Kultakaloista

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Kultakaloista

Viesti Kirjoittaja Katsku »

Noniin olen tämmöinen akvaarioharrastajien kauhu eli aloittelija, joka on onnistunut samaan akvaarion ja kultakalan. [;)]

Eli "perin" noin 170 litrasen akvaarion yhdellä kultakalalla. Olen lueskellut "kaikki" kultakalat jutut tällä keskustelupalstalla ja melkoista juttua kultakaloista riittääkin. Asiani on ainakin toistaiseksi hyvin eli löytyy tilaa ja uusi tehokas suodatinkin löytyy ja ruokaa on annettu. Veden lämpötila toivottavasti nyt vähän laskee niin olisi ilmeisesti vielä parempi (on nyt 22 astetta).

Ensimmäisenä olisinkin ihmetellyt mikäköhän kultakalalaji minulla on. Eli kalalla on suhteellisen valtava ja komea huntumainen pyrstö (huntupyrstö ?). Mittaa taitaa olla 8-10 cm ja pyrstö vie siitä suurimman osan.

Toiseksi kun kultakala ei tykkää muista kaloista (tai muut ei siitä) niin ainoa vaihtoehto olisi hankkia toinen, koska enempäähän ei tuohon akvaarioon paranisi laittaa. Epäselväksi on vain jäänyt, että viihtyykö kultakala yksin vai "tarviiko" se lajitoverin. Joku monni olisi tietysti kiva myös saada akvaa puhdistamaa, mutta tiiä sitten tuleeko riita (tästä löytyikin monta juttua).

Tärkein kysymykseni olisi se, että mistä tiedän, että kultakala on kunnossa. Ainakin minun kalani on hurjan vilkas ja kova tonkimaan pohjaa ja "nakkelemaan" kiviä. Mitäköhän ne normaalisti tekisivät, toivottavasti tuota edellä mainittua.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

No aikamoinen kauhujuttu tuo kyllä kieltämättä on :|

Kultakala on parvikala, ja siksi niitä olisi hyvä olla useampia.

Sitten tullaankin siihen yleisimpään ongelmaan, eli akvaarion kokoon.

Tuo sinun 170 litraisesi on aika pieni kultakaloille, joten jos aiot kultakalojen pitämistä jatkaa, on suuremman akvaarion hankkiminen edessä.

Toinen vaihtoehto on hankkia kultakalalle uusi koti. Se ei välttämättä ole ihan helppoa.

Jos päätät kuitenkin kultakalan pitää, niin olethan tietoinen akvaarion hoitorutiineista? Kerran viikossa puolet vedestä vaihtoon jne.

Millainen suodatus tuossa akvaariossasi on? Kultakala vaatii kunnollisen suodattimen, mieluiten ulkosellaisen. Lisäksi myös sisäsuodattimen roskien kerääjäksi.

Jos hankit kultakalalle uuden kodin (ISOON akvaarioon muiden huntupyrstöjen joukkoon) niin saat varmasti ihan kivan ja huomattavasti helpomman kalaston koottua akvaarioosi, ja jopa kasvitkin viihtyvät :D

Kysyit, mitä kultakala tekee? No, se tohottaa, on liikkeessä koko ajan, tonkii pohjaa, nyppii kasvejä, kyttää ruokaa, heittää niskaasi vettä kun kävelet ohi, seuraa jokaista liikettäsi, kyttää ruokaa, tohottaa vähän lisää, tonkii taas pohjaa jne :mrgreen:

Kultakala on mielestäni erittäin hauska kala, se tuntee omistajansa ja yrittää kaikin keinoin saada tämän huomioimaan itsensä. (eli antamaan ruokaa) Meillä yksi kultakala soittaa "ruokakelloa", eli naputtaa lasissa olevaa lasista lämpömittaria niin että kilinä kuuluu. Yleensä annan niille silloin ruokaa, mielestäni on hauskaa, että se on oppinut yhdistämään "kellon soittamisen" ruoan saamiseen.

