Vääristääkö kaarevalasinen akvaario?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eksa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 10:04, 17.03.2008

Vääristääkö kaarevalasinen akvaario?

Viesti Kirjoittaja eksa »

Eli otsikossa oikeastaan jo oleellinen, olen suunnitellut hankkivani suorakaiteen muotoisen mutta edestä kaarevalasisen akvaarion, esim: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ak ... abay80.jpg

Heräsi kuitenkin kysymys, että vääristääköhän tuo kaareva etulasi pahastikin näkymää akvaarion sisälle, näyttääkö kalat ym ihmeellisen muotoisilta jne? Tai onko jotain muuta syytä miksi hankkia ihan tavallinen suorakaide tuommoisen kaarevalasisen sijaan? Onko kyseisestä MP:n Aquabay-akvaariopaketista kokemusta, omassa tapauksessa kyseessä olisi se pienempi (n. 60l akva)?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Sen mitä itse olen yhden toiminnassa olevan altaan nähnyt niin en tykännyt. Siinä tuli todella sitä syvyyden tunnelmaa kun edestäpäin katseli. Takaseinä tuntui olevan älyttömän kaukana ja jotenkin supisti sivuilta tilaa. Outo selitys mutta noin asian näin ;) . Ei siis minun juttu ainakaan.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minulla on kaareva etulasi tuossa 285l altaassa. Vaikutus on päinvastainen kuin edellisessä kirjoituksessa mainittiin, takaseinä tuntuu olevan lähempänä kuin onkaan. Kalat näyttää ihan normaaleilta kyllä :). Kaunis tuo minusta on eikä häiritse silmää millään lailla.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Vääristäähän tuo.
Eniten haittaa kun yrittää kasveja laittaa niin ei meinaa saada oikeisiin kohtiin tungettua :roll:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Erizon
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 18:45, 14.03.2008

Viesti Kirjoittaja Erizon »

Moi.

Itse ostin juuri samanlaisen kaarevalasisen akvan, kylläkin isomman 103L. Olen hankintaani todella tyytyväinen. Kaarevuus ehkä taittaa valoa hiukan (riippuu katselukulmasta), mutta ei mitenkään liikaa mielestäni. Kalat ja kasvit näyttävät ihan luonnollisilta. Itse ehdottomasti valitsisin kaarevalasisen akvan, voihan sen aina kääntää jos ei tykkääkään kaarevasta puolesta. Suorakulmainen on mun makuun aika tylsä, näyttää enemmän joltain biotieteilijän kasvatuskaapilta kuin olohuoneen sisustuselementiltä. Kaarevuus jotenki vaan "kutsuu" luokseen katsomaan...

--------------------

Tietenki jos tarkoituksena on räpsii järjestelmäkameralla jotain kuvia akvaariolehteen, niin ehkä silloin valitsisin palikkamallin.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Omasta mielestä tämä "palikkamalli" on mukavampi. Tuo kaareva lasi tosiaan vääristään jonkin verran.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Voiko noissa kaarevalasisissa käyttää leväraappaa ollenkaan, ei varmaan..? Millä putsaatte etulasin?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

sani kirjoitti:Voiko noissa kaarevalasisissa käyttää leväraappaa ollenkaan, ei varmaan..? Millä putsaatte etulasin?
Kyllähän tuollaisen saa skrabattua siinä missä tavallisenkin altaan, pitää vain liikuttaa terää (pystyasennossa) vaakatasossa eikä ylös alas. [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

sani kirjoitti:Voiko noissa kaarevalasisissa käyttää leväraappaa ollenkaan, ei varmaan..? Millä putsaatte etulasin?
Tiskiharjalla kuten kaikki akvaarioni. =)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

edellinen allas oli kaarevalasinen ja minun mielestä ei vääristänyt sen ihmeemmin kuin suorakaan.Kasvien istuttaminen on ainaki mulle yhtä samanlaista saada osumaan ne oikeaan paikkaan kuin suorassaki ja magneetilla oli helppo puhistaa lasit,lisäksi ulkonäkö on huomattavasti tyylikkäämpi.

Huonoista puolista vois sanoa sen että pohjapinta-alaan kannattaa kiinnittää huomiota,nimittäin siinä kaarevassa oli se ongelma että laidoista se oli 13cm kapeampi kuin keskeltä.Juuri tuon syyn takia vaihdoin altaan isompaan.Ihanne koko tuollaiselle kaarevalle olis Juwelin 450l jossa keskeltä lasi on 61cm ja siitä pienenee varmaan sen 13 laitoihin mihin jäis vielä melkein 50cm tilaa.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja vege »

HomerXVI kirjoitti:Ihanne koko tuollaiselle kaarevalle olis Juwelin 450l jossa keskeltä lasi on 61cm ja siitä pienenee varmaan sen 13 laitoihin mihin jäis vielä melkein 50cm tilaa.
Kyllä meillä tuo Juwel 450l on päädyistä vain 40cm syvä.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Aika erikoista että vain 40cm. :roll: Mulla oli 260L ja siinä pääty 33cm.
Pituutta siinä kyllä on mukavasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”