Koskibiotooppi - Päiväkirja suunnittelusta ja sisustuksesta

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Nyt pitkästä aikaa taas täällä! :D

Eli, edistynyt olen vain vähän, rahaahan tässä palaa yllättävänkin paljon...

Akvaarioon olen toteuttanut tuon 'katon', johon saa piiloon kaikki valaisimet+ledit. Sitten on tullut ostettua kaikkea muuta härpäkettä, plus sisustustakin hankittua hieman.

Joulu on kuitenkin tulossa, joten enköhän minä itselleni jotakin akvaarioaiheista osta... :)

Kivennuoliaista olen harkinnut, mutta mistäköhän sellaisia löytäisi?

Mitä simpukkalajeja Suomessa on, muitakin kuin jokihelmisimpukoita?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Lammikkoilija kirjoitti:Mitä simpukkalajeja Suomessa on, muitakin kuin jokihelmisimpukoita?
Luettelo Suomen simpukkalajeista.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

f_isu kirjoitti:
Lammikkoilija kirjoitti:Mitä simpukkalajeja Suomessa on, muitakin kuin jokihelmisimpukoita?
Luettelo Suomen simpukkalajeista.
Suuret kiitokset linkistä!

Heti löytyi yksi sopiva(?) laji:

Pikkujärvisimpukka (Anodonta piscinalis)
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Lammikkoilija kirjoitti:Kivennuoliaista olen harkinnut, mutta mistäköhän sellaisia löytäisi?
Virtavesistä ja järvien kivikkorannoilta sitä löytyy. Ei se ole harvinainen. Niitä löytyy rantakiviä kääntelemällä.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Phoxinus kirjoitti:Ehdottaisin pohjalle kotimaisia kivennuoliaisia ja simpukoita (ei kuitenkaan jokihelmisimpukoita).[;)]

http://www.fishbase.org/Photos/Thumbnai ... hp?ID=6377
Simpukoiden kannalta pitäisi altaassa sitten olla lohia tai taimenia, jotta lisääntyminen onnistuisi...

Kuinkakohan paljon kaksi EHEIMin 2252:sta tuovat virtausta altaaseen? Riittävästi? :mrgreen:
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Tällä hetkellä etsinnässä siis laitteistoa. Käytettynä etsisin Eheimin 2252:sia, koska ovat aika tyyriitä. Saksasta sitten tilaan, jos ei löydy täältä...

Resun Cyclone-280 -ulkosuodattimen ostan lemmikkiexpressistä. Aikaisemmin jo kehuin, että olin tilannut ulkosuodattimen, mutta kyseinen malli olikin loppunut verkkokaupasta... Nyt 'tyydyn' siis tuohon uv-valottomaan suodattimeen. Kaapissa on uv-suodatin, joka oli viime kesän lammessa. Sitä voisi käyttää, ja ostaa tehokkaamman tuonne lampeen... 11W:n siis omistan.

Mattosuodatin karkeudella hieno on hankinnassa myös, pumpuksi eheimin compact 1000.

Mikäs se tällainen suodatin on?
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Resunin ulkosuodattimen haastajaksi nousi Fluval:n Fx5:nen. Fluval kuitenkin laadukkaampi merkki, ym...
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Päähän pälkähti erikoinen idea... Miten toimisi tällaisessa akvaariossa tuollainen merivesipuolella käytettävä 'aaltokone'? (wavebox)
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Saisitko tänne kuvia altaastasi?
Monninomistaja jo vuodesta -94.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Hyvä tässä on neuvoa ulkosuodattimen valintaa, itsellä on tasan yksi ja sekin ollut vasta viikon, mutta Tetratech 1200 on kyllä täysin äänetön ja helppo sekä edullinen, 159 euroa.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Phoxinus kirjoitti:Saisitko tänne kuvia altaastasi?
Eihän minulla ole vielä kuin tyhjä allas, mitä nähtävää siinä on? :D
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Lammikkoilija kirjoitti:
Phoxinus kirjoitti:Saisitko tänne kuvia altaastasi?
Eihän minulla ole vielä kuin tyhjä allas, mitä nähtävää siinä on? :D
Tarkoitan kuvia projektisi edistyessä.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Phoxinus kirjoitti:
Lammikkoilija kirjoitti:
Phoxinus kirjoitti:Saisitko tänne kuvia altaastasi?
Eihän minulla ole vielä kuin tyhjä allas, mitä nähtävää siinä on? :D
Tarkoitan kuvia projektisi edistyessä.
Laitan kameran laturin päähän, niin etteköhän te huomenna näe kuvia... [;)]
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Nyt on vain sellainen juttu, että en keksi, mistä ottaisin kuvia. :? Tyhjä akvaario on varastossa kaikkien rojujen seassa, enkä jaksaisi sitä millään tuoda pois sieltä kuvattavaksi.