Haittapuolena sitten on se tilantarve. Meilläkin on tällä kesäkuun puolenvälin jälkeen asunnossa 2127 litraa vettä kultakaloilla :D

Ja pihalla 4000 litraa.

Kultakala on minulle lähinnä "vedessä asuva koira."
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kultakaloista

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Katsku kirjoitti:Joku monni olisi tietysti kiva myös saada akvaa puhdistamaa, mutta tiiä sitten tuleeko riita (tästä löytyikin monta juttua).
Meillä on kultiksien kanssa 2 nuorta partamonnia. Toistaiseksi ei ole käynyt imeksimään kultisten kylkiä, mutta voi olla että alkaa jossain vaiheessa kiinnostamaan. Ja jos niin käy niin ne pitää erottaa sillä kultakala luultavasti kuolee siihen (joko stressaantuu tai sitten suojaava limakalvo vähenee ja taudit iskee tai luultavasti molemmat)
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Katsku »

Piitulainen kirjoitti:No aikamoinen kauhujuttu tuo kyllä kieltämättä on :|
No parempi sen on olla minun luonani kuin edellisellä omistajalla, joka oli kyllästynyt koko touhuun ja akvaarioon oli muodostunut leväongelmat, käytössä oli 10v vanha sisä Eheim suodatin etc. Mulla on yritystä saada kala viihtymään.
Piitulainen kirjoitti:Kultakala on parvikala, ja siksi niitä olisi hyvä olla useampia. Sitten tullaankin siihen yleisimpään ongelmaan, eli akvaarion kokoon. Tuo sinun 170 litraisesi on aika pieni kultakaloille, joten jos aiot kultakalojen pitämistä jatkaa, on suuremman akvaarion hankkiminen edessä.
Juu ei mulla kyllä ollu ajatusta mitään parvea hankkiakkaan tai isompaa akvaariota, kun juuri tuonkin vasta sain. Lähinnä ajattelin joko hankkia toisen kultakalan tuolle yhdelle kaveriksi tai sitten viedä tuon yhdenkin pois. EI millään raaskisi poiskaan antaa kun on tullut se "pelastettua" ja kaunishan se on.
Piitulainen kirjoitti: Jos päätät kuitenkin kultakalan pitää, niin olethan tietoinen akvaarion hoitorutiineista? Kerran viikossa puolet vedestä vaihtoon jne.
Juu, tosin olin ajatellut 1/3 osan vaihtaa. Sotkua näytää tosiaan tulevan, kun kovasti jätettä päästelee. :)
Piitulainen kirjoitti:Kysyit, mitä kultakala tekee? No, se tohottaa, on liikkeessä koko ajan, tonkii pohjaa, nyppii kasvejä, kyttää ruokaa, heittää niskaasi vettä kun kävelet ohi, seuraa jokaista liikettäsi, kyttää ruokaa, tohottaa vähän lisää, tonkii taas pohjaa jne .
No ainakin toi mun kultakala sitten on ihan kunnossa kaiken kokemansa jälkeen kun se tekee juuri tuollaista.

Itse kuitenkin ajattelen kaikesta, että vaikka sen olot eivät olisi täydelliset niin ne on parantuneet 100 kertaisesti sen ensimmäisistä elinvuosista, että parempi se kuin heittää koko kala menemään...
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Ihan hyvä, että kalan pelastit ja että yrität nyt luoda sille oikeat olosuhteet.

Oletko tietoinen mikä on hanavetesi ph?

JOS sille kaverin hankit, niin pahimmassa tapauksessa se on vastakkaista sukupuolta ja joko jahtaa , tai joutuu jahdatuksi. Kultakalakoiras on varsin viriili olento jolla on kaksi asiaa mielessään. Ruoka on toinen.

Aika kurja tilanne, jos asuvat pienessä altaassa ja on vain yksi naaras joka joutuu siis jatkuvan runnomisen kohteeksi. Parvessa yleensä on useampia naaraita jolloin aina jotkut saavat hieman huilata, ja isommassa altaassa on enemmän mahdollisuuksia "eksyttää" innokas kosija.

