Apua kalaston kanssa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Apua kalaston kanssa?

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Akvaario on 80*32*37.5(lev,syv,kork) mikä olisi 96l? Minä sain akvaarion ja sen mukana tuli partamonni ja huntupyrstöinen kardinaalikala mitkä ovat olleet pidemmän aikaa vain kaksistaan. Sinne on hankittu sen jälkeen 2 pandamonnista ja 2 hunajarihmakalaa(Piti olla pariskuntia-epäilen ja sanottiin tämän nelikön olevan OK),kaksi kirjosuppusuuta(Akvakaupassa susitteli,niitä oli kolme joista yksi kylläkin kuoli, akvakaupassa ei silloin ollut enempää kuin kolme). Kysynkin nyt että millä lailla lisään kaloja ammeeseen? Otanko kolme pandamonnista lisää vai sopiiko kahden pandamonnisen seuraan kolme pienempää monnis lajiketta vai pitääkö kaikki olla samaa sorttia? Hankinko suppusuille ja kardinaalikalalle kavereita vai vain toiselle. 4 suppusuuta ja 5 kardinaalikalaa vai tuleeko allas jo liian täyteen. Tai jos hankin rihmakaloille kole kaveria lisää ja suppusuille 4 kaveria mutta sitten kardis jää ihan yksin? Vai otanko vain kunnolla suppusuille kavereita joku 6kappaletta ja bandamonnisia se kolme lisää?? On tää niin vaikeata? Osaatteko yhtään auttaa mä oon meinaan jo niin pyöritelly itte tätä asiaa enkä ole tullut mihinkää lopputulokseen. Allas on kyllä mielestäni ihan hemmetin pieni ja jos tämä harrastus tästä lähtee sujumaan niin hankimme isomman pari tai kolmesatasen akveerion ja toivottavasti osaan valita silloin kalani sinne fiksummin! Kiitos!

-----------------------

Akvaarion muuta tietoa: lämpötila 24 astetta. NO3 25, NO2 0, GH joku 3-4 (ylimmäinen laatikko hieman punertaa) KH 6 ja PH 7,2 Mitattu 5 in 1 liuskoilla. Suodatin on EHEIM 2010.
Mari
Jääpala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 18:10, 24.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Tervetuloa harrastuksen pariin!

Sinuna minä luopuisin kardinaalikalasta, sillä ne pitävät viileämmästä vedestä (18-22 astetta) kun taas hunajarihmakalat ja suppusuut lämpimämmästä (24-28 astetta). Voisit hankkia pandamonnisia lisää, sillä ne ovat parvikaloja ja elävät mielellään väh. 6 yksilön parvessa. Myös suppusuista saisi kivan kokoisen parvin. En tosin tiedä, että sopivatko pandamonnisten ja hunajarihmojen lämpötilavaatimukset aivan yhteen, siihen voivat viisaammat vastata. :D
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

hmmm...

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Voi kun en haluaisi luopua kardinaalistani kun se on kuitenkin kalastoni iloisin , eloisin ja hienoin kalani=) Enkö voisi kuitenkin pitää sen vaikka se jäisikin yksin kun ei sitä näytä se haittaavan? Kardinaalitetrat eivät ole minun mieleeni olevia kaloja joten jos sit vaan otan kirjosuppusuita kuusi lisää ja pandamonnisia lisää :roll:
Mari
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Ehdotus:
-Hunajarihmakala pari
-kirjosuppusuita 15
-pandamonnisia 6
-partis 1

Voit kyllä pitää mun mielestä sen kardinaalikalankin ja ottaa sille vaikka 5 kaveria lisää. Tällöin laittaisin vain 10 kirjosuppusuuta. Kardinaalikalle kelpaa kyllä lämpimämpikin vesi, voisitkin nostaa lämpötilan 25-26 asteeseen.
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Paras ehdotus minkä olen kuullut tähän mennessä! Hienoa :P
Mari
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Pandamonniset taas pitävät hiukan viileämmästä vedestä. Omassa altaassani lämpötila on hiukan alle 23 astetta, joka on suht sopiva noille pandiksille. 26 astetta on noille jo liikaa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

viideltä eri netti sivulta olen lukenut pandamonnisten veden lämpötilasuosituksista jotka ovat olleet 20-25, 24-26, 22-28, 20-25 ja 24-28 eli näiden perusteella akvaariossani oleva 243 astetta on ihan hyvä pandoille=)

