Hiekasta vielä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
KirsiR
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 12:24, 09.02.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Hiekasta vielä

Viesti Kirjoittaja KirsiR »

Paljon olen haku-toiminnolla vanhoja keskusteluja aiheesta lueskellut ja olenkin nyt ajatellut vaihtavani 240l:n altaaseeni soran tilalle hiekan.
Ajattelin 0,1-0,6mm:stä joko K-75:n Optirocia tai Bilteman vastaavan kokoista.
Biltemassa 25kg:n säkki maksaa 6,50€ ja K75:ssa 3,90€/25kg.
Joten... mahtaako hintaero johtua esim. siitä että Bilteman hiekka on puhdasta ja K:n ei? :|
Onko kovin työlästä pestä K:n hiekka? Kertokaa kenellä kokemusta on.
Eihän loppujen lopuksi hinnanero kovin suuri ole, mutta säästö se on pienikin säästö. :mrgreen:

Pohjalle suunnittelin kierteissarvikotiloita möyhimään, mutta montako?
Olisiko kenelläkään ylimääräisiä? [;)]

Jos jollakulla on kuvaa altaastaan jossa pohjalla on 0,1-0,6mm:n hiekka, olisi kiva nähdä.
Ja muutenkin jos jollekin tulee mieleen "hyvä tietää"-juttuja niin tänne vaan. :P

Kirsi
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

KirsiR kirjoitti: Pohjalle suunnittelin kierteissarvikotiloita möyhimään, mutta montako?
Olisiko kenelläkään ylimääräisiä? [;)]
Kirsi
Ei noista voi sanoa "montako", niitä laitat sinne muutaman tai kourallisen tai paljon, vähitellen kanta asettuu sen suuruiseksi mitä allas pystyy elättämään.

Mika
KirsiR
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 12:24, 09.02.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja KirsiR »

Aloitetaan tuolla muutamalla... sitten kunhan saan sen hiekan vaihdettua. :P
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ne ovat ainakin väriltään erilaisia, Bilteman on aivan saharan-vaalea.. Optiroc hiukan punertavaa..

Ottaisin itse ehkä tuota biltemaa, niin vaaleuden takia, mutta kuljetus osoittautukin hiukan hankalaksi. Fillaroin eilen Biltemaan ja takaisin Kulosaaren itäpuolelta ja totesin, että ei tuota hiekkaa pysty tarakalla millään kuljettamaan. Autoakaan en omista eikä tuo yleisillä varmaan sen helpommin tule, joten jää haaveeksi, täytyy varmaan tyytyä Optirociin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kuvia hiekasta ja vähän muustakin:
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... enkuva.php
Minulla on altaassani Optirock 0,1-0,6mm

Hiekka on laadultaan jokseenkin samantapaista kuin järvessä:
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... etikko.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

jarvij kirjoitti:Kuvia hiekasta ja vähän muustakin:
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... enkuva.php
Minulla on altaassani Optirock 0,1-0,6mm
Ei tuo niin pahalta näytäkään :D Katselin vain kuvia uudesta Akvaristista ja siinä hiekka "punersi" ja muistaakseni jossain tekstissäkin oli maininta tästä.

Biltema on tuota huomattavasti vaaleampaan.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Tässä kuva Optirocin 0,1-0,6mm hiekasta altaassani. Kun vertaa vaikka vaaleaan leopardimonniseen, näkee hiekan olevan varsin vaaleaa. Bilteman hiekka on tästä ilmeisesti silti vielä vaaleampaa. Jos minulla olisi mahdollisuus, vaihtaisin tummempaa, mutta yhtä hienoa hiekkaa pohjalle. Se todennäköisesti rohkaisisi kaloja aika paljon - mutta toisaalta vaatisi enemmän valaistukselta.

Ei se hiekan pesu mikään kamala urakka ole. Itse olen pienemmät määrät pessyt niin, että pistän ämpärin vähän alle puolilleen hiekkaa ja puhallan vettä sinne suihkun letkulla. Siis niin, että se suihkupää on irti ja vesi tulee suoraan letkusta voimakkaana spruuttana. Se tunkeutuu hyvin hiekkaan. Ämpärin täytyttyä likainen vesi kaadetaan varovasti reunan yli ja jatketaan.

