Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Tulpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:20, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tulpu »

Aloitin nyt uuden aiheen tästä omasta kiekkoprojektistani (jos joku edes jaksaa lukea). Toivoisin kuitenkin, että täältä saisi hyviä neuvoja kokeneemmilta ja mulle saa sanoa ihan kaikesta ja varsinkin siitä, jos teen jotain ihan hullua.
Mutta siis homma on nyt niin, että meille tulee jälleen akvaario. Minulla ja miehelläni on ollut oikeastaan aina akvaarioita ja 300l akvaario myytiin parivuotta sitten muuton yhteydessä. Nyt kuitenkin tätä nykyistä asuntoa remontoidessa (remontti juuri meneillään, ihan kauhee vaihe) päätettiin, että se uusi allas on saatava! Ja mahdollisimman iso, ettei sitten tule heti himo ostaa vähän isompaa. Sitten rupesimme miettimään mitä kaloja haluttaisiin ja kiekkoihin päädyttiin. Nyt olenkin yrittänyt lukea kirjallisuutta ja täältä keskustelupalstalta kaiken mahdollisen tiedon näistä fisuista.

Allas on tosiaan tilattuna Helsingistä ja sen pitäisi saapu ensi kuussa jossain vaiheessa, kun meidän remonttikin on valmis. tilasin siis 720L akvaarion (200*60*60) siihen alujalustan 8:lla metallisäätöjalalla liuku-ovein. Lamppu on litima T-8, tästä ei ole kyllä mitään hajua onko yleensäkään hyvä valaisin. Sitten tulee 2 Eheimin 2075 ulkosuodatinta ja kaksi Eheimin 2048 sisäsuodatinta lisävarusteilla (akvaarioliikkeen myyjä näitä lisävarusteita mm. suutin suositteli, joten ne siihen mukaan ymppäsin). Akvaarioon tulee mukaan myös vaneri ja solumuovi. Tosin tuosta solumuovista olen täältä lukenut, että jotkut pitää kuitenkin sitä styroksia parempana. Eli kumpikohan nyt olisi parempi tuollaiseen isoon altaaseen alle styroksi vai solumuovi? Ja suodattimista vielä sellaista kysyttävää, että millaisia täytteitä yleensä ootte kiekkoaltaassa käyttäneet ulkosuodattimissa?

Mainittakoon myös, että kävin Faunattaresta kysymässä saako sieltä tilattua akvaariota, niin myyjän vastaus oli että on niin kallis ettei kannata ostaa :roll: Eli raha ei kelvannu. Tosin kävin eilen samaisessa Faunattaressa ja löysin yhden kiekkokala raukan likaisesta ja huonosti hoidetusta kasvialtaasta! Ei ainakaan kovin hyvinvoivalta näyttänyt fisulainen.. Tämä minun paikkakuntani on siitä huono, ettei täälä oikeasti ole edes akvaarioliiketta, vaan näitä yleiseläinliikkeitä, mutta eilen tuli nyt kuitenkin selväksi, että kiekkoja ei osteta tuolta kyseistä liikkeestä.

Ongelmana on nyt lähinnä ollut se, että mitä kiekkojen kavereiksi. Olen yrittänyt montakin akvaariokirjaa kahlata lävitse ja tutkia eri kalalajeja, mutta harvojen lajien kohdalla mainitaan kalan aktiivisuudesta. Eli onko jollakin suositella jotain kirjaa jossa mahdollisesti olisi selkeästi myös nämä asiat kerrottu? Tai osaisiko joku suositella jotain tiettyjä kaloja kiekkojen kavereiksi ihan näin vaan? Lähinnä nyt siis tarkoitus muiden kalojen olevan pohjakansoitusta ja siistijäporukkaa. Joku parvikalakin olisi kiva, mutta taas se miten se kiekkojen kanssa soveltuu niin melkein voi unohtaa sellaiset ajatukset.
Mutta että tällaisia ajatuksia. Päivittelen tätä kyllä sitä mukaa kun jotain uutta tapahtuu.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Ihan hyvän kokonen kiekoille tuo allas :D ... Ainakin plekot ja puikkokalat menisivät keikkokalojen kanssa.. Myös monnisista esim. helmimonninen (corydoras sterbai) on hyvä!
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Ei muuta kun onneksi olkoon ja tervetuloa kiekkojen pariin! :)

Itsekin olen kiekkojen kanssa vasta aloittelija, mutta jotain voin vastata omasta tähänastisesta kokemuksesta.
Mulla on kiekkolan alla styroksi. Solumuovi on sen verran ohuempaa, että se todennäköisesti painuu lysyyn noin ison altaan alla.

