Kypsytysongelma: kypsytys jäänyt "kesken"

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Voisin yrittää, jos laitat kypsytysmuistiinpanot tähän yhteen viestiin kaikkine toimineen ja vastaat myös kysymyksiin joita esitin.

Jotenkin tähän malliin:

23.2 su
100l akvaario täytetty
pohjalla 3mm soraa
lisätty ruokasoodaa 2 tl
ympiksi sitä ja tätä niin ja näin
vesiarvot
lisätty ammoniumia x mg/l
lisätty kalanruokaa

ma
lisätty kalanruokaa

ti
vesiarvot
lisätty ammoniumia x mg/l

ke

to

pe

la

su
vaihdettu vettä 50%

ma
mitattu akvaarioliikkeessä vesiarvot

ti

ke
lisätty ammoniumia x mg/l

to

pe

la
vesiarvot
nitriitti 3 mg/l
nitraatti 25 mg/l
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

28.2 TORSTAI
Akvaarioon on nyt laitettu:

- suodatin vanhasta akvasta
- hiekkaa vanhasta akvaariosta sukkahousuissa
- kanto vanhasta akvaariosta, jonka päällä kasvaa jaavansaniainen
- 7,5 ml Denitrol Aquarium Starter (vanha pullo, onkohan tästä enää edes mitään hyötyä, mutta tulipa lorautettua sitäkin)
- 0,8 ml hirvensarvisuolaa
- ripaus kalanruokaa

Vesiarvot samana päivänä (tikulla testattu)
Ph: 6,8
Kh: 6
Gh: 4
No2: 0
No3: 10

29.2 PERJANTAI
Tikulla:
Ph: 7,2
Kh: 3
Gh: 4
No2: 0
No3: 10

2.3 SUNNUNTAI
Lisätty:
- 0,8ml hs
- 7,5ml Denitrol

Tikulla:
Ph: 6,8
Kh: 3
Gh: 4
No2: 0
No3: 10

3.3 MAANANTAI
Lisätty:
- 0,4ml hs

Tikulla:
Ph: 6,8
Kh: 3
Gh: 3
No2: 0
No3: n. 15

4.3 TIISTAI
Lisätty:
- 0,2 hs

Tikulla:
Ph: 6,8
Kh: 3
Gh: 3
No2: 0
No3: n. 5

5.3 KESKIVIIKKO
Lisätty:
- 0,8ml hs

Lisäyksen jälkeen tunnin päästä tipalla tehty testi: No2: <0,3

Kolmen tunnin päästä tipalla: No2: <0,3 No3: 12,5

6.3 TORSTAI
Aamulla klo 8:
- puristelin rapulan suodatinpatruunaa altaassa, arvot tipalla:
No2: 0
No3: 12,5

7.3 PERJANTAI
Faunattaressa mitatut arvot:
No2: 0,3 mg/l
No3: 1 mg/l
Nh4: 2 mg/l

11.3 TIISTAI
Lisätty: 2,5ml Denitrol

Tipalla:
No2: 1,6
No3: 25

Toivottavasti meni oikein, hieman sekavat nää mun muistiinpanot ;)

Miten siis mittasit 0,8 ml hirvensarvensuolaa ja ne pienemmät määrät?
Mittasin ne ihan maustemitalla, silmämääräisesti.
Näiden laskelmien mukaan hs:ää on siis kaikenkaikkiaan lisätty: 3ml

Sitä en kyllä ole laittanut ylös kuinka paljon ja koska olen kalanruokaa sekaan heitellyt.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tuota tuota.. pitäisi vielä tietää mitä liuskat näyttää verraten tippoihin, jotta voisi päätellä kehitystä eri vaiheissa. Vaikka ne liuskat toimisivatkin, jää kyllä silti vielä mysteeriksi mitä on tapahtunut kun ajattelee tuota 3.3 maanantain nitraatin pientä nousua ja sen selvää laskua tiistaihin. Siinä tulee mieleen denitrifikaatio, jossa typpi häviää altaasta typpikaasuna ilmaan. (katso kypsytyskokeeni toissapäivänä ja eilen).

On siis hieman epäselvää, missä määrin elämää oli alkuperäisessä ympissä. Nyt kuitenkin kun nitriittiä ja nitraattia viimein pukkaa (mahdollinen selitys on lisäymppisi 6.3 - toisaalta myös alkuperäisen kasvaminen vasta nyt näkyvään kokoonsa), laita lisää ammoniumia, sillä muuten nitriittipiikki jää noin pieneksi ja sen laskeminen nolliin saattaa kestää tässä vaiheessa kauan, jos kypsyydessä on vielä puutetta. Kyllä se muutamaan yksikköön olisi hyvä saada nousemaan nopeimman kehityksen takaamiseksi. Tässä veikkaisin olevan nyt loppukypsytyksen osa ja muutamassa päivässä homma etenee erinomaisesti, mahdollisesti valmiiksikin.

