Piilevää

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Piilevää

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Minunkin akvaariossani nyt sitten varmaan vallitsee tämä levä jos se on juuri kasvien lehdillä sitä töhnämäistä moskaa. Millä siis saan sen pois? Kasvit hieman häiriintyivät kun otin yhtäkkiä käyttöön hiilidioksidin sekä samoihin aikoihin vaihdoin myös valon. Nyt otin sen hiilidioksidin pois hetkellisessä mielessä pois käytöstä, ajattelin että joskohan auttaisi asiaa, mutta ei ole auttanut yhtään. On kyllä ruman näköistä ja saa kasvit näyttämään tosi likaisilta. Onko se siis sitä piilevää vai mitä ja mistä se johtuu?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Millaisen muutoksen teit valaistuksessa?

Minusta näistä piileväkirjoituksista on jäänyt sellainen maku, että monilla tämän ongelman kanssa kamppailevista on käytössä akvaariotyyppinen loisteputki tai jokin päivänvalosävy. Harvempi lämpimämpää valoa suosiva kärsii piilevästä. Olenko ihan hakoteillä?
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Minulla oli sellainen keltaisensävyinen "halpaputki" ja mielestäni se oli erittäin rumanvärinen. Vaihdoin Sylvania Aquastar-putken. Hiilidioksidi oli siinä vaiheessa ollut ehkä noin pari viikkoa käytössä, ja ei mennyt kauaakaan kun kasveista tuli aivan kamalan näköisiä. Paljon levää, "töhnää" ja lehtien sulamista esiintyi ja esiintyy vieläkin, tosin vallisnerian uudet tulokkaat näyttävät äkkiseltään katsottuna aika hyviltä mutta saa nähdä sitten miten niille käy.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Niin. Jos vähän tuhma olisi, niin kysyisi että ovatko ne kasvit nyt sitten kauniita uudessa silmää miellyttävämmässä valossaan...

Minusta Aquastar on aika hurjan sävyinen enkä käyttäisi sitä missään oloissa yksinään vaikka ei olisi kasvin kasvia. Voisit yhdistää siihen vaikka Philipsin 840:n tai korvata sen 865:llä. Tai sitten voit kokeilla vaihtaa lannoitteita ja kalanruokia; joillakin ruuilla kasvaa jokin levä ja toisella taas toinen, kolmannella ei ehkä mikään.
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Niin, no ei tuo valo niin kaunis ollutkaan-eikä myöskään kasvit
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla kanssa on varmaan piilevää, kun se on kerta ruskeaa. Se viihtyy juuri kasvilampun alla 8O Lamppu on Arcadian tropical-light, jonka alla levä innostui. Toinen lamppu on joku mikälie vanha romu, jota en ole viitsinyt vielä vaihtaa, kun vasta vaihdoin tuon toisen. Allas on 100l ja kalasto vähäinen. Virtaustakin on, sillä leväiset kasvit ovat ihan suodattimen virtauksessa. Outo juttu. Lämpötila on 26:n paremmalla puolella, pH päälle 7 (en saa sitä putoamaan), hiilidioksidilannoitus päällä. Nitraattia tuskin on nimeksikään, sillä olen viime aikoina joutunut vaihtamaan vettä joka toinen päivä lääkityksen jälkimaininkien takia.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Voi voi kun minullakin on tuota moskaa...
Sitä on lähinnä keiholehtien lehdillä, ja niitä saakin olla karsimassa koko ajan, ja lisäksi on tupsulevää. Minulla on yksi Sylvania Aquastar ja toinen lamppu on Arcadian oliko se Tropical Freshwater (kuitenkin hyvin valkoinen) mutta tuntuu että kohta ne lentävät Petropavlovskiin asti. (voi lamppu-parkoja [;)]
Meinaan, että taitavat juuri nuo lamput olla pääsyy levänkasvuun.

