Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Kun mää haluisin 160-250L akvaarion, kun toi mun nykynen on 63L, niin mun äiti sanoo että kun sen kaverilla oli aika iso akvaario niin se oli raskasta sen hoito ja sit se luopu siitä. 8O Mä en saa millään todistettua sille, että ei ne oo niin vaikeita mut ei!Ja yritin selittää myös sille, että jos joku kala kuolee niin se ei haittaa muita.. Ja kaikkee sellasta, sit mää sanoin et mää kysyn semmoselta joka tietää! Ja se tietää, että mää suorastaan"Rakastan" eläimiä ja varsinkin akvaarioita ja mulla ois oikeesti intoo hoitaa 160L-250L akvaariota. Mutta kertokaa te joilla on siltä välilt,ä koska musta toi 63L on helppo hoitaa mut haluun enemmän kaloja kasveja ms...? :(

Edit. Korjattu lauseet alkamaan isolla kirjaimella.
-Ylläpito
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Kyllähän isompi akvaario on helpompi kuin pieni, koska isompi antaa paremmin anteeksi virheitä, koska vesimäärä on suurempi ja pieni virhe ei niin paljoa vaikuta kuin pienessä jossa se voi olla kohtalokas.

Suuressa akvaariossa mielestäni ainut raskaampi homma on veden vaihtaminen, kun vettä vaihdetaan kerralla enemmän, itselläni on kokemusta niin 75 litraisesta kuin 160 litraisesta, tällä hetkellä 75 litrainen on tyhjillään, kun yhdistin akvaariot ja 75 litrainen odottaa sitä, että se muutetaan nanoriutaksi. Ei noiden hoidossa ole mitään muuta eroa kuin tuo veden vaihdossa oleva ero litramäärissä muuten mielessäni aivan yhtä helppoja hoitaa.
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 11:56, 09.07.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Kyllä isompi akvaario on paljon helpompi, koska siinä ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein kuin pienemmässä akvaariossa, että hommaa ihmeessä isompi allas niin kala valikoima on huomattavasti laajempi. :D
hons83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 21:31, 19.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja hons83 »

pikkulehtikala+ kirjoitti:Kyllä isompi akvaario on paljon helpompi, koska siinä ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein kuin pienemmässä akvaariossa, että hommaa ihmeessä isompi allas niin kala valikoima on huomattavasti laajempi. :D

Eikö vettä tarvitse vaihtaa yhtä usein,riippumatta litramääristä? Itse olen kyllä sellaisen käsityksen saanut,ettei litramäärällä ole väliä.Yhtä usein sitä on vaihdettava.
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

KIITOS! :mrgreen: yritän saada äitin nyt ymmärtään ja näytän nää sille :D
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 11:56, 09.07.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Minä: Kyllä isompi akvaario on paljon helpompi, koska siinä ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein kuin pienemmässä akvaariossa, että hommaa ihmeessä isompi allas niin kala valikoima on huomattavasti laajempi. :D

hons83:Eikö vettä tarvitse vaihtaa yhtä usein,riippumatta litramääristä? Itse olen kyllä sellaisen käsityksen saanut,ettei litramäärällä ole väliä.Yhtä usein sitä on vaihdettava.

Eli ,minulle ainakin liikkeessä kerrottiin näin, että mitä isompi allas sitä harvemmin vettä tarvitsee vaihtaa, koska vesi määrä on niin suuri, että se ei pilaannu niin helposti, mutta kiitos sitten uudesta käsitteestä :D
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Toki suodatuskapasiteetti suhteessa akvaarion kokoon vaikuttaa myös siihen, miten usein ja paljon sitä vettä on vaihdettava. Kerran viikossa alueen vesilaadusta riippuen se 30-50% on hyvä. Äitisi kaveri on tainnut vaihtaa vettä ämpäreillä vesiletkujen sijaan. Silloin toki ymmärtääkin ihmisten kertomuksia kuinka iso akvaario on raskas. Enpä itse ainakaan viitsisi kymmeniä kertoja kantaa sitä 15 litran ämpäriä vessaan ja takasin. Tosiaan kun veden vaihtaa letkuilla, voi samalla vaikka istua koneen ääressä ja vain katsoa, että letkut pysyvät paikoillaan. Helppo homma, kun letku tekee kaiken puolestasi. Jos 300 litraisesta vaihdetaan vettä 50% eli 150 litraa, letkuilla tyhjäykseen ja täyttöön menee yhteensä hiukan reilu tunti siitä lorotusvauhdista riippuen. 150 litran vaihtaminen 15 litran ämpäreillä vie sitten lähemmäs 3 tuntia.

