Siniravuista kysymyksiä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Siniravuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Eli miksi ihmeessä mun rapuset kiertää akvaarioo ja yrittää kiivetä lasia pitkin mutta eivät pääse? Lasi ilmeisesti liian liukas. Sitten miks ne jyrää "laiskojen kalojen" yli jossei ne väistä? Ravut olleet mulla vasta 3päivää ja ekana päivänä mättivät ruokaa naamansa mutta tänää ja eilen ovat yrittäneet kiivetä. Rapuja on kolme ja oletettavasti yksi tyttö ja kaksi poikarapua. Allas on 120cm pitkä ja piilopaikkoja kyllä PALJON! 240l allas.
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Kyllä ne siitä asettuu kun kunnolla kotiutuu!
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

no toivottavasti nyt ne menee jo kasvien latvoihin. Kauhee meno meininki ravuilla akvaariossa niin että kohta kalojenkin pasmat sekaisin :P
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: siniravuista kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

nanniliini kirjoitti:Eli miksi ihmeessä mun rapuset kiertää akvaarioo ja yrittää kiivetä lasia pitkin mutta eivät pääse? .
Suoraa lasia pitkin ei kukaan kiipeä ylös, mutta jos saavat pientäkin tukea kasveista, letkuista, johdoista, silikooneista, kiipeävät ketterästi ulos altaasta. Kaikki pienetkin (ruokinta-aukot) reiät on syytä peittää.
Nim. muutaman ravun löytänyt karkuteiltä
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Meillä alkavat siniravut "kiipeillä seinille" aina, kun suodattimen virtaus alkaa hiipua. Kun pesen suodattimen ja se porisee vauhdilla asettuvat ravutkin. Mikä yhteys näillä tekijöillä sitten onkaan.
"I'll rise but I refuse to shine"
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Joo täälä havaittavissa samaa touhua? Osaako joku selittää miksi näin tapahtuu?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Voisiko olla kysymys siitä, että, kun virtausta on enemmän, niin vesi on pohjallakin hapekkaampaa. Virtauksen hiipuminen huonontaa veden happipitoisuuttakin. Ihan mutua sitten...
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Joo, näin olen minäkin mutuillut. Kun vesi kiertää ja pumppu porettaa ovat ravut rauhallisia ja "normaaleja". Jos vesi seisoo alkaa kauheat ravit altaassa, ei huomata ruokaa ja kiipeillään kasveissa.
"I'll rise but I refuse to shine"
Firedrago
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 14:55, 17.11.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firedrago »

Olisikohan tällaisen sinirapujen hankintaa suunnittelevan hyvä hankkia akvaarioon muukin suodatus kuin sellainen ehemin sisäsuodatin (2010)?
Edellisellä akvaarion omistajalla ei ollut muuta mutta ei ollut rapujakaan. Itse en ajatellut akvaan paljon kaloja laittaa mutta epäilen tuota suodattimen tehoa silti..
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kannattaisi varmaan kertoa myös altaan koko.
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Minulla on ko. suodatin ollut 65 litraisessa rapuakvaariossa vajaa puolivuotta käytössä ja hyvin on asiansa ajanut. Ensimmäinen filtteri on mennyt vaihtoon ( n.5 kk ), jonka jälkeen puhaltaa taas hyvin.

Se, riittääkö tuo sinun akvaarioosi, on sen koosta kiinni. Toimii vissiin ihan hyvin tuonne 100 litraan asti.

Itselläni on akvaariossa ollut aika paljonkin porukkaa ja vesiarvot ovat pysyneet ihan hyvinä. Tällä hetkellä on noin 30 keskenkasvuista marmorirapua ( annetaan niitä pois halukkaille, noin 40 jo mennyt), kaksi juovaharjaa, yksi sinirapu ja yksi siniharjarapu. Lisäksi noin parikymmentä kirsikkasukarapua kaksi perhosnuoliaista ja pieni partis. Eli kyllä siellä suodattimelle on hommia ja ilmastus on siinä myös käytössä. Lisänä vettä pyörittämässä on vielä pieni ilmapumppu.

Kyllä ravut mielellään kiipeilevät joka paikassa, myös kasveissa, saattavat majoittua oksalle pidemmäksikin aikaa. Samoin tykkäävät joskus käydä haukkaamassa raitista ilmaa suodattimen päältä tai puun päältä, jonka olen asettanut ulosvirtauksen lähelle ( harjaravut tykkää kovasta virtauksesta päin naamaa ).

