tahtoisin, mutta pitänee ensin hankkia se tausta mihin istuttaa. Pohjalle ei nimittäin mahdu enää oikeastaan mitään. Näyttäisi tuo pinkki-hopeajuovainen kasvi jonkinlaiselta juorulta? Kämppikselläni on ainakin kovasti samannäköinen olohuoneessa.

Oma purkkini on jatkanut tasaista eloaan. Hämmästyttävän paljon ovat kasvit kasvaneet nyt kun vertaan noihin ensimmäisiin kuviin. Sädemuorikin oli niin pikkuinen, ja nyt se on jo kopsahtanut kansilasiin. Mysteeriköynnös yritti ensin kuristaa tillandsian, ja kun yritin antaa sille oman oksan johon kietoutua, se hujahtikin kämmekän kukkavartta pitkin kansilasiin. No, kiemurrelkoot nyt siellä. Viheradiantumi on vähän ottanut nokkiinsa, varmaankin kuivahtanut välillä, mutta nyt se tekee uusia lehtiä. Syksy oli niin kaunis ja aurinkoinen, että sadevedestä oli pulaa. Etanatkin tuntuivat arvostavan adiantumia melkein yhtä paljon kuin maaorkideaa. Enää niitä limaniekkoja ei näy kovin usein, ja vahingotkin ovat jääneet pieniksi.

Eihän se mikään terraariotaiteen mestariteos ole, mutta rauhoittavaa sitä on katsella ja kasvit viihtyvät:
Kuva

Nuo sivukuvat saavat altaan näyttämään jotenkin kaljulta. Tämä on kuvaavampi:
Kuva
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Upeat näkymät! Kävisitkö meilläkin? :mrgreen:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja kimsl »

7330 kirjoitti:Onpa hieno projekti Kimillä. :)

Noita miniatyyriorkideoita itsekin tahtoisin, mutta pitänee ensin hankkia se tausta mihin istuttaa. Pohjalle ei nimittäin mahdu enää oikeastaan mitään. Näyttäisi tuo pinkki-hopeajuovainen kasvi jonkinlaiselta juorulta? Kämppikselläni on ainakin kovasti samannäköinen olohuoneessa.
Kiitti! Toi juoru on tarhajuoru. Nyt pitää sit oottaa et kasvais noi kasvit, ehkä sinne jotain kasvia vielä voisi hankkia. Vaikka pari uutta orkideaakin!
merenneito94
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 16:56, 24.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: salo
Viesti:

Re: Projekti: akvaario muuttuu sademetsäksi

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Tosi upeita sademetsiä teillä! Minulle kans! 8O
Ajattelin matkia kimsl: liä ja tehdä 60 litraisesta sademetsän myöskin. Meinaan laittaa sinne nuolimyrkkysammakkoja.
Muutama pikku ongelma pitäis vaan eka selvittää, mutta laitan sitten kyllä kuvaa jos ( tai siis kun ;D ) saan sademetsän kuntoon. :mrgreen:
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”