JBL vario hiilidioksidinlevitin setti

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
saagelo
Member
Member
Viestit: 418
Liittynyt: 16:15, 25.10.2002
Paikkakunta: Espoo

JBL vario hiilidioksidinlevitin setti

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Ostin 100- ja 200-litran altaisiin tuollaiset akvaarioon.fi:n myymät hiilidioksidinlisäys setit, sekä 200l-akvaarioon settiin lisäksi yhden jatkopalan.

Nuo "kiljupönttölevittmet" ovat olleet nyt altaissa vuorokauden ja pullon pohjalle on laskeutunut kerros sitä jauhetta mitä pulloissa oli valmiiksi. Pitääkö noita sekoittaa uudestaan? Ohjeessa luki vain, että ravista kevyesti asentaessa.

Entä, kun tuo setti on tarkoitettu sellaisenaan 120l akvaarioon ja 200l akvaariossa minulla on se jatkopalan kanssa, pitäisikö tuohon 200l kiljupönttöön laittaa enemmän niitä "mikro organismeja", kuin 100l? Vai riittääkö normaali annostus? Auttaako jatkopala siihen, että hiilidioksidia liukenee pidemmän aikaa ja ilman jatkopalaa kaikki ei vaan ehdi liueta ja osa menee hukkaan? Kun en nyt ihan ymmärtänyt miten ylimääräisen muovimötikän lisääminen akvaarioon lisäisi hiilidioksidia niin, että se lisää tehoa riittämään 100l/jatkopala.

Entä mitä tuo mikro organismi pussissa itse asiassa on? Minulla jäi sitä paljon käyttämättä. Onko se ihan vaan kuivahiivaa? Voiko sitä hyödyntää, kun ensi kerran teen oman "kiljun" noihin pulloihin?
saagelo
Member
Member
Viestit: 418
Liittynyt: 16:15, 25.10.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Eikö kukaan tiedä? Hienosti kuplat tuolla jo pulputtaa spiraalissa :D Kannattaakohan tuohon pienempään altaaseen hankkia myös jatkopala levittimeen? Vai tuleeko silloin liikaa hiilidioksidia altaaseen?
Miusci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 18:45, 21.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itti

Viesti Kirjoittaja Miusci »

Nostellaanpa vähän, kun liippaa läheltä omaa kysymystä, jonka kanssa pähkäilen. Eli onko joku tehnyt noihin valmispakettien pulloihin uusia litkuja ja käyttänyt nuita mikro-organismeja? Niitä kun tosiaan riittää.. Millaisilla resepteillä?
Submariner
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 12:12, 15.09.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Submariner »

olen tehnyt, olen vain lisännyt sokera siihen JBL:n pulloon siihen asti mistä alkaa etiketti eli etkiketin alareunaan saakka, sitten ole laittanut vajaan teelusikallisen mikro-organismeja sekä lämmintä n28c vettä niin että vesiraja tulee etiketin yläreunaan, tällä reseptillä ihan hyvin on käynyt, lisää potkua tulee kun laittaa hieman pullahiivaakin, mutta näin kun tekee se käy parissa viikossa loppuun. Ruokasooda hidastaa, sitä voi laittaa noin 10ml tuohon satsiin. Minulla on tuo jbl spiraali 200 litraisessa ja riittää mainiosti siihen, on paras levitin mitä mulla on ollut, siinä on mukava kun näkee kuinka kuplat pienenee ylös mennessään, hyvä peli eikä tarvii sähköä.Silleen.
Miusci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 18:45, 21.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itti

Viesti Kirjoittaja Miusci »

Mainiota, kiitos kovasti! :)
*poistuu testailemaan*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”