Itse olen pitänyt virtausta minimillä, sekin on aika kova näin pieneen akvaarioon, mutta ravut tykkää kovasta virtauksesta, joista kun ovat peräisin, eli yhtälailla se voisi olla täysillä.
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Firedrago
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 14:55, 17.11.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firedrago »

Ainiin, mulla siis 100 litrainen allas ja kaveriksi tulossa kotiloita sekä pienet parvet platyja ja miljoonakaloja.
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Minkä ikäisinä tai kokoisina siniravut ovat oikein sukukypsiä?
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Meillä jatkoi noin puolivuotias(?) sinirapu jo sukua.

Jatkan nyt vaikka tähän ketjuun probleemani kanssa.

Meillä sinirapukoiras jahtaa naarasta TAUKOAMATTA kosiomielessä. Naaras pakenee minkä kerkeää ja usein roikkuukin kasveissa ukkoaan paossa. Nyt mietin voisinko majoittaa koiraan pieneen n. 50L vetoiseen mutteriakvaamme (tyhjään). Pakko nuo on kai jotenkin saada eroon jos meinaa ettei naaras ole kohta "loppuunajettu"?
"I'll rise but I refuse to shine"
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Nyt ovat siniravut hyvin kotiutuneet...Mutta ongelmia löytyy kun yksi suuri uros (mahtavat sakset) on ilmeisesti päästänyt pissan valumaan päähänsä! :mrgreen:
Eli kyseinen rapu luulee olevansa koko akvaarion kuningas (240l ) jopa minä saan kyytiä sekä uusi lämppäri ja muut rapu kaverit mukaan luettuna rakas eukko. Rapu on nyt niin tuohtuneena lämppäriin siinä nyt jo useita päiviä roikuttuaan ja saksittuaan tuloksetta, että sai jonkun hepulin lämppärille että pyllähti pyrstölleen ja nyt näkyy pyrstössä että olisi kuori mennyt rikki.
Kysymykseni varmaan jo arvaattekin: Eli mahtaako kuori siitä korjaantua esim. seuraavalla kuoren vaihdolla?
Ravun luonneikkuudelle tuskin on mitään tehtävissä, isäntä tosin ehdotti että jos hän leikkaisi ravun sakset ihan sen oman turvallisuuden takia! :mrgreen:
Empä ihan heti suostunut moiseen.

Onko muilla vastaavanlaisia kunkkuja siniravuissa?

Mukava tuo rapuni kun sitä ei saa edes katsella lasin takaa kun rupee uhkailemaan, husoo saksillaan melko pelottavasti!


Kuva ravusta http://irc-galleria.net/view.php?nick=^ ... d=73746812
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Mitähän se rapu siinä lämppärissä näkee, oman kuvansako ?? :P

Ei ravulta kuori kovin pienestä mene rikki, ei ainakaan pyllähdyksestä. Olisikohan joku toinen vähän napsaissut? Siitä tuskin on mitään haittaa, jos rapu on sen jäljiltä hyväkuntoinen. Kuori korjautuu kyllä seuraavassa kuorenvaihdossa, lähi viikkoina. Kuvasta voisi päätellä, että siinä sillä on melko tuore kuori ja on sen verran pieni vielä, kuitenkin, että vaihtaa kuorta ehkä kuukauden-kahden välein.

Oletko muuten varma, että tuo on uros, minusta sillä on aika leveät sakset, niin kuin naarailla? Pienillä eroja ei kyllä huomaa...

Tässä on kuva minun "Säikystä" (uros), joka alussa ( tuli minulle noin 2,5 kuukautta sitten ja kuva on vähän sen jälkeen ) oli tosi äkänen tai oikeammin pelkäsi kaikkea ja puolustautui. Kun akvaarion ohi kulki metrin päästä, se oli tuon näköisenä lasin takana 8O

http://aket.wippiespace.com/images/imag ... 007246.jpg

Kaikille se näytti heti saksiaan, jos vaan joku eteen sattui:

http://aket.wippiespace.com/images/imag ... 007249.jpg

Sen jälkeen, kun se vaihto kuortaan, rauhoittui huomattavasti. Sai vaihdossa kyllä paljon isommat saksetkin, ehkä tuntee nyt, ettei ole enää niin uhattuna, akvaarion toiseksisuurinpana rapuna.

Olen huomannut, että noilla ( ja muillakin saksellisilla ravuilla ) on jonkinmoinen "uhmaikä", kun kuorenvaihdossa saavat ensimmäistä kertaa jonkunmoiset sakset ja niitähän sitten pitää lähteä kokeilemaan, kuinka peloittavat ovat. Voivat tuolloin alkaa ahdistelemaan kalojakin ja vähintään pohjakalojen pyrstöjä pätkimään. Onneksi menee seuraavalla kuorenvaihdolla ohi, ainakin näin olisin huomannut.