----------------------

243 =24 :mrgreen:
Mari
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

No kertokaapas se minulle jotka tätä kalastusta olette harrastaneet pidemmän aikaa. Hyvin ne tuolla näyttävät elävän. Todella eloisia pikku veijareita. Minä vasta aloitin tämän harrastuksen enkä tiedä paljon mistään mutta monilla sivuilla olen käynyt lukemassa kaloista ja tosiaan noista lämpötiloista tulee joka paikasta erilaista mielipidettä?? :?
Mari
Sophiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 18:30, 09.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sophiru »

Tässä keskustelussa on aika hyvää faktaa pandamonnisista.

Hunajarihmat sopii hyvin tohon, mun mielestä, jos lämpö on noin 24 astetta. Helsingin akvaariokeskuksen sivuilla sanotaan hunajarihmakalan lämpötilaksi 22-28, eli pitäis hyvin mennä.
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Eihä ole liikaa?

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Jos nyt laitan 96 litraiseen akvaarioon:
6 pandamonnista vai riittääkö 5?
6 kardinaalikalaa
8 kirjosuppusuuta
2 hunajarihmaa=pariskunta
1 partamonni
Mari
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Varjon uudessa Akvaariokalat-kirjassa sanotaan, että kardinaalikalan pitäminen yli 22 asteisessa vedessä lyhentää sen elinikää merkittävästi, joten ei ole ehkä ihan viisasta kuitenkaan niitä kärsittää liian lämpimässä.

Eikös sinne voisi ottaa parven vaikka jotain lajia jotka viihtyvät vähän lämpimässä, esim. hehkutetra, kiilakylki, kardinaalitetra, rubiinitetra, musta-aavetetra, ruusuaavetetra, sinineontetra, mustaneontetra, kirsikkabarbi..

Hunajarihmalle on myös uudessa kirjassa lämpösuositus 24-28 astetta ja pandoille 22-25 astetta [;)] .
Ja parven koko on yleensä minimissään aina 6 yksilöä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Jos kerran hunajarihmojen ja pandamonnisten vedenlämpö heittää noin niin ihmettelen että minulle ne myytiin. Ostin ne samaan aikaan samasta kaupasta. Mulla menee kohta yli ymmärryksen!!! Noh.. ne nyt on siellä ja pysyy. En ota kardinaalikaloja enempää kerran ne totisesti vaatii viileämpää vettä joten otan jotain muuta jos otan? 8O
Mari
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Onhan tuo 25 astetta siis kummallekin lajille ihan OK.
Läheskään kaikilla myyjillä ei valitettavasti ole tietoa/kiinnostustakaan kalojen vaatimuksista tai päivittää tietojaan, useimmille tärkeintä on vain myyminen. itse siis kannattaa ottaa selvää useammasta paikasta [;)] .
Tuossa aiemmassa viestissäni oli jo listaa lajeista jotka sopisivat [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Kyllä mä haluaisin varmaan noita musta-aavetetroja.
-Melko rauhallinen
-Koiraat mahtailevat keskenään (kuinka jännittävää :D )
-PH oli 6-7.5
-22-27 astetta
- veden kovuudella ei ollut väliä
-min 6 kalaa ja parvessa pitää olla enemmän naaraita kuin uroksia

Miltä tämä kuulostaa:
6 pandamonnista
8kirjosuppusuuta
6musta-aavetetraa
hunajarihmapariskunta
partamonni
1kardinaalikala
Onkohan tuossa nyt kuitenkin jo liikaa??
Mari
rimaario82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:10, 06.02.2008
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Kyselin tuossa Matilta (poikaystäväni=) kaloista ja hän sanoi haluavansa taistelukalan. Mitä jos noiden musta-aavetetrojen tilalle hankkisikin taistelukala uroksen?
Mari
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Taistelukalalle saisi veden lämpötila olla aika lämmintä, mieluiten 26-28 asteen välillä, joka on taas pandamonnisille aivan liikaa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”