Kierteissarvet lisääntyvät vähitellen kunhan niillä on syötävää eikä liikaa syöjiä... Saat vaikka minulta ympin (liikaa ruokaa monta kertaa päivässä altaaseen eikä ketään kotilonsyöjää).

Kuva
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Ajattelin minäkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja vaihtaa sorat (kaupassa oli jotain pientä pyöreää sorttia, raekoko varmaan jotain 1-3mm luokkaa siis silmämääräisesti arvioituna, myytiinköhän sitä jonain englantilaisena... olisiko hyvää?)... Miten vaihto käytännössä tapahtuu toimivassa akvaariossa? Lähinnä minulle mieleen tulee että ensinnäkin bakteerikantahan kärsii kai kohtuuttömasti, ja voi sitä p****n määrää mikä lähtisi leijumaan jos nuo sorat tuolta ulos kippaisi :roll: .

~Tyhmä olen, tyhmiä kysyn, tiedetään :mrgreen: ~
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

aqua2002 kirjoitti:Biltema on tuota huomattavasti vaaleampaan.
Sävy riippuu aikalailla valoista. Tuo biltemalainen hiekka on kivan possunpunaista Aquastareilla valaistuna. :mrgreen:
Anzku kirjoitti:Ajattelin minäkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja vaihtaa sorat (kaupassa oli jotain pientä pyöreää sorttia, raekoko varmaan jotain 1-3mm luokkaa siis silmämääräisesti arvioituna, myytiinköhän sitä jonain englantilaisena... olisiko hyvää?)...
Siis vaihdat tuohon vai tuosta pois? Kuulostaa sen verran isolta raekoolta, että itse laittaisin mielummin ihan hiekan, joko tuota ihan hienointa eli 0.1-0.7 tai sitten sitä yleisempää eli 0.5-1.5 tai jotain sellaista. Pyöreä päästää kakkaa aika hyvin lävitseen.
Citrus paradisi
KirsiR
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 12:24, 09.02.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja KirsiR »

Kiitos vastauksista sekä kuvista. :P
Kyllä se nyt niin on että ennen viikonloppua täytyy suunnistaa K75:een ja viikonloppuna aloittaa "urakka".

Törmäsinkin tuohon sauraman kuvaan aikaisemmissa keskusteluissa ja ennen sitä olin melko varma että altaaseeni tulee Bilteman hiekka.
Mieli kuitenkin muuttui kun kuvan näin ja jotenkin ymmärsin Bilteman hiekan olevan vaaleampaa.

Saurama: kiitos, palaillaan kotiloasiaan myöhemmin kunhan saan hiekat altaaseen. :P
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Akvaariossani on tällä hetkellä aika isorakeista soraa, sen haluaisin pienemmäksi (monniset saisi kaivella ja rymytä mielensä mukaan :mrgreen: ).

Taisipa muuten tulla jonkunasteen moka tuohon raekokojuttuun, siis että 1-3mm on iso? Hups. Siis hiekka(tai sora, kumpaa se nyt loppujen lopuksi on) on aika pienirakeista, taisin sanoa raekoon IHAN pieleen [:I] ...

Jos joku sitten voisi vastata myös tuohon edelliseen kysymykseeni että miten hiekka vaihdetaan jne? :D
Zelda
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:29, 21.06.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Hiekasta vielä...

Viesti Kirjoittaja Zelda »