Minulla alkoi tuota kuvassa olevaa hiukan pienempi ahdistelemaan kaloja. Karkoitin sen pienempään rapuakvaariooni opiskelemaan sosiaalisuutta. Silloin siellä oli lähinnä keskenkasvuisia marmorirapuja, parikymmentä. Kun vaihtoi siellä parin viikon päästä kuoren, palautin aivan kilttinä poikana takaisin isompaan. Ei ole sen jälkeen kaloja ahdistellut.
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Munkin ravulla on sitten uhmaikä:D Aina kun menee ohi nii se kääntyy kohti sakset pystyssä onneksi ei ole kaloja joita vois kiusata, sukaravutkin on liian nopeita! :)
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Joo olen varma että uros kun tekee tämän "agresiivisen rakkauden osoituksensa" rouvallee, eli on päällä ja kerää rouvan jalat nippuun. :D

Se oliskin hienoa jos tuo uhma ikä menisi kuoren vaihdolla, ei tarvitsisi isännän ehdotella oivia ideoitaan. [:I]
Kuoressa on vähän ennen pyrstöä pieni reikä mutta hyvä jos sekin paikkaantuu kuoren vaihdolla.

Tuosta käyttäytymisestä rapuni näyttää samalta kuin sinun kun tulen akvaariotani ihailemaan. Muut kalat on joten kuten saanut olla muutama on iskun saanut pyrtöön mutta pahemmilta ruhjeilta on selvitty.Ja monnit ei ravun uhkailuista välitä edes mussuttavat vain ruokansa rauhassa ja rapu kävelee niiden ylitse kirjaimellisesti.
Uskaltaisinkohan sen siirtää ensi vedenvaihdolla sukarapulaan? Rapula ei ole kuin ehkä 35l mutta tietysti vain käytös opin ajaksi :mrgreen:
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Jos se alkaa monnien pyrstöjä ahdistella, niin koppihoitoon vaan. Kyllä rapu pienessäkin akvaariossa pärjää, kunhan piilopaikkansa löytää. Minulla ainakin se parin viikon tuomio auttoi kaidalle tielle.

Muuten voi joku aamu joltakin pieneltä monnilta puuttua koko pyrstö tai monnisilta tai muilta vastaavilta pieniltä, lähteä henkikin. Muille tuskin saa vahinkoa aikaan.

Kun ravun siirtää toiseen akvaarioon, tai kun tekee suuremman vedenvaihdon, alkaa monet usein silloin vaihtamaan kuorta. Etsii ensin itselleen suojaisen paikan tai kolon, kyykkii siellä sitten pari päivää ja vaihtaa kuoren. Sitten kovetellaan uutta kuorta vielä pari päivää, sitten taas menoksi...

Tässä muuten marmorirapu tulee juuri ulos kuorestaan, pääsimpähän tuonkin näkemään ja kännykkäkamera aina valmiina :D

http://aket.wippiespace.com/images/imag ... 008427.jpg

Oli aika naatti tuon jälkeen, jalat kantoivat varmaan vasta puolen tunnin jälkeen. Joku kävi välillä katsomassa, niin pääsi pyrstöllä ponkaisemalla hiukan perääntymään. On silloin helppo saalis jollekin...
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

No nyt ne syö mun vaivalla hommaamat kierteiset ja niin kun ne ei tiikerinuoliaisen suuhun muutenkin menisi... :cry:
Yritän laittaa hiekkan pöyhiöiksi kierteisiä ja minä tyhmä kippasin kierteiset vain sinne ja nuoliainen kävi siittä eka sapuskat vetämässä ja nyt sitten siniravut ja ne jotka ehtii tuonne hiekan alle kaivetaan esiin!
Eivät sentään ole mitään ilmiömäisen nopeita syömäreitä,onneksi!
Tekeekö nää jotain hyödyllistä koskaa.... 8O
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Saako ne muka syötyä niitä kierteisiä? Kyllä ne yrittää voivat ja vähän niitä pyöritellä, mutta kierteisten kuori on niin kova, etteivät kyllä yleensä siinä onnistu. Sama niiden nuoliasten kanssa, ei nekään ( minulla harlekiininuoliaisia ) ole minulla kierteisiä saanut hengiltä, muut kotilot kyllä. No ihan pienistä en tiedä, lisääntyvät kyllä oikein hyvin siellä ainakin, missä minulla on nuoliaisia. Saksellisia rapuja siellä ei tosin ole, eikä kannat vähentyvän tunnu muuallakaan.

