Harrastajien vähättely

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

plekofani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 16:22, 01.05.2003
Paikkakunta: uusimaa

Harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja plekofani »

Minua tympii, miksi kokeneet harrastajat aina vähättelevät yhden, ns "tavallisen" akvaarion omistajia. Täytyykö omistaa monta akvaariota, joiden koko on hervoton ja kalastona todella vaativia kaloja, mikäli haluaa harrastaa akvaarioita? Minusta akvaarioita voi harrastaa niinkin,
että lukee kirjoja, katsoo dokumentteja ja ennenkaikkea tykkää niistä.
Minulla on vain yksi 155 l akvaario, jossa ei ole mitään erikoisen harvinaisia kaloja, eivätkä kasvitkaan ole vaativia. Silti voin sanoa
"minäpä harrastan akvaarioita" Eikä kukaan sano "pah, olet aloittelija"
Ottakaa kantaa!
-plekofani-
akvaariot eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämän kokonaiseksi
Kiki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:49, 26.04.2003

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Olen itsekin uudellen aloittanut akvaarioharrastuksen nyt aikuisiällä. Silloin joskus 80-luvulla olin varsin tietämätön ja luotin sokeasti akvaariokaupan ohjeisiin. Nyt vanhana ja valistuneempana yritän välttyä virheiltä, vaikka olenkin monen kokeneemman mielestä "halveksittava harrastaja", sillä minun akvaarioni on vain mahtavat 63 litraa. Minulla ei ole suuria toiveita isoista akvaarioista tai harvinaisista kaloista.

Varmaan kokeneemmat harrastajat ovat aloittaneet tämän harrastuksen myös nollapisteestä.

Miksi sitten vain yksi pikkiriikkinen allas? Yksiön koko asettaa rajoituksia, sillä tarkoitus on sopia liikkumaan vielä välillä vessa, telkkari, keittiö, ulko-ovi. Toinen suurempi rajoitus on raha. Ei ole suuria resursseja ostaa kalliita akvaariopaketteja joista olen vain haaveillut. Ainoa vaihtoehto pitää isompi akvaario olisi ns. nurkkamalli, mutta sen paketin hinta oli 900 euroa erään liikkeen ikkunassa!

Olen tarkoin harkinnut lajeja mitä voisin akvaariooni ottaa ja kypsyttänyt sitä J.Järven ohjeiden mukaan jo useita viikkoja kunnes oli tarkoitus hankkia kaloja. Akvaario oli käytetty ja niinpä se tietenkin alkoi tässä kriittisessä vaiheessa vuotaa. Nyt olen silikonien uusintaan päätynyt ja toivon saavani siitä vielä toimivan akvaarion.

Olen testanut vettä viikoittain ja nitriitin osalta melkein päivittäin. Mielestäni olen todella kiinnostunut ja aktiivinen harrastaja vaikka yhtään kalaa ei ole vieläkään. Koko sisältö majailee evakossa saavissa (tämän olen maininnut varmaan jo monta kertaa eri keskusteluissa) ja huolehdin edelleen bakteereista, vesiarvoista, kasveista jne. kunnes tuo allas on käyttökunnossa.

Onko siis syytä arvostella aloittelevan akvaarioharrastajan sinnikkyyttä vaikka olisikin vain yksi pikkiriikkinen allas?

Ei pidä lannistua vastoinkäymisistä tai arvosteluista! Palautetta on hyvä antaa ja vastaanottaa rakentavasti.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

plekofani kirjoitti: Silti voin sanoa
"minäpä harrastan akvaarioita" Eikä kukaan sano "pah, olet aloittelija"
Vastasit itse omaan kysymykseesi, ei kukaan sano noin. Ei ainakaan täällä ole koskaan tullut vastaan tuollaista kommenttia, en siten tiedä jos ikäistesi kavereiden mieleipide on tuo. Mistä olet saanut päähäsi että aloittelijoita tai pienen akvaarion omistajia halveksitaan? :o
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
plekofani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 16:22, 01.05.2003
Paikkakunta: uusimaa

kyllä sen näkee tyhmäkin...