KirsiR kirjoitti: Ajattelin 0,1-0,6mm:stä joko K-75:n Optirocia tai Bilteman vastaavan kokoista.
Biltemassa 25kg:n säkki maksaa 6,50€ ja K75:ssa 3,90€/25kg.
Joten... mahtaako hintaero johtua esim. siitä että Bilteman hiekka on puhdasta ja K:n ei? :|
Kirsi
Minäkin olen suunnitellut soran vaihtamista hiekkaan. Alkuun se olikin hiekkaa ja sitten vaihdoin soraan. Mutta hiekka olisi kyllä parempaa. Hullua hommaa alkaa taas pesemään... Mutta kun altaan vaihtokin on edessä niin sehän menisi siinä samalla :mrgreen:
Mutta paljonkohan sitä hiekkaa pitäisi olla 100 x 50 pohjamitoiltaan olevaan altaaseen? Paksusti tietty...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Anzku kirjoitti:Taisipa muuten tulla jonkunasteen moka tuohon raekokojuttuun, siis että 1-3mm on iso? Hups. Siis hiekka(tai sora, kumpaa se nyt loppujen lopuksi on) on aika pienirakeista, taisin sanoa raekoon IHAN pieleen
Monnisille 3mm raekoko on turhan jykevää tavaraa. Lähemmäksi ~1,0, niin parempi. Laittaisin tuota pienempää, Optirocin puhallushiekka 0,1-0,6mm tai Bilteman puhallusaine 0,1-0,7mm.
Jos joku sitten voisi vastata myös tuohon edelliseen kysymykseeni että miten hiekka vaihdetaan jne?
Ensin kannattaisi jakaa allas esim. kolmeen osaan. Ei, älä ota sahaa käteen :mrgreen: vaan laita esim. kansilasi tai siten muu sopiva pleksi/lasi sinne pohjalle "syvyys suunnassa" siten, että jakaa pohjan 1:2 Sitten lapolla imuroit ton 1/3 osan pohjasta kauttaaltaan hyvin, jotta ei liete pöllähdä, kun kahmit sen soran pois. Tilalle laitat hiekan. Ootat muutaman päivän ja jaat loppuosan puoliksi ja vaihdat siihen hiekan ja viimeisen osan lopuksi.

Tokihan sen kaiken voi vaihtaa kerrallakin, mutta näin siihen puhtaaseen hiekkaan siirtyy paremmin/enemmän bakuja sieltä muusta osasta eikä koko bakteerikanta mene kerralla sekaisin ja tule nitriittipiikkiä. Ts. antaa rauhassa aina sen vaihdetun 1/3 kerätä bakteereita itseensä ensin ja sitten vaihtaa uuden alueen pohjasta uuteen hiekkaan. Öh, olipas taas selitetty niin, ettei varmaan kukaan ottanut tolkkua :roll:

Ainakin noin vaihtaisin itse enkä koko pohjaa kerralla. Tietysti jos kalastoa on vähän akvaarion kokoon nähden ja suodattimia useampi tai ulkosuodatin/mattosuodatin käytössä, niin bakteereita on varmasti riittävästi koko pohjankin vaihtoon kerralla - ehkä.
JuhaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 13:15, 05.08.2003
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja JuhaS »

aqua2002 kirjoitti:Tokihan sen kaiken voi vaihtaa kerrallakin, mutta näin siihen puhtaaseen hiekkaan siirtyy paremmin/enemmän bakuja sieltä muusta osasta eikä koko bakteerikanta mene kerralla sekaisin ja tule nitriittipiikkiä. Ts. antaa rauhassa aina sen vaihdetun 1/3 kerätä bakteereita itseensä ensin ja sitten vaihtaa uuden alueen pohjasta uuteen hiekkaan.
Täällä vielä yksi, joka suunnittelee soran vaihtamista hiekkaan. Taidan tosin lykätä hommaan siihen asti, kun tulee seuraavan kerran tarve tyhjentää allas. Siis seuraavan muuton yhteydessä.

Täältä AW:sta on kuitenkin viime aikoina saanut lukea, että koko akvaarion biologinen suodatus tapahtuu tuolla pohjamateriaalissa, ja jumalattoman kallis pönttösuodattimeni toimii vain kiertovesipumppuna ja olohuoneen koristeena. (Kyllä Eheimin Proffa II on insinöörin silmissä kaunis. [;)] ) Onko siis pohjamateriaalin karkeudella bakteeritoiminnan kannalta väliä?

Olen itse järkeillyt niin, että sorassa veden kierto on parempi, jolloin bakteeritoimintaa on koko pohjan syvyydeltä, kun taas hienossa hiekassa vesi ei juuri kierrä, joten aerobisia bakteereita on ainoastaan hiekan pinnalla. Ilmeisesti olen päättelyineni ihan metsässä, koska suurella osalla aktiivikirjoittajista tuntuu olevan hiekkapohja ilman ongelmia. Ehkä veden virtaus pohjamateriaalissa on joka tapauksessa niin heikko, että sorapohjassakaan ei riitä hapekasta vettä kovin syvälle. Tai sitten ulkosuodattimissa on kuin onkin elämää. :roll: (Juu, en halua aloittaa taas sitä keskustelua.)