Lampusta voisit tarkastaa wattimäärän. Kalathan eivät valoa tarvitse niinkään, mutta jos haluat kasveja kasvattaa, valon määrä on aika oleellista. 0,5 wattia per litra riittää jo monenlaisille kasveille, toisille (esim. keihäslehdet, jotkut vesimiekat, jaavansaniaiset jne.) riittää vähempikin. Ja mitä enemmän valoa, sitä mukavampi allasta on tietysti katsellakin.

Mulla on Tetratec EX2400-ulkosuodatin, ja siellä on mukana tulleet matskut sisällä, eli makarooneja, biopalloja ja karkeasuodatuslevyt. En ole avannut suodatinta vielä (parisen kuukautta toiminut allas). Sisäsuodatinta mulla ei ole (vielä).

Kiekkojen ostossa kannattaa olla tarkkana. Luepa tuo poikasten osto-opas, jollet ole vielä ehtinyt. Omat ensimmäiset kiekot olivat tosi laihoja, ja jouduinkin lääkitsemään niitä heti alkuun. Ei kannata ostaa kiekkoja säälistä.
Kiekot ovat vesiarvojen suhteen melko herkkiä, mutta ne myös tottuvat kyllä muihinkin, kuin suositeltuihin oloihin. Poikasia taidetaan melko yleisestikin maailmalla kasvattaa kovassa vedessä. Oman altaani vesiarvot ovat pH 7,5, KH 6 ja GH 10. Samat olosuhteet niillä on ollut aina, eivätkä ota tuosta nokkiinsa ollenkaan. Tietenkään en tiedä, mitä tapahtuisi, jos saisin vesiarvot säädettyä vastaamaan luontaisia oloja; voi olla että pitäisivät siitä enemmän.
Ruokin kiekkojani 5-6 kertaa päivässä, joista automaatti annostelee granulaatin kolme kertaa päivässä, ja pari-kolme kertaa annan itse tehtyä mixiä. Vähän kerrallaan ja usein.

Itse ajattelin aluksi jotain tetraparvea kiekkojen kaveriksi, mutta luovuin ajatuksesta myöhemmin. Tai no, kyllä se vieläkin aina silloin tällöin mielessä käy. Tetraparvesta saattaa olla hyötyä suojakalojen muodossa, kiekot saattavat rohkaistua nopeammin. Aikuisten kiekkojen kanssa ei kannata yhdistää kovin pieniä tetroja, etteivät ne päädy suupaloiksi. Poikaset sen sijaan tottuvat pieniin kavereihin, eivätkä välttämättä myöhemminkään miellä niitä ruoaksi.
Plekojenkin kanssa kannattaa olla tarkkana. Olen kuullut (eikös ole ihanaa, kuulopuheita ;)), että saattavat roikkua kiekkojen kyljissä kylkilimaa syöden.
Plekot myös vaativat aika paljon virtausta, mikä voi olla hankalaa järjestää kun kiekot taas eivät siitä pidä.
Itselläni altaassa on tiikerinuoliaisia, jotka ovat tähän asti menneet ihan ok kiekkojen kanssa. Kiekot kyllä saattavat stressaantua niiden touhottamisesta, mutta täällä nuo tikrut touhottavat enempi suodattimen suihkuputken ympärillä, jossa kiekot taas eivät viihdy. Jokaiselle jotain ;).
Yleensä ottaen kiekkolämmöt ovat monille pohjakaloille liikaa, kun täytyy ottaa huomioon, että lämpötilaa saattaa joskus joutua hoidon muodossa nostamaan yli kolmenkympin. Monet plekot sietävät sitä varsin hyvin. Samaten tiikerinuoliaiset.

Sisustuksen suhteen tein ohjeista huolimatta muutaman virheen. Musta hiekka, jonka aivan välttämättä halusin, teki juuri sen mistä varoiteltiin. Eli kiekot olivat luonnottoman tummia. Vaihdoin vaaleaan, ja olen erittäin tyytyväinen.
Kannoiksi valitsin mopanipuuta, joka onkin erittäin kauniin väristä, mutta värjää edelleen vettä, joka on aivan kuin teetä. Alan pikkuhiljaa kypsymään k-usenvärisen altaan katseluun.