Ei olisi ensimmäinen kerta kun kultakalakoiras "rakastaa puolisonsa hengiltä."

Missään tapauksessa älä ota sille kaveriksi luonnonmuotoista kultakalaa, äläkä edes mitään komeettaa.

Viikottainen vedenvaihto jossa tosiaan vaihdat puolet vedestä on aivan pakollinen. Noin pienessä altaassa itse vaihtaisin joka kolmas päivä.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Partamonnia en suosittele kultakalan kaveriksi.

Jonkun aikaa meni meillä ihan ok, mutta sitten partis alkoi "hakkaamaan" kultakaloja kun ne luputtivat pohjaa. Hyökkäili ja teloi niitä rintaevillään. Ja kun kultakala lähti karkuun, partis saattoi jahdata sitä ja hyökätä uudelleen päälle.

Se myös repi niiltä pyrstöjä.

Meillä tuli asiasta lähes perheriita.

Eräänä aamuna sitten löytyi kultakala kuolleena, ja toiselta puuttui silmä. Siinä vaiheessa lähti partamonni.
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Katsku »

Piitulainen kirjoitti:Partamonnia en suosittele kultakalan kaveriksi.
Juu, itse en ainakaan mitään 20 cm monnia alunperinkään olisi ajatellut (partamonni taisi olla sitä isompaa "mallia").

Olen edennyt projektissani sen verran, että olen hommannut 2 kultapäämonnista ja 2 jotai (oiskoha ollu kirjomonninen, schwartz oli lajinimike) tavallista monnista eli näitä pienempiä. Näistä monnisista tulikin mieleeni kysyttävää kun niitähän olisi vielä hyvä olla pari lisää, josko parvea muodostaisivat, mutta montakohan uskallan sinne mun about 170 litraseen laittaa vai onkoha jo liikaa :) ? Siellähän oli toistaseksi se yksinäinen huntupyrstö, jolle ois tarkotus jostain kaveri saada (että olisi vähän edes mukavampaa).

Onkohan noista monnisista akvaarion "levän syöjiksi" ?

On meinaa jo hiukkasen jonkinmoista leväongelmaa mikä on ilmeisen yleistä uudessa akvaariossa. Olen päätellyt sen olevan piilevää netin tekstien pohjalta.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Partamonni on se "pieni pleco."

Monnisia en itse laittaisi kultakalojen kanssa samaan akvaarioon ensinnäkään siksi, että monet monniset vaativat viihtyäkseen melkolailla erilaisen ph:n kuin kultakalat.

Toinen seikka on lämpötila (kultapäämonnisille ilmeisesti jotain 24-26 astetta) ja kolmantena tulee se, että saattavat jäädä aika vähälle ruoalle kun kultakala/kalat putsaavat pohjan kaikesta ruoasta.

Neljänneksi, monnisille on hyvä olla niitä varten tarkoitettuja pellettejä, ja ne taas eivät ole kultakalalle parasta mahdollista ruokaa.

Monniset eivät ole levänsyöjiä.
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Katsku »

Piitulainen kirjoitti:Monnisia en itse laittaisi kultakalojen kanssa samaan akvaarioon ensinnäkään siksi, että monet monniset vaativat viihtyäkseen melkolailla erilaisen ph:n kuin kultakalat. Toinen seikka on lämpötila (kultapäämonnisille ilmeisesti jotain 24-26 astetta).
Muutamassa eri akvaarioliikkeessä oltiin sitä mieltä, että nuo "perus" monniset pärjäävät hyvin kultakala-akvaariossa varsinkin jos on kultakalan jalostettuja malleja jolloin lämpötilaakin voi pitää korkeammalla. Epäilempä itse myös sitä, ettei liikkeessäkään joka akvaariossa olisi lämmitintä pitämään lämpötilaa "korkealla" (olen nyt pyörinyt useissa pääkaupunkiseudun liikkeissä eikä lämmittimiä monissa akvaarioissa näy,tai sit niillä on joku muu lämmityssysteemi), jolloin ne ovat jo syntymästänä tottuneet viileämpään veteen. Ja ainahan sitä löytyy joku kompromissi lämpötila joka on mahdollisimman hyvä kaikille.
Piitulainen kirjoitti:ja kolmantena tulee se, että saattavat jäädä aika vähälle ruoalle kun kultakala/kalat putsaavat pohjan kaikesta ruoasta.
Tuo ei ole ongelma, koska toistaiseksi ainakin "piilotan" pohjatabletteja semmoisiin kantojen etc. koloihin mihin kultakala ei pääse ja monniset ovat saaneet syödä rauhassa. Ovat myös ne ruuat löytäneet... ja kultakala jäänyt nuolemaan näppejään. ;) Kultakala on kyllä kovasti yrittänyt tunnelia kantojen alle kaivaa, mutta eipä ole onnistunut, aika veijari kyllä toi kultakala kun ruoasta on kyse.

