Kuinka painavia kiviä on altaassasi

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Kuinka painavia kiviä on altaassasi

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Paljonkohan noin suurinpiitein painavat isoimmat luonnonkivimurikat altaassasi? ( nyt ei saa sitten tulla hehkuttamaan kevyitä "tekokiviä". Sanoo laiskimus,joka ei viitsi sellaisa väsätä tai edes ostaa... )

Oletteko muuten laittaneet silikonilla pohjan sisäpinnalle kiinni styrokslevyn?
salama66
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:23, 03.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja salama66 »

Minun edesmenneessä malawi akvaariossa oli yhteensä noi 100-150 kiloa luonnonkiveä, painavimmat oli noin 15 kiloisia. Kivien alla oli 50 millin styroksi pohjalasia vasten, ei tarvinnut liimata kun kiviä oli noin vietävästi. Kannattaa hieman laskeskella etukäteen tuota kivien painon suhdetta styroksin syrjäyttämään veteen, jos laittaa liian vähän kiveä niin voi käydä huonosti kun laittaa vedet sisään. :roll:
Ad
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:28, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Ad »

Niin, tai silikoonilla styroxit kiinni :)
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
salama66
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:23, 03.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja salama66 »

Itse kyllä vierastan tuota silikoonaamista, Kummasti tuo silikooni altaan pohjassa alkaa ketuttamaan kun joskus haluaa vaihtaa ihan tava altaaksi akvaarion johon on liimattu paksu styroksi tukevasti kiinni. Ja vielä kun ottaa huomioon että allasta mahdolisesti myydessä ei ne silikonit siellä pohjalasissa hintaa ainakaan nosta, vaikkei niistä siellä paljoa haittaakaan ole.
jahonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 23:07, 11.07.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi/Klaukkala

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Eikös se hiekkakin paina jotain?. Eli hiekka + läjä kiviä, niin tuskin se styroksi sieltä nousee...

T:Jarkko
rokkikokki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 21:36, 02.03.2005
Akvaarioseurat: CIKLIDISTIT,LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rokkikokki »

minun 1200 litrasessa malawi altaassa on kaikki luonnon kiviä,jotka ovat hiekan päällä ja hiekan ja altaanpohjan välissä on retkipatjaa koko matkalta ja leveydeltä. Ja hyvin on pysyneet,kunnes toisin ilmoitetaan 8-) Aika mylläys siellä tietty käy sillai tasasesti.Mun styroksi tausta ei ole mitenkää siellä seinässä kiinni ja hyvin pysyy. Hiekka ja vesi ja kivet painaa sitä että ei liiku. Nuo ruojat on vaan menneet syömään siihen styroksiin reiän :twisted:,ja pikkuset kalat käy aina välillä siellä styroksin takana kääntymässä. Ja mulla on tiiliä ja keraamisia salaojaputkia myös.
Ad
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:28, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Ad »

Itse en kyllä uskaltaisi silikoonamatta laittaa styroxia pohjalle. Ajattelen lähinnä sellaista tilannetta että kiviä joutuu siirtelemään tai muuta vastaavaa. Jos se sieltä ampaisee pinnalle vieden muutaman kiven sivulasia vastan nïin voi tulla isokin lasku. :(

Ymmärrän tuon että voi olla hankala poistaa mutta olen itse joskus poistanut ja lasiskrapalla lähtee niin ettei jälkeäkään jää. Mutta kukin tyylillään. Ei tässä mitään oikea tapaa taida olla.
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Noin 200 kiloa kiviä, isoimmat 10 kilon paikkeilla, tai vähän alle. Pohjalla ei styroksia vaan akryylilevyä.

-Juissi
Ad
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:28, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Ad »

Itse en ole kivien painoa laskenut mutta on niitä jonkin verran. Ei kuitenkaan satoja kiloja. Niitten alla pohjaan silikoonatut halpis styrox taustat ettei valkoinen tavis styroxi pistä silmään jos hiekka kaivetaan pois kalojen toimesta.

Itsellä oli aikoinaan myös pelkkä pleximuovilevy Tanganyika altaassa ja hyvin toimi vaikka allasta tyhjentäessäni huomasin että sinne alle oli mennytkin hiekkaa.
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
suffeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 20:54, 14.03.2007

Viesti Kirjoittaja suffeli »

Meillä on styrox ilman sen kummempaa kiinnitystä pohjalla. Tosin laatta ei ole yksi iso levy vaan lohkottu pienempiin osiin ja sitten on tietyt vakkari pohjakivet, jota ei siirrellä edes putsauksien yhteydessä. Näin on toiminut ihan hyvin... Tosin tämäkin on sellainen makuasia, että miten kukakin tykkää altaansa hoitaa.
Zelda
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:29, 21.06.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Minullakin on ohut styroksi altaan pohjalla eikä ole silikoonattu, sen päällä on hiekka ja siihen on lastattu laavakivet. Kivet ovat tosi kevyitä, pienimmät meinasi jopa kellua :)
Tuskin se styroksi tuolta mihinkään nousee, 50 kg hiekkaa päällä + kivet.
tgustafs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 08:18, 10.05.2002
Paikkakunta: Sipoo/Ciklidistit ry