Viesti Kirjoittaja plekofani »

...että minuakin aletaan neuvoa...esim mikä on miljoonakala....kyllä sen nyt tyhmäkin tietää :|
akvaariot eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämän kokonaiseksi
Tapsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 23:52, 20.02.2002
Paikkakunta: Ciklidistit

Re: harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Pallokala kirjoitti:
Vastasit itse omaan kysymykseesi, ei kukaan sano noin.
Näin luulen minäkin.
Ja enemmän irti harrastuksesta saisi liittymällä akvaarioseuraan, jossa asioista keskustellaan, niin kokeneemmat kuin aloittelijatkin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

plekofani kirjoitti:Minua tympii, miksi kokeneet harrastajat aina vähättelevät yhden, ns "tavallisen" akvaarion omistajia.
Esimerkki kiitos, laittaisitko vaikka linkin johonkin keskusteluun, jossa näin todetaan.
...esim mikä on miljoonakala....kyllä sen nyt tyhmäkin tietää
Jospa linkittäisit johonkin keskusteluun tämänkin asian. Olisi mieli lukea, miksi joku kertoo sinulle "Mikä miljoonakala on."

Mun kokemuksella sitten täytyy olla aika aasi, jos kerran tyhmäkin tietää; Monilla kun ensimmäinen kala on miljoonakala ja ei pätkääkään välitetä siitä, millaista vettä se tarvitsee. Ja kun kerrotaan, yleisin kommentti lienee "Se voi musta ihan hyvin! Mitä sä mua alat neuvoo!? Se on ainaski 500 vuotta ollut jo tossa akvaariossa että kyllä se vaan sopii tohon!"
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

plekofani kirjoitti:Minua tympii, miksi kokeneet harrastajat aina vähättelevät yhden, ns "tavallisen" akvaarion omistajia. Täytyykö omistaa monta akvaariota, joiden koko on hervoton ja kalastona todella vaativia kaloja, mikäli haluaa harrastaa akvaarioita?
Minullakin oli pitkään Suomessa vain yksi akvaario ja olin mielestäni akvaarioharrastaja; se on kuitenkin ihan jo pelkästään kustannuskysymys.

Ei siinä ole mitään hävettävää, enkä minäkään ole, kuten edelliset jo kirjoittivat, nähnyt ainakaan täällä AW:ssa mitään halveksivia kirjoituksia, siitä että omistaa vain yhden akvaarion.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Re: harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja KtMan »

aquaristo kirjoitti:Ei siinä ole mitään hävettävää, enkä minäkään ole, kuten edelliset jo kirjoittivat, nähnyt ainakaan täällä AW:ssa mitään halveksivia kirjoituksia, siitä että omistaa vain yhden akvaarion.
Ja miksi 'harrastajat' pitää jakaa johonkin arvojärjetykseen? Olen harrstellut tätä 'jo' kasarin alkupuolelta asti, siis varmaan kokeneempi kuin moni muu. Juuripa vain kun tänne aquaWebbiin tulin, tajusin että noi 'aloittelijat' joilla pytty vasta kypsymisvaiheessa tietää enemmän uudesta tekniikasta ja veden kemioista :) Alku aikoina minullakin oli jokin tarve saada altaaseeni mitä vaikeampia kaloja (myönnetään) kun kaverillakin oli toi ja toi. Syntyi ikäänkuin kilpailu jossa pisteitä saatiin kalan koon, agressiivisuuden, vaikeuden ja harvinaisuuden mukaan. Nyttemmin kolmekymppisenä alan jo 'pappaantua' ja näemmä olen aivan innoissani näistä 'aloittelijoiden' kaloista (viestiketjussa: "pari kiperää kysymystä" voivottelin tätä jo). Allas josta olen eniten ylpeä sisältää: kardinaalitetroja, leväbarbeja, maatiais partiksia ja C.Sterbaita --> en tiedä Sterbain monnis nimeäkään koko monnis nimisarjakin on minulle ihan uusi.. siis kuparimonni oli monni, ei monninen, heh! kuullostaa jotenkin lapselliselta :mrgreen: T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
nannu
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 00:55, 08.01.2003
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Viesti Kirjoittaja nannu »

