Bambu altaaseen?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

susannamarsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 21:58, 26.02.2003
Paikkakunta: helsinki

Bambu altaaseen?

Viesti Kirjoittaja susannamarsu »

Tiedättehän ne semmoset bambunpätkät, joita pidetään maljakoissa. Onkos kukaan laittanut semmosta akvaarioon?

Kasvi ei varmaan tykkäisi, jos sen juuret hautaisi maahan, mutta lilluttaminen voisi onnistua. Ettei vain olisi liian tujua tuo akvaariovesi. Eihän tommosesta mitään myrkkyjä irtoa?
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Ne kaupassa myytävät "bambut" eivät ole bambua nähneetkään, vaan kyseessä ovat traakkipuiden (Dracaena) rungon pätkät. Eivät siis sovi akvaarioon, kuten ei aito bambukaan...
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
qasimodo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:16, 18.04.2003

Viesti Kirjoittaja qasimodo »

Mutta tykkävät kyllä kovasti kasvaa akvaariovedessä :D , joten laita akvaariovettä sille siihen omaan kippoon, missä se kasvaa.
susannamarsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 21:58, 26.02.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja susannamarsu »

Hmm. Mitäs eroa sillä sitten on, pidänkö sitä feikkibambua maljassa, jossa on akvaariovettä, vai akvaariossa, jossa on akvaariovettä? Meinasin tuikata sen tuosta ruokinta-aukosta sisään ja solmia jotenkin, että se pysyisi paikallaan.

Miirula nyt en ymmärrä miksei sopisi :?
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Jokseenkin OT: Kyllä meillä tuo "bambu" on tuikattu kunnon juurtumisen jälkeen multaan ja hyvin kasvaa.

Susannamarsu, ilmeisesti kasvi kyllä kasvaisi suoraan akvaariostakin, mutta kalat eivät välttämättä tykkäisi. Liekö traakkipuu sitten myrkyllinen.
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

bambu

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Minulla on kohta edessä ison kultakala akvaarion sisustus. Sitä varten ole kysellyt kukkakaupoista huonekasveja jotka menestyisivät vesisiljelyssä ja bambua on kyllä suositeltu. Kysyin että eikös se traakkipuu ole myrkyllinen ja kuulema ei! Minä ajattelin kokeilla ja akva vesi ei suinkaan ole liian vahvaa. Sillä minä kastelen minun orkideatkin! :D
kananiho
IV
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 12:05, 26.02.2003
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja IV »

Tiedättehän ne semmoset bambunpätkät, joita pidetään maljakoissa. Onkos kukaan laittanut semmosta akvaarioon?

Kasvi ei varmaan tykkäisi, jos sen juuret hautaisi maahan, mutta lilluttaminen voisi onnistua. Ettei vain olisi liian tujua tuo akvaariovesi. Eihän tommosesta mitään myrkkyjä irtoa?
Eli tosiaankin on traakkipuiden (Dracaena) rungon pätkiä! Itselläni on tuollainen akvaariossa ja sen latvapää on kansilasin yläpuolella, jossa myös nuo vihreät kapeat lehdet kasvavat. Juuret tökkäsin pohjahiekkaan niin syvälle kuin sain --> alkoi kasvattamaan juuria hiekkapinnan yläpuolelle. Nyt ollut ~3 kuukautta ja on kasvattanut huimaa vauhtia lehtiään. Eli minulla on ainakin viihtynyt todella hyvin ja on mukavan näköinen, kun runko kasvaa ruokinta-aukosta ulos!
susannamarsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 21:58, 26.02.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja susannamarsu »

Ai sinä olet kuitenkin tökännyt sen maahan. No mun täytyy kokeilla :D

Ja eihän tossa nyt mitään myrkkyjä voi olla, eihän?
IV
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 12:05, 26.02.2003
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja IV »

Joo pohjaan tökkäsin! Tosin en tiedä tykkääkö se siitä, mutta alkoi tekemään uusia juuria hiekkapinnan yläpuolelle. En usko, että mitään myrkkyjä on. Kalat ovat viihtyneet hyvin. Tosin huuhdella se kannattaa ennen akvaarioon istuttamista.
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kris »

Minäkin jo ihmettelin kun kummasti muistutti traakkipuuta. Mutta se akvaarioon soveltuminen sitten...

Kyseessä on siis käsittääkseni todellisuudessa kasvi, joka ei ole bambu ja joka tunnetaan nimillä "ribbon plant" tai "lucky bamboo". Vielä tarkemmin dracaena sanderiana tai (kai väärin kirjoitettuna) dracaena sanderina.