Silleen mäkin olen kierteiset vaan kipannut akvaarioihin, hiukan eri puolille kuitenkin sirotellut, eikä niistä tyhjiä kuoria ole näkynyt.

Mitähän hyödyllistä nuo rapuset osaisivatkaan tehdä:
- Pohjaa kuopivat, syövät sieltä kaikkea pientä
- Pitävät pikkukotiloiden ( touhut ja kumppanit ) kannat aisoissa. Syövät siis lähinnä semmoisia nuppineulanpäätä pienempiä kotiloita välipaloiksi
- Pikkukaloja jos kuolee, ei tarvitse huolestua, että vesi pilaantuisi, tulevat syödyksi melko heti.
- Kasvien karsimisessakin auttavat, senkun vaan pinnalta silpun kerää 8O ( joku vois väittä, ettei ole välttämättä hyvä teko, no, parhaansa yrittävät ainakin :mrgreen: )
- Järjestävät koko ajan ohjelmaa, aina riittää katseltavaa, että mitähän ne nyt oikein ovat taas tekemässä ja jos ei muuta, niin näyttävät muuten vain hienolta... :D

Oliskohan tuossa näitä hyötyjä alkuun, mikä nyt hyödyksi yleensä on laskettavissa.
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
nanniliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 13:59, 21.10.2007
Paikkakunta: ikaalinen

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

No hyvä on uskotaan että tekevät hyödyllistäkin. :mrgreen:
Kyllä saavat syötyä kierteisiä IHAN varmasti jättävät vaan tuon kannen,kanteen jää vielä osa kierteisestä ja sen nyppivät loppuun muut kalat.Kuoressa on monta pientä reikää mistä ilmeisesti nyppii sen pihalle.
Itse olen lisäillyt noita kierteisiä oisikohan nyt jo kolmas kerta ja tyhjiä kuoria ilmaantuu lisää ja lisää.Harvoin saan bongattua eläviä toki niitäkin kyllä on kun pöyhii koristeiden alta.
Tiikerinuoliainen taas kaivelee niitä esiin hiekasta ja nostaa sen hiekasta pois ja jää odottamaan kunnes kierteis parka uskaltautuu liikkeelle.Tiikerinuoliaisen jäljiltä ei kumminkaan kuoret ole ollut rikki niin kuin rapujen.Tiikerinuoriailen myös syö nämä pienet kiekon muotoiset kokonaisena,postitorvikotelot.
Ja se on totta kyllä että ovat toiminnan ystäviä!! :mrgreen:

Mielenkiinnolla odotan mitä muuta keksivät. :roll:
Tuilu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 21:03, 15.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuilu »

Miten ruokitte rapujanne ?
Meidän Simolla oli tuollaista saksikäyttäytymistä mutta lisäsin ruoan määrää niin jo loppui sakseilu.
Ei ole Simo sitten lapsuusajan silpunnut kasveja vaan antaa sekä kalojen, kasvien, omenakotiloiden että sukarapujen olla rauhassa. Omiaan touhuilee hiekan kanssa enkä pane pahakseni vaikka muutaman kierteisen sieltä napsisi.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Tuilu kirjoitti:Miten ruokitte rapujanne ?
Meidän Simolla oli tuollaista saksikäyttäytymistä mutta lisäsin ruoan määrää niin jo loppui sakseilu.
Ei ole Simo sitten lapsuusajan silpunnut kasveja vaan antaa sekä kalojen, kasvien, omenakotiloiden että sukarapujen olla rauhassa. Omiaan touhuilee hiekan kanssa enkä pane pahakseni vaikka muutaman kierteisen sieltä napsisi.
Minkä kokoisessa altaassa Simo asuu? Itse olen joskus harkinnut tuonne omppulaan (68 litraa) - jossa asuu myös 9 kpl intiaaninsulkia ja taistelukala - sinirapua, mutta en ole uskaltanut sitä hankkia. Aina se ajatus sen hankinnasta kuitenkin putkahtaa mieleen...
Tuilu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 21:03, 15.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuilu »

Miten ruokitte rapujanne ?
Meidän Simolla oli tuollaista saksikäyttäytymistä mutta lisäsin ruoan määrää niin jo loppui sakseilu.
Ei ole Simo sitten lapsuusajan silpunnut kasveja vaan antaa sekä kalojen, kasvien, omenakotiloiden että sukarapujen olla rauhassa. Omiaan touhuilee hiekan kanssa enkä pane pahakseni vaikka muutaman kierteisen sieltä napsisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”