Mutta niin, itse kysymykseen. Mielestäni akvaarion hoidon vaikeus ei ole kovinkaan usein litroista kiinni, vaan siitä, mitä siellä haluaa pitää ja millaiset olot sinne on luotava. Mutta jos ottaa kaiken huomioon, niin ehkäpä 150-500 litrainen akvaario on joka tavalla helpoin hoidettava. Toki isossa akvaariossa vesiarvot pysyvät helpommin vakaana kun ne on saatu asettumaan, mutta toisaalta niitä on sitten taas vaivalloisempi muokata halutuksi ja pitää siinä (menee enemmän kemikaaleja). Pieniin akvaarioihin mahtuu vähemmän kasvillisuutta, mutta sinne on halvempaa luoda toimiva ja hyvä bakteerikanta, kuin isoon, kaikkea tarvii ostaa vähemmän ja se on halvempaa. Tosin täytyy tietää, miten hommat toimii ja ottaa asioista selvää, ennenkuin tämä järkkymättömyys on helpommin luotavissa pieneen purkkiin.
Fishy fella.
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Itse vaihdan tuohon 160 litraiseen akvaariooni 50 litraa vettä viikossa eli 5 ämpärillistä, siinä ei kovin kauaa nokka tuhise, kun 5 ämpärillä ottaa akvaariosta veden ja kantaa ne sitten vessaan ja pöntöstä alas ja sitten täyttää ämpärit suihkun alla täyteen ja kantaa ne akvaarion viereen ja kaataa vedet rauhallisesti akvaarioon. Vaihdan ton 5o litraa vettä, koska joudun kovettamaan vettä kovuudesta 5 kovuuteen 10 niin on helpompi laskea tarvittava kipsin määrä kuin esim. 80 litran kanssa, kun teelusikallinen 100 litrassa nostaa kovuutta yhdellä eli 50 litrassa 2 pykälällä. Helpompi itse asiassa tosta 160 litrasesta on vaihtaa vesi mitä se oli tossa 75 litraisessa, kun sinne ei 10 litran ämpäri eikä viiden litrankaan ämpäri mahtunut sisälle vaan piti litran mitalla ottaa vettä ämpäriin niin ison akvaarion veden vaihto oli jopa nopeampi suorittaa kuin mitä tuon 75 litrasen 2-3 ämpärillisen vaihtaminen ja varmaan nykyäänkin veden kovettamisesta huolimatta vaihtaisin 160 litraisen veden nopeammin kuin 75 litraisen.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Tuohon täytyy vielä kommentoida, että isommassa ei haittaisi, vaikka joku kala kuolisi (ap viestissä)... Tottakai se haittaa isommassakin altaassa, jos joku raato jää veteen mätänemään, mutta kalan koolla on tietenkin merkitystä. Jossain 300 litran altaassa yhden neontetran raato ei vielä vesiarvoja pilaa, mutta isomman kalan raato kyllä.
Vettä on hyvä vaihtaa viikoittain altaan koosta riippumatta, kalamäärä ja suodatus vaikuttavat sitten vaihdettavan veden määrään. Nitraattiarvoja seurailemalla selviää, mikä määrä on sopiva. Isomman altaan kanssa letkusysteemit helpottavat huomattavasti.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
ohna82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 16:33, 12.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja ohna82 »

