Huonekasvi-/ulkokasviharrastajia Aw:ssä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Huonekasvi-/ulkokasviharrastajia Aw:ssä?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Onkos täällä Aw:ssä huonekasvi-/ulkokasviharrastajia/ammattilaisia?Tälläinen on jo kauan pääkoppaa kaiverrellut (eikä syynä ole mikään lapamato tai muuvastaava.. :mrgreen: )...Mä itse satun olemaan sekä huone- että ulkokasviharrastelija... Suurin haave olisi päästä Helsingin kasvitieteelliseen puutarhaan töihin ja rakennuttaa tulevaisuuden omakotitaloon (ja isoon sellaseen) sellanen lisäsiipi, jossa olisi lasiseinät (eli suomennettuna kasvihuone :mrgreen: ). Sinne laittaisin oikean huonekasviviidakon ja keskelle viidakkoa rakennuttaisin uima-altaan.. Uima-altaaseen tietysti laittaisin akvaariokaloja ja -kasveja... Siinä yhdistyisi meikäläisen kaksikin isoa haavetta... :roll:

Mutta nämä varmaankin jäävät haaveiksi, ellei minusta tule TODELLA rikasta... Ja jos niin rikas olisin, voisin rahoittaa samalla Anna-Marjatan haaveen :D
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Huonekasvi-/ulkokasviharrastajia Aw:ssä?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

totoro kirjoitti:Onkos täällä Aw:ssä huonekasvi-/ulkokasviharrastajia/ammattilaisia?

Ja jos niin rikas olisin, voisin rahoittaa samalla Anna-Marjatan :D
Tunnustaudun aloittelevaksi harrastajaksi tuolla saralla.

Ok. Jos sinusta tulee rikas ja rahoittelet Anna-Marjattaa niin minä varmaan sitten perustan sinä tapauksessa akvaarioliikkeen, joka tuo maahan vain akvaarioihin sopimatonta kalaa ja rikastutan itseni sillä. :mrgreen:
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Niitä heiniä tuntuu kerääntyvän kämppääni huolestuttavaa tahtia. Ja vielä huolestuttavampaa on se, että koko ajan isompi prosentti huonekasveistanikin selviää hengissä :mrgreen:
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kämpässä on parikymmentä kaktusta tai muuten mehistä kasvia ja yksi kultakäynnös. Kk:n kanssa ihmettelin, että millä minä sellaisen juopon pidän hengissä. Melkein kaksi vaihtoehtoa. Istuttaa se joko keittiön tiskialtaaseen tai akvaarion päätyyn. Valitsin jälkimmäisen. Katkusten kanssa alkaa vain käydä tila vähiin. Pitänee ostaa lisää monimetalleja niin saa muuallekin kuin ikkunalaudalle 8)
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja totoro »

rain- kirjoitti:Niitä heiniä tuntuu kerääntyvän kämppääni huolestuttavaa tahtia. Ja vielä huolestuttavampaa on se, että koko ajan isompi prosentti huonekasveistanikin selviää hengissä :mrgreen:
Sama täällä.. :mrgreen: Ostin eilenkin kasvikaupasta orkidean;Ludisia discolorin...Se näyttää juorulta ja oon saanu aika vähän tietoa, mutt tärkeimmät asiat...Ja mun huone on kauheen pien;8 m2...Ei sinne paljoo kasveja mahu; parhaimmillaa on ollu 13 kasvii... :mrgreen:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minun huoneeni on huolestuttavat 18 neliötä plus sitten tietenkin keittiö ja olohuone... Onneksi vesilitroja on sitten noin 700-litraa, joten ei pysty kokonaan viidakoksi asuntoa muuttamaan. Isoimman altaan tuleva kasvivalutussuodatin saattanee kyllä vähän levitä ympäristöönkin =)

Alkaa pohdituttamaan vain se, että miten noitten akvaarioitten ja kasvien sekaan sopii tietokoneeni.