Viesti Kirjoittaja tgustafs »

Mulla on ollut vuosia käytössä pienikokoisia 10-20 mm paksuja ja 30-40 cm kokoisia styrox-paloja. Sitten vaan laatan päälle kivi ja siinä pysyy. Viereen toinen jne. Ja ison kiven kanssahan tuollainen pieni styrox-laatta ei koskaan nouse. Jos laatta joskus tyhjänä nousee ylös, ei vahinko ole kovin suuri, koska laatta on pieni. Nykyisessä altaassani on pienempiäkin levyjä, pienimmät jopa 10 cm levyisiä. Niiden päällä on sitten vastaavasti pieniä kiviä, tyyliin 10 cm. Noista nyt ei haittaa ole vaikka styrox nousisi ja kivet putoaisivat. Suosittelen siis pienikokoisia, kivien kokoa olevia styrox-levyjä.

Tapio
sinitarra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 21:03, 24.09.2005

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Täältä löytyypi 200-600grammasia monta kappaletta :mrgreen:
Virvon varvon varvasta. Hikistä ja karvasta
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

En viitsi perustaa uutta ketjua, lisään siis tämän perään kiviasiaa. Olen miettinyt malawiallasta meille. Styrkosin varmaan silikonaan pohjaan jotenkin. Mistäköhän löytyisi 1cm paksua styroksia? Kannattaako ottaa luononkiviä vai tehdä itse? Tahtoisin pitää kivet kiinni styroksissa ja toisissaan, ettei ikäviä haavereita pääsisi käymään. Suunnittelin liimaavani ne jollain kiinni toisiinsa, mutta millaisella liimalla?
MTolppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:05, 14.11.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MTolppa »

Mulla on myös suht tuore allas, ollut käynnissä reilun kuukauden. Perustamisvaiheessa pähkäilin myös tuota kiviasiaa ja päädyin kiuaskiviin :D. Niitä saa esim. prismasta 25 kilon laatikoissa, joka maksaa muistaakseni 6.95. Mulla on 280 litraisessa kolme laatikkoa sitä isompaa kokoa. On mun mielestä ihan hyvän näköistä. Ja mun silmää miellyttää erityisesti se, että ne kaikki ovat samanvärisiä ja suht samankokoisia. Styroksia en laittanut pohjalle koska akvaario on sellasen tason päällä, joka peittää koko pohjan. Ja levitin hiekan ensin peittämään pohjan ja kivet vasta sen päälle, eli pohjalasia vasten ei ole kiviä ollenkaan. Kiviä "liimasin" yhteen ihan silikonilla, ja naamioin silikonit sirottelemalla bilteman hiekkaa päälle.
680l malawi, 200l merivesi
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

MTolppa kirjoitti:Styroksia en laittanut pohjalle koska akvaario on sellasen tason päällä, joka peittää koko pohjan. Ja levitin hiekan ensin peittämään pohjan ja kivet vasta sen päälle, eli pohjalasia vasten ei ole kiviä ollenkaan. Kiviä "liimasin" yhteen ihan silikonilla, ja naamioin silikonit sirottelemalla bilteman hiekkaa päälle.
Sinulla ei sitten ole vielä kokemusta malawien kaivuriominaisuuksista? Kaivavat nimenomaan kivien alta hiekkaa pois ja siinä käy yleensä heikosti; joko kala litistyy tai sitten pahemmassa tapauksessa kivikasa sortuu päin lasia ikävin seurauksin. Ja niillä pohjastyrokseilla (tai muilla materiaaleilla) koitetaan välttää sitä, että joku sopiva hiekan muru ei jäisi kiven ja lasin väliin ja aiheuttaisi pistejännitystä lasiin. Näin olen ainakin minä asian ymmärtänyt. Ja omasta kokemuksesta tiedän malawien olevan kovia kaivamaan, altaassa on aina uusi kuumaisema, ihan sama miten eilen olit hiekan asetellut [;)]
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Öö. Ainakaan omat malawini eivät ole osoittaneet suurempaa taipumusta kaivella hiekkaa. Saattaisiko johtua "luolien" suuresta tarjonnasta? Ensin menee valmiit kolot ja vasta sitten ruvetaan "hartiapankilla" rakentamaan omaa koloa hiekkaan?