Tulipas jaariteltua. Kiva lukea muidenkin projekteista :)
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Tulpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:20, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tulpu »

oho täälä heti näin nopeasti käynyt vieraitakin piipahtamassa! Hienoa!

Vesipeukalo Itseasiassa olen lukenut sinun aloittaman ketjun omasta projektistasi, mutten ole yhtään kertaa kyllä sinne kommentoinut. Olen jo pitkään tätä miettiny viittisikö tänne nyt mitään tällaista edes aloittaa, mut aloitinpahan kuitenkin. Sinne ulkosuodattimeen olinkin ajatellut kanssa niitä "makarooneja" ainakin hankkia. Lisäksi mua vähän kiinnostaisi sitä turvetta sinne änkeä. Tosin en ole nyt vielä näitä paikkakuntani vesiarvoja tutkinut, joten en tiedä riittääkö pelkästään turvesuodatus laskemaan riittävästi vesiarvoja.

Mutta sitten mulla pälkähtikin heti lisää kysyttävää, että millä ootta vedenvaihdon hoitaneet. Eli tarkoitan nyt sitä, että suoraan hanasta ei nyt varmaan voi sitä vedenvaihtoa tehdä, kun sittenhän ne vesiarvot taas muuttuu vai muuttaako merkittävästi? vai onko siitä pienenpienestä muutoksesta kaloille haittaa? Näin ainakin nyt ymmärsin, että kiekkoset aika arkoja vedenlaadun vaihteluille on. Eli ootteko laittaneet vettä johonkin astiaan ennen altaaseen laittoa vai ootteko tosiaan roiskottaneet suoraan hanasta vaihtovettä?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mä olen tehnyt valmiin veden saavissa, ja sitten lisännyt altaaseen. Se on kyllä niin raskasta hommaa, että olen siirtynyt nyt ihan letkulla lisäämään uuden veden, koska en muuttele vesiarvoja. Lorautan vaan vedenparannusainetta mukaan samalla kun lisään uutta vettä.
Jos saavihommaan haluaa ryhtyä, niin nostopumppu lienee helpoin ratkaisu.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja sammu »

Tuo paljonko vesiarvot muuttuu letkuilla vettä vaihdettaessa on kiinni tulevan veden arvoista. Minulla PH:n nousee yleensä 0.2 - voi vaikuttaa myös se, että tuolloin hiilidioksidin syöttö ei ole päällä.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja vege »

Tulpu kirjoitti: Sinne ulkosuodattimeen olinkin ajatellut kanssa niitä "makarooneja" ainakin hankkia. Lisäksi mua vähän kiinnostaisi sitä turvetta sinne änkeä.
Mulla on yksi sisäsuodatin josta on poistettu suodatinlevyt ja tilalle on laitettu sukkahousussa turvetta. Näin sisäsuodatin imee vettä turpeen läpi. Kovin suurta määrää turvetta ei tietysti suodattimeen mahdu.
Tulpu kirjoitti:
Mutta sitten mulla pälkähtikin heti lisää kysyttävää, että millä ootta vedenvaihdon hoitaneet. Eli tarkoitan nyt sitä, että suoraan hanasta ei nyt varmaan voi sitä vedenvaihtoa tehdä, kun sittenhän ne vesiarvot taas muuttuu vai muuttaako merkittävästi? vai onko siitä pienenpienestä muutoksesta kaloille haittaa? Näin ainakin nyt ymmärsin, että kiekkoset aika arkoja vedenlaadun vaihteluille on. Eli ootteko laittaneet vettä johonkin astiaan ennen altaaseen laittoa vai ootteko tosiaan roiskottaneet suoraan hanasta vaihtovettä?
Kyllä olen ihan suoraan hanasta laskenut uutta vettä, eikä nuo villit näytä olevan milläskään. Vaihdan vettä joka toinen päivä 20%.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Hei, ja tervetuloa mielenkiintoisen ja antoisan harrastuksen pariin.

Itse vaihdan vettä n. 30-50 % 5-7 päivän välein ja suoraan hanasta, kuten valtaosa harrastajista suomessa varmaan tekee.
Tietenkin altaaseen lisättävän veden lämpö pitää säätää mahdollisimman lähelle altaassa olevan veden lämpöä.
Kiekot voivat hyvin ja kutevat viikon välein.
Suomessa vesi on normaalisti niin hyvälaatuista, että vedenparannusaineista hyötyvät ainoastaan akvaariokauppiaat.
pH pyörii itsellä n. 6.5 kieppeillä.