En ole minäkään törmännyt täällä harrastajien vähättelyyn akvaarioiden määrän tai koon perusteella. Sen sijaan olen törmännyt täällä avuliaisiin ihmisiin, jotka pyrkivät auttamaan harrastuksessa oikeaan suuntaan. Toki joskus on havaittavissa jonkinasteista kimpaantumista/turhautumista vastauksissa, mutta yleensä näin tapahtuu, mikäli kysyjä kysyy jotakin, ja vastauksen saadessaan alkaakin väittämään vastaan tai perustelee vääränlaisia kalavalintoja "ne viihtyy ihan hyvin"-tyylisillä vastauksilla, vaikka hänelle juuri on perusteltu, miksi kalat eivät voi viihtyä.

Nettikeskusteluihin täytyy osallistua avoimin mielin eikä asiallisista, neuvovista vastauksista kannata loukkaantua. Ihmiset eivät täällä virtuaalimaailmassa näe toisiaan eivätkä tunne toisiaan välttämättä kuin nimimerkin perusteella. Lisäksi muutaman kysymyksen perusteella ei voi aina tietää, millainen tietämys kysyjällä akvaarioista on, joten perusteelliset vastaukset eivät ainakaan ole haitaksi, puuttelliset kylläkin. Usein kalastoa kysyttäessä huomaa, että nyt on akvaariossa sopimattomia kaloja joko koon/veden/yhteensopivuuden tms. puolesta ja tämä kertoo myös jonkinverran siitä, että kysyjä ei todennäköisesti ole tietoinen tästä. Silloin perusteelliset, asialliset vastaukset ovat tarpeen, jotta epäkohtia voidaan korjata ja näin auttaa taas yhtä harrastajaa eteenpäin mukavan harrastuksen parissa.

Suomessa on paljon akvaarioharrastajia, mutta vielä valitettavan monta sellaista harrastajaa, jotka eivät ole perehtyneet harrastukseensa. Tuskin kukaan tietentahtoen haluaa pitää kalojaan väärissä olosuhteissa, mutta näin kuitenkin tapahtuu väärän tai puutteellisen tiedon tai välinpitämättömyyden vuoksi. Neuvoille, ohjeille ja uudelle tiedolle täytyy siis pitää mieli avoinna, niin kymmeniä vuosia harrastaneen kuin aloittelijankin. Tietoa saadaan lisää ja akvaarioharrastuksesta ymmärretään koko ajan enemmän. Pelkkä akvaarion omistaminen parinkymmen vuoden ajan ei pelkästään riitä perusteluiksi asiantuntijuudelle, mikäli ei ole aikoinaan perehtynyt harrastukseensa ja seurannut aikaansa. Kuitenkin myös käytännön kokemus on todellinen rikkaus ja sitä mieluusti voi ja pitää jakaa toisille. Näin saadaan monenlaista näkökulmaa asioihin, sillä eihän kaikkea tietoa ole kirjoitettu ja kirjoihin tallennettu.

Itse olen aloittelija, viime vuoden loppupuolella aloitin harrastuksen ja oma akvaario on vasta kolmen kuukauden ajan ollut olohuoneessa silmän ja mielen ilona. Uskaltaudun kuitenkin täälläkin vastamaan erilaisiin kysymyksiin, sillä sadat tunnit akvaariotiedon parissa ovat jättäneet jotain takaraivoon. Yritän kuitenkin muistaa vastauksissani kertoa sen, ettei minulla ole välttämättä juuri siitä asiasta mitään käytännönkokemusta ja mieluusti korjaan mahdollista omaa virheellistä tietoani, näin tulen taas astetta viisaammaksi :D

Mukavia harrastuksen hetkiä sinulle, plekofani.
aapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 20:42, 25.03.2003
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja aapo »