Enkä ymärrä, että niin monessa akvaariokaupassa valaisimen mukana tulisi pelkkiä Aquastareja. Tästä lähtien kierrän kaukaa mokoman romun. Olkoot muut eri mieltä...taidankin suunnata Sauraman valosivulle. (kiitos sivujen laatijalle :mrgreen:
-->Olen puutarhatonttu<--
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Deirdre kirjoitti:Lämpötila on 26:n paremmalla puolella, pH päälle 7 (en saa sitä putoamaan), hiilidioksidilannoitus päällä.
Eikös sulla ole ihan basic pehmeä vesi? Liian vähän hiilidioksidia, jollei pH putoa.


Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Muho kirjoitti:Minulla on yksi Sylvania Aquastar ja toinen lamppu on Arcadian oliko se Tropical Freshwater (kuitenkin hyvin valkoinen) mutta tuntuu että kohta ne lentävät Petropavlovskiin asti. (voi lamppu-parkoja [;)]
...
Olkoot muut eri mieltä...taidankin suunnata Sauraman valosivulle. (kiitos sivujen laatijalle :mrgreen:
Noiden sivujen kuvien perusteella ostin taannoin itsekin Arcadian Freshwater -putken pienimpään akvaariooni (15W/45 litraa) kun tarjouksesta sellaisen löysin. Yllätys oli melkoinen kun hiekka hohti miltei sinisenä eikä valon sävy ollut ollenkaan sama kuin kuvassa, jossa ei ollut hiekkaa juurikaan näkyvillä heijastamassa valoa. Kaksi viikkoa katselin akvaariota sitkeästi tällaisena, ja ajattelin että kyllä siihen silmä tottuu, mutta lopulta oli pakko myöntää ettei ennen niin komeilla intianvesitähdikeillänikään hyvin pyyhkinyt ja salvinia oli lopettanut kasvamisen. 840 sai siis paikkansa takaisin ja valtakunnassa on toivottavasti pian taas kaikki hyvin. En epäile etteikö tuo voisi olla oikeinkin kaunis putki tumman vihreille kasveille kuten jaavansaniaisille ja mustalla pohjahiekallakin sen voisi kuvitella olevan näyttävä, mutta minulla se näytti hyvin oudolta.
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Jaahas, nyt vasta huomasinkin että kaikki kasvit ovat sellaisen pitkän hiusmaisen levän hyökkäyksen kohteena myöskin. Kyllä ärsyttää. Mitä teen? Ostanko sen Philips merkkisen putken vai? Vaihdanko nyt tavallista useammin vettä? Pidänkö akvaariota pimennossa? Kannattiko hiilidioksidin käytöstä pois ottaminen?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Pohdituttaa tässä että miksi ihmiset jättävät niin nopeasti nestemäisen lannoituksen ja hiilidioksidin pois käytöstä kun tulee leväongelmia...

Pelkät lannoitteet eivät ole syypäitä leväongelmiin, vaan _epätasapaino_ akvaariossa. Ja tasapainon saa vielä sekaisemmaksi jos lopettaa lannoituksen.
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Hiilidioksidin otin pois käytöstä sen takia kun lähestulkoon heti sen jälkeen kasvit alkoivat ilmiselvästi voimaan huonosti. Syynä siihen oli ilmeisesti se, kun vaihdoin samoihin aikoihin myös valon ja kasvit häiriintyivät siitä. Kysynkin nyt neuvoa mitä teen ja miksi akvaarioni on epätasapainossa, mitä olen tehnyt mahdollisesti väärin? Minusta tuntuu että heti kun olen ottanut noita erilaisia lannoituksia käyttöön, kasvit ovat alkaneet sulaa ja on tullut kaikenlaiset muutkin ongelmat kuvioon mukaan. Tuo hiilidioksidi on kuitenkin mielestäni ihan hyvä juttu, mutta täytyykö minun tosiaan sen ja sticksien lisäksi käyttää vielä nestemäistäkin lannoitetta? Kasveja minulla ei kuitenkaan ole paljoa enää jäljellä enkä oikein viitsisi niitä ostaakaan lisää jos ne sulavat pois hetken päästä, eli haluaisin tietää miten toimin?
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