Joten malawit kun tuossa muuttivat isompaan en siihen laittanut mitään hiekan alle. Suurimmat kivet ensin pohjalle ja min. 5cm hiekkaa päälle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
MTolppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:05, 14.11.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MTolppa »

Ei ole munkaan altaaseen ilmestynyt yhtäkään kuoppaa (ainakaan vielä *koputtaa puuta*). Eivät siis näytä nämä munkaan malawit olevan kovin innostuneelta kaivamaan. Täytyy toivoa että sama linja jatkuu, sitten täytyy miettiä uudelleen jos kaivaminen alkaa... Ja kuten Aqualung tuossa jo arvelikin, luolia on tosi paljon koska yksittäisiä kiviäkin on paljon. Ja nuo kivet ovat kyllä kooltaankin aika pieniä ja osa niistä on silikoonattu yhteen joten toivon, että ne pysyvät paikallaan jatkossakin!
680l malawi, 200l merivesi
Dauthi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 238
Liittynyt: 19:11, 05.03.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Noin 100kg kiviä yhteensä, voi vähän heittääkin.
Pohjalevynä toinen lasikerros.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tarkennetaan omaa sen verran että kiveä löytyy 2-10 kg mötiköitä n. 70 kg ja lisää on tulossa.

Allas tosin on alunperin hankittu malaweille ja tilattu paksummalla pohjalasilla kuin normaali vastaavan kokoinen allas.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla koiraat kaivavat melkoisia kutukuoppia, jotka on osittain kivien alla mikäli on mahdollista. Ukot siis värkkää daameille deittipaikan ja sitten alkaa melkoinen kieppuminen kuopassa, mikäli suostuvainen heila on löytynyt. Avovedessä en kutupuuhia ole koskaan nähnyt. Ko kaivuri-ilmiön olen todennut myös parin kaverin malawaariossa, en pelkästään omassa.

Ja otsikkoon viitaten; olen pitäytynyt laavassa, kun yöunet ei kestä sellaista määrää kiviä akvaariossa. On tuota laavaakin arviolta ainakin 20 kg, jos riittääkään. Mitä isompia mötiköitä sen parempi :mrgreen: . Kalasto nykyään siis hietikko voittoista, vain afrat enää edustavat mbunia. Ja afra-koiraat on altaan kovimmat kaivurit [;)]
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Kuinka painavia kiviä on altaassasi

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kuinkahan paljon kiveä uskaltaa laittaa 160x50 kokoiselle pohjalle jossa sentin styrox hiekan alla? Olen nyt vasta laittanut kaksi ämpärillistä eli vajaa 40 kg ja mietin kuinka paljon vielä voisi laitella. Ei ole helppoa tuo kivien järjestely, niin että voisi luottaa niiden pysyvät paikoilaan vielä sitten kun kalat ovat altaassa, en oikein tiedä kuinka korkeita rakennelmia voi kannattaa laittaa.

Ostin lisäksi pari mötikkää punaista laavakiveä josko siihen saisi vielä tehtyä reikiä piilopaikoiksi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kuinka painavia kiviä on altaassasi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kyllä tuohon uskaltaa ihan pintaan asti kiveä läjittää. Kannattaa vaan "hieroa" ne kivet ihan siihen styroksiin kiinni. Ja hiekkaa vielä kun kauhot reilusti alimpien kerrosten päälle ja sitten lisäät kiviä niin kestää ainakin jonkin aikaa ennenkuin saavat kaivettua alimpia kiviä edes esiin. Itse noin puolen vuoden välein hiukan kauhon tuota hiekkaa edestä tuonne rakennelman takaosiin ja koskaan ei ole kasat kaatuneet tms.

Tässä vielä kuvaa omasta rakennelmasta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
helmikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:20, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kuinka painavia kiviä on altaassasi

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Itse käytän laavakiveä, koska se on aikas paljon kevyempää.
Saa nähdä saavatko kalat kaivettua kasan nurin. Tryroksi meinaan puuttu pohjalta, ni en voi ihan pohjaan asti kiviä painaa.
Ylen nyt kuitenkin niin syvälle ne kaivanut ku uskalsin ja vielä jokaista kiveä erikseen kokeillu ettei vaan heilu mitenkään.
Koloja on tosin jo kivien alareunoille ilmestynyt, mut kyllä aika vankalta vaikutta edelleen.
Muutaman kalkkikiven palasenkin olen sinne joukkoon lisänny tasottamaan hieman GHta.
Näyttävät tosin vähän erikoisilta tummahkon laavakiven rinnalla.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Re: Kuinka painavia kiviä on altaassasi

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Lyön kysymykseni nyt tänne.

Elikkä, erittäin kivikkoista allasta olen tässä ny meinannu sisustaa, mutta en mie sinne hiekan alle enää saa retkipatjaa enkä styroksia enkä pleksiä, kun en viitsisi enää tyhjentää hiekasta pois... Mites tekisin? :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”