Noiden Eheimin ulkosuodattimien mukana tulevat suodatusmateriaalit ovat erittäin hyvät, ainoastaan se valkoinen
suodatusvanu kannattaa ehkä ensimmäisen puhdistuksen yhteydessä korvata suodatinmatolla, jos ei halua joka kerta uutta vanua ostella.

Turvetta tuskin tarvitset normaalisti viljeltyjen kiekkojen kanssa, ellei veden ph ole poikkeuksellisen korkea.
Villit ovat asia erikseen, mikäli tarvitsevat erittäin matalaa pH:ta. Toki mahdolllinen hiilidioksidin levitin laskee pH:ta myös.

On olemassa useita tetralajeja, jotka soveltuvat kiekkojen seuraan, itselläni on intiaaninsulkia. Haulla löytyy lisää.
Tulpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:20, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tulpu »

Kiitoksia kävijöille. Tosiaan minun varmaan nyt aluksi kannattaisi tosiaan selvittää se mitä täälä päin nuo vesiarvot mahtavat olla, jotta tietää sitten pohtia enemmän sen jälkeen nuita vesiasioita. Mutta siis hyviä vinkkejä kyllä teiltä tulee jatkuvasti :) Kiitos siis siitä. Nyt täytyy tosiaan miettiä niitä muita kalaotuksia mitä altaaseen hankkii, kasvit ja etenkin se ottaako villejä vai viljeltyjä. Täälä mitä ihanaisia kiekkokuvia olen nähnyt niin nuo villit näyttävät aivan mahottoman upeilta, mutta toisaalta taas uskaltaakohan niitä nyt kuitenkaan ottaa ihan ensikertalaisena, joten viljeltyjen puolella olen tähän mennessä ollut vahvasti. Mutta nyt ei vielä auta muuta kuin laittaa mietintämyssy päähän ja ruveta miettimään, sen nyt minkä työltä ja remontilta ehtii. Tehokkaasti nämä seikat yrittävät estää tätä akvaario projektia.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Tulpu kirjoitti: Nyt täytyy tosiaan miettiä niitä muita kalaotuksia mitä altaaseen hankkii, kasvit ja etenkin se ottaako villejä vai viljeltyjä. Täälä mitä ihanaisia kiekkokuvia olen nähnyt niin nuo villit näyttävät aivan mahottoman upeilta, mutta toisaalta taas uskaltaakohan niitä nyt kuitenkaan ottaa ihan ensikertalaisena, joten viljeltyjen puolella olen tähän mennessä ollut vahvasti.

Aloita ainakin viljellyillä kiekoilla.

Mutta muiksi kaloiksi suosittelen villejä ;)
Suuri osa viljellyistä tetroista kantaa nykyyään tuberkuloosia, joka on parantumaton tauti.
Itäblokin viljelijät eivät myöskään valitä desinfioida altaitaan uuden uusien kalaerien välillä, joten myytävissä kaloissa on yleensa varsinainen kokoelma tauteja.


C. Sterbai monniset sopivat kiekkolämpöihin.
Matokala on myös hyvä talonmies kiekkoaltaaseen vaikka ei olekkaan Etelä-Amerikasta.
Matokalat pystyvät puhdistamaan kiekkomixin paikoista joihin muut kalat eivät mahdu.
Tarvitset myös jokusen levänsyöjän.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Minun neuvoni on se että kun ostat kiekkoja niin osta koko parvi yhdellä kertaa ja hyväkuntoisia luetettavasta liikkeestä. Näin toimimalla vältyt mahdolliselta tautikierteeltä. Mutta koska kumminkin jossain vaihessa ehkä tarvitset lisää kalasia niin karanteeni allas on ehdoton.
In numbers of ten the power is in one.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Morpho kirjoitti:
Tulpu kirjoitti: Nyt täytyy tosiaan miettiä niitä muita kalaotuksia mitä altaaseen hankkii, kasvit ja etenkin se ottaako villejä vai viljeltyjä. Täälä mitä ihanaisia kiekkokuvia olen nähnyt niin nuo villit näyttävät aivan mahottoman upeilta, mutta toisaalta taas uskaltaakohan niitä nyt kuitenkaan ottaa ihan ensikertalaisena, joten viljeltyjen puolella olen tähän mennessä ollut vahvasti.

Aloita ainakin viljellyillä kiekoilla.