Sukulaispoika kirjotteli tänne ennen, mutta lopetti koska tuntui siltä että muut eivät arvostaneet hänen tietojaan, koska oli vain 13. Onhan toki totta että harva nuori on asiantuntija, mutta hän oli koko pienen ikänsä lukenut akvaariokirjallisuutta, ja kudettanut montaa kalalajia menestykkäästi. Oma akvaarioharrastuksenikin alkoi siitä kun katselin hänen akvaarioitaan. On todella ikävää että jotkut pidemälle ehtineet harrastajat ajatelevat että nuoret eivät osaa akvaarioasioita. Jos monta vuotta luet akvaariokirjoja, luet internetistä artikkeleja ja seuraa tällaisia foorumeita, voit hyvinkin nuorena olla akvaarioasiantuntija.

Ja tuosta vähätelystä löysin keskustelun täältä.

ps. en osaa vielä oikein linkittää. :mrgreen:

edit: linkitysapua - Lisa -
Viimeksi muokannut aapo, 15:51, 11.05.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oskari_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:02, 10.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

Ei kokenutkaan harrastaja yleensä tunne hyvin muuta kuin pienen itseään eniten kiinnostavan alueen vedenalaisesta maailmasta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

aapo kirjoitti:... tuntui siltä että muut eivät arvostaneet hänen tietojaan, koska oli vain 13...

Ja tuosta vähätelystä löysin keskustelun täältä.
No, minusta tuossa ajatuksena oli kyllä enemmänkin se, että toisella vuosikymmeniä harrastaneena on pienoisen enemmän kokemusta akvaarioista kuin 13-vuotiaalla lapsella. Kyky omaksua asioitakin on aivan toisenlainen.

Ei kuitenkaan niin, etteikö 13-vuotias tai juuri ensimmäisen akvaarion saanut tietäisi paljon asioita, jopa enemmän kuin moni pitkää harrastanut akvaristi, mutta näistä tiedoista suurin osa perustuu sitten muiden harrastajien tietoihin pikemminkin kuin omaan kokemukseen.

Vähättelyn tai ehkä pikemminkin Tiitun kommentin "tietämättömyydestä" ymmärtää paremmin, kun lukee, mistä tuo antamasi viestiketju on lähtöisin. Sitruunasta... En minäkään sitruunaa akvaarioon hevin tyrkkäisi :) Saati hiukseeni, kuten eräs opettajani aikoinaan sanoi vaalentavansa sillä hiuksensa..
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Re: Harrastajien vähättely

Viesti Kirjoittaja Kati »

plekofani kirjoitti:Minua tympii, miksi kokeneet harrastajat aina vähättelevät yhden, ns "tavallisen" akvaarion omistajia.
Voisitko nyt esittää käytännön esimerkin tästä vähättelystä?
...että minuakin aletaan neuvoa...esim mikä on miljoonakala....kyllä sen nyt tyhmäkin tietää
Itse asiassa yllättävän moni luulee neontetraa miljoonakalaksi. Olen jo kolmesti nähnyt tämän erehdyksen joutuvan korjaukseen akvaarioliikkeissä "juu, ei me noita oteta, nehän lisääntyy kuin kanit" tai "sitten vielä noita miljoonakaloja" yhdistettynä neontetra-altaan osoittamiseen sormella.


Kati
vimpula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 17:40, 06.05.2003
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vimpula »

Noh, jos nyt otan osaa juttuun, niin sanotaanko, että itselläni on 4 akvaariota. Olen kuitenkin ihan "normaali" harrastelija, joka lukee juttuja, katsoo ohjelmia, eikä vähättele muiden harrastusta. Olen suuresti huolissani siitä, että kun nämä "kokeneemmat" pitävät itseään niin hyvinä harrastajina, ja moittivat "normaaleja"-harrastajia, mihin onkaan sitten tämä koko harrastus ajautumassa? Aijai. Täällä en ole kyllä erikoisemmin noita herjaus-hommia huomannut, mutta olen kyllä itse kokenut asian, monestikin. Kaveripiirissäkin joskus aikoinaan sai kuulla, kun omisti itse _vain_ 75 litraisen altaan, ja kaverilla olikin sitten 300 litrainen tankki.

