Yli 1000 litraisen suodatus?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Yli 1000 litraisen suodatus?

Viesti Kirjoittaja elky74 »

No tuossa kattelin nyt kun oli tollanen asiallisen kokonen allas myynnis tuol ja alko heti herkuttaan 8)
Mut rupesin tässä vaan pohtiin et millä porukka on hoidellu noita suodattimia..
olisko jollain esim hyvän valutus suodattimen piirroksia tai hyviä kuvia moisesta kikottimesta.
tietty yks mahollisuus olis tehä tollanen ulko suodatin ite isolla pumpulla ja massoilla..

EDIT:
nii ja älkää viittikö vastata et kattele haku toiminnolla kattelin kyllä mutta ei matsannu pian ja valitettavasti mulla ei oo aikaa istua tässä montaa tuntia selaamassa niitä haku tuloksia !
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Itse tuuppasin reilu tonniseen altaaseen 2x 2260 Eheimin. Eipähän tarvi olla joka vuosi putsailemassa [;)]
Päädyin noinkin klassiseen ratkaisuun koska kaikki viritelmät tuppaa olemaan juurikin niitä, -viritelmiä.
En nähnyt mitään syytä keksiä pyörää uudestaan kun saksalainen insinööri oli asian jo puolestani miettinyt valmiiksi.
Näin siis meillä ja hyvin pelittää 8-)

Yanna
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Kaappas tuammoseen pönttöön en viel törmännykkään netissä... mut olis just sellanen ratkasu mitä oikiasti tää tahtois...
No entäs sitten millä sisälle tarpeeks kiertoo ja "roskankeräystä" kun asukkeina kuitenkin pa***via plekoja 8)
Minkä mittanen allas sulla on ja miten oot virtauksen laittanu ?
Millä muuten lämmität allasta ?
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Meillä on tuossa 1200-litraisessa 2 x proffa 3 ja 2x2225, kalastona plekoja ja kakka-ahvenia, mutta jos osaisin ja tilat/sisustus antaisivat periksi hankkisin paremman suodatuksen, valutussuodattimen tms. [;)]
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Valutus

Viesti Kirjoittaja Jani »

Valutussuodatin on ainakin plekojen kanssa hieno systeemi. Veteen tule mukavasti happea ja plekot vilkastuivat ainakin minulla tosi paljon, kun laitoin valutussuodattimen.

Nykyään plekot esillä jopa päivisin ihan etulasilla ja kun valot sammuvat, aina ollaan esillä. Ennen niitä kaloja sai tiirailla luolasta taskulampulla ja kalat olivat paljon arempia. Toki myös tilan lisääntyminen 600--->1155 L varmaankin vaikuttaa kalojen vilkkauteen.

Mutta fakta on kuitenkin se, että valutussuodatin "tuulettaa" vettä tosi hyvin. Huonona puolena ainakin kasvien kannalta on todettu CO2 pitoisuuden lasku ja joidenkin nestemäisten ravinteiden sanotaan muuttuvan kasveille epäedulliseen muotoon. No plekoaltaissahan kasvit harvemmin iskussa ovatkaan, joten se ei ainakaan ole kynnyskysymys.

Valutussuodatin on myös melko tehokas veden kirkastaja, jos ylimmässä valutuslaatikossa käyttää tiheää vanua. Huoltoväli on myös todella pitkä ja koko valutustahan ei tarvitse puhdistaa kuin kerran 10 vuodessa. Vanujen vaihto ylälaatikkoon tarpeen mukaan.

Oma valutukseni on altaan yläpuolinen viritys. Laatikoita on 4 kpl ja systemi painaa hieman alle 100 kiloa. Hyllyt siis pitää rakentaa tukeviksi. Ainoa miinus minkä olen omasta systeemistäni löytänyt, on pulputtava ääni, kun ilmaa tulee altaaseen valuvan veden mukana. Se ääni pitäisi saada kuriin esim. Dursolla mutta en ole vielä siinä onnistunut. Pitäs saada joku merivesihemmo ratkomaan tuo ongelma...
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jos tuhannen litran plekoallasta ollaan laittamassa niin mä satsaisin kyllä raakaan voimaan eli tehokkaita pumppuja,virtausta ja iso suodatin pinta-ala. Tuo ehdotettu 2x2260 voisi olla hyvä alku.
Valutussuodatin tosin voisi olla vielä parempi, niiden maisemointi vaan tuottaa päänvaivaa kun hyvät on melko kookkaita. Valutussuodattimen kurluttava ääni voi tulla esim. liian pienestä ulostuloputkesta. Jos ei jaksa tehdä sitä uusiksi niin pienen ilmaputken tai letkun laittaminen sen keskelle voi auttaa tai sitten ei. Durso yksin tuskin sinänsä auttaa.
Itsetehty iso ulkosuodatinkin on ihan ok. mutta moisen väsääminen ei ole niin helppo mitä ensiksi luulisi. Vesi vuotaa saumoista kovin helposti.
Hiekkasuodatinkin varmaan olisi hyvä vehje.
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