Menee vähän OT:ksi, mutta pakko kertoa vaikeasta "akvaariosta"

Kaveri rakensi talon ja suunnitteli isoa akvaariota jakamaan kahta huonetta, mutta luopui ajatuksesta koska kukaan ei olisi jaksanut kantaa sitä siivoukseen. :mrgreen:

Yritin kertoa etten minäkään tota 300 jaksa nostaa, mutta siivoan silti :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

ohna82 kirjoitti:Kaveri rakensi talon ja suunnitteli isoa akvaariota jakamaan kahta huonetta, mutta luopui ajatuksesta koska kukaan ei olisi jaksanut kantaa sitä siivoukseen. :mrgreen:
Mihkä se pitää kantaa siivoukseen?!

Kyllä isompi on ehdottomasti helpompi hoitaa kun pieni.
Kokeilin taannoin kasvatella plekon poikasia 60-litraisessa, siellä oli jokseenkin jatkuvaan joku hätä, leväinvaasiota, hapenpuutetta ym. jopa niin että poikasia kuoli. Tuossa 200-litraisessa ei ole ollu mitään ylitsepääsemätöntä tilannetta, enkä yhtään pikkuista ole saanut tapettua, eroa siis kuin yöllä ja päivällä.
luri pahanen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 22:50, 18.10.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Mitä pienempi akvaario, sitä helpommin vesiarvot voivat heitellä. Mutta vedenvaihtorytmiin ei niinkään vaikuta akvaarion koko vaan kalasto: jos 100-litraisessa on vaikka pieni parvi neontetroja, niin varmasti pärjää harvemmilla vaihdoilla kuin 600 litraa + isot kirjoahvenet.

Veden vaihtaminen on melko samanlaista puuhaa, vaihtoi sitä sitten 30 tai 300 litraa. Aikaa menee tietysti isompaan määrään vähän kauemmin, mutta ei se ero hirveän suuri ole, varsinkin jos pienen määrän säätää ämpäreiden kanssa ja vastaavasti ison määrän letkulla suoraan verkosta. Ja aika on vain aikaa, lisävaikeutta se ei tuota.

Tietysti isomman helppoudessa tulee raja vastaan jossain vaiheessa ihan fyysisissä mitoissa: jos akvan syvyys on yli 60 senttiä, niin ylettäminen joka kulmaan voi käydä lyhytkätisemmälle hankalaksi. Muutamien satojen litrojen akvassa tuota ongelmaa ei vielä tulle.

Yhteenvetona: en ymmärrä, millä perusteilla 60-litraista voisi sanoa helppohoitoisemmaksi kuin 200-litraista. Ennemmin päinvastoin. (heti tuli kyllä yksi vasta-argumentti mieleen: jos pienessä akvassa on vain sisäsuodatin ja 200-litraisessa tietysti ulko, niin ulkosuodattimen puhdistus on hankalampi operaatio kuin sisäsuodattimen. Toisaalta, ulkosuodatinta puhdistetaan ehkä kerran kuukaudessa, sisäsuodatinta lähes joka viikko.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tuskinpa tuo pitää paikkansa, että vedenvaihto olisi muka samanlaista vaihtaa sitä 30 tai 300 litraa 8O