Mielestäni, kun ollaan nyt kuitenkin kaikki kiinnostuneita samasta asiasta, mukavasta ja rauhoittavasta, joskin vaativasta sekä kuitenkin helposta harrastuksesta, niin mikseivät ihmiset sitten voi vetää yhtä köyttä? Saa kuulla juttuja "ei noin saa tehdä, pieni eläinrääkkääjä!"-tyyliin, kun asian voisi ilmaista "oletko ajatellut, että asian voisi tehdä näinkin, ja se olisi kaloillekkin parempi valinta"-tyyliin? :) Eihän tässä mitenkään olla toisten varpaille hyppimässä, eihän? Harrastuksena akvaario luulisi olevan sellainen sopuisa juttu, ettei tapeltaisi siitä, onko toinen kunnon harrastaja, kun hänellä on "vain" 150-litrainen allas.. vai onko toinen sitten parempi, kun hänellä on 5 kappaletta eri kokoisia altaita ja hirmuisen vaativia kaloja? Entäs, jos sillä toisella, tällä "normaalilla" harrastajalla ei olekkaan haluja "erikoistua" vaikeempiin, kalliinpiin ja ehkä jopa enemmän aikaakin vieviin kaloihin? On hän silti mielestäni harrastaja siinä missä muutkin. Ja vaikka nyt itsellänikin noita altaita noin monta on, en silti pidä itseäni minään guruna, vaan seuraan ja autan, ja otan toki vastaan neuvojakin, siinä missä kaikki muutkin. Kukaan ei ole seppä syntyessään, jos näin voi sanoa. Kaikki aloittavat jostain, jäävät sille tasolle jos haluavat, ja nostavat tasoa, jos ovat siitä kiinnostuineita. Näin mielestäni asioiden pitäisi mennä, eikä pitäisi väitellä joutavia. Annetaan heidän jäädä omaan arvoonsa, jotka pitävät itseään muita parempina tälläisessä harrastuksessa, jossa jokainen saa itse tehdä omat valintansa, niin siinä, montako allasta omistaa, kuin siinä, haluaako harrastaa vaikeita, vai ihan normaaleja akvaariokaloja! :)

Ollaan hyvällä tuulella, ja kesänalkua kaikille! :)
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

plekofanin peräänkuuluttama asenneasia ei koske välttämättä pelkästään akvaarioharrastajan fyysistä ikää, vaan myös AW-ikää. Olen muutamissa ketjuissa kiinnittänyt huomiota joidenkin tänne enemmän viestejä kirjoittaneiden alentuvaan asenteeseen uusiin tulokkaisiin.

Toisaalta, jokaiseen ihmisryhmään mahtuu sekä asiallisia asiantuntijoita että itseään tehostavia henkilöitä. Jälkimmäiset voivat hyvinkin olla asiantuntijoita akvaarioharrastuksessa, mutta eivät ulosannissaan. Tämän tosiasian kun hyväksyy ja jättää riidanhaastajat omaan arvoonsa, niin eiköhän tämä yhteiselo onnistu.

Itse käytän Haku -toimintoa ennen kuin teen uuden kysymyksen. Joku on jo ehkä vastannut minun kysymykseeni. Jos vastausta ei näin löydy, teen kysymyksen mahdollisimman tarkoilla tiedoilla.

