Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JG
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 08:55, 31.03.2006
Paikkakunta: Tampere/TAS

Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja JG »

Onko sattunut oikosulkuja tai jopa sähköiskuja kun oleltte vaihtaneet vettä altaaseen?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Kerran tipahti johto altaaseen ja napatessani sitä sieltä pois osui käsi johdon metalliosiin ja sain vähän tujumman sähköiskun. Kerran tai pari on myös valaisin tipahtanut altaaseen mutta silloin ei ole tullut mitään ongelmia.
Kyllähän sitä veden ja sähkön kanssa leikkiessä tuppaa aina välillä käymään jotain.. :roll:
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 14:58, 11.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

Mä nostin valaisimen puolikkaan kansilasin päälle vinottain seinää vasten nojaamaan jotta sain valoa akvaan siivotessani. Siitähän se tietysti tipahti ykskaks veteen ja minä ajattelematta pelastamaan valaisinta ja lykkäsin kädet perässä. Ei tullut tälliä mutta pelästyin kyllä siinä vaiheessa kun tajusin mitä olin tehnyt. Seuraavana päivänä asennettiin roikkuvat kattovalaisimet... :roll:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla oli joskus kauan aikaa sitten valona kahdella hehkulampulla varustettu akvaariovalaisin. Vettä vaihtaessa sitten käsistäni tippui vettä näille (valot päällä oleville) lampuille, ja toinen lampuista räsähti rikki, sekä siitä nousi sähköinen, sinertävä valo. Lähti hehkulamppuvalaisin hiiteen sen jälkeen..
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 14:58, 11.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

Ja kaikki vastanneet ovat tähän mennessä naisia [:I] 8O :mrgreen:

Miehet ohoi, tunnustuksia?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Miehet tunnetusti sammuttaa laitteet ennen kuin tunkevat kädet altaaseen! (niin varmaan joo :mrgreen: )

Kannattaa tosiaan sammuttaa niitä laitteita - aika halpa vakuutus vaihtoehdolle, että laite onkin rikki ja saa tällit. Sen lisäksi jos asunnossa on kotieläimiä, niin kannattaa harkita ylijännitesuojia.

Olen joskus lapsena onnistunut tiputtamaan semmoisen siihen aikaan käytetyt hehkulamppuvalaisimen akvaarioon, kansilasi halkesi siitä kuumuudesta ja valaisin tipahti akvaan.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Valaisin on tipahtanu akvaarioon useammin kuin kerran. Lämmitin on vedenvaihdon yhteydessä muistaakseni kaks kertaa poksahtanu. Toisinaan on vedenvaihdossa vesi tullu lattialle.
Marjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 17:09, 15.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi, Masala

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Marjuska »

Vedenvaihdossa on tullut muutamat kerrat vedet lattialle, kun on täyttänyt tankkia suoraan hanasta letkulla ja sit mennyt tekemään jotakin muuta ja ihan tyystin unohtanut et on akvan täyttö käynnissä :roll:
Ja siin samalla kerran sit meni vettä oikein urakalla akvan jatkojohtoihin ja kuuvalon muuntajaan, joten meni muuntaja ja jatkitset vaihtoon, ja sit mä pönttö 8O menin hätäpäissäni koskemaan niihin kun stöpselit oli seinässä...
Ihan kiva tälli sieltä sit tuli...
Mä opin jotain :mrgreen: Sen jälkeen en ole jättänyt vahtimatta täytössä olevaa tankkia.
455l vettä talossa kahdessa altaassa
Niina80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 09:21, 12.06.2007
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Yes, minä en olekaan ainoa jolta on tippunut valaisin altaaseen. :mrgreen: Kädetkin oli siellä samaan aikaan, mutta eipä tapahtunut mitään. Jännää, olin ihan varma, että nyt tuli lähtö. 8O
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Malys »

