Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

pehhra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:32, 17.04.2009

Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Tohtiiko aloitteleva harrastaja tehdä itse mattosuodattimen akvaarioon? En ole mikään askartelija, mutta periaatteessa ja asiaan teoriassa tutustuneena tekisi mieli kokeilla. Jääkö mokoma sitten akvaarion "rumistukseksi", vaikka olisikin toimiva? Olisikohan kellään kokemuksia - ja rohkaisun sanoja?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Infoa: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... tf-faq.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
pehhra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:32, 17.04.2009

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Kiitos tiedosta, mutta nämä sivut olen jo monta kertaa lukenut. Lähinnä siis haeskelin kokemuksia siitä, onnistuuko teko alaa vähemmän harrastaneelta. Itse kun olen ensinnäkin vasta suunnittelemassa akvaarion hankkimista ja toisekseen käsityönumerollani ei ole koskaan voinut kehua...
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No sitten varmaan osaat jo sanoa haluatko päätymaton, vai jotain muuta? Minkä kokoinen allas?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
pehhra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:32, 17.04.2009

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja pehhra »

No ajattelin tuollaista 240-300l allasta, kiertovesipumppua ja päätymattoa , koska sen rakentaminen on teknisesti yksinkertaisinta, mikäli asian olen oikein ymmärtänyt. Vaan se toinen probleemi tuon teknisen haastavuuden lisäksi oli se, että rupeeako tuollainen päätymattosuodatin näkymään ajan mittaan rumistuksena akvaariossa. Siis rohkaisun sanoja, että uskaltaa aloittaa mattosuodatinprojektin!
JJK777
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 12:31, 11.04.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja JJK777 »

Ei se tekeminen mikään kumma juttu ole ja sen onnistuu kyllä tekemään lähes kuka tahansa. Kannattaa katsoa sieltä Järven sivuilta(aikaisempi linkki) matonkoot ja virtaukset sekä tutustua hyvin siihen kypsytykseen ja typen kiertoa käsittelevään osioon.

Itse tein oman ekan mattosuodattimen kans suht heti, kun aloin akva hommia harrastamaan ja hyvin onnistui :D

heh, mattohan on aluksi aikas silmiin pistävän sininen. oman irto biologisen suodattimen värin sinisestä tumman vihreäksi vaihdoin ennen kypsytys laittamalla sen päiväksi 20l ämpäriin ja kloritea korkillinen perään. väri vaihtui hienosti paremmin kasveilla peitettäväksi, tosin kyllähän se sit ruskeaksi menee kun on kypsä.

Edellä mainitun värin vaihdoksen kandee suorittaa sit ihan omalla vastuulla(jäämä klorite) ja kypsyttää irto suodatin erikseen EI AKVASSA!! näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä. :mrgreen:
pehhra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:32, 17.04.2009

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Kiitos tiedosta! Juu, vois tulla ensimmäinen takapakki, kun akvaariossa moisen värinvaihdon tekisi. Mutta silti hyvä vihje.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä kyllä laittaisin tuon kokoiseen ulkosuodattimen jo pelkästään altan tilan säästämisen vuoksi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
JJK777
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 12:31, 11.04.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja JJK777 »

Joo, kyllähän jos mattosuodatinta suunnittelee, niin melkein siihen saa uhrata aina toisen akvan pääty laseista :(
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No ja kun ei siitä saa nättiä edes tekemällä. [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja viivis »

Itse aion seuraavaan (250-350l) altaaseen rakentaa nurkkamallisen mattosuodattimen. Onhan ulkosuodatin toisaalta kätevä, mutta henkilökohtaisesti meillä on viha-rakkaus-suhde. Toiseksi suodattimeksi jätän Powerlinen, siitä en luovu ikinä :D. On se niin loistava peli.

Mattosuodatinten teossa olen aloittelija, mutta hyvillä ohjeilla en usko epäonnistuvani. Helppoa kuin heinänteko. [;)]
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla on 200-litraisessa akvaariossa käytössä mattosuodatin ja Eheimin Pick Up 2012. Mattosuodatin on pisaranmallinen ja siinä on Eheimin compact 600-pumppu. Se ei ole kiinnitettynä laseihin, vaan ihan irrallinen systeemi. Olen havainnut sen erittäin toimivaksi ja ennen kaikkea helppohoitoiseksi nyt noin vuoden kestäneen käytön aikana.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Jos etsit "helposti" piilotettavaa, mutta mattosuodattimen tehon omaavaa suodatusta, rakentaisin kaksi DIY-sisäsuodatinta Jukka Järven mallin mukaan. Näillä "mattosuodatin" saadaan kokonaan piiloon kasvien tai juurakoiden taakse. Itse olen käyttänt yhtä tällaista ulkosuodattimen rinnalla ja olen ollut toimivuuteen todella tyytyväinen.
Biotooppiharrastaja
pehhra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:32, 17.04.2009

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Pisaranmallinen mattosuodatin? Oletko itse tehnyt sen, oliko vaikeaa? Olisiko mahdollista saada ohjeet rautalangasta? Entäs tuo DIY sisäsuodattimen teko Järven ohjeiden mukaan - voiko se onnistua henkilöltä, jolla käsityö on kaukana kympistä?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mattosuodattimen on rakentanut toinen harrastaja täältä A-W:stä. Kun olen suodatinta katsellut, en uskoisi sellaisen tekemisen olevan kovin vaikeaa. Pyydän tätä tekijää laittamaan palikkaohjeet tuosta viritelmästä, mikäli hän kiireiltään ehtii.

