Kypsyvän altaan kasvit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Kypsyvän altaan kasvit

Viesti Kirjoittaja mysli »

Vanhoja viestejä opiskelumielessä lukiessani huomasin muiden laittaneen kypsyvään altaaseen kasvit keskimäärin vasta viikon päästä. Itse tökkäsin kasvit altaaseen heti hiekan ja veden jälkeen (näin neuvoi Akvaario maailman aloittelijan opas). Miksi näin voi/ei voi tehdä? Ja pärjäävätkö rehuni (latinaksi microsorum pteropus ja ludwigia repens) nyt ilman lannoitetta tai jotain muuta toimenpidettä. Allas on satalitrainen, suodatin pörisee, valo palaa, eikä vesikään ole kylmää (25 astetta).

Kyllä pienen päänsä saa sekaisin kun yrittää löytää yhden ainoa oikean tavan tehdä nämä asiat. :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pärjäävät ja ne ovat muuten tieteellisiä nimiä. Ja se kuka nyt kiskaisi tennispallon nenään, niin köhiköön sen pois :mrgreen:

On jotain tiettyjä kasveja, jota ei kannata laittaa vasta kuin kypsyneeseen akvaarioon, ehkä yksi tällainen voisi olla papukaijalehti, joka osaa olla nirso kasviksi.
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Kyllä minulla ainakin kasvit pärjäsivät ilman ongelmia.
Tosin kypsytin akvaarioni Bactozymillä enkä ammoniakilla.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Valaskala kirjoitti:Tosin kypsytin akvaarioni Bactozymillä enkä ammoniakilla.
Mites kävi vesiarvojen, kun laitot kalat tankkiin?
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Vesiarvot pysyivät samana.
Ei nitraatti piikkiä ja kalat ovat nyt uiskennelleet tuolla vähän yli kuukauden.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Eli tieteelinen nimi ei aina tule suoraan latinasta. Olen taas yhtä tietoa viisaampi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Valaskala kirjoitti:Vesiarvot pysyivät samana.
Ei nitraatti piikkiä ja kalat ovat nyt uiskennelleet tuolla vähän yli kuukauden.
No, mä olenkin enemmän huolissani ammoniakista ja nitriitistä.

Juuh, eivät ole latinaa kaikki. Monet ovat kalojen nimissä esim. kreikkaa, mutta monia kirjoitetaan latinalaiseen tyyliin, kieliopin mukaan tjst. En tunne latinaa :)
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

aqua2002 kirjoitti: No, mä olenkin enemmän huolissani ammoniakista ja nitriitistä.
Nitriittiähän minä tarkoitinkin :)
Ammoniakki testiä en tehnyt, mutta tuskinpa sitäkään tuolla esiintyi kun ei kerran nitriittiäkään.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Valaskala kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti: No, mä olenkin enemmän huolissani ammoniakista ja nitriitistä.
Nitriittiähän minä tarkoitinkin :)
Ammoniakki testiä en tehnyt, mutta tuskinpa sitäkään tuolla esiintyi kun ei kerran nitriittiäkään.
Mihinkäs tuo perustuu?
Ammoniumia happamessa vedessä ja ammoniakkia emäksisessä vedessä. Voi niitä ihan hyvin olla vaikka nitriittiä ei olisi yhtään. Näin vähintään kypsytysvaiheen alussa. Voi ammoniumia/ammoniakkia kypsässäkin akvaariossa olla, mutta nitriittiä ei saa olla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Voi ammoniumia/ammoniakkia kypsässäkin akvaariossa olla, mutta nitriittiä ei saa olla.
No jokatapauksessa nitriittiä ei ollut eikä ole ja kardinaalitetrat voivat hyvin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Valaskala kirjoitti:
Voi ammoniumia/ammoniakkia kypsässäkin akvaariossa olla, mutta nitriittiä ei saa olla.
No jokatapauksessa nitriittiä ei ollut eikä ole ja kardinaalitetrat voivat hyvin.
Mitenkäs tuon kardinaatitetrojen hyvinvoinnin ole todentanut? Ne uivat, syövät ja kärsivät, vai?
Nitriittipiikki vasta tulossa?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Kalat ovat nyt olleet tankissa 35 päivää, että eiköhän se nitriitti olisi jo ilmaantunut.
Kerran viikossa olen tippatestillä todentanut, että nitriittiä ei ole.

