Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Narttu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 00:23, 11.08.2007

Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja Narttu »

Noin viikon sisään on kaikkien kiekkojeni kidukset alkaneet punoittaa jonkun verran, parhaiten se on nähtävissä tällä yksilöllä josta nappasin esimerkkikuvan. Vesiarvoja en nyt tähän hätään saa heitettyä, täytyy hakea puodista uudet testit pikaiseen. Kiekot (5kpl) asuvat 240litraisessa, vettä vaihdan 50l 2x viikossa. Viimeisimmät kalahankinnat on 3 haarniskamonnia mutta nekin ovat tulleet jo 1,5kk sitten. Osaako joku guru :mrgreen: tunnistaa jo pelkän kuvan perusteella voisiko kyseessä olla mahd. joku loinen? Kiekot uivat, syövät ja paskovat ihan normaalisti ja muuten ovat pirteitä, yhdellä blue diamondilla jonkin verran evien rispaantumista nähtävissä mutta en ole varma johtuuko se välien selvittelystä vai jostain muusta.
Kuva
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja TiHe »

No johan on nimimerkki... :twisted:

Suosittelen juuri niitä vesiarvojen mittausta, nitriitti ärsyttää kiduksia. Nitriitin vaikutus kaloihin sama kuin ihmisellä häkä. Eli estää hapen sitoutumisen verenkiertoon. Tähän pika-apuna suurehko vedenvaihto + karkean merisuolan lisäys välittömästi akvaarioveteen. Mutta eipäs hätiköidä, ennen kin vesiarvot ovat selvillä. merisuola auttaa kaloilla nitriittimyrkytykseen. 1 dl / 100 litraa akvaariovettä.

Suolan voit ensiapuan heittää altaaseen ilman vesiarvojen mittaustakin, siitä ei ole kaloille mitään haittaa, eikä lyhyessä kertakäytössä edes kasvit siitä kärsi. Tuolta pinnasta saisit nuo kelluskasvit poistaa, tai ainakin vähentää niitä ja huolehdi että pintavesi kiertää kunnolla, se parantaa altaan happitilanetta.

Jos vesiarvot ovat kunnossa, voi jo tuo pelkkä suolanlisäys auttaa karsimaan kaloista elävää kidusloiskantaa, ja kalojen olo helpottuu. Mutta ne vesiarvot, niin tietää sitten enemmän.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja sammu »

Itse kiekkoja viikon karanteenissa seuranneena, olen huomannut että hyvähappisessa akvaariossa ne viihtyvä pohja- ja keskiosissa - syödessä myös pinnan tuntumassa. Kun happea on niukemmalti, niin alkavatkin normaalistikin viihtyä lähempänä pintaa (tosin esim. kohonnut nitriitti-pitoisuus voi aiheuttaa samaa). Kun lisäsin hapetusta, niin muutos oli havaittavissa.
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja juhani »

Minusta näyttää, että rintaevän tyvelläkin on punoitusta, mikä taas voi olla oire myös bakteeritulehduksesta. Noudata TiHen ohjeita niin eiköhän tilanne rauhoitu, ennen kaikkea vaihda nyt alkuun tosiaan reippaasti vettä.
Juhani
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja iomeron »

TiHe kirjoitti:No johan on nimimerkki... :twisted:

Suosittelen juuri niitä vesiarvojen mittausta, nitriitti ärsyttää kiduksia. Nitriitin vaikutus kaloihin sama kuin ihmisellä häkä. Eli estää hapen sitoutumisen verenkiertoon. Tähän pika-apuna suurehko vedenvaihto + karkean merisuolan lisäys välittömästi akvaarioveteen. Mutta eipäs hätiköidä, ennen kin vesiarvot ovat selvillä. merisuola auttaa kaloilla nitriittimyrkytykseen. 1 dl / 100 litraa akvaariovettä.

Suolan voit ensiapuan heittää altaaseen ilman vesiarvojen mittaustakin, siitä ei ole kaloille mitään haittaa, eikä lyhyessä kertakäytössä edes kasvit siitä kärsi. Tuolta pinnasta saisit nuo kelluskasvit poistaa, tai ainakin vähentää niitä ja huolehdi että pintavesi kiertää kunnolla, se parantaa altaan happitilanetta.

Jos vesiarvot ovat kunnossa, voi jo tuo pelkkä suolanlisäys auttaa karsimaan kaloista elävää kidusloiskantaa, ja kalojen olo helpottuu. Mutta ne vesiarvot, niin tietää sitten enemmän.
Mulla on piikkisilmällä samaa ongelmaa, Kuitenkin luin jostain, että monniset ei tykkää suolasta? En ole sitä uskaltanut siis lisätä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka toinen päivä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Narttu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 00:23, 11.08.2007

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja Narttu »

sammu kirjoitti:Itse kiekkoja viikon karanteenissa seuranneena, olen huomannut että hyvähappisessa akvaariossa ne viihtyvä pohja- ja keskiosissa - syödessä myös pinnan tuntumassa. Kun happea on niukemmalti, niin alkavatkin normaalistikin viihtyä lähempänä pintaa (tosin esim. kohonnut nitriitti-pitoisuus voi aiheuttaa samaa). Kun lisäsin hapetusta, niin muutos oli havaittavissa.
Joo no kuva on sinänsä hämäävä että nuo kyllä uivat ihan normaaleilla alueilla, ruokin kiekkoja uppoamattomilla hiutaleilla että sain sen houkuteltua lähelle lasia ja kuvattua, siksi kaveri on noin pinnassa :) Eipä sitä tule näemmä kaikkea mieleen mainita ja heti joku tarkkasilmä bongaa sen oireeksi :D

Mutta tämä selvä, hoidetaan sillä parhaimmalla ja halvimmalla eli vedellä nyt, haen uudet testit ja seuraan tilannetta.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja TiHe »

iomeron kirjoitti: Mulla on piikkisilmällä samaa ongelmaa, Kuitenkin luin jostain, että monniset ei tykkää suolasta? En ole sitä uskaltanut siis lisätä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka toinen päivä.
Karkea tai joditon merisuola, ei ole haitallista monnisille. On kokeiltu monta kertaa.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
skye
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 14:10, 03.11.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja skye »

Saisiko pikkaisen ohi aiheen tiedustella kuvan kiekon värimuotoa? :o
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja iomeron »

TiHe kirjoitti:
iomeron kirjoitti: Mulla on piikkisilmällä samaa ongelmaa, Kuitenkin luin jostain, että monniset ei tykkää suolasta? En ole sitä uskaltanut siis lisätä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka toinen päivä.
Karkea tai joditon merisuola, ei ole haitallista monnisille. On kokeiltu monta kertaa.
Kiitos vastauksesta. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Narttu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 00:23, 11.08.2007

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja Narttu »

Kauanko tuommoisen suolanlisäyksen muuten annetaan vaikuttaa? En ole lisännyt sitä mutta mielenkiinnosta jos joskus tarvitsee.

Vaikka tuo kiekko on minun niin en itsekään oikein tiedä sen värimuotoa, jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kidukset punoittavat, viisaammat auttakaa

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Narttu kirjoitti: Vaikka tuo kiekko on minun niin en itsekään oikein tiedä sen värimuotoa, jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä.
Sanoisin, että se on kyyhkysenveri...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”