Kalojen valinta --> vaikeaa!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TippuTippu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 18:19, 28.05.2003
Paikkakunta: Espoo

Kalojen valinta --> vaikeaa!

Viesti Kirjoittaja TippuTippu »

Elikkä haluaisin uusia kalastoani 73 litran akvaariossa, sinne tulisi ainakin neontetroja ja pari vähän isompaa kalaa, ja sitten jotain muuta, mutta mitä ja kuinka paljon?

Vaikeaa :|
marppa
Member
Member
Viestit: 450
Liittynyt: 16:18, 26.02.2003
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja marppa »

Taistis tyttö voisi olla mukava persoona? :) Koiraalle nuo neonit ovat hiukan huonompaa seuraa toisin kuin vaihtoehtoisesti kardinaalitetrat tai vaikkapa intiaaninsulat. :mrgreen: Mutta ehkäpä muilla on vielä kunnon ideoita.
Freestyleman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 11:23, 18.05.2003
Paikkakunta: Forssan perämetsät;)

Viesti Kirjoittaja Freestyleman »

myös pari piikkisilmää tai parvi kerritetroja/sitruunatetroja kävisi.
_-_Freestyleman_-_
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Minä laittaisin parven tetroja (kerri-, kardinaali-...) ja taiston, pohjalle muutaman piikkisilmän. Lämpötila n. 27C, pehmeää ja hieman hapanta vettä. :)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Jos toteuttaa iisan vaihtoehdon pitää olla tarkkana lämpötilavaatimusten kanssa sillä kaikki tetrat eivät kestä noin korkeaa lämpötilaa. Esimerkkinä on ihan peruskala neontetra jonka elinikä lyhenee yli 26 asteisessa vedessä eli kuitenkin vaihtoehtoskaala pienenee tämän ehdon vuoksi jonkin verran. Myös monet tetrat ovat tämänkokoiseen altaaseen liian suuria tai vauhdikkaita esimerkkinä mustatetra ja sitruunatetra. Sitten huomioitavaa on myös evännyppimistaipumus mitä esiintyy mm. mustatetralla ja serpatetralla. Mutta kyllä noita tetralajeja onneksi silti jää vielä jäljelle :)
nannu
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 00:55, 08.01.2003
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Viesti Kirjoittaja nannu »

Kerritetroista sen verran, että ainakaan isoa parvea ei kannata laittaa 73 litraiseen, muutama ukko ja niille sitten enemmän naaraita. Ukot kisaavat minireviireistään kuitenkin sen verran antaumuksella, että useamman ukon ollessa kyseessä meno voi olla aika vauhdikastakin ja esimerkiksi taisto voi vetää herneen nenäänsä. Minulla on 240 litraisessa 3 kerriukkoa ja reviiritaistelut (vaikkakin leikkimielistä) on todella vauhdikasta katseltavaa. Mnulla myös naaraat ajattavat jonkin verran toisiaan.
TippuTippu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 18:19, 28.05.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TippuTippu »

Tuo taistis voisi tulla ja sitten jotain tetroja jotka viihtyy noin 26-28 asteisessa vedessä, ja monta sinne mahtuisi niitä, jos olisi taisto ja jotain pohjalla (mitä? en haluaisi piikkisilmiä)!
Kiki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:49, 26.04.2003

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Minulle suositeltiin pieneen 63 l altaaseeni Katinkultamonneja, jotka saattaisivat sopia sinullekin :D
juusoL
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 16:59, 26.06.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Suosittelisin ruutukirjoahven pariskuntaa.
marppa
Member
Member
Viestit: 450
Liittynyt: 16:18, 26.02.2003
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja marppa »

Intiaaninsulkia voisit ottaa vaikka 7-8 kappaletta. Kardinaalitetrat eivät toimineet taiston kanssa minulla mutta inkkareiden kanssa ei ole ollut ongelmia vaikka taisto niitä välillä takaa ajeleekin eli eivät ole vielä suunnitelleet kostoa. :twisted: Ovat muutenkin rauhallisia eivätkä erityisen vilkkaita joten menevät kyllä tuon kokoisessa pytyssä. Aamen.
TippuTippu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 18:19, 28.05.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TippuTippu »

inkkarit voisivat olla yksi vaihtoehto ja sitten pohjalle katinkultamonneja ja sitten taistis. Noista katinkultamonneista en tiedä oikeastaan mitään, sopiiko ne noiden inkkarien ja taistiksen kanssa?`
marppa
Member
Member
Viestit: 450
Liittynyt: 16:18, 26.02.2003
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja marppa »

Sopivatha ne. :) Niitä voisi ottaa 2-3 kappaletta ja siinä se kalasto sitten suurpiirtein onkin..
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minua viehättäisi ajatus kirjosuppusuuparvesta sekä yhdestä taistelukala-akasta. Katinkultaisia saattaisin myös harkita joukkoon.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

juusoL kirjoitti:Suosittelisin ruutukirjoahven pariskuntaa.
Minä en laittaisi näin pieneen.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Holzig kirjoitti:
juusoL kirjoitti:Suosittelisin ruutukirjoahven pariskuntaa.
Minä en laittaisi näin pieneen.
En suosittele minäkään. Pienestä koostaan huolimatta melkoisen reviiritietoinen fisu. Mulla oli pieniä ongelmia 128 litraisessakin näiden tilavaatimusten kanssa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”