Hiekka vs. sora?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Kiitti vinkistä. Ehkäpä mä kehitän ihan oman "kieroutuneen" tekniinkan putsata uuden ihanan hiekkapohjan.

P.s. Millaiset kauppakassit tarvitsen, kun kuljetan 75kg hiekkaa ilman autoa kotiin? No joo... Eiköhän joku kaveri lainaa biiliään.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Itse en käytä virallista akvaariolappoa vaan lappoan pelkällä letkulla koska imu on voimakkaampaa ja saa samalla pinnalta ylimääräiset kierteissarvikotilot parempaan turvaan.
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Tätä keinoa minäkin ajattelin ensin kokeilla. Letkulla vaan. Jos ei toimi, täytyy keksiä muuta. Kiitokset kaikille, päätös on tehty. Hiekkaa tulee olemaan.

Ai niin. Siitähän muodostuu vielä yksi ongelma. Minkä kokoista hiekkaa? Niitähän oli jotain raekokoja?

Enpä ymmärrä sitten niistäkään mitään, joten taas kaivataan asiantuntijoiden apuja
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Ai niin. Siitähän muodostuu vielä yksi ongelma. Minkä kokoista hiekkaa? Niitähän oli jotain raekokoja?

Enpä ymmärrä sitten niistäkään mitään, joten taas kaivataan asiantuntijoiden apuja

Itse olen ihastunut tohon 0.1-0.6 mm hiekkaan, mutta yleisesti suositellaan 0.5-1.2 mm raekokoa. Kuljetukseen ei taida soveltua kuin auto, mikään muu ei oikein ole inhimillinen tapa.
sendie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 19:47, 30.01.2002

Viesti Kirjoittaja sendie »

Mulla on tällä hetkellä soraa mutta aion vaihtaa hienompaan. Oon korviani myöten kyllästynyt tuohon joka toinen viikko tapahtuvaan lappoamiseen.
alvil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 13:15, 21.07.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja alvil »

Mistä olette ostaneet hiekan? Bilteman hiekkaa olen nähnyt palstalla käytettävän mutta meiltä on Biltemaan niin pitkä matka että ajattelin kysyä ihan merkkiä säkille (vai riittääkö esim. kokotieto 0,5-1mm?) Saako ihan K-raudasta?

Ja paljonko sitä tulisi ostaa 100l akvaariolle?

Ilmeisesti tumma hiekka on kaloille mieluisampaa kun vaalea?

Olisin vastauksistanne enemmänkin kun kiitollinen.
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulle ainakin sanottiin Akvaariokeskuksessa, että vaalea hiekka saattaa tehdä kalat säikyiksi ja siten haalistamaan värinsä. Punertava hiekka on mun mielestä toistaiseksi kivoin sävy mitä on löytynyt.
Akvarismia 1992-2014
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5537
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Parin hiekka-altaan kanssa olen yrittänyt toimeen tulla, eikä kumpikaan pelannut. Sora on siis mun ykkösvalinta. Parasta-aikaa kattelen ku ruskopiikkisilmät ryömii tuolla sorapohjaisessa altaassa. Ei ole minkäänlaista hankaluutta kaivautua sinne eikä etsiä ruokaa. Päinvastoin sorapohjaisessa sitä ruokaa on tarjolla enemmän ku hiekkapohjaisessa. Hiekkaanhan ei vajoa mitään vaan kaikki jää pintaan. Se siitä luonnollisesta käyttäytymisestä. Monnisten viiksetkin säilyvät vallan mainiosti sorapohjalla. Samoin tonkijat löytävät ravintonsa myös sorasta.
Jokuhan tähän nyt älähtää, että monniset tykkää suodatella ravintoa kidustensa läpi. Varmaan näin onkin. Mutta toisaalta, kuinka moni jäähdyttää kultakaloilleen veden about 15 asteeseen? Tai pitää neontetroja edes 1000 yksilön parvissa. Särkänniemen akvaario taitaa olla ainut joka suoriutuu tosta neontetrahaasteesta.
satuuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 09:25, 05.02.2008
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Mulla on aina ennen ollut sora, nyt hiljan vaihdoin hiekkaan. P*skat ja kasvin osat leijuu hiekan pinnalla, kasvit ei pysy pohjassa kiinni. Toinen pääty oli jo tukossa muutaman viikon jälkeen. Kalasto, suodatus ja hoito täysin sama kuin ennen muutosta. Hiekan vaihdon suoritin kahdessa osassa väliä oli. Missä vaiheessa hiekasta tulee soraa? Täältäpäin eläinkaupoista saatava ainoa vaihtoehto on sora joka on sormenpään kokoista. Hiekan saa itse luonnosta hakemalla, tai tilaamalla, eikä silloinkaan tiedä mitä saa. Eiköhän tässä ole parasta vain itse kokeilla kumpi sopii itselle ja kalastolle paremmin.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Onkos sulla kierteissarvikotiloita möyhentämässä ja putsaamassa pohjaa jätteistä? Kannattaa myös itse välillä möyhiä tuota hiekkapohjaa, jos se tuntuu tukkeentuvan herkästi. Onko sulla käytössä itse luonnosta otettu hiekka vai mikä? Kuinka paksu kerros sulla on käytössä?

Kasvit muuten pysyvät huomattavasti paremmin kiinni hiekassa kuin sorassa, ja kasvavat jopa paremminkin siinä. Mitä kasvilajeja sulla on? Onko altaassasi voimakas virtaus?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Multa löytyy molempia vaihtoehtoja. Rapulaarissa sora on suunniteltu materiaali (kaikenkokoista jyvää), pienemmässä seuralassa normi soraa (kun aloitin silloin -94); ehkä vaihdan hiekaksi seuraavan muuton yhteydessä, joskus tulevaisuudessa siis. Isommassa seuralassa hiekkamontulta pöllittyä ja itse seulottua hiekkaa. Luonnollisen väristä ja näköistä, kun on tummempi ja jyväkoko vaihtelee selvästi. Aluksi oli ongelmana partisten pökäleet ja niiden pois saaminen imaisematta hiekkaa, mutta ongelma ratkesi kierteisillä. Kierteisistä huolimatta siivouksen yhteydessä tökin kasvien läheisyyden läpi, kierteiset ei siellä juuri möyhi. Tulen toimeen molempien kanssa.
Adrian
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:17, 14.03.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Kun nykyinen 400-litrainen tuli taloon päätin minäkin kokeilla pitkästä aikaan hiekkapohjaa. Parin kuukauden päästä iski vihersamennus, eivätkä minkäänlaiset konstit tuntuneet tehoavan, joten akvaariota siirtäessäni vaihdoin takaisin soraan. Vihersamennuksen syyksi selvisi pari mustaksi mädäntynyttä rusolehden palaa hiekan syövereissä :roll: . Perin merkillistä, että näin oli päässyt käymään, sillä siihen aikaan lapposin ja möyhin hiekkaa 2-3 kertaa viikossa. Tuskinpa kyseiseen tapaukseen olisi edes pari kierteistä auttaneet.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Hiekka vs. sora?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Hmm... Pari rusolehden palaa tuskin saa aikaan vihersamennusta. Kuten ei se hiekkapohjakaan. Ennemminkin hakisin syitä epäonnistuneeseen testiin ihan jostain muista hoitorutiineista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”