Mä vaihdan ämpärillä ja seisotan uuden veden saavissa vuorokauden ennen akvaarioihin pistämistä, joten kovin hankalalta tuo kuulostaisi jos vettä pitäisi vaihtaa 10-kertainen määrä. Mä en edes halua mitään tosi isoa allasta sen takia, ettei tarvitse alkaa tuosta nykyisestä vedenvaihtotekniikasta muuttamaan työläämpään tapaan, enkä myöskään halua niin isoa allasta, että joutuisin alkamaan ihmettelemään ulkosuodattimien ihmeellistä maailmaa.
Akvarismia 1992-2014
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tindra kirjoitti:Mä vaihdan ämpärillä ja seisotan uuden veden saavissa vuorokauden ennen akvaarioihin pistämistä, joten kovin hankalalta tuo kuulostaisi jos vettä pitäisi vaihtaa 10-kertainen määrä..
Kuulostaa kovin hankalalle tuo sankojen kanssa läträily, itseasiassa mä vaihdoin sanko-sydeemillä tohon 60-litraiseen vettä ja mielestäni se oli paljon työläämpää kun vaihtaa suoraan hanasta letkulla tonniseen vettä, vaikka toki siinä ajallisesti kauemmin menikin. :)
luri pahanen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 22:50, 18.10.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Tindra kirjoitti:Mä vaihdan ämpärillä ja seisotan uuden veden saavissa vuorokauden ennen akvaarioihin pistämistä, joten kovin hankalalta tuo kuulostaisi jos vettä pitäisi vaihtaa 10-kertainen määrä. Mä en edes halua mitään tosi isoa allasta sen takia, ettei tarvitse alkaa tuosta nykyisestä vedenvaihtotekniikasta muuttamaan työläämpään tapaan.
No joo, jos haluat seisottaa vettä vuorokauden, niin myönnetään, että silloin 300 litraa käy kyllä lähes mahdottomaksi. Mutta kun laittaa letkun pään kiinni käsisuihkun johtoon ja toisen pään akvaan, niin siinä lorisee yhtä helposti 100 litraa tai 500 litraa.

Mulla oli ennen 100 litraa, johon vaihdoin sen 30 litraa ämpärillä, eikä ollut kerta tai kaksi, kun vettä roiskui (vuokranantajan) parketille. Nyt mulla on 630 litraa, eikä (omalle laminaattilattialle) roisku koskaan juuri mitään - käytän siis 13 metriä pitkää letkua, jonka laitan suoraan suihkuun. Että tekniikka ja makuasia, mikä on mitenkin vaivatonta.

Mutta siitä olemme varmasti yhtä mieltä, että ylitsepääsemättömän vaikeaa akvaarion vedenvaihto ei ole. Eri tyylit ovat opeteltavissa sen mukaan, minkä kokoisen akvaarion hankkii ja miten haluaa vettä käsitellä ennen akvaarion laittoa.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Itse vaihdan edelleen sankotekniikalla vaikka altaita on jo kahdeksan (250 l, 240 l, 3 x 120 l, 2 x 100 l , 45 l + karanteenit ym. pikkukipot). Enkä edes kaada vesiä suoraan sangosta altaaseen, vaan kippaan ne sangoista altaaseen about 2 litran taikinakulholla. Syynä tähän joidenkin mielestä monimutkaiseen ja aikaa vievään systeemiin on se että koen juuri vedenvaihdot ym. altaiden kanssa puuhailun rentouttavaksi ja enemmän ns. oikeaksi akvaarioharrastamiseksi kuin vaikka aw:ssä roikkumisen.

Onko ketjun aloittajalla siis vaikeuksia saada äiti uskomaan, että isompi akvaario on helppohoitoisempi vai että kysyjä viitsisi sitä hoitaa? Helpompi isompi allas monella tapaa on, mutta ei suurempi vesitilavuus huonoa hoitoa anna anteeksi. En nyt tarkoita että epäilisin sinun sitä huonosti hoitavan, mutta jos hoidat jo olemassaolevaa akvaariotasi hyvin niin eikö se äiti olisi helppo saada vakuuttumaan että isommankin hoito onnistuu?
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

kiitti hyvistä vastauksista
Sindi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 15:54, 17.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Sindi »

pikkulehtikala+ kirjoitti:Minä: Kyllä isompi akvaario on paljon helpompi, koska siinä ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein kuin pienemmässä akvaariossa, että hommaa ihmeessä isompi allas niin kala valikoima on huomattavasti laajempi. :D

hons83:Eikö vettä tarvitse vaihtaa yhtä usein,riippumatta litramääristä? Itse olen kyllä sellaisen käsityksen saanut,ettei litramäärällä ole väliä.Yhtä usein sitä on vaihdettava.