No mahstuikohan tuonne sekaan enää sitten jotain partamonnia ?
Kuinkas isoksi se kasvoikaan ?
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Katsku kirjoitti:No mahstuikohan tuonne sekaan enää sitten jotain partamonnia ? Kuinkas isoksi se kasvoikaan ?
Kasvaa 10-15cm, mutta lueppa uudelleen nuo Piitulaisen kokemukset kultakaloista partamonnin kanssa. Ehkä parempi jos et ottaisi.
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Katsku »

iisa kirjoitti:
Katsku kirjoitti:No mahstuikohan tuonne sekaan enää sitten jotain partamonnia ? Kuinkas isoksi se kasvoikaan ?
Kasvaa 10-15cm, mutta lueppa uudelleen nuo Piitulaisen kokemukset kultakaloista partamonnin kanssa. Ehkä parempi jos et ottaisi.
Näin se taitaa olla, mutta jokin levänsyöjä ei varmaankaan olisi kuitenkaan pahitteeksi, jos vaan tilaa riittää. Ehdotuksia/Ideoita saa esittää...
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Olet jo monnisesi hankkinut ja ilmeisen varma että ne pärjäävät joten en ala asiasta kanssasi väittelemään.

Monissa akvbaarioliikkeissä ollaan myös sitä mieltä, että kultakalaa voi pitää vaikkapa neontetran tai tiikeribarbin kanssa samassa akvaariossa. että kyllä pärjäävät.

Väitän edelleen että pärjääminen ei ole sama asia kuin viihtyminen.

Onnea sinulle kultakalasi kanssa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tähän piitulaisen viestiin vielä tarkennusta että todellisuudessahan nuo neontetrat joutuvat kultakalan ruokalistalle ja tiikeribarbit syövät evät kultakaloilta eli eläinkauppiaiden tarjoama tieto voi usein johtaa kolmetuhatta metriä maalista :roll:
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Katsku »

Piitulainen kirjoitti:Olet jo monnisesi hankkinut ja ilmeisen varma että ne pärjäävät joten en ala asiasta kanssasi väittelemään. Väitän edelleen että pärjääminen ei ole sama asia kuin viihtyminen.
Juu, ei väittely kannata. Sama se on kaikkien lemmikkien kanssa - harva varmaan saa täydelliset olot.
Piitulainen kirjoitti:Monissa akvbaarioliikkeissä ollaan myös sitä mieltä, että kultakalaa voi pitää vaikkapa neontetran tai tiikeribarbin kanssa samassa akvaariossa. että kyllä pärjäävät.
Olen pyrkinyt kuitenkin käyttämään ns. parempia akvaariokauppoja, joita täälläkin on suositeltu ja pakkohan sitä johonkin on uskoa. Tuskin akvaariokauppiaat on autojobbareita pahempia kusettajia.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Katsku kirjoitti:Juu, ei väittely kannata. Sama se on kaikkien lemmikkien kanssa - harva varmaan saa täydelliset olot
Nyt en kyllä ymmärrä 8O

Jos ei aiokkaan järjestää kykyjensä mukaan täydellisiä/lajinmukaisia oloja, niin miksi sitä lemmikkiä sitten yleensä pitää hankkiakkaan?

