Pohjahiekan "tukkeutumisesta"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Pohjahiekan "tukkeutumisesta"

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Voiko pohjahiekka (puhallushiekka) ns. tukkeutua altaassa, jossa ei ole pohjaa möyriviä kaloja, ja jossa pohjaa ei "tuuleteta" myöskään lappoamalla tai muuten haromalla käsin?
Minun käsittääkseni voi...

Suunnitteilla siis (edelleen - olen maininnut asiasta muuallakin) lajiallas seepraotoille. Altaassa on tällä hetkellä puhallushiekka pohjalla. Otoille ajattelin sisustukseksi paljon kasveja ja mangroverytteikön ihan pohjasta pintaan asti. Pohjaan ei käytännössä pääsisi käsiksi millään. Hieno hiekka olisi hyvä kasvien kannalta. Pysyvätpähän hyvin pohjassa. Mutta ei taitaisi toimia tällaisella sisustuksella ja kalastolla?
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
NoiR
Member
Member
Viestit: 440
Liittynyt: 16:44, 31.05.2007
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Kierteiset? Vai maistuuko ne otoille välipalana nin tehokkaasti että syövät koko kannan?

Se haluaako kotiloita vapaaehtoisesti möyrimään altaaseensa onkin jo toinen juttu... :mrgreen:
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Mä ajattelin ennemminkin niin päin, että mahtaako kierteiset vedellä ottojen kudun parempiin suihin...?
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

affenainen80 kirjoitti:Mä ajattelin ennemminkin niin päin, että mahtaako kierteiset vedellä ottojen kudun parempiin suihin...?
Eivät ole ainakaan täällä vetäneet monnisten kutua - liekö niissä isoa eroa??
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kierteissarvet käyvät hyvin. Jos altaassa on muutakin syötävää kuin ottojen kutu, niin ei hätää. :)
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Voiko pohjahiekka (puhallushiekka) ns. tukkeutua altaassa, jossa ei ole pohjaa möyriviä kaloja, ja jossa pohjaa ei "tuuleteta" myöskään lappoamalla tai muuten haromalla käsin?
Minun käsittääkseni voi...
Kannatan myös noita kierteisiä. Eivät tosiaan vahingoita ainakaan monnisten munia.

Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta itse suosittelen käyttämään jotain muuta kuin bilteman (hienointa) hiekkaa. Meillä se on tukkeutunut olosuhteissa kuin olosuhteissa ja on toki vielä lisäksi aivan järkyttävän väristäkin. Monta vuotta kesti päästä tuosta eroon, kun sitä tuli joskus hankittua ja vieläkin sitä on vähän pääaltaassa ja 100 litraisessa koko pohja.

Jälkikäteen hiekan vaihtaminen on hemmetin hankalaa. Omien kokemusten mukaan hieman karkeampi hyvin itse pesty hiekka (esim. maxit 0.5-1.2) ei ole tukkeutunut ja on vielä tyylikkäämmän väristäkin.

Toinen vinkki on vielä se että hiekkaa kannattaa tukkeutumisen estämiseksi laittaa pohjalle mahdollisimman ohut kerros jos mahdollista. Paksumpi kerros tukkeutuu helpommin.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
paj
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:10, 27.11.2005

Viesti Kirjoittaja paj »

Minulla on ollut altaassa 20kk puhallushiekka ja en kertaakaan koskenut hiekkaan. Lisännyt savipalleroita ja kasveja, saa nähdä koska tukkeutuu?
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Mulla on sitä Bilteman karkeampaa puhallushiekkaa, mutta hienoahan se sekin on.... :| Onko mitään muuta hiekkaa, mitä ei tarvitsisi pestä? Ei houkuttelisi tuo hiekanpesu. :roll:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

paj kirjoitti:Minulla on ollut altaassa 20kk puhallushiekka ja en kertaakaan koskenut hiekkaan. Lisännyt savipalleroita ja kasveja, saa nähdä koska tukkeutuu?
Minkä takia sitä täytyy odottaa, kun kasvien juuretkin saattavat mädäntyä. Kierteissarvikotiloita altaaseen vaan, kun niistä ei ole haittaa.

Ja affenainen80. Kerran se hiekanpesu kirpasee, mutta sitten saa sellaista hiekkaa mitä haluaa.
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Me laitettiin bilteman puhallushiekan sekaan tuota ihan tavan akvaario soraa. En sit tiiä auttaako tukkeutumiseen mitenkää, mut aika sen näyttää miten käy :)
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Kalallinen kirjoitti:
paj kirjoitti:Minulla on ollut altaassa 20kk puhallushiekka ja en kertaakaan koskenut hiekkaan. Lisännyt savipalleroita ja kasveja, saa nähdä koska tukkeutuu?
Minkä takia sitä täytyy odottaa, kun kasvien juuretkin saattavat mädäntyä. Kierteissarvikotiloita altaaseen vaan, kun niistä ei ole haittaa.

Ja affenainen80. Kerran se hiekanpesu kirpasee, mutta sitten saa sellaista hiekkaa mitä haluaa.
En ole pessyt kuin Optirocia (ja SE todella pölyää). Biltemat (0 koko j ase karkeampi) sekä mustat on jäönyt pesemättä. Mustat sotki vähemmän kuin biltemat...
paj
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:10, 27.11.2005

Viesti Kirjoittaja paj »

Kiva testa ja olla joissakin asioissa vastarannankiiski. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”