Moi

Tuskin nyt hiilidioksidia voi syyttää levien kasvusta kun sitähän syötetään altaaseen käsittääkseni sen takia että saadaan kasvit kasvamaan nopeammin ja syömään ravinteita , jolloin leville ei jäisi niitä niin paljoa ja ne pikkuhiljaa kuolisivat pois.Toki hiilidioksidi ei yksin ole mikään ihmeitä tekevä "lääke" vaan kasviravinteita ja valoa toki tarvitaan samassa suhteessa lisää.itselläni on eri altaissa juuri näitä aquastareja sekä freshwater-lamppuja ja en ole huomannut mitään leväinvaasioita jotka todistettavasti johtuisivat kyseisistä lampuista.Voi olla että lampun vaihto toisenlaiseen aiheuttaa kasveille jonkinlaisen hämmennyksen?Tähän minua viisaammat ottakoot kantaa.

Aarni
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Hei! Kirjoitinkin:Syynä siihen oli ilmeisesti se, kun vaihdoin samoihin aikoihin myös valon ja kasvit häiriintyivät siitä
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

Moi
Ankku123 kirjoitti:Onko se siis sitä piilevää vai mitä ja mistä se johtuu?
Yritin vastata kysymykseesi. Suo anteeksi jos ymmärsin väärin :D

Aarni
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Ankku123 kirjoitti:Hiilidioksidin otin pois käytöstä sen takia kun lähestulkoon heti sen jälkeen kasvit alkoivat ilmiselvästi voimaan huonosti. Syynä siihen oli ilmeisesti se, kun vaihdoin samoihin aikoihin myös valon ja kasvit häiriintyivät siitä. Kysynkin nyt neuvoa mitä teen ja miksi akvaarioni on epätasapainossa, mitä olen tehnyt mahdollisesti väärin?

Minusta tuntuu että heti kun olen ottanut noita erilaisia lannoituksia käyttöön, kasvit ovat alkaneet sulaa ja on tullut kaikenlaiset muutkin ongelmat kuvioon mukaan.
Kun olosuhteet muuttuvat radikaalisti, kasvien ensireaktio voi olla ruma - niidenhän pitää sopeutua. Esim. melalehdet reagoivat usein heittämällä useimmat vanhat lehdet mäkeen. Siitä ei pidä säikähtää, ne kasvavat lähes aina takaisin, jos uusi ympäristö lainkaan suosii. Sun pöntössäsi on ilmeisesti käynyt niin, että kun kasvit ovat reagoineet yhteen muutokseen, olet tehnyt saman tien vastavedon ja pakottanut ne reagoimaan heti uudelleen. Ei hyvä. Kasveilta vie paljon energiaa sopeutua aina vaan erilaisiin olosuhteisiin.
Tuo hiilidioksidi on kuitenkin mielestäni ihan hyvä juttu, mutta täytyykö minun tosiaan sen ja sticksien lisäksi käyttää vielä nestemäistäkin lannoitetta?
Mieluusti joo. Määrää kannattaa tietysti suhteuttaa akvaariossa olevien kasvien määrään ja kasvunopeuteen.
Kasveja minulla ei kuitenkaan ole paljoa enää jäljellä enkä oikein viitsisi niitä ostaakaan lisää jos ne sulavat pois hetken päästä, eli haluaisin tietää miten toimin?
Mä tekisin silviisiin, että pitäisin sen valon, joka miellyttää omaa silmääni eniten. Hankkisin läjän nopeakasvuisia kasveja, joilla yrittäisin saada kasvun käyntiin (niitä voi sitten korvata hankalammilla, kun homma toimii), vanhatkin voivat toki jäädä, vaikka olisivatkin vähän hunningolla. Saman tien virittäisin toimintaan myös sen hiilidioksidinlevityksen, ja alkaisin lannoittaa sekä pohjaa että vettä, jälkimmäistä aluksi varovaisesti (viikko-pari puolta annosta). Sitten se tavallinen resepti: odotellaan, toivotaan, puhutaan lasin läpi löpöjä jne :mrgreen:.