Olenko vain harvinaisen onnekas yksilö (tai sitten aika kultaa muistot), mutta vajaan 15 vuoden aikana ainoa vaaratilanne ollut se, että kansilasi osui akvaarion kehykseen ja lasista lohkesi pieni pala. Vielä kun sankojen kanssa vedet vaihdoin, niin niiden kanssa tapahtui aina välillä loiskuntaa ja jokusen kerran olen näihin lammikoihin meinannut liukastua. Sama tapahtunut kylppärissä ulkosuodatinta putsatessa, kun vettä räpissyt ympäriinsä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja -riff- »

kati1969 kirjoitti:Siitähän se tietysti tipahti ykskaks veteen ja minä ajattelematta pelastamaan valaisinta ja lykkäsin kädet perässä.
Näin olen minäkin tehnyt. Ja vielä kaksi kertaa putkeen. Onneksi ei vesi ehtinyt osua virtaliittimiin. Monet pienet sähärit olen myös saanut valaisimen pistokkeesta heti irrotuksen jälkeen, ennenkuin opin purkaan ton varauksen johonkin metalliin. Pari alkavaa tulipaloa on tullut sammutettua, kun valaisimet on syttyneet palamaan. Ja kerran melkein laitoin käteni altaaseen, jossa oli haljennut lämmitin toiminnassa.
Varmaan monta muutakin tilannetta ollut, mutta nyt ei tuu enempää mieleen ;)
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja sani »

Mulla on valaisin tipahtanut altaaseen useammin kuin kerran. Joskus joku sähkömies sanoi, että eipä akvaariohommissa ole mitään huolta sähkölaitteista kunhan ei tunge molempia käsiä altaaseen samaan aikaan (ettei sähköisku mene sydämen läpi? mihin tämä perustuu?). Sen jälkeen olen tehnyt hommat aina yksi käsi altaassa, en koskaan kaksin käsin :mrgreen: vaikka enpä ole varma auttaako se yhtikäs mitään vaaratilanteessa. Ehkä pitäisi laittaa vielä kumisaappaat jalkaan :D
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja srd »

Astuin edellisen akvaarion kansilasin päälle (oli puoliksi matolla) ja se räsähti halki. Oli ihq kivaa sairaanhoitajalla nyppiä niitä saakelin pieniä lasinsiruja jalkapohjasta, ja sen jälkeen vein maton pesulaan. Aika pitkään ne katto ku hirvee veriläntti siin reunassa..

Vain valokansia mulle tänks. :twisted:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

sani kirjoitti:Joskus joku sähkömies sanoi, että eipä akvaariohommissa ole mitään huolta sähkölaitteista kunhan ei tunge molempia käsiä altaaseen samaan aikaan (ettei sähköisku mene sydämen läpi? mihin tämä perustuu?). Sen jälkeen olen tehnyt hommat aina yksi käsi altaassa, en koskaan kaksin käsin :mrgreen:
Sanontahan on, että sähkömiehillä on aina toinen käsi taskussa. :)

Tää on vähän off topic, mutta mulla osui mattoveitsi remonttia (tapetointia) tehdessä pistorasiaan. Onneksi toinen käsi oli irti siitä. Mukava virtaus sähköä tuli kyllä kehoon. Jos olis ollut molemmat kädet siinä, olis se sähkö mennyt sydämen läpi.

Akvaariohommissa kannattaa muistaa, että vesi johtaa erittäin hyvin sähköä. Jos toinen käsi on altaassa, ja toinen märkä, josta tippuu pisaroita, on se jo pieni vaaran paikka.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja narm »

Mä oon nostanu pari kertaa lämmittimen altaasta heti, kun olen irrottanu sen pistokkeesta... :| .POKS sanoivat...toinen meni kyl takuuseen ja sain uuden *hih* :mrgreen:
Anki72
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:42, 17.10.2006
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anki72 »

Mulla jäi kerran lämmitin päälle kun tyhjensin akvaa.
Ihmettelin tovin mistä tuo haju tullee. :roll: Sitten välähti että lämmittimestä.
Jos aika on rahaa, on työnteko tuhlausta.
http://dragcave.net/user/Ansuli72" onclick="window.open(this.href);return false;
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Toisinaan on tullut sähkön ja veden yhdistelmän turvallisuutta mietittyä, esimerkiksi silloin kuin seisoo läpimärät tennarit jalassa lätäkössä seisovilla alumiinitikkailla, repii toisella vettä valuvalla kädellä pistokkeita irti räkin rasioista ja toisella kädellä nostelee altaan pohjalta kasvisilppua tms. ja välillä ottaa vähän tukea alumiinisesta räkistä. Auts. Kertaakaan ei tullut tälliä, vaikka vettä norotti käsiä pitkin pistorasioihin 8O ...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 15:51, 28.11.2008
Paikkakunta: Saksa