Jos heittää foorumiin kysymyksen tyyliin "Mikä kalaani vaivaa, kun se ei syö?" ilman mitään lisätietoa, ei ole ihme, jos joku vastaa hieman kärkevästi. Vastuu on siis sekä kysyjällä että vastaajalla. Kun kysyjä näkee hieman vaivaa etukäteen, tutustuu foorumin ohjeisiin, lukee hieman vanhoja viestejä ja tekee asiallisen kysymyksen, vastaavat asiasta jotakin tietävät varmasti mielellään. Ja ne itsensätehostajat voi jättää omaan arvoonsa.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Heidi_80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 14:35, 09.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Itselläni on suurehko allas suurilla kaloilla, mutta en koe itseäni kokeneeksi harrastelijaksi, vaikka altaita on ollut kolmisen vuotta. Arvostan suuresti ihmisiä, jotka ovat pystyneet luomaan upeita aidon näköisiä vedenalaisia maailmoita kasvien avulla ja melko pieniin akvaarioihin. Tällaisten maailmojen luonti vaatii mielestäni kokemusta, tietoa ja osaamista, jota ei kenellä tahansa ole. Haaveilen itsekin saavani upean kasviakvaarion parvella kardinaalitetroja sitten joskus. Mielestäni altaan koko ei kerro mitään osaamisesta vaan sen sisältö.
Kuten jossain on sanottu akvaario on yksi suuri kokonaisuus, jota ei voida alkaa pilkkomaan erillisiin osiin. [;)]
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Plekofani ja muut eivät taida ymmärtää että jos jotain "vähättelyä", kuten tuossa kolmetoistavuotiaan ja J.Järven vertaamisessa oli, täällä esiintyy ei se tosiaankaan johdu akvaarioiden lukumäärästä vaan kokemusvuosien lukumäärästä. Missä viestiketjussa olette muka nähneet jonkin aloittelijan kysymykseen vastattavan: "ja miten monta akvaariota sulla olikaan?"

Edellämainitussa tapauksessa oli syytäkin "vähätellä" sillä eihän kolmetoistavuotias ole elänytkään niin montaa vuotta kuin JJärvi on akvaarioita harrastanut enemmän tai vähemmän ammattimaisesti.

Voisivat nuoret täälläkin osoittaa edes vähän arvostusta vanhempia kohtaan! Onneksi A-W:ssa ei ole tilanne päässyt niin pahaksi kuin muilla nettifoorumeilla missä J.Järven ystävällisiin neuvoihin vastataan tyyliin "mitä säki muka tiiät?!?"
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Heidi_80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 14:35, 09.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Todellakin J.Järven kaltaisia "guruja" tulisi kunnioittaa, sillä harvalla on tietoutta ja osaamista ainakaan täällä Suomessa niin paljon kuin Järvellä, joka on myös ammatikseen työskennellyt vedenalaisten otuksien ja heidän elinympäristönsä parissa. Järvi on ansainnut kaiken kunnioituksen josta ollaan "paasattu" täällä, jota ei voida olettaa olevan 13-vuotiaalla, mutta kyse ei todellakaan iästä...kuten tuossa mainittiin vaan kokonaisvaltaisesta kokemuksesta. [;)] Ei täällä ketään aliarvioida vaan toivotaan aina uusia innokkaita harrastajia, jotka haluavat antaa lemmikeilleen oikeanlaisen elinympäristön. :P
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Totta puhut Pallokala. Toinen puoli on sitten se, että nuoria ei aina tosiaan otetakaan vakavasti. Minun mielestäni heidän osaamistaan ja innostustaan pitää osata arvostaa eikä tehdä suoraviivaisia päätelmiä iän perusteella. Minä en ainakaan halua antaa nuorille ja lapsille sellaista kuvaa aikuisista, että emme ota heitä vakavasti. Kaikkea he eivät varmasti osaa vielä, mutta ovat nopeita oppimaan. Miksi siis tappaa innostus epäasiallisilla kommenteilla puolin tai toisin? Jos prboy ja järvij vaivautuvat vastaamaan tällä foorumilla asiallisille kysyjille ikään katsomatta, niin miksi emme me muutkin voisi niin tehdä?

Olen elämäni aikana oppinut, että molemminpuolinen toisen ihmisen arvostus ja kunnioitus auttaa paljon enemmän kuin alentuvat kommentointi. Nuoret eivät aina ehdi innostuksissaan ottaa kaikista asioista selvää ennen kuin heittävät kysymyksen listoille. Samaan virheeseen sortuvat vanhemmatkin yksilöt :) Ei ole sen suurempi vaiva kirjoittaa kysyjälle asiallisesti:"Tästä asiasta on keskusteltu jo tässä ketjussa *linkki*. Käyhän sieltä katsomassa, jos siitä olisi apua." kuin kirjoittaa "Lue kirjoja ja käytä hakua. Tää asia on jo käsitelty monta kertaa." Viestin sävy on ihan erilainen vaikka sisältö on suurin piirtein sama.