Kasveja saa muuten kivasti kasvamaan mattosuodattimeen kiinni ja somistamaan sitä. Tässä kuva pyörölehdestä mattosuodattimen ja akvaarion päältä: Tämä kasvi kasvoi ihan itsekseen ja sattumalta tuohon. Kuva.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

pehhra kirjoitti:Entäs tuo DIY sisäsuodattimen teko Järven ohjeiden mukaan - voiko se onnistua henkilöltä, jolla käsityö on kaukana kympistä?
Olen melko varma, että onnistuu. Rohkeasti tekemään vaan ja hyvillä ohjeilla pitäisi onnistua. Itse helpotin valmistusta vielä sen verran, että käytin Seran F-sarjan pumppuosaa, jolloin sitä ei tarvitse upottaa vaahtomuoviin. Riittää kun leikkaa kahteen samankokoiseen vaahtomuovipalaseen samankokoisen "kirkasvesitilan" ja imuputkelle yläosaan pelkkä viilto, tämän jälkeen palaset liimataan akvaariosilikonilla yhteen ja annetaan kuivua. Erittäin helppoa!
Biotooppiharrastaja
pehhra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:32, 17.04.2009

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Palikkaohjeet ottaisin kyllä ilolla vastaan!
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ethän sä nyt vaan luokalle jäänyt puutöiden takia? :mrgreen:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

pehhra kirjoitti:Palikkaohjeet ottaisin kyllä ilolla vastaan!
Kuva
Tarvikkeet: vaahtomuovia, mattoveitsi, akvaariosilikoni ja Sera 400-1200 tai vastaava.
En laittanut mittoja, koska teet sen kokoisen mitä mahtuu/tarvitset.
Biotooppiharrastaja
nannukka9
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 18:23, 22.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Olen tässä alkanut miettiä tuota mattoa myös omaan 200l altaaseen.
Ongelmana on kuitenkin tämä; akvaariossa kasvaa vain pinnalla kasveja ja haluaisin pitää akvaarion niin. Mattosuodatin kuitenkin vaatisi melkein sen naamioimisen kasveilla.
Ajatuksena olikin jos rakentaisi maton niin, että se olisi pitempänä n.10-15cm kulmana akvaarion ylälaidassa. Jos maton korkeus olisi se 15cm ja syvyys 10cm (jos matto on 5cm paksua) ja leveys 60, tulisi laskurin mukaan virtausnopeudeksi hyvä jos pumppuna olisi eheim compact 600 tai 2kpl compact 300 (niin ja kumpi olisi parempi).
Jos joku nyt tuosta minun sepustuksesta mitään ymmärsi, niin kuulisin mielellään onko ihan kuolleena syntynyt ajatus.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Isoilla kannoilla voi myös naamioida suodattimia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
sahrami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:58, 28.02.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Näin töissä olessani "yökukkujana", on hauska miettiä omaankin akvaarioon mattosuodatinta, korvaako toi mattosuodatin siis sisäsuodattimen ajattelin kokeilla tohon 96litraseen ja jos mattosuodattimesta innostun niin miten iso pitäisi tehdä tohon 540l?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

nannukka9 kirjoitti:Olen tässä alkanut miettiä tuota mattoa myös omaan 200l altaaseen.
Ongelmana on kuitenkin tämä; akvaariossa kasvaa vain pinnalla kasveja ja haluaisin pitää akvaarion niin. Mattosuodatin kuitenkin vaatisi melkein sen naamioimisen kasveilla.
Mattosuodatin tummuu käytön myötä, ja silloin se muuttuu mielestäni melko huomaamattomaksi ilman kasvejakin.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Rapurapu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:11, 31.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Rapurapu »

Inneremont kirjoitti:
pehhra kirjoitti:Palikkaohjeet ottaisin kyllä ilolla vastaan!
Kuva
Tarvikkeet: vaahtomuovia, mattoveitsi, akvaariosilikoni ja Sera 400-1200 tai vastaava.
En laittanut mittoja, koska teet sen kokoisen mitä mahtuu/tarvitset.
Ja tämä on helppo laittaa piiloon sellaisen muovisen kivi/kantomoduulin sisälle. Itselläni on tällainen systeemi käytössä ja toimii. Usein sinne moduulin sisälle jää vielä tilaa joillekin kaloille esim. kotikoloksi. Ainakin imumonnit tykkäävät imuuttaa mattoon kertynyttä biolimaa.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aloittelijoiden kokemuksia mattosuodattimen teosta?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Tein 140 litraiseeni J.Järven ohjeilla kulmamallin mattosuodattimen, jonka pumppuna toimii Eheim Compact 600:
http://picasaweb.google.com/Alsshon/DIY ... 8649213570" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/Alsshon/DIY ... 6785717826" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/Alsshon/DIY ... 6677252786" onclick="window.open(this.href);return false;

Allaskuva jossa matto on ollut viikon asennettuna. Kasvisto peittää sen, mutta sininen väri paistaa läpi:
http://picasaweb.google.com/Alsshon/140 ... 2497684386" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä taas kuva, jossa matto on ollut kaksi kuukautta paikallaan. Väri on jo tumma, eikä matto oikeastaan erotu ympäristöstään. Tarkoitus on peittää se vielä paremmin jaavansaniaisella:
http://picasaweb.google.com/Alsshon/140 ... 3811728962" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun matto on tummunut kunnolla ja pumpun ulostulon saa jotenkuten piiloon, en usko että sitä tarvitsee täysin peittää kasveilla. Pieni rajapintojen häivyttäminen voi auttaa jo paljon, omasta matostanikin näkyy puolet, eikä se silmään juuri häiritse.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”