Leväongelma

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Apina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 20:09, 12.06.2008
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Leväongelma

Viesti Kirjoittaja Apina »

Akvaariokasvin lehden kärkeen on ilmestynyt parta. Pitkä uloke, josta lähtee paljon ruskeaa karvan näköisiä lankoja. Samaa näyttää olevan kasvin juurissakin. Mitäköhän tämä on ja miten saan sen pois? Nitriitti on nolla ja nitraattia 12.5 mg/l ja pH 7.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Se on samaa mitä mulla eli partalevää, joka kuuluu punalevien ärsyttävään sakkiin.
Poista "saastuneet" lehdet/kasvit akvaariosta.
Minkä kokoinen allas on kysyeessä?
Kalasto?Syövätkö kalat kaiken antamasi ruuan?
Kuinka usein vaihdat vettä ja kuinka paljon?
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Apina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 20:09, 12.06.2008
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja Apina »

Mulla on 260 litrainen akvaario, jossa on 10 safiiri- ja 10 mustatetraa sekä 10 helmimonnista. Lisäksi on yks parttis ja 4 lehtikalaa (pariutumassa). Vettä olen vaihtanut vajaan kolmanneksen viikossa. Pinnasta kalat syö minuutissa ruuan, pohjakaloilla menee pitempään.

Vaihdan huomenna vettä enemmän ja samalla poistan leväiset kasvienosat. Toivottavasti sillä selviäis kutsumattomasta vieraasta.
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja snore »

Isän kaveri on hankkinut itselleen akvaarion. Se on ollut sillä varmaan jonkun kuukaus-kaksi. Eilen kävin hänen luonaan käymässä ja kauhistukseni huomasin, että akvaario on vihreä. Lasit ovat vihreät ja vesikin vihreää. Kalat olivat vielä hengissä (oli aika yllätys meikäläiselle). Hän sitten pyysi, että putsaisisin sen. Tänään kävin sitten putsaamassa. Suodattimen huuhtelin, yritin hinkata siitä ainakin suurimman osan levästä pois. Samoin lämmittimestä. Vettä vaihdoin 50-75%. Kysäisin isältäni, että pitäisköhän se kaikki vesi vaihtaa, mutta hän sitten sanoi ettei tarvi. Noh, kun olin veden vaihtanut ja lasit ja laitteet pessy, niin laitoin suodattimen kiinni. Perhana eihän se tietenkään toimi (en muista toimiko se ennen kun rupesin putsaileen).

Kerroin omistajalle, että uusi suodatin pitää hankkia (eläinkauppa oli kiinni, joten huomenna sitten). Toivotaan, että käy hankkimassa tai antaa minulle rahaa niin käyn itse hankkimassa. Sellaista haluisin kysellä, että onnistuuko sen levän pitämään poissa kun akva on aurinkoisella paikalla? Entä olisiko mun pitänyt vaihtaa vedet kokonaan? Akvaario on joku 50 litranen ja kalastona 4 huntupyrstö kultakalaa (jap, tiedän. ovat liian pienessä akvassa. >:( Printtasin just isälle netistä tekstin jossa käy ilmi miksi ne kalat pitää olla isommassa akvassa, jotta hän voi sitten pyytää kaveriinsa luopumaan kultseista ja hankkimaan jotain muuta). Akvaariossa ei ole kasveja, joten onnistuukohan se levän poisto hankkimalla kasveja? Parempi varmasti olisi pistää se akvaario pimeimpään nurkkaan.
piiu
Member
Member
Viestit: 317
Liittynyt: 11:53, 18.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: humppila