Kirjallinen viestintä on haasteellista, koska täältä puuttuvat kaikki eleet, ilmeet ja äänen intonaatiot, joista ihmiset yleensä päättelevät viestin sävyn. Käytetään siis sanan säilää ajatuksella ja harkitusti. Kaikki, ikään ja kokemukseen katsomatta.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minua ainakin lähinnä säälittävät ne tapaukset joissa tuoreet harrastajat innostuvat niin paljon että hankkivat parin vuoden sisällä useita akvaarioita. Melkoisella todennäköisyydellä niin äkillinen ja harkitsemattomastikin toteutettu harrastus johtaa vain siihen että seuraavassa parissa vuodessa kyllästytään ja kalat ja kalliit akvaariot joutuvat myyntiin. Kuitenkin olisi tarkoitus pitää lemmikeistä hyvää huolta niiden elämän loppuun asti. Paljon suurempaa arvostusta minulta saavat ne pitkään harrastaneet henkilöt joilla akvaarioiden lukumäärä ja kalasto vaikuttavat pysyviltä, harkituilta ratkaisuilta, vaikka akvaarioita sitten olisikin vain yksi tai kaksi.

Jokeri kirjoitti, kuinka pyrkii (ilmeisesti melko tuoreena harrastajana?) kirjoittamaan kysymyksiinsä kaiken mahdollisen tiedon. Kaikella ystävyydellä on silti todettava, etten esimerkiksi minä tästä huolimatta pystynyt taannoin hahmottamaan kokonaiskuvaa hänen akvaarionsa ongelmasta ennenkuin molemmat alkoivat hermostua, koska kerrotuista yksityiskohdista puuttui edelleen sellaisia asioita joilla olisi ollut kaikkein eniten merkitystä. Tuoreemmat harrastajat yksinkertaisesti näkevät asiat hieman eri tavalla kuin parikymmentä vuotta harrastaneet, ei se ole mikään riidan aihe vaan kommunikointiongelma joka voidaan selvittää vain kyselemällä lisää. Liian usein tämä lisätietojen kyseleminen johtaa kuitenkin siihen että kysyjä suivaantuu tuntien ettei hänen omaa päättelykykyään tai harrastuneisuuttaan arvosteta ollenkaan (tämä ei nyt enää viittaa Jokeriin vaan tilanteeseen yleisemmin).
Anne*
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 11:14, 17.03.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Anne* »

Minä olen hieman ihmetellyt "kärkkäyttä", jolla jotkut ihmiset ilmaisevat tietojaan tai "tietojaan" sekä täällä aquawebissä, että muissakin foorumeissa. Siksipä täydet pisteet niille, jotka osaavat antaa asialliset vastaukset huolimatta siitä, kuka kysyjä on. Ikävä lukea toisten nälvimistä ja savustamista :( En nyt halua yleistää enkä valittaa, mutta tiedätte mitä tarkoitan. Eikös harrastajien tulisi vetää yhtä köyttä?
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Meidän kannattanee muistaa eräs asia, ennen kuin arvioimme toistemme kokemusta tai asiantuntijuutta. Akvaarioita on harrastettu maailman sivu ja jo paljon ennen AW:n perustamista. Siis se, kuinka paljon viestejä on tänne kirjoittanut tai kuinka pitkään on ollut foorumin jäsenenä, ei välttämättä korreloi suoraan henkilön kokemukseen akvaarioiden parissa. Eipä siis tehdä mitään suoria oletuksia ottamatta asioista ensin selvää.

Mitä tahansa tekstiä voi lukea ja ymmärtää sen kuinka itse haluaa. Tämä on täysin inhimillinen piirre. Kuinka lukemaansa reagoi on sitten kunkin oman valinnan mukaista. Kyllähän täälläkin saa riidan aikaiseksi, jos haluaa. Onneksi AW:ssä on henkilökohtaisuudbugi niitä tilanteita varten :) Minulla ei ole mitään hampaankolossa ketään vastaan ja jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä.

