Riisi akvaariossa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Riisi akvaariossa

Viesti Kirjoittaja rain- »

Laitoin tuossa viikko sitten riisinjyviä itämään. Nyt siellä näkyy parin sentin pituisia ituja :)

Ajattelin tässä, että onko joku muu koskaan kasvatellut riisiä itse. Noilla pitää kai olla tietty määrä vettä tiettynä "ikäkautena". Jos joku muistaisi tuommoisia, niin olisin kovin iloinen :)

Tarkoitus on siirtää noita 60-litraiseen altaaseen, jossa kasvatan taistelukalanpoikasia.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tuo riisi-kokeilu kuulostaa mielenkiintoiselta, voisitko kertoa siitä enemmän?

-=Sami=-
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Lupaan kertoa kaikki jahka tämä kokeilu tästä etenee :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minäkin sain vihdoin aikaiseksi istuttaa riisinjyväsiä. Ensin pari senttiä hiekansekaista multaa, sitten siemenet ja päälle ohut kerros hienoa hiekkaa oli minun reseptini. Nyt makoilevat kirjahyllyssä lasi päällä ilmankosteuden pitämiseksi. Tosin kenties vähän turhan pimeässä joten saattaapi olla että laitan jotain valaisua lisää.
Kerta meillä samasta satsista siemenet niin kiva tietää, etteivät ole mahottuneet. Sullahan oli ne muistaakseni siinä valaisimen päällä? Se pönttö missä oli jotain talouspaperia päällä? Entä miten hän oli valaistuksensa laittanut vai ihanko ikkunasta tulevalla hajavalolla lähtivät liikkeelle?



-Holzig-
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Muistit oikein :)
Otin talouspaperin pois siitä päältä kun olivat itäneet.
Pohjaratkaisu on hassua kyllä ihan identtinen omasi kanssa.

Ne olivat tuossa jonkin aikaa(lue toissa lauantaista viime viikon lauantaihin, unohdin ne sinne ;) itse asiassa akvaarion alla pimeässä, tuntuivat innostuvan itämään paremmin.

Ajattelin pitää niitä keittiön pöydällä (pohjoisikkuna) niin saavat paremmin valoa.
ahti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 18:14, 19.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja ahti »

Millaisia nämä riisinjyvät olivat? Eli löytyykö ihan tavallisestakin ruokakaupasta? Esim. tummariisi
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

No heh, ruokakaupasta löytyvät jyvät ovat sen verran hiottuja että aika mestari joka niitä saisi idätettyä.
Nämä meidän jyväsemme ovat alkuperältään Oulun kasvitieteelliseltä. Kiitokset Annelle.

-Holzig-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Siirtelin tuossa eilen vai edellispäivänä riisit isompiin systeemeihin kun tuntuvat kasvavan aika hulvatonta vauhtia. Kohta tulee talossa katto vastaan ja jos viikonlopuksi menee pois niin viikatteella joutuu raivaamaan tien sisälle. Juurtakin olivat pykänneet ihan reippahasti. Tällä hetkellä viitisen senttiä syvässä vedessä ruukutettuina. Saattaisivat toimia kasvisuodattimessa ihan kohtuullisesti...

-Holzig-
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jahas. Olinkin ilmeisesti kasvattamassa kissoille ruohoa. Tai niin ainakin kissat ajattelivat. Nyt on taimet mukavasti lyhennettyjä.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

quote:Tällä hetkellä viitisen senttiä syvässä vedessä ruukutettuina. Saattaisivat toimia kasvisuodattimessa ihan kohtuullisesti...

Mistähän niitä siemeniä saisi tänne pääkaupunkiseudulle?Omat kasvisuodattimeni ovat täpösentäynnä vehkoja, mutta aina sinne muutamat riisit mahtuisivat.Kukkakaupoissa en ole nähnyt niitä myytävän.