Ammonium mitattiin liikkeessä ja se on varmasti jo loppu vedestä. (ja mittauksen mukaan on oikeastaan aivan pakko olla käynyt denitrifikaatio, sillä lisäämääsi typpeä on kertakaikkiaan kateissa) Ehdottaisin 5-10 mg/l lisäystä tässä vaiheessa. Muuten katso kypsytyskokeestani hieman mallia annosteluun.

KH:ta kannattaa nostaa pari pykälää.

edittiä edelle

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 92#6706192
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 80#6708280
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

12.3 KESKIVIIKKO
Lisätty:
- 0,8ml hirvensarvisuolaa
- 0,8ml ruokasoodaa (tämän ohjeen mukaan: KH:ta saat ylös 1:llä kun laitat 1tl ruokasoodaa/100L.)
- 2,5ml Denitrolia.

Ennen lisäyksiä vesiarvot tipalla testattuna:
No2: 1,6
No3: 25

Mulla ei siis ole tippatestejä kuin nitraatille ja nitriitille, siksi mitattava tikuilla jos haluan muita arvoja selville.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hyvä hyvä. Tuosta tulee kyllä näkemään missä mennään.

Voit nostaa toisen jos kolmannenkin asteen verran KH arvoa. Testata sitä ei tarvitse.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Ok, mä lisään huomenna sitten ruokasoodaa vielä 1,6ml. Paljonkos mä laitan huomenna hs:ää, saman verran kun tänään vai joko voin puolittaa määrän?

Ja hei, mä en muuta voi tehdä kun kiittää sua 111na, että jaksat neuvoa ja vääntää rautalangasta mulle näitä juttuja. KIITOS! :)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kiitos kiitos!

Voit hyvin käyttää 5 mg/l + 2,5 + 1,25 + 1,25 jne -tapaa, mutta kaikki muutkin tavat vievät samaan lopputulokseen. Voit myös käyttää vain kerta-annoksia eli nyt meni ensimmäinen ja jos se vaatii toisen, niin sitten sellainen. Eli lisätä tuolla lailla vähän reilummin ja katsoa miten se nostaa nitriittiä ja nitraattia ennen uutta lisäystä. Kun kypsyys kasvaa, nitriittipiikki jää aina pienemmäksi ja lyhyempiaikaiseksi samanlaisesta lisäyksestä. Ja milloin on kypsää, on aina suhteellista. Silloin on aika hyvä, kun nitriitti menee aivan nollille asti melko nopeasti - esimerkiksi 1 mg/l ammoniumia vuorokautta kohden. Liian aikainen nollillemenon katsominen kuitenkin hidastaa. Hyvä määrä nitriittiä vedessä sitä vastoin on parhaan kehityksen edellytys - pitää vain seurata että nitraatti kasvaa hyvin ja vaihtaa vesi jos se stoppaa. Joutuu laimentamaan vesinäytteitä jotta tietää missä mennään.

Näin monimutkaista tästä tulee, joten jos kiinnostaa yksinkertaisempi, 5 + 2,5 + 1,25 + 1,25 jne sitten vain käyttöön. Kannattaa kuitenkin seurata, että nitraatti myös kasvaa hyvin ja vaihtaa vesi jos se stoppaa.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Argh :) Joo, mä yritän nyt sitten jatkossa jatkaa sun ohjeiden mukaan ja toivoa, että teen oikein. Kiitos vielä. Enköhän mä palaa tänne vielä kitisemään kun en taas kohta tiedä mitä teen. ;)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minun mielestäni paremmin saat tietoa typenkierron kehittymisestä aina vain tuollaisia reilumpia kerta-annoksia lisäämällä. Lisätä ja katsoa miten se vaikuttaa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 80#6708280

Kun pitää kokonaistypen riittävän alhaisena ajoittaisten vedenvaihtojen avulla, ei nitraattiakaan tarvitse seurata. Vettä kannattaa vaihtaa mahdollisimman paljon, kun sitä vaihtaa. Ja katsoa, että ottaa kirkasta vettä pois.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Luulin jo, että silmissä on jotain vikaa kun kävelin ohi tuosta akvaariosta. Jotain siellä liikkui ja löysin akvaariosta yhden täyskasvuisen ravun ja toisen pienemmän... kannon mukana vissiin siirtyneet mutta nyt vasta tulivat näytille.

