Akvaarion sora

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minerva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 00:27, 19.06.2003
Paikkakunta: pohjanmaa

Akvaarion sora

Viesti Kirjoittaja minerva »

Mitä mieltä olette kävisikö talon kivijalan pinnoitukseen tarkoitettu Vetonit punagraniittirouhe akvaarion soraksi?
Raekoko 2-5 mm, ei ole teräviä särmiä. On tosi kauniin väristä, ei liian tummaa eikä vaaleaa.
Itse järkeilin että pitäis käydä, mutta tarkistan nyt vielä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Et ole hienoon hiekkaan mieltynyt. Se on paljon sopivampaa akvaarion pohjamateriaaliksi kuin sora. Jätteet eivät painu hienoon hiekkaan ja se on paljon helpompaa pitää puhtaana kuin sora, johon jätteet painuvat. Kaivelevat ja tonkivat kalat pitävät hienosta hiekasta. Lisäksi se on luonnollisemman näköistä kuin "akvaariosora". Hienolla hiekalla tarkoitan hiekkapuhallushiekkaa.

Pitemmän päälle tuollainen punertava sora ei ainakaan minusta näytä hyvältä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kalojen hyvinvoinnin kannalta laita niin hienoa hiekkaa kuin vain raaskit. Ei tarvitse pienokaisten leikkiä louhikossa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
Pulkkinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 21:26, 19.06.2001
Paikkakunta: Finland

Ei ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pulkkinen »

Olen käytttänyt tuon kokoista soraa monta kertaa viimeisimmän 30 vuoden aikana. Ei ongelmia.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niin minäkin kunnes vihdoin älysin vaihtaa puhallushiekkaan. On se niin paljon paremman ja ennekaikkea luonnollisemman näköistä :mrgreen:
Kalatkin ottaa hienoa hiekkaa suuhunsa ja puhaltaa. Soralla tuo ei onnistuisi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kysytäänpä nyt vielä kerran, että asia tulee taatusti selväksi. Onko siis hieno puhallushiekka aina kaikille kaloille parempi ratkaisu kuin vaikkapa pyöreä jokisora. Eli onko asia suoraan niin, että hieno hiekka on paras pohja ja mitä hienompi sen parempi?

Lienee sitten tottumiskysymys, mutta itse tykkään pyöreän soran ulkonäöstä hiekkaa enemmän, toisaalta jos kerran hiekka on kaloille parempi, niin vaihdan siihen kunhan tilaisuus tulee. Sillä, kumpi on helpompi pitää puhtaana, ei minulle ole niin väliä, sen verran nyt aina on aikaa, että yhden pohjan imuroi. (Vielä kun olisi innostusta imuroida asuntokin :mrgreen: )
Pulkkinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 21:26, 19.06.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Pulkkinen »

mysli kirjoitti:Kysytäänpä nyt vielä kerran, että asia tulee taatusti selväksi. Onko siis hieno puhallushiekka aina kaikille kaloille parempi ratkaisu kuin vaikkapa pyöreä jokisora. Eli onko asia suoraan niin, että hieno hiekka on paras pohja ja mitä hienompi sen parempi?
Ei. Riippuu ennen kaikkea kaloista. Jos kalat ovat valonarkoja, kuten suuri osa killeista, niin sitä parempi mitä tummempi pohja. Puhallushiekka on hyvin vaaleaa ja valonaroille kaloille parempaa on musta basalttimurska. Hienon hiekan käytöstä pidättäytymiselle ei mielestäni ole kuitenkaan muita painavia syitä.

Olen kokeillut monenlaista soraa, hiekkapuhallushiekka ja sitäkin hienompaa harjuhiekkaa. Viimeksimainittu oli huono ratkaisu, koska sen peseminen oli hyvin hankalaa. Hiekkapuhallushiekalla ei kuitenkaan ollut mielestäni mitään ratkaisevaa etua soraan nähden, koska minulla ei ole mitään pohjaa tonkivia kaloja. Jos näitä on, hieno hiekka on terävää mursketta parempi vaihtoehto.

Estetiikkaan liittyvistä kysymyksistä kukin voi vapaasti muodostaa mielipiteensä.

Yksi syy, miksi pysyin pari vuotta poissa täältä, olis se, että vierastan sitä uskonnollista sävyä, joka ihmisillä on akvaarionhoitoon liittyviin asioihin. Pohjassa pitää välttämättä olla hiekkapuhallushiekkaa, kaikki muu vääräoppisuutta. Kaikilla pitää mattosuodatin ja kiljupullo pumppaamassa hiilidioksidia. Kukaan ei saa pitää kaloja alle 40 litran akvaariossa.