Ymmärrän hiukan sellaista henkilöä(jos hän korjaa tilanteen) enemmän joka tietämättään/vääriä neuvoja saaneena pitää eläintä väärissä olosuhteissa, kuin sellaista joka saa tietoa ja neuvoja , ja silti pitää eläintä väärissä olosuhteissa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jami »

Miksi pitää sekoittaa täysin eri alueilta peräisin olevat kalat keskenään samaan altaaseen, tätä en ymmärrä. Vielä, jos luonnonvesiarvot on erillaiset, miksi niiden pitäisi rärjätä yhdessä.
Katsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 19:27, 16.05.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Katsku »

jartzu65 kirjoitti:Jos ei aiokkaan järjestää kykyjensä mukaan täydellisiä/lajinmukaisia oloja, niin miksi sitä lemmikkiä sitten yleensä pitää hankkiakkaan?
Tällä tarkoitin sitä, että eipä juuri mikään ihmisen "kesyttämä" lemmikki saa lajinmukaista ympäristöä. Helppona esimerkkinä koirat, ei niitäkään ole pikkukämppiin tarkoitettu. Tai hamsterit tai linnut tai mitkään jotka häkkkiin tungetaan. Miksi sitten näitä kaikkia otetaan ? Kait tärkeintä on että parhaansa yrittää niin yleensä siitä jotain hyvää seuraa.

Tosin akvaariossa tähän asiaan on helpompi vaikuttaa, koska veden eri arvoihin pystyy vaikuttamaan ja siihen mitä kaloja ottaa. Itse vaan ihmettelen, että mistä sen tietää että kalat pärjäävät tai viihtyvät tai mitä ikinä.

Uutena akvaarionharrastajana olen vaan huomannut, että tässä harrastuksessa ei taida olla yhtä "oikeaa" vastausta ja ylipäätänsäkkin jos jotain kysyy saa aina eri vastauksen (esim. kalojen keskinäisistä sopivuuksista tai niille sopivista vesiarvoista). Siinä on vaikea tasapainoilla eri vastausten keskellä (jos ei ite ole guru)...
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Katsku kirjoitti:Uutena akvaarionharrastajana olen vaan huomannut, että tässä harrastuksessa ei taida olla yhtä "oikeaa" vastausta ja ylipäätänsäkkin jos jotain kysyy saa aina eri vastauksen (esim. kalojen keskinäisistä sopivuuksista tai niille sopivista vesiarvoista). Siinä on vaikea tasapainoilla eri vastausten keskellä (jos ei ite ole guru)...
Tätähän täällä monet (minä mukaan lukien) ovat jossain vaiheessa sanoneet. Jokainen akvaario on omanlaisensa "eliö" joka vaatii omanlaisensa hoidon. Toki pääpiirteet ovat samat mutta hienosäätö on yksilöllistä. Jokainen akvaristi on siten omien akvaarioidensa guru.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Katsku kirjoitti:
jartzu65 kirjoitti:Jos ei aiokkaan järjestää kykyjensä mukaan täydellisiä/lajinmukaisia oloja, niin miksi sitä lemmikkiä sitten yleensä pitää hankkiakkaan?
Tällä tarkoitin sitä, että eipä juuri mikään ihmisen "kesyttämä" lemmikki saa lajinmukaista ympäristöä... Kait tärkeintä on että parhaansa yrittää niin yleensä siitä jotain hyvää seuraa.

Itse vaan ihmettelen, että mistä sen tietää että kalat pärjäävät tai viihtyvät tai mitä ikinä.

Uutena akvaarionharrastajana olen vaan huomannut, että tässä harrastuksessa ei taida olla yhtä "oikeaa" vastausta
Harva eläin saa täydelliset olosuhteet elämälle ihmisen luona, luonnonmukaisista puhumattakaan. Mutta kuten jartzu sanoi, kykyjensä mukaan. Parhaansa kannattaa yrittää myös akvaarioharrastuksessa.

Siitä, mistä huomaa kalan viihtyvyyden on ollut hiljattain keskustelua. Laiskuuttani en jaksa kaivaa tähän linkkiä, mutta kannattaa etsiä ja lukea.