Pistän nyt vielä merkinnän mitä olen tänään lisännyt:

- 0,4ml hs
- 1,6ml ruokasooda
- 2,5ml Denitrol
- kalanruokaa

Ennen lisäyksiä arvot tipalla:
No2: 1,6
No3: 25

Ravut saavat jäädä tonne, en jaksa alkaa saalistamaan niitä... Niitä on kuitenkin rapulassa lisää.

Ja siis olenko ymmärtänyt oikein, jos nitraatti näyttää vielä huomennakin samaa lukemaa niin mun pitäis vaihtaa vettä? Tarkoittaako mahdollisimman paljon vaikka 3/4? Jos vaihdan vettä, jatkanko silti hs:n lisäämistä niinkuin pitääkin, eli huomenna se olisi enää 0,2ml (ja siitä seuraavat 12.päivää samoin)?

Hahaa, etpäs taidakaan päästä mun neuvomisesta vielä eroon.
Siis vaikka mä kuinka luen noita sun antamia linkkejä ja yritän jopa niistä jotain ymmärtääkin, niin silti ei nyt kaikki piuhat näytä olevan kiinni kun olen kokoajan sormi suussa.

Mites sitten, kun tämä allas on joku kaunis päivä valmis ottamaan kaloja vastaan niin voinko lisätä kaloja näin: (tarkoitus isosta altaasta siirtää kaikki tänne siksiaikaa että remppaan ison kuntoon ja saan aloittaa kypsytyksen siihenkin alusta ;))

Ensin vaikka monni jonka annan olla siellä vaikka 4pv, sitten kiilakyljet 8kpl, annan niiden olla siellä viikon, sitten 10 tetraa, anna niiden olla viikon ja lopuksi 3 töyhtöä? Tarvitseeko mun olla näin varovainen kalaston lisäämisessä vai voinko heittää isomman määrän kaloja sinne kerralla?
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Nyt muuten huomasin, että tuolla altaassa on melkoisesti ravun kakkia hiekan päällä... Pitäiskö mun lapota se pois vai onko vaan parempikin, että sitä tavaraa on siellä lillimässä?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

koran_ kirjoitti:Ja siis olenko ymmärtänyt oikein, jos nitraatti näyttää vielä huomennakin samaa lukemaa niin mun pitäis vaihtaa vettä? Tarkoittaako mahdollisimman paljon vaikka 3/4? Jos vaihdan vettä, jatkanko silti hs:n lisäämistä niinkuin pitääkin, eli huomenna se olisi enää 0,2ml (ja siitä seuraavat 12.päivää samoin)?
Jos nitraatti ei nouse, on kumma! Voihan denitrifikaatio toki käydä. Kun et ole vaihtanut vettä ilmeisesti koko aikana, voisi se olla paikallaan. Vaihda samantien mahdollisimman paljon vedestä. Ja juu, on paras laittaa isompi annos ammoniumia vaihdon jälkeen, jotta nitriitti ei jää naurettavan pieneen lukemaan.
koran_ kirjoitti: Tarvitseeko mun olla näin varovainen kalaston lisäämisessä vai voinko heittää isomman määrän kaloja sinne kerralla?
Kun tuo homma nyt alkaisi vain kunnolla pelittämään, ei ole mitään syytä asuttaa varovaisesti.
koran_ kirjoitti:Nyt muuten huomasin, että tuolla altaassa on melkoisesti ravun kakkia hiekan päällä... Pitäiskö mun lapota se pois vai onko vaan parempikin, että sitä tavaraa on siellä lillimässä?
Parempi olla lappoamatta, koska samalla poistat aina hyödyllistäkin.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Väliaikatietoa:

Mittasin nyt vielä arvot tikullakin. Tikku ja tipat näyttävät siis arvot mg/l mutta tipathan antavat siis tietenkin paljon tarkemman arvon.

