Timanttipartamonni eli L 180

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
R.Sarviaho
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:16, 12.09.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Timanttipartamonni eli L 180

Viesti Kirjoittaja R.Sarviaho »

Kuinka monella on kyseinen kala pariskunta altaassa? Ovatko ne kuteneet kertakaan ? Onko poikasia tullut?
--------------------------------------------------------------------------------
Minun kalani viime perjantaina olivat kutu hommissa, mutta uros heitti kudun pois onkalosta. Pelastin sen poikas altaaseen, innolla seuraan sen kehitystä. Tähän asti kutu ei ole homehtunut vielä. Joten keskiviikkona tulee kuluneeksi viisi päivää tapahtuneesta.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Kyllä, minulla löytyy timanttipartamonnipariskunta, tosin L-numerona olen pitänyt 183, mutta noita samannäköisiä mustia partiksia on maailma vinollaan, joten kuka niistä sitten tarkan selvän ottaa...

Joka tapauksessa 2 pariskuntaa omistan ja molemmista olen poikasia kudettanut, toisen pariskunnan poikasia on ollut näilläkin sivuilla muutaman kerran myynnissä, loput ovat sitten löytyneet Akvaariokeskuksen altaista.

Sattumalta eivät ole kuteneet, joten pientä kikkailua on vaatinut. Poikasten kasvatus myynti-ikään on kuitenkin ollut haastellisempaa. Poikaset ovat kovasti herkkiä parina ensimmäisenä kuukautenaan.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Timanttipartamonni eli L 180

Viesti Kirjoittaja prboy »

R.Sarviaho kirjoitti: Kuinka monella on kyseinen kala pariskunta altaassa? Ovatko ne kuteneet kertakaan ? Onko poikasia tullut?
--------------------------------------------------------------------------------
Minun kalani viime perjantaina olivat kutu hommissa, mutta uros heitti kudun pois onkalosta. Pelastin sen poikas altaaseen, innolla seuraan sen kehitystä. Tähän asti kutu ei ole homehtunut vielä. Joten keskiviikkona tulee kuluneeksi viisi päivää tapahtuneesta.
aquasol kirjoitti: Kyllä, minulla löytyy timanttipartamonnipariskunta, tosin L-numerona olen pitänyt 183, mutta noita samannäköisiä mustia partiksia on maailma vinollaan, joten kuka niistä sitten tarkan selvän ottaa...

Joka tapauksessa 2 pariskuntaa omistan ja molemmista olen poikasia kudettanut, toisen pariskunnan poikasia on ollut näilläkin sivuilla muutaman kerran myynnissä, loput ovat sitten löytyneet Akvaariokeskuksen altaista.

Sattumalta eivät ole kuteneet, joten pientä kikkailua on vaatinut. Poikasten kasvatus myynti-ikään on kuitenkin ollut haastellisempaa. Poikaset ovat kovasti herkkiä parina ensimmäisenä kuukautenaan.
Teillä kummallakaan tuskin on oikeaa timanttipartamonnia. Sitä on aika harvoin myynnissä ja ei ole varmaa onko sitä edes tuotu Suomeen. L 180 on kyllä oikean timanttipartamonnin nimi (L 183 on helmipartamonni).

Todennäköisin vaihtoehto kutevista mustista valkopilkkuisista partamonneista on ukkopartamonni (L 181). Helmari on helppo tuntea isollakin kalalla olevista valkoisista eväreunuksista. Timanttipartamonni on muodoltaan erikoinen litteähkö lättänä. Sitä ei voi kyllä sotkea helmi- tai ukkopartamonniin, eräisiin muihin partamonnilajeihin kyllä.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

miten isoksi timanttipartamonnit kasvavat ja mikä on allas kokona hyvä? monta pitäisi altaaseen ottaa?
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
lasagne
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:24, 23.04.2005
Paikkakunta: Hemiboreaalinen vyöhyke, Vantaa

Viesti Kirjoittaja lasagne »

100-150 litraa/partamonni. Erakoita ovat kaikki, eli eivät juuri välitä saman lajin seurasta. mutta jos allas on tilava niin mikä ettei.
Team fortress 2!!!!!!!!
R.Sarviaho
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:16, 12.09.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja R.Sarviaho »

Nyt poikas-altaassa poikaset rupesivat kuoriutua, niitä on aika
monta, laskemaan en viitsi ,siinä voi lukumäärä mennä sekaisin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”