Taidanpa taas mennä pariksi vuodeksi muualla ja tulla joskus 2005 katsomaan, mitä ja mistä puhutaan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Pulkkinen kirjoitti:Yksi syy, miksi pysyin pari vuotta poissa täältä, olis se, että vierastan sitä uskonnollista sävyä, joka ihmisillä on akvaarionhoitoon liittyviin asioihin. Pohjassa pitää välttämättä olla hiekkapuhallushiekkaa, kaikki muu vääräoppisuutta. Kaikilla pitää mattosuodatin ja kiljupullo pumppaamassa hiilidioksidia. Kukaan ei saa pitää kaloja alle 40 litran akvaariossa.
Itsekin olen ihmetellyt muutaman kerran tuota vaalean hiekan ihannointia, lähinnä siksi kun Seran akvaarion perustamista käsittelevä opas sanoo, että hiekan pitäisi olla tummaa, eikä missään tapauksessa valkoista. Perusteluna tälle oli väite, että kirkas hiekka ärsyttää kaloja ja aiheuttaa stressiä.

Toisaalta, luotan kyllä täällä kirjoittavien harrastajien kokemuspohjaan, eikä aikomukseni ole asiasta väitellä.

Uskonnollista, tai fanaattista suhtautumisesta tiettyihin teknisiin/sisustuksellisiin ratkaisuihin en ole vielä havainnut, joskin itse hyväksi havaittuja ratkaisuja puolustetaan ja kehutaan varsin uutterasti. Hyvä niin, kunhan perustelut ovat kunnossa.

Vaikka joku saisikin pidettyä onnistuneesti kaloja alle 40 litraisessa akvaariossa, on parempi, että laki kieltää sen kaikilta. Tämän asian suhteen mielipiteillä ei siis enää ole mitään tekemistä.
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Mulla on eri soraa eri akvaarioissa, yhdessä melko karkeaa mustaa basaltti murskaa- nimenomaan niille valonaroille sinteille. Siinä altaassa ei ole Corydoraksia eikä muitakaan pohjaa tonkivia kaloja.

Kolmessa altaassa taas on puhallushiekkaa ja niissä möyrivät Corydorakset ja muut viiksiniekat.

Yhdessä altaassa on oskareita ja heillä taas on rautakaupasta ostettua punertavaa soraa jonka raekoko on n. 2.5mm ja ei ole teräväsärmäistä.

Monen soran kanssa pulanneena voin todeta että puhallushiekka on helpoin, ja oskujen sora olisi muuton yhteydessä tarkoitus vaihtaa myös puhallushiekkaan. Kasvit viihtyvät erinomaisesti puhallushiekassa, monnisista puhumattakaan :mrgreen:

Tuo basalttimurska on vihoviimeistä pitää puhtaana eikä siinä viihdy kuin Anubiakset ja nekin vähän niin ja näin...
Siinäkin vaihtuu raekoko, ystäväni on Ruduksella töissä ja ystävällisesti lupasi tehdä minulle basaltista "puhallushiekkaa".

Mä olen niin laiska noiden altaiden kanssa, niitä kun on monta ja lsiäksi 5 isoa koiraa ja nelisen sataa viherkasvia, etten todellakaan halua pelleillä yhtään ylimääräistä minuuttia pohjan siivouksien kanssa... Siksi puhallushiekkaa :D
Ja minulla ei ole eikä tule mattosuodatinta vaikka puhallushiekan nimeen vannonkin :mrgreen:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Miirula kirjoitti:Siinäkin vaihtuu raekoko, ystäväni on Ruduksella töissä ja ystävällisesti lupasi tehdä minulle basaltista "puhallushiekkaa".
Noi voihan vinetto... Pitäisiköhän sitä ostaakin pieni kivimurskaamo tuohon työpöydän viereen parven alle. Vai haluaisiko kaverisi tehdä pienen ylimääräisen erän? Lupaan, että en kerro kenellekään ;)

Se on varsin totta, että puhallushiekka on vaaleaa. Silti en muista kenenkään koskaan sanoneen sitä hyväksi vaaleuden takia vaan helppohoitoisuuden ja pohjakaloille sopivuuden. Minä itse olen ainakin muutamaan kertaan manannut, että se on turhankin vaaleaa, mutta kun vaihtoehtoa (tummaa ja hyvin hienoa) ei ole ollut tarjolla. Heti kun jostain saa suurinpiirtein järkevällä hinnalla, ostan mielelläni satakunta kiloa.