Onko se muka niin vaikeata uskoa, että muukuin perinteinen ammoniakilla kypsyttäminen voi toimia?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Valaskala kirjoitti:Kerran viikossa olen tippatestillä todentanut, että nitriittiä ei ole.
Ehkäpä se on hyvinkin mennyt viikossa ohi.
Onko se muka niin vaikeata uskoa, että muukuin perinteinen ammoniakilla kypsyttäminen voi toimia?
Mutta kun siinäpä se onkin - miten hyviä nuo bakteerivalmisteet ovat ja mitä ne todellisuudessa sisältävät. "Hyvää tarttumapintaa bakteereille".. No, joo.. varmasti yhtä hyvää kuin pohjakin :) Jos sisältävät bakteereita, kuivapakattuna, miten moni niistä on vielä hengissä. Ja jos kaikki ovat hengissä, mistä ne saavat ravintoa riittävästi, jotta kasvattavat massaansa ja ylipäätänsäkin pysyvät hengissä eivät kuole ravinnon puutteeseen...

Informaatio on niin köyhää noissa puteleissa, että saavat mainostaa vaikka minä niitä, en hevillä usko, että toimivat. Itse olen testannut ja nitriittiä ilmeni, mutta pysyi 0,3mg/l arvossa, vaihdoin kuitenkin puolet vedestä päivittäin. Kaloinakaan ei muistaakseni ollut kuin 2 partista ja 4 tulitikun mittaista levistä 200 litraisessa altaassa. Bakteerivalmisteella olin kypsyttänyt allasta sitä ennen kaksi viikkoa ilman kaloja ja heti kalojen tulon jälkeen ilmeni nitriittiä. Toki sitä ilmene myös kypsyttelyn alku vaiheessa, mutta vähäisessä määrin ~0,3 mg/l.

En jaksa uskoa noihin valmisteisiin.
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Tuo on kyllä mahdollista kun en ole kuin kerran viikossa mittaillut.
Mutta eipä sille enää mitään voi [:I]

Sisäsuodattimen patruuna kyllä muuttui punertavan ruskeaksi ja sisälle kertyi lietettä, että kyllä nuo ainakin jossain määrin toimivat.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minun mielestäni tämä ammoniakilla kypsyttäminen toimii, jos akvaariossa ei ole kasveja. Kemiaa en juurikaan ymmärrä, mutta jos kypsyvässä akvaariossa on kasveja, ne käyttävät (suurimman?) osan typestä sen joka muodossa. Sitten kun kalat tuodaan, aloitteleva harrastaja helposti katsoo että samallahan noita rehottavia kasvejakin voisi karsia ja eivätpä ne sitten karsittuina enää käytäkään typpeä saman verran. Sen sijaan jos kasvit ja kalat tulevat samaan aikaan, tasapaino voi säilyä koska silloin bakteerikanta on aiemmin ollut se joka on kokonaisuudessaan vastannut typpiyhdisteiden hajottamisesta.

Lietteen kertyminen sinänsä ei kerro hajotustoiminnasta yhtään mitään, ellei ole tietoa millaista lietettä odotetaan syntyväksi. Tuntuu siltä että tässä on useimmilla vanhan polven akvaristeillakin vielä oppimista.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Eli ammoniakilla kypsytys toimii, jos EI ole kasveja? No entäs nyt kun minulla on niitä siellä? Ja nimenomaan ammoniakilla sitä yrittelen kypsyttää? Kalanruokaa ei ole kun tulevat asukit eivät hiutaleista perusta, joten olen tuonne tiputellut kurkkua ja banaania, onnistuukohan näillä vai ostanko huomenna hiutaleita?

Kyllä tieto lisää tuskaa. :|
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Et välttämättä tarvitse hiutaleita, vaan mitä nyt keittiöstä löytyy: piimää; keitettyä, hienonnettua kanammunaa, muroja yms. Kyllä se bakteereille kelpaa. Ja siis vain vähän aluksi, koska bakteereitakin on vähän. Tosin liikakaan ei niin hirveän vaarallista ole, koska vettä vaihdetaan reilusti ennen kalojen tuloa. Pääasia ettei akvaarion pohjalle tule "tunkiota" 8)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kuusistor
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 11:17, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Edelleen kypsymisen ensisijainen tarkoitus on saada ammonium/ammoniakki -> nitriitti -> nitraatti bakteeritoiminta kunnolla käyntiin. Kaikki muu hössötys ja magia asian ympärillä on "lillukanvarsia". Jos kypsyttäminen tehdään riittävällä ammoniumtypen määrällä ei kasvit vaikuta oleellisesti kumpaankaan suuntaan. Suurin ongelma saattaa tulla liiallisesta nitraattitason heilahtelusta ja tämän seurauksena mahdollisesta leväinvaasioista etc...