Mutta muiksi kaloiksi suosittelen villejä ;)
Suuri osa viljellyistä tetroista kantaa nykyyään tuberkuloosia, joka on parantumaton tauti.
Itäblokin viljelijät eivät myöskään valitä desinfioida altaitaan uuden uusien kalaerien välillä, joten myytävissä kaloissa on yleensa varsinainen kokoelma tauteja.


C. Sterbai monniset sopivat kiekkolämpöihin.
Matokala on myös hyvä talonmies kiekkoaltaaseen vaikka ei olekkaan Etelä-Amerikasta.
Matokalat pystyvät puhdistamaan kiekkomixin paikoista joihin muut kalat eivät mahdu.
Tarvitset myös jokusen levänsyöjän.
Morpho tarkoittaa "matokaloilla" luultavasti piikkisilmiä.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Morpho »

kimsl kirjoitti: Morpho tarkoittaa "matokaloilla" luultavasti piikkisilmiä.
Ei kun Pangio kuhlii.

http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/pr ... cts_id=886" onclick="window.open(this.href);return false;

Niitä on myyty ainakin 35 vuotta akvaarioliikeissä "matokaloina". :D
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 13:03, 14.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

Tunkenpa nyt sitten oman kysymykseni tähän ketjuun. Eli kuinka usein kiekkolan pohja pitää imuroida? Tähän asti olen sen tehnyt jokatoinen päivä ja syömättömän ruuan aina ruokailun jälkeen. Onko liian usein?
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Morpho »

valtteri1611 kirjoitti:Tunkenpa nyt sitten oman kysymykseni tähän ketjuun. Eli kuinka usein kiekkolan pohja pitää imuroida? Tähän asti olen sen tehnyt jokatoinen päivä ja syömättömän ruuan aina ruokailun jälkeen. Onko liian usein?
Syömätöntä ei saisi jäädä, ruoki useammin ja vähemmän kerralla.
Käytä edellämainittuja talon miehiä ja 0,5-1.2mm hiekkaa.
Imuroin pohjan harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tulpu kirjoitti:Allas on tosiaan tilattuna Helsingistä ja sen pitäisi saapu ensi kuussa jossain vaiheessa, kun meidän remonttikin on valmis. tilasin siis 720L akvaarion (200*60*60) siihen alujalustan 8:lla metallisäätöjalalla liuku-ovein. Akvaarioon tulee mukaan myös vaneri ja solumuovi. Tosin tuosta solumuovista olen täältä lukenut, että jotkut pitää kuitenkin sitä styroksia parempana. Eli kumpikohan nyt olisi parempi tuollaiseen isoon altaaseen alle styroksi vai solumuovi?
Vesipeukalo kirjoitti:Mulla on kiekkolan alla styroksi. Solumuovi on sen verran ohuempaa, että se todennäköisesti painuu lysyyn noin ison altaan alla.
Kyllä tuohon altaaseen käy ihan hyvin tuo solumuovi, etenkin, kun se tulee jo paketin mukana. Mikäli kyseessä on Juta- tai Kalax-allas, tiedän kokemuksesta, että tuo solumuovi on sen alla ihan hyvä. Kannattaa luottaa näissä asioissa ihan akvaariovalmistajan ohjeisiin. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Niin no, kyllähän valmistajan takuu sitten korvaa jos jotain sattuu.
Täysin lysyyn painuneella eristeellä vaan ei ole sitä toivottua vaikutusta. Itse suosittelin styroksia kokemuspohjalta, tuon n. 600-litraisen alla 25 mm styroksi on painunut parissa kuukaudessa 20 millimetriin.
Jos solumuovilla tarkoitetaan sitä "retkipatjaa", niin siinä ei kyllä paljon viittä milliä enempää tavaraa taida olla alunperinkään.
Ei se vara venettä kaada.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Paras on finnfoam jota saa rakennus ja rautakaupoista.
Kestävämpää kuin Styrox, erinomaista isojen akvaarioiden alle.
Itselläni on sitä 1100 litraisen alla.