Vaaleakaan hiekka ei muuten ole ongelma kunhan kaloilla on kasvien suojissa piilopaikkoja ja varjoja. Jos valoa on hirveän paljon, voi käyttää pintakasveja lisävarjostimina tai jotain lajeja, jotka kasvavat pintaan ja tuovat siten suojaa.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Siis jos akvaariossa ei ole pohjaa penkovia asukkeja, on sora vs. puhallushiekka keskustelussa kyse enemmän omistajan kuin kalojen viihtyvyydestä? No, eiköhän se vielä koita sekin päivä, kun oma estetiikan taju saa joustaa käytännön syistä (=laiskuus imuroida pohjaa), mutta niinkauan kun taloon ei satalitraista suurempaa mahdu, on vain hyvä kun on paljon puuhaa. :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minulla on vaaleaa puhallushiekkaa, koska kalani elävät luonnossa ympäristössä jossa pohja on hyvin hienoa, vaaleaa hiekkaa.
Ai mistä minä sen tiedän? Hyvä kysymys! Tiedän sen siitä kun otin tuota hiekkaa näytteeksi niiltä hiekkapohjilta Tanganjikajärven eteläisiltä rannoilta, joissa vierailimme.
Tässä esimerkiksi yksi rantanäkymä rannalta päin:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/smiths.php
Vedessä tilanne oli mm. tällainen:
Tanganjikajärven hietikkorantaa järven eteläpäästä Mpulungusta länteen:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... etikko.php
Jotta silleesti :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Wau! Kun olisikin mahdollisuus lähteä metsästämään alkuperäistä näytettä. On varsin pätevä tapa päättää mitä pohjaa käyttää :D Oma ajatuskulkuni oli suorastaan nolon suoraviivainen: Amazon on joki - pohjalle siis jokisoraa.
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Saurama, ei varmasti suostu, tuon oman satsini naukuminen ja kerjääminen oli jo sen verran hankalaa :mrgreen: Joutuu näet tekemään sen oman työajan jälkeen...

Tuosta pyöreästä jokisorasta taasen, sain neropatin äitini tuomana englanninjokisoraa kun hän ajatteli että ilahtuisin :roll:
Tulihan siitä hyvän näköistä ja kasvit tykkäsi- kun laitoin kukkaruukkuun mullan päälle :mrgreen:

Amazonilla ei taida pyöreää jokisoraa olla... Ainakaan sen perusteella mitä kuvista nähnyt. Pitää varata matka ja mennä katsomaan :mrgreen:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Miirula kirjoitti:Saurama, ei varmasti suostu, tuon oman satsini naukuminen ja kerjääminen oli jo sen verran hankalaa :mrgreen: Joutuu näet tekemään sen oman työajan jälkeen...
Juu, en minä vakavissaan ehdottanutkaan. Oletin, että sinä olet saanut omasikin takia roikkua hihassa hetken. Jostain sellaista olisi kyllä kiva kaivaa - vaikka toisaalta tuo vähän vaaleampi ei haittaa kaloja ja luo myös hyvän kontrastin lähes mustia kivenjärkäleitä vasten.
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

saurama, siinä kyllä käytettiin kaikki naiselliset ja vähemmän naiselliset lahjonta, uhkailu ja kiristys konstit että sain hiekan :mrgreen:

Mullakin on vaalean puhallushiekan kontrastina mustia kivirakennelmia, liuskekivistä tehtyjä viritelmiä ja isohko obsidiaani lohkare jonka sijoituspaikasta isommat affenat ei pääse yksimielisyyteen, se siirtyy vähintään kerran päivässä johonkin :mrgreen:
Kasvit saa olla suht rauhassa mutta toi kivi on milloin missäkin :roll:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Miirula kirjoitti: Amazonilla ei taida pyöreää jokisoraa olla... Ainakaan sen perusteella mitä kuvista nähnyt. Pitää varata matka ja mennä katsomaan :mrgreen:
Juu, eipä taida, ainakaan englantilaista jokisoraa :mrgreen: No, kalat ovat Amazonilta, kasvit lähinnä Aasiasta, juurakko Afrikasta ja pohja Euroopasta... Kyse lienee terratoopista, kaikki osat ovat sentään samalta planeetalta [;)]
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 15:02, 17.04.2006

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Seinäjoen Faunattaressa olen nähnyt tummaa ja hyvin hienoa hiekkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”