Mutta kypsäksi akvan varmasti saa myös kasvien kanssa, eikä akvaarion NO2 tasoa hevillä saa tämän jälkeen nollasta värähtämään.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

kuusistor kirjoitti:Edelleen kypsymisen ensisijainen tarkoitus on saada ammonium/ammoniakki -> nitriitti -> nitraatti bakteeritoiminta kunnolla käyntiin. Kaikki muu hössötys ja magia asian ympärillä on "lillukanvarsia". Jos kypsyttäminen tehdään riittävällä ammoniumtypen määrällä ei kasvit vaikuta oleellisesti kumpaankaan suuntaan. Suurin ongelma saattaa tulla liiallisesta nitraattitason heilahtelusta ja tämän seurauksena mahdollisesta leväinvaasioista etc...

Mutta kypsäksi akvan varmasti saa myös kasvien kanssa, eikä akvaarion NO2 tasoa hevillä saa tämän jälkeen nollasta värähtämään.
Tismalleen, mutta ne muut hajottajabakteerit kasvuun kanssa ja niille hajotettavaa eli orgaanista "jätettä". Käytännössä se olisi kalojen (ja kotiloiden) ulostetta, ylijäämäruokaa ja kuolleita kasvinosia yms. Korvattavissa siis normaalilla kalaruoalla tai vastaavalla, kuten edellä esitin.
Toki nuo typpibakteeritkin tarvitsevat typen lisäksi muitakin ravinteita eli samaa hajotettavaa mitä tuossa edellä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kuusistor
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 11:17, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

jarvij kirjoitti:...ne muut hajottajabakteerit kasvuun kanssa ....
Juu-kyllä! En tarkoittanut kommentoida tätä "ruokkimmista", vaan tuota kaikkea muuta vouhotusta. Yksinkertaisesta asiasta kun tehdään helposti turhan monimutkainen.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

maisu kirjoitti:Minun mielestäni tämä ammoniakilla kypsyttäminen toimii, jos akvaariossa ei ole kasveja. Kemiaa en juurikaan ymmärrä, mutta jos kypsyvässä akvaariossa on kasveja, ne käyttävät (suurimman?) osan typestä sen joka muodossa.
Chuck Gadd, usalainen kasviakvaristi, on kanssassi samoilla linjoilla. http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_newtank.htm
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tästä opimme että ensin akvaario ja suodatin kypsytetään ja sitten lisätään kasvit ja pian niiden perään kalat.
Ammoniumia lisätään päivittäin, joten vaikka akvaariossa kasveja jostain syystä olisikin, niin eivät ne ehdi kaikkea ammoniumia käyttää.
Tuossa artikkelissa ei kerrota lainkaan, miten suodatin kypsytetään, vaan oletetaan että kalat käyttävät kaiken ruoan ja kasvit ilmeisesti "syövät" kalojen ulosteet sellaisinaan, koska bakteeritoimintaa ei käynnistetä. En suosittele!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kuusistor
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 11:17, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Tapio kirjoitti:Chuck Gadd, usalainen kasviakvaristi, on kanssassi samoilla linjoilla. http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_newtank.htm
Nyt menee taas puurot samaan kippoon lihasopan kanssa. Tuolla nimenomaan puhutaan kypsyttämisestä ilman ammoniumlisäystä:
"This article does not describe a traditional "fishless cycling" that is commonly used in non-planted tanks, where chemical ammonia is added to the tank. This article is dealing with a process where no ammonia needs to be added manually."

Ja lisäksi kaloja kehotetaan lisäämään pikkuhiljaa 2-3 viikon kuluttua akvan käynnistämisestä. Kysymyksessä on siis hyvinkin traditionaalinen akvaarion pystytys. (Tai ainakin parikymmentävuotta sitten näin opetettiin tekekmään). Mainittua menetelmää ei kannata käyttää yhdessä ammoniumkypsytyksen kanssa, koska tällöin hankkii itselleen enmmän ongelmia, kuin ratkaisuja.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

kuusistor kirjoitti:Nyt menee taas puurot samaan kippoon lihasopan kanssa. Tuolla nimenomaan puhutaan kypsyttämisestä ilman ammoniumlisäystä.
No niinhän siinä puhutaan, mutta johdanto-osan kolmas kappale kuvaa juuri sitä samaa ilmiötä, mitä Maisukin arveli tapahtuvan. Mikä tässä nyt on mennyt sekaisin ja kenen kanssa?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun minä käytän saksalaisia lainauksia, niin joko käännän sen kokonaisuudessaan, tai lisään olennaisen. Ellei tätä uskota myös lontoonmurteen osalta; tulen jättämään omistani suomennokset pois ja lisäämään ruotsin osuutta [}:)]
Viimeksi muokannut jarvij, 20:44, 14.06.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”