Muutenkin käynyt koko ajan huono tuuri, kun on tullut jokin suodatin tai valaisin myyntiin, joka minulle sopisi. Liian pitkään joka kerta miettinyt, että ostaako vai eikö ostaa, ja tietenkin on viety aina nenän edestä .
Jatkan edelleen metsästystä edullisten (käytettyjen) suodattimien/valaisimien perässä... :frown:
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Miten monimetallien sijasta sopisivat elohopeapurkauslamput? Olisi saatavilla melko edullisesti 125W:n elohopeapurkauslamppu... Kaksi taidetaan tarvita, vai mitenköhän on?
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Olen nyt kallistunut Fluvalin FX5:n ostamiseen. Joillakin on kuitenkin nuo resunit olleet käytössä vain vähän aikaa, kun on tullut jo ongelmia... Eikä haluttaisi ostaa heti uutta.
Saksasta varmaankin...
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Yhteenvetoa suodatuksesta, tämä lista alkaa olemaan ehkä jo lopullinen: :roll:

Fluval FX5 3500l/h
Eheim 2252 1200l/h
Eheim 2252 1200l/h

Yhteensä siis teoriassa virtausta 5900l/h, noin 100l/min. Enpä tiedä, onko tällä käytännössä kovinkaan suurta merkitystä.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Tropican ja akvaariokeskuksen kasvilistan avulla etsittyjä kasveja:

Azolla caroliniana (suom. ?) 5 - 26 °C

Cladophora aegagrophila (pallopartalevä) 5 - 28 °C

Monosolenium tenerum (hentojatulinsammal) 5 - 28 °C (voisi sopia hyvinkin sisustukseen)

Limnobium laevigatum (amerikankilpukka) 5 - 35 (kelluslehtinen, ei ehkä pitäisi kovasta virtauksesta)
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Hyvä että löytyy kasveja :D
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Tässä nyt pari kuvaa tuosta 'katosta', joka olisi itse akvaarion päälle tulossa. Valaisimet tuonne siis tulee. Sain laitettua nyt yhdeksän lediä tuonne, toiset 9 on vielä paketissa.

Hieman pelottaa, miten akvaariosta haihtuva vesi vaikuttaa tuohon. Tuohonhan kyllä voi lisätä vaikkapa tukia jos siltä tuntuu... Tarkoitus vielä maalata katos.

Salamalla:
Kuva

Ilman salamaa:
Kuva
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Kaipaisin mielipiteitänne pohjasoran/hiekan valinnassa. Itse haluaisin mustaa hiekkaa, mutta mutta...
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Kovin hienoa hiekkaa ei varmaankaan kannata haaveilla, tuo virtaus vaan kasaa sen altaa toiseen päähän. Joen pohjaa kun käy rouhaisemassa, sieltä jää yleensä käteen jonkin verran hiekkaa, mutta enimmäkseen pikkukiveä ja vähän isompaakin, jos kerran koskesta on kysymys. Mustapohjaisia jokia meillä Suomessa on varmaankin aikasten harvassa? Tätä meidän Simojokea ei lasketa, se musta mönjä mitä siinä virtaa, on peräisin turvesoilta ja pelloilta..
Olen seuraillut tätä projektia alusta asti suurella mielenkiinnolla, koska itseäni kiinnostaisivat myös kotimaiset kalat, mutta tila ei nyt anna myöten :( . Lisää vaan kuvia, kun homma etenee!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Helinä79 kirjoitti:Kovin hienoa hiekkaa ei varmaankaan kannata haaveilla, tuo virtaus vaan kasaa sen altaa toiseen päähän. Joen pohjaa kun käy rouhaisemassa, sieltä jää yleensä käteen jonkin verran hiekkaa, mutta enimmäkseen pikkukiveä ja vähän isompaakin, jos kerran koskesta on kysymys. Mustapohjaisia jokia meillä Suomessa on varmaankin aikasten harvassa? Tätä meidän Simojokea ei lasketa, se musta mönjä mitä siinä virtaa, on peräisin turvesoilta ja pelloilta..
Olen seuraillut tätä projektia alusta asti suurella mielenkiinnolla, koska itseäni kiinnostaisivat myös kotimaiset kalat, mutta tila ei nyt anna myöten :( . Lisää vaan kuvia, kun homma etenee!
Eihän se musta ole biotoopin kannalta mikään hyvä ratkaisu kyllä... Toisena vaihtoehtona olisi käydä hakemassa eräästä pienestä joesta hiekat. Kyseessä on (ainakin osin) nopeasti virtaava joki, joka on kyllä pohjamateriaaliltaan suurimmaksi osaksi hiekkaa, plus hienojakoista soraa, sekä tietenkin kiviä.

Sopisivatkohan esimerkiksi taustalle Back to nature -modulit A, O, ja U ?
http://www.backtonature.se/english/modules.html
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Mitäs mieltä olisitte tällaisesta
värisävystä akvaariossa? Hagenin powerglo + marineglo -loisteputket yhdessä tuossa.

Minua ainakin miellyttää, taidanpa sittenkin loisteputkivalaisimen tuohon laittaa... :roll:
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Nuo kivimoduulit näyttivät asiallisilta ja kohtuu luonnollisilta. Valosävyistä juurikin tuo sinertävä, jota itse pohdit, vaikutti minusta parhaalta noista vaihtoehdoista. Tosin siinä samalla jos käyt hakemassa pohjamatskut joesta, voisit koittaa silmäillä, minkä sävyisenä valo väreilee luonnon olosuhteissa ja miettiä sen mukaan sitä valaistusta. Jokihiekan mukana saattaisi altaaseen tosin päätyä muutakin ekstraa, mutta koska kalatkin olet ilmeisesti luonnosta hankkimassa, se ei ihan hirveästi haittaisi.
Kasveja mietiskelit tuossa aiemmin. Itse varmaankin tekisin niin, että etsiskelisin jostain purosta sopivan kokoisia kiviä, joissa kasvaa sitä vihreää sammalta(?), joka huljuu pitkinä partoina virrassa. Samalla voisi tutkiskella rantamilta muitakin kasveja, jotka virtauksessa selviytyvät. Kilpukat ym. kelluslehtiset eivät varmaankaan pärjäisi.
Tuo katosviritelmä saattaa kärsiä kosteudesta aikalailla, riipuen tietty siitä, kuinka aiot sen käsitellä. Itse jättäisin päädyt avoimiksi, tai ainakin poraisin sinne ilmanvaihtoreikiä.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”