Eli ,minulle ainakin liikkeessä kerrottiin näin, että mitä isompi allas sitä harvemmin vettä tarvitsee vaihtaa, koska vesi määrä on niin suuri, että se ei pilaannu niin helposti, mutta kiitos sitten uudesta käsitteestä :D
näin minustakin:D
suomikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 11:58, 29.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: itä-suomi

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Suurinpiirtein yhtä helppo se isompi akvaario on kuin pienempi, mutta jos iskee kunnon sinileväinvaasio, niin kyllä siinä vaiheessa toivoisi että se iskisi siihen talon pienimpään, eikä suurimpaan akvaarioon. Ja eihän ne tuolla liikkeessä siinä mielessä olleet ihan väärässä isomman akvaarion vedenvaihtovälin harvenemisen kanssa, että jos pidetään sama kalamäärä, mutta tuplataan akvaarion koko, niin vedenvaihtoväli luonnollisesti pitenee. Lyhyellä matikalla jopa tuplaantuu. :roll:
Että jos vähällä haluaisi päästä, niin tuhannen litran akvaario, vähän pieniä kaloja, paljon kasveja ja ruokinta-automaatti, niin eipä sitä juuri tarvitsisi hoitaa, mutta mitäpä sillä akvaariolla sitten tekisi jos sitä ei voisi puuhastella?
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mulla on 220 litranen, 36 litranen ja 20 litranen allas tällä hetkellä käynnissä ja kyllä se niin on, että tuo isoin toimii kuin junan vessa ja pienten kanssa joutuu läträämään.

Jos vertailee akvaarioiden ulkomittoja niin aika pienet erot on esin 60 litrasen ja 120 litrasen koolla vaikka tilavuus kaksinkertaistuu.
200 litranen pyörii parilla sisäsuodattimellakin jos on kevyt kalasto, mutta riittävän kokoista ulkosuodatinta ei tarvitse avata kuin pari kertaa vuodessa.
Hannsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 19:59, 23.05.2007
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Hannsu »

Hei!
Harrastuksen alussa vaihdoin vettä ämpäreittäin, näin oli helpompi seurata veden arvoja/määriä jne. Kun tuntuma omaan akvaan tulee, on helppo vaihtaa suoraan rööristä tulevaan veteen; siis letkulla suoraan akvaan ja letkulla myös pois.
T.Hannsu
emzei
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 00:45, 28.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja emzei »

Itselläni on vähän toisenlaisia kokemuksia...

Pienimmät kipot (27l - 63 l) ovat olleet aina "tasapainoisimpia" altaita kun taas näiden isompien kanssa on saanut painiskella jos jonkinlaisten ongelmien kanssa, mm. sinilevä ja tupsulevä [}:)]. Hoidollisesti ovat kyllä melko samalla viivalla, tosin ison kanssa kasvien karsinta vie aikaa, kun joku laiska jättää sen aina viimetinkaan... :roll:
Uusioakvaristi, 240 l
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

luri pahanen kirjoitti:
Yhteenvetona: en ymmärrä, millä perusteilla 60-litraista voisi sanoa helppohoitoisemmaksi kuin 200-litraista. Ennemmin päinvastoin. (heti tuli kyllä yksi vasta-argumentti mieleen: jos pienessä akvassa on vain sisäsuodatin ja 200-litraisessa tietysti ulko, niin ulkosuodattimen puhdistus on hankalampi operaatio kuin sisäsuodattimen. Toisaalta, ulkosuodatinta puhdistetaan ehkä kerran kuukaudessa, sisäsuodatinta lähes joka viikko.
Toi oli kai hieman kärjistetty? Itse kun puhdistan kaikkien kippojen (64, 85, 112 ja 120) sisäsuodattimet kerran kuussa tai kahdessa. Ulkosuodattimen puhdistusväliksi olen kuullut semmoiset pari kertaa vuoteen. No, en nipota asiasta :)
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja try-out »