Ph: 6,8
Kh: 3
Gh: 4
No2: noin 3
No3: 100

Huomenna aion vaihtaa vettä jonka jälkeen lisään 0,8ml hs:ää. Jos kh:ssa ei ole muutosta, lisään vielä 0,8ml rs:ää.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kai odotat ohjeen mukaisesti nitraatin tulosta? Tetrassa se on muistaakseni 20 min, ja väri vahvenee. Ja sen jauheen jälkeen on syytä myös ravistaa erittäin voimakkaasti 20 sekuntia. (Peukalo on parempi kuin Tetran korkki.) Muuten riittää kevyet huljutukset kunkin tippapullon jälkeen.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Ihan olen ohjeiden mukaan toiminut, juurikin Tetran tippatestejä mulla on. No3:ssa oli kyllä se aika 10min, mutta eniveis. Palaan huomenn asiaan ;)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

10 min, kiitos kun oioit! :) Se alkaa vaalentua taas jos on liian kauan. Ei kyllä vielä 20 minuutissa.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Mä nyt vaihdoin vettä ihan rankalla kädellä, yli 3/4.
Lisään altaaseen 0,8ml hs ja illalla kun mittaan vesiarvoja niin lisään sitä ruokasoodaa jos Kh ei ole noussut.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Miksi oletat KH:n nousevan?
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

111na kirjoitti:KH:ta kannattaa nostaa pari pykälää.
Enkös mä tämän takia sitä ruokasoodaa lisää, että saan Kh:ta nostettua?
Eilenhän mä jo lisäsin sitä, mutta kun muutosta ei ole tapahtunut niin aattelin pistää vielä vähän lisää jos se siitä nousisi.
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

No2: 0 No3: n. 15 Tipalla testattuna, Kh:ssa ei muutosta.
Pitäiskö nyt vedenvaihdon jälkeen laittaa vielä enemmän ammoniakkia vai riittääkö se 0,8ml mitä laitoin heti vedenvaihdon jälkeen.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

koran_ kirjoitti:
111na kirjoitti:KH:ta kannattaa nostaa pari pykälää.
Enkös mä tämän takia sitä ruokasoodaa lisää, että saan Kh:ta nostettua?
Eilenhän mä jo lisäsin sitä, mutta kun muutosta ei ole tapahtunut niin aattelin pistää vielä vähän lisää jos se siitä nousisi.

Kyllä, siitä se nousee noin asteella teelusikallisella sataan litraan. Ei sitä mitata tarvitse. Voi laittaa 1-2 tl sataan litraan. Jos tietää että KH on hanavedessä hyvin alhainen (0-1 dH° ) , sitten tuplaten. Tai jos tietää, että se on - sanotaanko nyt vaikka - >4 dH°, ei tarvitse lisätä.

KH yleensä vain kuluu altaasta. Karbonaatteja siis kuluu yhteen jos toiseenkin. Toki hirvensarvensuolassakin sitä vähän tulee. (ammoniumbikarbonaattia)

Lisäksi epäilen liuskatestin kertomaa KH arvoa. Se voi olla mitä vain - ja joskus aina samakin.
koran_ kirjoitti:No2: 0 No3: n. 15 Tipalla testattuna, Kh:ssa ei muutosta.
Pitäiskö nyt vedenvaihdon jälkeen laittaa vielä enemmän ammoniakkia vai riittääkö se 0,8ml mitä laitoin heti vedenvaihdon jälkeen.
Vaikea sanoa, mutta tuo 5 mg/l ammoniumia oli ihan hyvä tässä vaiheessa. Siitä muodostuu lopulta 17,2 mg/l nitraattia. Voithan jatkaa vaikkapa 1 mg/l vuorokautta kohden tai olla laittamatta pian lisää ja ensin katsoa miten käy ja lisätä toinen 5 mg/l parin päivän päästä jos tarpeen.

Kaikki tiet vievät tässä samaan. ;)
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Eilen unohtui koko akvaario, en siis ole eilen lisännyt akvaan mitään.

Nyt mittasin vesiarvot (tipalla):
No2: 0
No3: noin 25 (ehkä hieman alle)

Mites nyt sitten tästä edetään? Jos lisään sen 0,8ml hs:ää ja katson muuttuuko se nitraatiksi (yhdessä päivässä)? Ja jos näin käy, tarkoittaako se sitä, että tuo olisi valmis?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Niin voit hyvin tehdä ja silloin se olisi aivan superkypsä. Noin reippaassa annoksessa saa mennä paljon pitempäänkin ja nitriittiä yleensä siinä välillä näkyy. Kokeile 0,5 ml? Siitä nitraatin pitäisi nousta 10mg/l. Laimenna sitten jo nitraattitestin vesinäytettä (tuossa vaiheessa 1+1 tai 1+2), niin näet lukea sitä ilman arvailua! Eihän niistä punaisista sävyistä ota enää kukaan selvää. ;)
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

En jaksa enää odotella ja sohlata :) Pistän sinne tänään 8 kiilakylkeä, katsotaan vesiarvoja huomenna ja jos kaikki on edelleen ok niin loput kalat huomenna.

Kiitos vielä erittäin paljon sulle mittavasta kärsivällisyydestä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”