Kyseinen kasvi on myrkyllinen lemmikeille ainakin seuraavien saittien perusteella:
http://www.dublinvet.com/petinfo/toxicplants.htm
http://www.aspca.org/toxicplants/M01923.htm

Ainahan varmaan löytyy niitä, jotka ovat sitä mieltä, että silti ne sopii akvaarioihin. En aina oikein ole ymmärtänyt, mihin tällainen logiikka perustuu. No joka tapauksessa esimerkiksi seuraavan linkin takana sanotaan kyllä, että eivät sovellu ainakaan akvaarioon upotettavaksi:
http://www.altwasser-aquarium.de/beitra ... /index.php
Tässä lähteessä tosin ei mainittu myrkyllisyydestä mitään.

Netistä löytyi kyllä runsaasti sellaisiakin sivuja, joissa kyseistä kasvia mainostettiin akvaariokäyttöön. Yhteistä useimmille niistä tosin oli, että olivat jotenkin osallisia kasvin myynnissä. Siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Minä ainakin luottaisin noihin yllämainitsemiini linkkeihin, koska tuntuvat olevan selvemmin puolueettomia tahoja.

Mene ja tiedä...
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

http://www.satakunnankansa.fi/eejournal ... ivu_5.html

Ainakaan linnuille traakkipuut eivät ole myrkyllisiä.
Kissoille ja koirille kasvi on pienessä määrin haitallista
http://www.vetmed.helsinki.fi/cli/pht/AliEklof.pdf tämän lähteen mukaan. Yhdestä lähteestä luin jonkun henkilön kissan olevan erityisen mieltynyt traakkipuiden lehtienkärkiin...
Allergiaoireita se voi tosin aiheuttaa myös ihmiselle. Mutta että kasvi ei ole kaikkein myrkyllisimmistä päistä.

Muuten sitten on syytä huomioida että mikään altaaseen mädäntyvä kasvi ei tee hyvää vedelle. Että jos kasvi alkaa vähänkin näyttää lahoamisen merkkiä niin suosittelen nostamaan ylös...
Minä en istuttaisi juuria pohjaan vaan todella sitoisin kasvin niin että sen juuret ovat vain vedessä.


Traakkipuu kai selviää ymmärtääkseni n. puolisen vuotta kokonaan veden alla jonka jälkeen se alkaa lahoamaan. Vesiviljelyssä ensimmäinen laittamani linkki taasen kertoo sen olevan omiaan.

Löytyy näitä esimerkkejä Suomestakin eikä vain muista maista. :roll:
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kris kirjoitti:Ainahan varmaan löytyy niitä, jotka ovat sitä mieltä, että silti ne sopii akvaarioihin. En aina oikein ole ymmärtänyt, mihin tällainen logiikka perustuu. No joka tapauksessa esimerkiksi seuraavan linkin takana sanotaan kyllä, että eivät sovellu ainakaan akvaarioon upotettavaksi:
http://www.altwasser-aquarium.de/beitra ... /index.php
Tässä lähteessä tosin ei mainittu myrkyllisyydestä mitään.
Kyllähän tuollakin mainitaan että "Für Terrarien oder im Aquarium so angebracht, dass nur der Wurzelstock im Wasser hängt, bilden sie jedoch ein schönes Bild bei offenen Aquarien."
Eli jos ei koko rehua upota, vaan pelkän "juuriosan", saa tuosta näyttävän kasvin avonaiseen altaaseen. Upoksissa ei tosiaan näytä tuon lähteen mukaan kestävän kuin kolmisen kuukautta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kaizu kirjoitti:
Kris kirjoitti:...eivät sovellu ainakaan akvaarioon upotettavaksi:
Kyllähän tuollakin mainitaan että ... (klip klip) ...jos ei koko rehua upota, vaan pelkän "juuriosan", saa tuosta näyttävän kasvin avonaiseen altaaseen.
Joo, kyllähän minä tuon yritin tuoda esiin, mutta en ilmeisesti riittävän selvästi.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kris kirjoitti:
Kaizu kirjoitti:
Kris kirjoitti:...eivät sovellu ainakaan akvaarioon upotettavaksi:
Kyllähän tuollakin mainitaan että ... (klip klip) ...jos ei koko rehua upota, vaan pelkän "juuriosan", saa tuosta näyttävän kasvin avonaiseen altaaseen.
Joo, kyllähän minä tuon yritin tuoda esiin, mutta en ilmeisesti riittävän selvästi.
Kyllä se tuossa luki, käsitin vain että tuo olisi sellainen ei kaupallinen sivusto joka sitä akvaarioon suosittelee.