Olen siis akvaarioharrastaja ja pyrin hoitamaan altaitani parhaalla mahdollisella tavalla. Toimin akvaarioharrastuksen suhteen samoin kuin minkä tahansa, minulle uuden, asian kohdalla: Opiskelen jatkuvasti lisää aiheesta ja pyrin etsimään lisätietoja sieltä mistä sitä löytyy. Tämä on hieno harrastus, vaikka haastavaa onkin.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

maisu kirjoitti:Minua ainakin lähinnä säälittävät ne tapaukset joissa tuoreet harrastajat innostuvat niin paljon että hankkivat parin vuoden sisällä useita akvaarioita.

Tuoreemmat harrastajat yksinkertaisesti näkevät asiat hieman eri tavalla kuin parikymmentä vuotta harrastaneet, ei se ole mikään riidan aihe vaan kommunikointiongelma joka voidaan selvittää vain kyselemällä lisää. Liian usein tämä lisätietojen kyseleminen johtaa kuitenkin siihen että kysyjä suivaantuu tuntien ettei hänen omaa päättelykykyään tai harrastuneisuuttaan arvosteta ollenkaan (tämä ei nyt enää viittaa Jokeriin vaan tilanteeseen yleisemmin).
Tunnustaudun tuollaiseksi märkäkorvaiseksi harrastelijaksi. Minulla akvaarioiden lukumäärä taas johtuu siitä, että haluan rakentaa haluamilleni kalalajeille niille sopivat puitteet enkä sysää niitä kaikkia samaan "seura-akvaarioon". Niitä muutamaa mielenkiinnon kohdetta olenkin sitten tutkinut ja seuraillut oikein antaumuksellisesti. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta en pidä kalojani lemmikkeinä vaan tutkin niiden käyttätymistä ja elämää. Akvaarioiden pito on harrastukseni ja samoin tiedon keruu ja opiskelu niissä elävistä kala- ja kasvilajeista. No, tyylinsä kullakin. Jotkut eivät välttämättä ole niin kiinnostuneita noista alueista vaan haluavat nättejä ja persoonallisia lemmikkejä.

Kommunikointiongelmasta olen samaa mieltä. Kun aloittelija on vaivalla saanut jostakin "tietoa", pitää hän sitä sinä ainoana ja oikeana "tietona". Sitten tulee joku sanomaan, että hähää olet väärässä. Aloittelija hämmentyy ja puolustautuu, ei tajua että on ehkä olemassa muitakin toimintatapoja ja se mitä hän on pitänyt oikeana, ei välttämättä ole se paras malli. Tietoja pitää osata soveltaa, eikä siihen pysty ilman kokemusta.

Minusta tällä foorumilla kysyjät saavat (useimmiten) ansionsa mukaan. Mitä tarkemmin osaa kysyä, sitä paremman vastauksen voi saada. Jos kysymyksestä käy ilmi, että kysyjä ei nyt ihan välttämättä ole maailman kokenein akvaristi, on se vastauskin sen mukainen. Minusta liian tarkasta vastauksesta ei pidä suivaantua.
Anne*
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 11:14, 17.03.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Anne* »

Mitä tarkoitat sillä, että kysyjät saavat ansionsa mukaan? Mutta onko oikein karkottaa "tyhmät aloittelijat" pois palstoilta, eiväthän he sitten ainakaan saa sitä tietoa mistään... :roll:
Niin ja eihän tarkasta vastauksesta kukaan syyttä suutukaan. Ketä nyt tieto suututtais... kyllä se on joku muu joka suututtaa.
Nyt minusta alkaa jo tuntua siltä, että puolustelen "tyhmiä kyseleviä" ihmisiä. Vaikka eihän tyhmiä kysymyksiä olekaan. Kohta kuviteltu empaattisuuteni ymmärretään varmasti väärin :mrgreen:
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mutta tyhmästi kysyviä kyllä on, jos on annettu tarkat ohjeet mitä pitäisi kertoa kun kysyy eikä silti viitsitä kertoa ohjeiden mukaan.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”