Muuten, saisitko nopeakasvuisia "pesämunakasveja" edullisemmin joltain lähiseudun harrastajalta (mullakin on vaikka mitä kaupan, mutta joutuisit pulittamaan postimaksut)?


Kati
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Hei Kati!
Teenkö nyt vaikka niinpäin että vaihdan sen valon siihen Philipsiin mitä tuolla suositeltiin, senjälkeen laitan sen hiilidioksidin ja sitten jonkun ajan kuluttua nestemäistä lannoitusta. Sticksit uusin pohjalle ihan tuossa noin kuukausi sitten, niitähän ei tarvitse usein laittaa, eikö totta?
Nopeakasvuisista kasveista minulla on kahdessa muussa altaassa vallisneriaa, vesiruttoa ja intianvesitähdikkiä-niillä varmaan pääsen alkuun? Millä saan nuo levät kuriin, ajan myötäkö?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olisivatkohan nuo uudet pohjalannoitteet päässeet karkamaan osittain vesitilavuuteen, siinä voisi olla yksi leville otollinen tekijä lisää? Kati on oikeassa että käytä sitä loisteputkea josta pidät itse; minä vain olen kiinnittänyt jo vuosia huomiota siihen että piilevät ja akvaarioputket tuntuvat kulkevan aikalailla käsikynkkää.

Kertoisitko ihan tarkkaan millaisesta akvaariosta on kyse niin neuvojakin olisi helpompi antaa.
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

maisu kirjoitti: minä vain olen kiinnittänyt jo vuosia huomiota siihen että piilevät ja akvaarioputket tuntuvat kulkevan aikalailla käsikynkkää.
Mitä tahdoit tuolla sanoa? Että muunlaiset valonlähteet (mitkä?) elättävät vähemmän piilevää kuin akvaarioputket (Aquarelle jne.) vai?
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

aquado kirjoitti:
maisu kirjoitti: minä vain olen kiinnittänyt jo vuosia huomiota siihen että piilevät ja akvaarioputket tuntuvat kulkevan aikalailla käsikynkkää.
Mitä tahdoit tuolla sanoa? Että muunlaiset valonlähteet (mitkä?) elättävät vähemmän piilevää kuin akvaarioputket (Aquarelle jne.) vai?
Tarkoitin ihan sitä mitä jo ensimmäisessäkin viestissäni kirjoitin:
maisu kirjoitti: Minusta näistä piileväkirjoituksista on jäänyt sellainen maku, että monilla tämän ongelman kanssa kamppailevista on käytössä akvaariotyyppinen loisteputki tai jokin päivänvalosävy. Harvempi lämpimämpää valoa suosiva kärsii piilevästä. Olenko ihan hakoteillä?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Myös veden laadulla tuntuu olevan suuri merkitys "piileväherkkyydelle". Asuessani Oulussa yhdessäkään altaassa ei ollut piilevää. Nyt naapurikunnassa (pohjavettä), vesiarvot ovat "näennäisesti" ok, mutta piilevää on enemmän tai vähemmän. Pahin tilanne on 650L altaassa jossa oli ensin 4xAquastar, nyt 2xaquastar+2xpäivänvalo-> tämän jutun perusteella pian 4xpäivänvalo.

Löytääkö joku (itse en löytänyt), taannoista threadia jossa Mari kertoili jonkin altaansa piileväongelmasta?