Täällä oli jotain tietoa mitä kaikkea moisesta pötkylästä löytyy, enkä kovin huolestuttavia aineksia tuolta löytänyt. Tietty liiallisena määränä aika monet aineet ovat myrkyllisiä, mutta liioittelu on liioittelua kenties? [;)]
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
sabri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 01:29, 01.07.2002
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja sabri »

Samalla tavalla kuin IV:llä minullakin oli tuo Bambu/traakkipuu akvaariossa.
Kun itse joskus täällä kyselin voiko laittaaa, ei kukaan puhunut myskyllisyydestä mitään ja niinpä sitten laitoin sen altaaseen, tosiaan ruokinta-aukosta lehtiosa ulos ja tyvi hiekkaan.
Hyvin eleli useemman kuukauden (niin kauan kuin allas oli minulla), yhtään kalakuolemia tai sairauksia ei ainakaan sinä aikana ollut ja kun sen altaan lopuksi tyhjäsin oli kasvi kasvattanut melkoiset juuret hiekkaan.
Eihän se nyt mitään upeata lehvästöä kasvattanut kun oli aika pimeässä paikassakin, mutta muuten ihan hyvät kokemukset :)
Naura ittelles ennenku muut kerkiää!
susannamarsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 21:58, 26.02.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja susannamarsu »

Ou nou. Noi Krisin jutut säikäytti. Pitäisi varmaan jättää tuo kepukka ihan maljakkoon.

Kiitos kaikille :)
fannynnaf
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 23:41, 31.01.2006
Paikkakunta: Naantali/TAY

vielä lisää kokemuksia..

Viesti Kirjoittaja fannynnaf »

Meillä oli kyseinen "bambu" ollut maljakossa jo kuukausia kun innostuin törkkäämään sen akvaarioon kultaköynnösten ym sekaan. Viikon päivät se ehti siellä lillua kun kaloille tuli "happivaje" tai joku muu ongelma, koko porukka 300litraisessa "haukkoi henkeä"! Eli ihan selvästi vaikutti kalojen hyvinvointiin vaikka en sitä edes suoraan kaupasta sinne lykännyt vaan olin pitänyt sitä jo kauan maljakossa. Poistin bambun akvaariosta ja päivässä kalasto palautui normaaliksi..

En mene vannomaan että se varmaksi siitä bambusta johtui mutta toista kertaa en uskalla koittaa, tyydyn ns. "takuuvarmoihin" kasveihin tästälähtien..
Jos ei tiedä, aina voi kysyä. Koskaan ei tiedä mitä voi oppia!
Huushollissa pieni poika, mies ja saksanpaimenkoira, 2 kissaa ja altaat 31, 45, 98, 2x300L sekä lukemattomat villakoirat=)
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Täällä on "muutama" sivullinen aiheesta bambu ja akvaario. [;)]
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Pitkään olen miettinyt voisiko, ja miten, akvaarioon istuttaa riisiä. Rihmakalojen luontainen elinympäristöhän on riisipelto joka on kokonaan veden peittämä. Vaan mistäs sais riisin siemenii??? Ei ihan uncle ben´s purkista saa elävii taimia.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Psykedelia kirjoitti:Täällä on "muutama" sivullinen aiheesta bambu ja akvaario.
Sieltä tai haulla tämä on luultavasti löydettykin, onhan ensimmäisen viestin pvm "30.08.2003". Eli kaikki hyvin, homma toimii niinkuin pitääkin.


janecky: käy katsomassa tuo linkkikoostetta, josko siitä olisi apua. Lisäsin sinne riisit.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minulla on Ikeasta ostettuja bambuja 2 kpl altaassa. Ollut sykasystä asti ja ihan hyvin ovat siellä menestyneet.

Juuria ei varmaan voi laittaa hiekan alle? Kovasti tekisi kyllä mieli, sillä ne ei kamalan kauniit ole altaassa :mrgreen:
Santler
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 20:38, 12.02.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Santler »

doriani kirjoitti:Minulla on Ikeasta ostettuja bambuja 2 kpl altaassa. Ollut sykasystä asti ja ihan hyvin ovat siellä menestyneet.

Juuria ei varmaan voi laittaa hiekan alle? Kovasti tekisi kyllä mieli, sillä ne ei kamalan kauniit ole altaassa :mrgreen:
Onko siis ihan oikeata? Vain traakkipuuta? :D
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Santler kirjoitti:
doriani kirjoitti:Minulla on Ikeasta ostettuja bambuja 2 kpl altaassa. Ollut sykasystä asti ja ihan hyvin ovat siellä menestyneet.

Juuria ei varmaan voi laittaa hiekan alle? Kovasti tekisi kyllä mieli, sillä ne ei kamalan kauniit ole altaassa :mrgreen:
Onko siis ihan oikeata? Vain traakkipuuta? :D
En mä tiedä mitä ne on, niitä muudään onnenbambu nimellä Ikeassa :roll:
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla on onnenbambu-traakkipuu terraariossa, siis lehdet veden pinnan yläpuolella, ja juuret tukevasti soran sisällä, hyvin kasvaa :D
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: Bambu altaaseen?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Minä sain 2-3 vuotta sitten "onnenbambun", aina kun siihen kasvoi uusi oksa tai se semmonen rönsy jottu, ni katkasin sen ja sitte juurruti. Nyt niitä on semmonen 20 kipaletta... Mullassa ja vedessä, pidin osaa niistä akvassa, eikä affenien kutukuoppien kaivu niitä banbuja tappanu, niillä on vahvat juuret... Yks niistä kasvo kesässä 55cm mullassa ja vedessä oleva 45cm.
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”