Toinen asia, mikä kaikista vakuutteluista huolimatta huolestuttaa, on pohjan tukkeutuminen/lietteen kertyminen. Tuntuu niin turvalliselta painaa vedenvaihdon yhteydessä lappo syvälle sorapohjaan, kun näkee omin silmin, että kaikki se liete menee viemäriin. Mihin se moska menee hiekkapohjassa?
Karri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 14:59, 22.08.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Karri »

Mihin se moska menee hiekkapohjassa?
Hiekkapohjassa moska jää pinnalle, josta se on helppo poistaa. Ja pohjaa ei tällöin lapolla töngitä ettei hiekat tule mukaan.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

JuhaS kirjoitti:Toinen asia, mikä kaikista vakuutteluista huolimatta huolestuttaa, on pohjan tukkeutuminen/lietteen kertyminen. Tuntuu niin turvalliselta painaa vedenvaihdon yhteydessä lappo syvälle sorapohjaan, kun näkee omin silmin, että kaikki se liete menee viemäriin. Mihin se moska menee hiekkapohjassa?
Pitäisi mennä nalkkiin suodattimeen jos on riittävä suodatus. Muuten siinä käy sama jihuu-elämys kuin minulla kun ei ollut varaa ostaa kallista isoa suodatinta eli kaikki jää pinnalle lillumaan :roll: Kasvijätettä täällä ainakin kertyy koko hiekkapohjan laajuudelta ja lopputulos on kammottava. Sorapohjassa kaikki moskat ei näy niin hyvin.

T: Laura - joka jättää kyllä yhteen kasvialtaaseen suosiolla soran, kun suodattimessa ei ole minkään Titanicin uppoamisimun verran tehoa...
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

saurama kirjoitti:
Kierteissarvet lisääntyvät ... (liikaa ruokaa monta kertaa päivässä altaaseen eikä ketään kotilonsyöjää).
Se kotilonsyöjä on hyvin helposti ja nopeasti hankittu, saat apua jos pyydät kauniisti. [;)]
(En myönnä muistavani että sanoit valinneesi kalastosi jotakuinkin tarkoituksella...)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
JuhaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 13:15, 05.08.2003
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja JuhaS »

Karri kirjoitti:Hiekkapohjassa moska jää pinnalle, josta se on helppo poistaa. Ja pohjaa ei tällöin lapolla töngitä ettei hiekat tule mukaan.
Joo, kyllähän minä olen nuo perustelut kuullut aikaisemminkin ja uskon toki homman toimivan. Olen tuota pohjan tukkeutumista kysellyt täällä tai newsseissä aikaisemminkin. Tämä pohjasoran vaihto on minulla semmoinen ikuisuusprojekti, niinkuin monet projektini tuntuvat jostain syystä olevan. [;)] Tuo bakteeritoimintahomma tuli vain uutena juttuna mieleen, kun olen seurannut täällä käytyjä suodatinkeskusteluja.

Luin myös uusimmasta Akvaristi-lehdestä juttua akvaarion pohjamateriaaleista, ja ainakin tuon artikkelin perusteella 2-5 mm:n harjusorakin on ihan käypä pohjamateriaali, jopa akvaariossa, jossa on monnisia. Täällä on välillä tuntenut itsensä lähes eläinrääkkääjäksi, kun ei ole vielä vaihtanut hienoon hiekkaan. Taitaa vain olla mediana tämä netti sellainen, että kaikki kommentit ja heitot tulee otettua liian jyrkästi, kaikista hymiöistä huolimatta.

Mutta kuten totesin edellisessä viestissäni, taidan lykätä pohjamateriaalin vaihdon siihen asti, kun on seuraavan kerran tarvetta tyhjentää allas. Ja nukun silti yöni melko rauhallisesti. (Mutta live-tapaamiseen en taida uskaltaa tulla. :roll: )
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

JuhaS kirjoitti:pohjamateriaaleista, ja ainakin tuon artikkelin perusteella 2-5 mm:n harjusorakin on ihan käypä pohjamateriaali, jopa akvaariossa, jossa on monnisia.
Kyllähän se sopii, mutta monniset eivät juuri pysty "kyntämään" pohjaa samoin kuin hienossa hiekassa, mikä on niille luontevaa käyttäytymistä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

jarvij kirjoitti:Minulla on altaassani Optirock 0,1-0,6mm
Hop, missä vaiheessa vaihdoit/päädyit tuohon hienompaan hiekkakokoon. Hiekanpesuohjeissasi, mainitset ostaneesi tuota isompaa raekokoa, mutta se ilmeisesti ei ollut mieleistä. Oliko syynä vain liian iso raekoko vai jotain aivan muuta?