Orkideoita on tehnyt mieli jo pitkän aikaa. Nyt kun tiedossa on valtavat kaksi vuotta yhdessä paikassa asumista, niin ehkä niitäkin tulee.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Asun viidakossa ja lumettomana aikana konttaan ympäri puutarhaa ja kasvimaata :D
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Mullakin on kotiviidakko, jotain nelisen sataa viherkasvia. Kaktuksista orkideoihin ja ties mitä. Harrastelijaksi luokittelen itseni :mrgreen:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Killu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 10:52, 23.05.2003
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Killu »

En varsinaisesti harrasta. Niitä vaan on kertynyt eikä ne oikein tahdo kuollakkaan pois :roll:. Täytyis varmaan yrittää enemmän niin tulis kompostiin täytettä :mrgreen:.
kuusistor
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 11:17, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Miirula kirjoitti:.... nelisen sataa viherkasvia....
Huh...jos jokaisen kanssa menee sekunti päivässä, niin se on paljon ihmiselämässä..mutta kaikki muu on turhaa. Melkein kateeksi käy :D .

Ulkona on erikoisemmasta päästä maissi, karhunvatukka, viiniköynnöksiä, koristekurpitsoita ja tietysti pensasmustikkaa/ -puolukkaa. Kasvihuoneessa viiniköynnöksiä, vesimeloonia, ananaskirsikkaa ja n. 10 eri tomaattilajiketta. Mutta siis ehdottomasti olen harrastaja, ei kannata tulla ostoksille.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Jos tilaa olisi yhtään enempi, hakisin vanhempieni luo viemäni granaattiomenapuun takaisin. Se on niin iso ja upea ilmestys, varsinkin kun nyt kukkii tulipunaisin kukin ja sen jälkeen tekee hedelmät. Tänne ei mahdu kuin öljypuuni ja pari muuta ruohoa. Tulevaisuudessa kuitenkin asun varmasti keskellä viidakkoa :mrgreen:
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Kuusistor, kun riittäis se sekunti päivässä :mrgreen:
Lisäksi aikaa vie vielä neljä isoa ja yksi pieni koira, ja nuo altaat joita on myös useampia. Ei tule ajanviete ongelmia :roll:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Duunikseni hoitelen yrityksissä viherkasveja, mutta onhan noita sitkeimpiä jäänyt kotiinkin kituuttamaan hengissä. Pihapuolella olen vasta pari kesää harjoitellut (kukkapenkin perustaminen on kivaa, kitkeminen on syvältä sieltä!) vaihtelevalla menestyksellä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

totoro kirjoitti:Ostin eilenkin kasvikaupasta orkidean;Ludisia discolorin...
Hyvin helppo kasvi. Omani kasvoi ja kasvoi ja kukki uudelleenkin pariin kertaan kunnes kerran imuroidessani tiputin sen. Otin irronneet osat juurtumaan veteen ja annoin ne työkaverille kun juuret olivat kunnolliset; kuulemma nämä ovat sittemmin kukkineet ja voivat paksusti. Itselleni jättämäni taimen unohdin pimeään keittokomeroon reilusti yli puoleksi vuodeksi ja se oli jo aika heikossa hapessa kun lopulta ymmärsin siirtää sen valoisampaan paikkaan. Nyt sekin pärjäilee jo ihan hyvännäköisesti ja kasvaa taas.

Toinenkin Ludisia minulla on mutta siitä on kokemusta paljon lyhyemmältä ajalta. Hieman ostamisen jälkeen se päätti alkaa kukkia useamman kukkavarren voimin mutta tiputti sitten kukkavarret pois kun pääsi kuivahtamaan liikaa. Sanoisin että omien kokemusteni mukaan tämän suvun edustajilla menee paremmin jos istutusmateriaalin tai osan siitä vaihtaa kaktusmullaksi (jos ne siis alunperin on istutettu sellaiseen orkidea"multaan", mitä lie kaarnaa se onkin) ja huolehtii säännöllisestä kastelusta.