/jari
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

JJVi kirjoitti:Myös veden laadulla tuntuu olevan suuri merkitys "piileväherkkyydelle". Asuessani Oulussa yhdessäkään altaassa ei ollut piilevää. Nyt naapurikunnassa (pohjavettä), vesiarvot ovat "näennäisesti" ok, mutta piilevää on enemmän tai vähemmän
Kuinka kauan allas oli pystyssä Oulussa? Entä kauanko se on ollut toiminnassa nyt muuton jälkeen?


Kati
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kuinka kauan allas oli pystyssä Oulussa? Entä kauanko se on ollut toiminnassa nyt muuton jälkeen?
Altaista 300L, 180L ja 100L altaat olivat Oulussa "tulilla" 1-3 vuotta ilman mitään ongelmia. Nyt puoli vuotta muuton jälkeen kaikissa on jonkinverran piilevää. Pahin ongelma on uusimmassa 650L altaassa, joka on ollut pystyssä 3 kuukautta. Siinä PMDD laukaisi käsittämättömän piileväepidemian mikä ei tunnu laantuvan millään. Itse asiassa tuo 650L allaskaan ei ollut ihan tuore, vaan pohjautuu 400L altaaseen josta tuotiin hiekat pesemättömänä.
Olen koettanut:
-Lopettaa PMDD:n
-Lisätä lannoitusta
-Vähentää ruokintaa
-Vaihtaa vettä 2 kertaa viikossa 300 litraa
-Vaihtaa putket (ennen aquastar x 4 ) , siten aquastar x 2+osram daylight x2, nyt 2x osram daylight+ 2x osram white
-Lisätä suodatusta
-Vähentää suodatusta
-Pimentää

Mikään ei tunnu auttavan, elikkäs konstit loppuu... Raakaveden arvot on pH 7.5, gH 3, kH 3, No2 0 No3 0 (mitattu seran tippa-arvaustestillä)

Joku kertoi kun olin muuttamassa että Kiimingin vedessä tulee piilevää, mutta nyt vasta alan uskoa että se johtuu vedestä...

/jari
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

JJVi kirjoitti:Olen koettanut:
-Lopettaa PMDD:n
-Lisätä lannoitusta
-Vähentää ruokintaa
-Vaihtaa vettä 2 kertaa viikossa 300 litraa
-Vaihtaa putket (ennen aquastar x 4 ) , siten aquastar x 2+osram daylight x2, nyt 2x osram daylight+ 2x osram white
-Lisätä suodatusta
-Vähentää suodatusta
-Pimentää
Ei kai tämä ole kasviallas? Rehuja ei kyllä saa pelittämään tuolla reseptillä.

Mulla oli tuossa vuodenvaihteen tienoilla aika reippaasti (mm.) piilevää uudessa kiekkoakvaariossa. Mari muistanee... "hyyyyyyyiiiii" :P. Se häipyi ihan itsestään lopulta noin viikossa, kun olosuhteet vakiintuivat ja sain kasveihin vauhtia. Sen jälkeen tosin ilmaantui sinilevä, joka on sittemmin tehnyt saman katoamistempun.


Kati
kuusistor
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 11:17, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Samaa mieltä kuin Kati. Jos kolmessa kuukaudessa ehtii tehdä kaikki em. temput, niin voi olla varma levien hyvinvoinnista. Itse ainakin pyrin levistä eroon mitään tekemättä (siis normaalit vedenvaihdot + lannoitukset, ei muita operaatioita). Nyt tosin on pakko myöntää, että sinilevää täytyy imuroida pois....mutta tämäkin vain, koska tukahduttaa kasvien kasvun.

Esimerkkinä aika-hoitaa metodista on tupsulevä (siis se tupsumainen, joka ei irtoa hyvin edes sormin nyppimällä). Tätä oli mm. anubias täynnä. En ole siihen koskenut ja pikkuhuljaa levä on hävinnyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”