Catfish blues
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Olen joskus muutama vuosi sitten onnistunut kasvattamaan ihan tavallista ruokariisiäkin, siis sitä kaupoista saatavaa. Kannattaa kyllä varmaan olla tummaa riisiä. Mutta ei minulla siinä mitään akvaarioajatuksia ollut takana, kunhan heitin märän talouspaperin päälle. Siihen ne sitten homehtuivatkin, kun en niitä mihinkään siirrellyt enkä tiennyt riisinkasvatuksesta tuon taivaallista. Ajattelin, että märässähän niiden pitää olla, kun kerta kuvissa riisiviljelmät ovat aina veden vallassa

Kyllä tuota varmaan kannattaa aiankin kokeilla, jos ei ole "kasvitieteellistä" riisiä saatavilla!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Yksi hyvä puoli omassa riisinkasvatuksessani oli, tai oikeastaan kaksi, eikun kolme.

Se sai Holzigin istuttamaan oman puolensa niistä. Minun omani toimivat kissojen herkkuna ja sitten kun olivat lyhentäneet ne taimet parisenttisiksi, niin siitä purkista tuli mukava makuupaikka kissoille(ne olivat siis tuommoisessa muovisessa hmm, 3-litraisessa jäätelöboksissa).

;)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Yksi hyvä puoli omassa riisinkasvatuksessani oli, tai oikeastaan kaksi, eikun kolme.

Se sai Holzigin istuttamaan oman puolensa niistä. Minun omani toimivat kissojen herkkuna ja sitten kun olivat lyhentäneet ne taimet parisenttisiksi, niin siitä purkista tuli mukava makuupaikka kissoille(ne olivat siis tuommoisessa muovisessa hmm, 3-litraisessa jäätelöboksissa).

;)


Vähän off topic, mutta onpas sulla veikeän pienikokoiset kissat! Minä en edes uskaltaisi kuvitella, miltä meidän Masse-poika näyttäisi 3 litran laatikossa... kääk (tai ehkä pikemminkin mrääääääyyyy! :).

t. Kati
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Meidän kateilla on kumma tapa tunkea itsensä mahdollisimman pieniin paikkoihin, tuo taisi kyllä olla jo ennätys noilla aikuisilla kateilla.

Frag-pentu asui jossain vaiheessa 60-litraisessa akvaariossa, ei kannata laskea senttejä per litra, oli se liian pieni ;)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Masse-poika 3 litran laatikossa... kääk


Heh.

Riiseistä sen verran, että ovat minulla rauhoittaneet kasvuaan hurjan alun jälkeen ja ovat jääneet n. 30 senttisiksi. Pari taimea jotka ovat syvemmällä vedessä näyttäisivät nuukahtavan.


-Holzig-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Olen joskus muutama vuosi sitten onnistunut kasvattamaan ihan tavallista ruokariisiäkin, siis sitä kaupoista saatavaa. Kannattaa kyllä varmaan olla tummaa riisiä. Mutta ei minulla siinä mitään akvaarioajatuksia ollut takana, kunhan heitin märän talouspaperin päälle. Siihen ne sitten homehtuivatkin, kun en niitä mihinkään siirrellyt enkä tiennyt riisinkasvatuksesta tuon taivaallista. Ajattelin, että märässähän niiden pitää olla, kun kerta kuvissa riisiviljelmät ovat aina veden vallassa

Kyllä tuota varmaan kannattaa aiankin kokeilla, jos ei ole "kasvitieteellistä" riisiä saatavilla!


Tuota...sinäkö ihan oikeasti väität että kaupan hiotut lähtivät itämään eivätkä vain homehtuneet?


-Holzig-
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Näin minä väitän. Semmoisia parisenttisiä vaaleanvihreitä ituja ennätti tulla, ennenkuin koko vedessä lilluvaan viljelmääni iski home.

Sen verran siitä riisistä vielä, että se taisi olla tummaa riisiä, jossa nyt on sentään hitusen verran enemmän sitä kuorta kuin puuroriisissä.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Hmmm... kannattaisikohan kokeilla (ainakin Helsingistä löytyvien) aasialaisten ruokakauppojen hyllyiltä löytyvää riisiä?


-Sami-
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Miun riisi oli Risellaa
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Miten riisinkasvatus loppujen lopuksi päättyi?
:P
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”