Myös akvaarioharrastuksessa on oikeita vastauksia, kysymys on siitä, miten faktoja tulkitsee. Faktaa ovat esimerkiksi tutkitut vesiarvot. Jos kala elää luonnossa pehmeässä ja neutraalissa vedessä, osaa tyhmäkin päätellä niiden olevan tavoittelemisen arvoisia myös akvaariossa.

Lisäksi kun mietitään tulevan akvaarion kalastoa, kannattaa kysellä kokeneemmilta kyseisen lajin harrastajilta. Jos rihmakalaharrastaja on huomannut, ettei tiikeribarbeja kannata ottaa samaan altaaseen, ei niitä kannata ottaa. Vaikkei kysessä olekaan tutkittu tieto. Näin myös kultakalojen kohdalla. Jos kokeneempi harrastaja sanoo näin, minä myös tekisin niin mieluummin kuin lähtisin itse kokemaan saman kantapään kautta.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Ja jokainenhan puhuu ja muodostaa käsityksiään kuulemansa ja kokemansa perusteella.

Meille vaan sattui niin ikävä partisyksilö joka muuttui k"sipäiseksi kultakaloja kohtaan (eihän se sitä ilkeyttään ollut,se vaan toimi niin kuin luonto oli sen suunnitellut)

Jollakin ihmisellä taas saattaa olla täysin päinvastaisia kokemuksia.

Ja jokainenhan tällaisia kokeiluja/kalastovalintoja tekee oman valintansa,kokemuksiensa,kuulemansa ja omantuntonsa mukaan.

Ja minun puolesta jokainen saa pitää altaissaan oman harkintansa ja
päätöksensä mukaan ihan mitä tahansa. Ainoa mikä vaan harmittaa on se
kun usein saa lukea "ääritapauksista" tyyliin "100l altaassa on norsu, voinko ottaa sille viisi norsua kaveriksi" :?

Mutta tämmöistähän se tämäkin harrastus on ja tulee olemaankin.

Mutta onneksi on olemassa tänä päivänä tällainenkin palsta ja tieto päivityy nopeammin ja on helpommin saatavilla kuin esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten [;)]

Jahas, jos lähtis tuota kuoppaa laajentamaan...
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

jartzu65 kirjoitti:Jahas, jos lähtis tuota kuoppaa laajentamaan...
Kuis se menikään että joka toiselle kuoppa kaivaa... :mrgreen:
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

- Jokatoiselle ei?

Tuollahan se pihalla maata kottikärryyn mätkii. Maa tärähtelee lapiolla hakkaamisesta. On nimittäin kivikovaa savimaata.

Pääsen kohta varmaan laittamaan uusia kuvia :D
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Akvaariokaupoissa usein lämpötila on sen verran korkea, että akvaarioiden lämpötila pysyy halutussa ilman erillisiä lämmittimiäkin. Lisäksi kaupat yleensä vain myyvät kaloja, eivät kasvata niitä, eli vetoaminen tuohon "tottunut syntymästä asti" on aika huvittavaa. Lisäksi, kuten todettu, eri kalalajeilla on erilaiset lämpötilaoptimit, ja näin ollen osassa kauppojenkin altaista pyritään varsin pitämään lämpötila alhaisempana kuin osassa.

Aina olisi syytä sen akvaariokauppiaan jututtamisen jälkeen, ennen kalojen ostoa, tarkistaa, mitä on hankkimassa, mieluiten sekä kirjallisista lähteistä, että kokeneemmilta harrastajilta. Muuten huomaa ennemmin tai myöhemmin kiipeävänsä pylly edellä puuhun reppu täynnä kiviä.

(Otat esimerkiksi eläimen "vääränlaisesta" kohtelusta koiran. Koiralle se pikkukämppä on vain luola, pesäpaikka. Sieltä kuljetaan ne normaalireissut, kuten esi-isilläkin oli/on tapana. Toki esim. yksin jääminen on lajille epätyypillinen tilanne.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”