Leikkelin tänään töissä erään tappotuomion saaneen kapealehtisen palmunhirvityksen uuteen uskoon, siis varsi poikki ja latva takaisin multaan. Saa nähdä jääkö uhri henkiin vai potkaiseeko lopullisesti tyhjää. Samalla lähti peikonlehti joka alkoi jo olla turhan laaja asuessaan siivousämpärissä vesiviljelyssä työhuoneeni ikkunalla, siitä jäi nyt vain pieni pätkä ja ämpärin muotoinen juurikasvusto meni roskikseen. Täällä kotonani lasken olevan 18 lajia huonekasveja ja lisäksi uunivuoka täynnä siemenestä kasvatettuja kaktuslapsosia. Ihan kuin oma lapsi saisi ensimmäisen hampaansa kun kaktus saa ensimmäiset piikkinsä...
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Mulla oli kolme Phalaenopsista, mutta yksi (tietysti hienoin, sellainen valkoinen viininpunaisilla 'tiikeri-raidoilla') kuoli. Nuo kukkakaupasta ostetut ovat usein jo kuolemaan tuomittuja, kun ei niillä ole juuret kunnossa. Ainoastaan kuivettuneita ruskeita käppyröitä. Kaksi olen elvytettyä, ja kasvattavat komeita uusia vihreitä juuria. Toinen on ollut jo kaksi vuotta kukkimatta :roll: mutta kai se kukkii kun parhaaksi katsoo. Phalenopsiksille kasvualustaksi ole askarrellut sellaista sekoitusta sammalta kaarnan paloja yms.
Sitten on tietty toi bonsai projekti n.10 kpl vuoden vanhoja granaattiomenoita kasvaa keittiössä. kunnia näistä kuuluu tosin enimmäkseen Jukalle.
Lisäksi nurkissa kituu tavanomaisia huonekasveja kymmenkunta.
Nicita
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 12:10, 21.02.2003
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Nicita »

Pienoisen kasviviidakon olen minäkin perustanut noin 80 enemmän tai vähemmän saman lajisista orkidoista ja noin 30 viherkasvista. Nyt on uuden hirsitalon piirustukset viittä vaille valmiit ja niihin on tietenkin piirustettu myös viherhuone.
Henkilökohtaisesti pidän uuden oppimisesta, mutta en vain aina pidä siitä, että minua opetaan.
-Winston Churchill-
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Meidän huushollissa viidakko on vielä alkutekijöissään. Mutta kunhan kunnollinen kukkapöytä jostain löytyisi niin sitten on periaatteessa neliöt vain rajana.

Parvekekukkia en viitsi edes harkita kun kuitenkin tapan ne.
Avril
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 12:35, 17.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Kyllä kasveja pitää kotona olla. Itselläni rajoittuvat lähinnä tavanomaisiin kasveihin, kuten kissukseen, peikonlehteen, kultaköynnökseen ja nukkumattiin. Niin, ja liuskalehtiaraliakin on, samoin kuin fiikus, posliiniköynnös, viirivehkoja, traakkipuu sekä saniainen (ja yksi rönsyliljan minimuoto, tupaantuliaislahja, joka ei suostu kuolemaan). Viime aikoina suuntaus on keskittynyt lajien karsimiseen ja yhdenmukaistamiseen. Ylimääräiset ovat pikkuhiljaa päätyneet äitini hoitoon.
Heidi_80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 14:35, 09.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Jonkinlainen viidakko meilläkin on, mutta ei mitään erikoisuuksia, koska tappaisin ne kuitenkin. Laskeskelin tässä noita kasveja niin kyllä niitä taitaa olla 15 kappaletta. Omistan lähinnä vehkoja, kultaköynnöstä, traakkipuun, jukkapalmun, peikonlehtiä, rönsyliljan, muutaman erilaisen juorun, kaktus ja muutama erilainen köynnöskasvi joiden nimiä en tiedä. Lisäksi on yksi helppohoitoinen parvekekukka oiskohan ollu Karjalan neito tai jotain sinne päin.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Viidakko kuulemma meilläkin, vaikka kasveja on vain parikymmentä. Olen päättänyt sopivan tilaisuuden tullen ostaa vielä ainakin pari kasvia. Ja tietysti jos näen jonkun oikein hienon, niin voin harkita :) Ulkokasveja on parvekkeella orvokit ja.. lopeliakos se olikaan.. *ei tiedä mitään tavallisista ulkokasveista* :mrgreen:
JesseJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 18:58, 24.02.2003

Viesti Kirjoittaja JesseJ »

On tullut kasvateltua jonkinverran taatelipalmuja kaupan taaleiden "kivistä". Avocadojakin löytyy pari itse kasvatettua. Papaijan idätys kokeiluasteella.. :roll: :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”