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Mua alkaa pikkuhiljaa pelottaa...Meillä on onneksi semmonen systeemi joka (päällinen jossa on lamput kiinni) ei voi pudota akvaarioon. Mutta monesti ongin lehtiä pois kaikkien laitteiden olessa käynnissä.. Tosin vedenvaihdon aikaan laitteet ovat kiinni..
Vesivahinko on jo tullut, kun suodattimen putkia laittaessa kiinni (Eheimin ulkosuodatin) rupesikin tulemaan vettä..Jonakin päivänä siis pitäsi laittaa uudet laminaatit ;)
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
jake91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 10:45, 26.12.2007
Sukupuoli: Mies

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Itse olen välttynyt vaaratilanteista toistaiseksi. Koskaanhan ei voi tietää.. Kaloille on tullut muutamia läheltäpiti tilanteita peitelasien kanssa. Silloin tällöin minulta tipahtaa jostain syystä peitinlasi altaaseen. Kuitenkin kala kuolemilta ollaan vältytty :D
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Sattuipa "sopivasti" tämä topic. Juuri paukahti loisteputki. Ihmettelin kun kuului hirveä pamaus ja sulake meni päältä pois. Hirveä käry vaan nousi, onneksi lamppu on valaisinkotelossa, eli mitään ei päätynyt akvaarioon. En ole vielä avannut koteloa kun se on ihan tulikuuma.

Mä en muuten koskaan sammuta sähkövehkeitä kun tungen kädet altaaseen. Pitäisi varmaan ottaa tämä varoituksena ja muistaa tehdä niin jatkossa..
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Celea »

En minäkään ikinä noita sähkölaitteita sammuta kun käden akvaarioon tungen, liian vaivalloista :mrgreen:. Muutaman kerran vedenvaihdossa on jäänyt suodatin ja lämmitin päälle, mutta aina olen sen tajunnut ja ne kerinnyt ajoissa sammuttamaan, onneksi. Mitään ei ole (ainakaan vielä) hajonnut.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Celea kirjoitti:Muutaman kerran vedenvaihdossa on jäänyt suodatin ja lämmitin päälle
Mä laiskotun varmaan juuri sen takia, että mulla on ulkosuodatin ja lämppäri pohjalla vaakatasossa, niin ei tarvitse miettiä edes niiden sähköjen katkaisua.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Lattian kuivaamista, lattian kuivaamista ja lisää lattian kuivaamista.... enemmän sääntö kuin poikkeus, mut läträtessä kastuu :D
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Celea »

Vesipeukalo kirjoitti:Mä laiskotun varmaan juuri sen takia, että mulla on ulkosuodatin ja lämppäri pohjalla vaakatasossa, niin ei tarvitse miettiä edes niiden sähköjen katkaisua.
Minulta taas löytyy sisäsuodatin ja lämppäri pystyasennossa, ei kannata paljon jättää päälle :mrgreen:. Monta kertaa on ollut ihan siinä minimirajalla lämppärissäkin, mutta ehjänä selvinneet.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Lattioita on meilläkin kuivattu, moneen otteeseen tullut vedet täyttäessä reunojen yli. Tyhmä mikä tyhmä, liian usein keskittyminen herpaantuu. :roll:
Yhden lämppärin olen saanut rikki, kun tyhjensin allasta ja unohdin ottaa sen töpselistä irti. Ihmettelin kummallista sihinää ja hajua, siinähän se kuivillaan kärtsäsi iloisesti.
Valaisimia on uinut monesti myös ja sieltä olen ne noukkinut refleksinomaisesti töpseli seinässä. Koskaan en ota sähkölaitteita irti, kun istuttelen kasveja tms. Saa nähdä, josko jonain päivänä kostautuu. Vedenvaihdoissa toki otan ne, jotka ei kuivillaan ehjänä pysy (sisäsuodattimet ja pystyssä olevat lämppärit).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”