Ainut ero per viikko kantaako kaksi vai viisi sankoa vettä. Muut erot tulle sitten esimerkiksi muutosta. Faktaa on, että vettä ei tarvitse seisottaa, allasta ei tarvitse ikinä tyhjätä normaali olosuhteissa. Eli pohjaa ei tarvitse ikinä ottaa pois ja pestä tms. Eli mitään todella työlästä hommaa suuri allas ei aiheuta muuta kuin muutossa. Ja akvaarion kanssa yleensäkkin suuremmat virheet tulee, kun tekee suuria muutoksia altaalle (vaikkapa nyt menisi pesemään pohjahiekat saavissa, mistä ei siis ole mitään hyötyä).

Eli suuren ja pienen altaan erot on todella pieniä työmäärältään, kun allas on toiminnassa. Ennemminkin yleensä tulee tekemisen puute kun allasta katselee, ja usein tuleekin sitten tehtyä jotain tarpeetonta (vaikkapa muutettua kannon paikkaa). Ja muutokset altaalle kannattaa pitää yleensä kohtuuden rajoissa, ettei kaloilla ole jatkuvaa muutosta. Että allas pysyy kyllä kunnossa parilla tunnilla viikko + ruokinnat. Sitten puuhastelua päälle, että nostaa vaikka kasvinpalan kellumasta tms päivittäin jos niin haluaa.

Toki pienempikin on kaunista. Mutta juurikin suurempi antaa enemmän mahdollisuuksia kalojen suhteen. Toki täytyy sitten muistaa, että suuremmat kalat (10-20cm) ei kasva päivässä täyteen mittaan. Eli suurempi allas näyttää alkuun tyhjähköltä, jos kaloja mitkä kasvaa, mutta ovat vielä pieniä. Tietty kaloille juhla-aikaa kun on tilaa katsella reviiriä.

Helppo allas varmaan olisi 120-250L. Jos vaihtelee veden käsipelillä. Eli sitten saisi noin 50L maksimissaan viikottaiseksi vedenvaihdoksi. Ja tarvittaessa ei ole tuskallsita vaihtaa suurempaakaan määrää, vaikkapa 50% jos jotain sattuu (tai suurempi kuormitus tai sellaiset kalavalinnat). Jos virittelee letkut, ettei tarvitse sangoilla vettä vaihtaa, tuskin ylärajaa tulee 'helpon' altaan kanssa. Suurten kanssa tulee sitten ongelma, että joka kulmaan ei meinaa käsin yltää kiviä kääntelemään ja kasveja istuttelemaan.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Itselläni on tällä hetkellä 100L, 180L, 200L, 300L ja 650L altaat. Kaikki altaat ovat pääsääntöisesti "ylikuormitettuja" jos lasketaan kalasenttejä / litra. Oman kokemuksen mukaan noin 300L allas on kaikkein helppohoitoisin. Se on:
- Riittävän iso säilyttämään tasapainonsa
- hyvään suodattamiseen riittää yksi iso ulkosuodatin
- kaksi henkeä jaksaa tarvittaessa kantaa
- Peruskasveille riittää kaksi 36W loisteputkea
- Yltää joka paikkaan hyvin
- Vedenvaihto menee letkulla nopeasti
- Siihen saa jo jotain mahtumaankin, siihen saa jo jonkinlaista maisemaakin rakennettua ja suurin osa kaloistakin mahtuu.

Itselläni tuo 650 allas on aina ollut ongelmallisempi, se vaatii selkeästi enemmän töitä ja esimerkiksi tasapainon saavuttaminen on ollut koko ajan ongelma. Eli suuri on kaunista ja itsekin sen yli tonnisen vielä joskus laitan...mutta jos helppoa allasta hakee niin 300L on minusta sellainen.
/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”