Parhaat lujuusominaisuudet, ei ime kosteutta vaan hylkii vettä.

http://www.finnfoam.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

valtteri1611 kirjoitti:Tunkenpa nyt sitten oman kysymykseni tähän ketjuun. Eli kuinka usein kiekkolan pohja pitää imuroida? Tähän asti olen sen tehnyt jokatoinen päivä ja syömättömän ruuan aina ruokailun jälkeen. Onko liian usein?
Ainakaan ensimmäisen 2 vuoden aikana ei ole tarvinnut koskaan imuroida ;) 12 monnista ja 3 piikkisilmää huolehtivat lopusta ruuasta, jos sitä
sattuu pohjalle jäämään. Yleisesti ottaen sorapojaa imuroidaan ja hiekkapohjaa ei normaalisti tarvitse imuroida..
Tulpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:20, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tulpu »

Oho, olipa tänne tullutkin paljon tekstiä viime käynnin. Tähän omaan projektiin en ole nyt taas saanut oikein tulta alla, jonkin verran olen kirjoja lainaillut ja tutkinut mahdollisia kavereite kiekoille, kuitenkaan mitään päätöksiä en ole vielä saanut aikaiseksi. Mutta onneksi tässä on nyt vielä aikaa, eipä sitä allastakaan vielä ole. Jotenkin mun on vaikea edes kuvitella kuinka iso amme sieltä oikein tulee, vaikka nyt sillä tavalla tietää, mutta ei kuitenkaan ihan täysin hoksaa. Ja tosiaan Kalaxin allas tulee, joten ehkä sitten pitäydyn valmistajan solumuovissa, koska tosiaan jos jotain akvaarioon tulee niin on sitten ainakin käytetty valmistajan tuotteita eikä jotain muuta. Josta sitten tuli mieleeni, että ihan kotivakuutus ei varmaan korvaa sitä, jos koko akvaario hajoaa ja vedet valuu lattialle?
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja sammu »

Vakuutusyhtiöissä eri käytäntöjä. Esim. jossain laaja kotivakuutus korvaa yht'äkkisen rikkoontumisen, muttei pikkuhiljaa tullutta - jossain ketjussa täällä on keskesteltu noista vakuutuksista aiemmin.

Minä olen miettinyt, että värikkäiden kiekkokalojen seuralaiseksi voisi olla mukava lasitetra (Prionobrama filigera), mutta eri asia löytyykö noita Suomesta...
kala-Jalmari
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 22:23, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Lasitetroja löytyy ainakin Helsingin akvaariokeskuksestahttp://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... itetra.htm :mrgreen:
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Tulpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:20, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tulpu »

No niin no meillä on kyllä tuo laajakotivakuutus ja isäntäkin tuossa minua valaisi, että se korvaa kyllä jos se akvaario menee yllättäen rikki, mutta ei tavallisen käytön tuomia kulumia.
Kävin tänään ostamassa hiukan mittausvehkeitä tuota akvaariota varten ja mittasinkin tänään jo heti pH:n ja KH:n. pH oli vähän hankala, kun oli oikeastaan 6.5-7 välimaastossa, ettei ollut varsinaisesti kumpaakaan väriä vaan siitä välistä. Ja KH oli 3, eli melko hyvät vesiarvot on täälä kiekkoja ajatellen. Kunhan nyt tää hiton remontti jo loppuisi ja saatais se allas jo kotiin!
Tulpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:20, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja Tulpu »

Sitten tietenkin kun aloitan oikein tälläsen ketjunkin niin itsellä ei ole tietty mitään uutta kerrottavaa 8-) Eli ei oo kyllä tapahtunut yhtikäs mitään akvaarion suhteen. Kuitenkin nyt ehkä sen verran, että ehkäpä ensi viikolla saadaan koti sellaiseen kuntoon, jotta allas voi meille muuttaa. Jonkin verran olen tehnyt hankintojakin, kuten kasvilannoitteita yms. pikku sälää olen hankkinut. Mutta ensi viikkoa vaan odottamaan.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Uusi kiekkoihin hömpsähtänyt

Viesti Kirjoittaja vege »

Tulpu kirjoitti:No niin no meillä on kyllä tuo laajakotivakuutus ja isäntäkin tuossa minua valaisi, että se korvaa kyllä jos se akvaario menee yllättäen rikki, mutta ei tavallisen käytön tuomia kulumia.
Kysäiseppäs vakuutusyhtiöltä korvaako myös veden aiheuttaman tuhon? Ainakin meidän vakuutus yhtiö ilmoitti että laajakotivakuutus korvaa kyllä rikkinäisen akvaarion mutta ei esim. sitä mitä 450 litraa vettä tekee lattialle, piti ottaa joku lisä osa vielä siihen laajaan kotivakuutukseen niin nyt korvaa myös veden tuhoaman lattian.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”