tossa kun visioin niin mä en näkis sitä ulkosuodattimen tekoo niinkään vaikeena jos käyttäis vaikka paria jotain massiivista eheimin pumppu ja erillisen suodatus pöntön esim jostain pantakiristeisestä "liima" tynnyristä ... mikä on kyllä sitten jo tiivis.
sitte ajattelin että toista pumppua vois sen verran modifioida että laittais siihen esim taajuus muuntimen niin sais virtausta muutettua esim ajastetusti...
Mut nyt alko kauheesti kiinnostaa toi valutus suodatin ton vedes kirkaana pitämisen kannalta 8) onko hajua että millanen teho niilä on jos esim laittais pari proffa 3 ja jonku pienen valutus suodattimen ja sitten sisälle esim 2 2252 eheimiä roskan putsaajaks ?
Tommosen valutus suodattimen ongelma on mulla se että mihin sen laittais sillain että se ei olis rivon näkönen kun kuitenkin mulla akvaariot on ihan tollai näkyvilla 8)
mutta toisaalta tossa mietiskelin että esim kaks tollasta 2080 proffa 3 vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto ja ehkä kyllä siisteinkin ...
jos esim toiseen laittais ekaan lootaan pelkkää vanua niin pitäiskö paremmin kirkkaana ?
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Zoom69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 17:39, 04.08.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Zoom69 »

Miten ois yksinkertaisesti ja lyhyesti fluval fx5?
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

kappas tollaseen en ookkaan törmänny.... johtuen ehkä siitä että mulla kaikki on aina ollu eheimia 8D
(niin paitti poikas altaassa on sellanen seran pikkusuodatin)
ihan asiallisen hintanen vehje näky oleen ...
voiko ihminen tehdä periaate poikkeuksen (on vaan eheimejä ja sitten on jotain vedenkierrättimiä 8)

mutta eipä toikaan plekojen kanssa kyllä yksin riitä että pari tarttis olla kyllä melkein...
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Valutuksesta

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla tulee tuohon isoon altaaseen yläkaapisto ja alakaapisto ja valutus on siten piilossa. Maisemointia ei sen kummemmin tarvita. Kaikki putketkin ovat akvaariossa kalliotaustan takana piilossa.

Valutustä pyörittää EHEIM 2260 mattosuodatinversion pönttö ja vettä liikuttaa EHEIM compact 5000L/h kierrättävä pumppu.

Valutuslaatikosto on siis altaan yläpuolella. Kolmessa ylimmässä lootassa on allassubtraattia ja mattolevyt. Ihan ylimmässä laatikossa on lisäksi vanulevyt. Mattolevyt vaimentavat lorinaa hyvin ja ainoa ääni mikä valutuksesta kuulu on se ulostulon kuplinta.

Ulostulo on järjestetty 50 mm PVC putkella ja varalla on toinen samanlainen. Systeemissä siis pumppu, joka imee 40 mm imuputkea pitkin (putki vois ihan hyvin olla paljon ohuempikin) veden akvaariosta, juoksuttaa sen 2260 pöntön läpi ja nostaa veden ylös n. 2 m lattiasta.

Vesi valuu laatikoiden läpi alimpaan lootaan ja siitä akvaarioon. Alimmassa lootassa on pelkkää vettä n. 20 cm ja lämmitin on laitettu sinne. Pinnassa kelluu myös mattopaloja, jotta lorinaa ei tulisi. Olen keventänyt alimman laatikon vesikuormaa laittamalla 4 kpl 2 litran muovipulloja laatikkoon syrjäytämään vettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”