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja piiu »

snore kirjoitti:Akvaario on joku 50 litranen ja kalastona 4 huntupyrstö kultakalaa (jap, tiedän. ovat liian pienessä akvassa. >:( Printtasin just isälle netistä tekstin jossa käy ilmi miksi ne kalat pitää olla isommassa akvassa, jotta hän voi sitten pyytää kaveriinsa luopumaan kultseista ja hankkimaan jotain muuta). Akvaariossa ei ole kasveja, joten onnistuukohan se levän poisto hankkimalla kasveja? Parempi varmasti olisi pistää se akvaario pimeimpään nurkkaan.
Jep, pimeeseen vaan ja jos nyt ne kultsit vielä huomenna on hengissä niin käy viemässä ne kultsit johonkin, tuohan on melkeen järkympää kun yksi kultsi pyöreessä maljassa [}:)] Olis siis eläinsuojeluvalvojalle hommia
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja snore »

Katotaan jos tuo isä nyt saa kerrottua tuolle kaverilleen ja kaveri päättää luopua niistä. Pistän vaikka myynti-ilmoituksen noista itse, jos hän ei kerkeä sitä tekemään.
piiu kirjoitti:Jep, pimeeseen vaan ja jos nyt ne kultsit vielä huomenna on hengissä niin käy viemässä ne kultsit johonkin, tuohan on melkeen järkympää kun yksi kultsi pyöreessä maljassa [}:)] Olis siis eläinsuojeluvalvojalle hommia
Minne mä muka sitten lähtisin viemään noita? Täällä ei mitään eläinliikettä ole jossa olis iso akva ja itelläkin on 120-130 litranen seura-akva.

Mutta tilannetta kyllä seurailen, että hankkii sen uuden suodattimen ja antaa/myy kultsit parempaan kotiin. Ite kyllä kertoisin, mutta kun en tajua kun muutaman sanan sen isän kaverin puheesta (hän on ulkomaalainen), niin parempi että isä sitten puhuu hänelle kun ymmärtää puheenkin.. Jos jollakin jota tätä lukee on vaikka vaihtaa kultsit muihin kaloihin, jotka mahtuvat tuossa purkissa olemaan (jotka olis aika kestävää sorttia ja jos pystyis antamaan muutaman kasvin vaikka kaupan päälle) niin pistäköön hölöä.
piiu
Member
Member
Viestit: 317
Liittynyt: 11:53, 18.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: humppila

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja piiu »

toivottavasti sanoma menee perille ja eiköhän oo kuitenki aikas tärkee juttu että löytyy ittes kaltasia ihmisiä jotka välittää :D
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja snore »

Toivon todellakin, että sanoma menisi perille. Ei tuossa purkissa ole edes piiloja kaloille. Pelkkä sora pohjalla ja laitteet seinässä. Kun olin akvan puhdistanut ja laittanut akvan lampun takas päälle niin kalat oli takanurkassa peloissaan :( Jos hän ei suostu kaloista luopumaan tai ei hanki isompaa akvaariota niin aion kyllä tehdä ilmoituksen eläinsuojeluvalvojalle. Inhottaa kyllä tuollaiset ihmiset jotka hankkii eläimiä ottamatta niistä ensin selvää, että mitä ne oikein tarvitsevat elääkseen ja ollakseen onnellisia.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Itse ostin Biofermin levänpoistoainetta joka laitetaan suodattimeen. Otin vasta äsken käyttöön että tehosta en osaa vielä sanoa. On täysin luonnonmukainen, sellaista kuivattua heinää, olkia.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja rsy »

monniomistaja kirjoitti:Itse ostin Biofermin levänpoistoainetta joka laitetaan suodattimeen. Otin vasta äsken käyttöön että tehosta en osaa vielä sanoa. On täysin luonnonmukainen, sellaista kuivattua heinää, olkia.
Tuote taitaa olla JBL:n BioFerm eli ohran olkia ?
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Kyllä, JBL:n Bioferm. Onko kokemuksia siitä?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja rsy »

monniomistaja kirjoitti:Kyllä, JBL:n Bioferm. Onko kokemuksia siitä?
Ei ole, eli laitahan raporttia miten toimii. [;)]
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Yritetään pitää mielessä [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”