Itselläni oli aluksi 190 litraisessa jotain Helsingin Akvaariokeskuksesta ostettua 0,6-1,x hiekkaa, valmistajan joku Kainuun/Loimaan/Jokupaikkakunta Hiekkatuote tai joku muu. Se oli mielestäni paljon paremman väristä kuin tuo nykyisin käyttämäni Optirocin vastaava raekoko.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos hiekkapohjassa on kierteissarvikotiloita, niin pois imuroitavaa ei paljon jää. Se vähä, mikä jää on hyvää kasvatusalustaa (aktiivilietettä) hyödyllisille bakteereille, kuten typpibakteerit eikä sitä ole siis syytä akvaariosta poistaa.

Minä en ole imuroinut akvaarioni pohjaa kohta vuoteen. Kädellä kovastikin pöyhiessä ei sieltä paljoa irtoa, ja se vähä, mikä pöllähtää, kulkeutuu nopeasti suodattimeen. Viikottaisten vedenvaihtojen yhteydessä pöllyttelen aina kokeeksi pohjaa, mutta en pyri imuroimaan tauhkaa pois. Ei sitä luonnossakaan kukaan tee! :mrgreen:

Mitään ei kuitenkaan sanottavasti kerry tasapainoisessa akvaariossa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

Kaizu kirjoitti:valmistajan joku Kainuun/Loimaan/Jokupaikkakunta Hiekkatuote tai joku muu. .
Kauniston?

Helsinkiläiset ehkä ovatkin huomanneet, että kyseisiä säkkejä on lojunut vaihtelevia lavamääriä Aleksilla katuremontin tarpeina koko kesän ajan. Ehkä jonkun ohikulkevan akvaristin mukaan on siitä säkki illan pimeinä tunteina tarttunutkin... :roll:
Citrus paradisi
Zelda
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:29, 21.06.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Miten mahtaisi saada pikkuruiset kierteissarvikotilot talteen soran seasta jos/kun operaatio hiekka-tilalle minäkin ryhdyn?
Hyviä ideoita?
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

Laita aikaisin aamulla, kun on vielä pimeää/hämärää, valot päälle altaaseen. Todennäköisesti valtaosa kotiloista on silloin kiipeilemässä pitkin laseja/kiviä/kasveja, niin ainakin meillä.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Zelda
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:29, 21.06.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Huh huh... tuumasta toimeen ja nyt on pienemmässä altaassa hiekka soran tilalla. Ei se nyt loppujen lopuksi kovin iso homma ollut, mitä nyt voi manikyyrille sanoa hyvästit :mrgreen: .
Urakka kannatti, allas on paljon paremman näköinenkin. Ja monnisethan varmaan kiljuvat riemusta :)
Toisen altaa osalta asia on vielä vaiheessa, hiekka säkissä pesemättä jne. mutta urakoin sitten illalla.
Täytyy sanoa, että kalojen pyydystys oli se hankalin homma, ei hiekan pesu.
ps. Ostin Optirocin 0,1-0,6mm lähimmästä Rautiasta hintaan 4€/25kg säkki. Kysyin myyjältä, että minkä firman hiekkaa tämä teidän mahtaa olla? Johon myyjä, että mitä väliä sillä nyt on kun se kumminkin menee hiekkapuhalluksen jälkeen pois. Minä sanoin ihan pokkana, että on sillä nyt vaan väliä, laitan sen akvaarioon :mrgreen: . Ei ole kuulemma kukaan koskaan heiltä hiekkaa akvaarioon ostanut. Oli sitä mieltä, että akvaariohiekka myydään eläinkaupassa, heidän hiekka on rakennustuotetta. Jassoo, sanoin ja pyysin kantamaan pari säkkiä autoon :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”