Mikä monni levänsyöjäksi 80-litraiseen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Seepra
Starting Member
Starting Member

Mikä monni levänsyöjäksi 80-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Seepra »

80-litraisessa akvassani asustelee tällä hetkellä 3 leopardimonnista (hankin toiset 3 heti, kun täältä löydän), 6 kuparitetraa ja partamonniukkeli. Tuo partamonni on kuitenkin kasvanut jo aika isoksi tuohon altaaseen, ja jahtaa myös ruoka-aikaan monnisia (sen verran, että saa ne ajatteua pois ruokatabletilta, ei varsinaisesti vahingoita). Olenkin ajatellut, että sen olisi pian muutettava isompaan altaaseen (halukkaat voivat kysellä, on komea :)), mutta mitä voisin ottaa sen tilalle pitämään levät kurissa?

Tarkoitukseni on jossain vaiheessa investoida hieman isompaan (n. 130-160 litraiseen) akvaan, mutta ihan lähiviikkoina muutos tuskin tulee tapahtumaan.

Vesiarvot akvassani:
-lämpötila n. 25 astetta
-pH n. 6
-kovuus (kh) n. 2 (tarkoitus nostaa JBL:n AquaDur Plussalla vedenvaihtojen yhteydessä n. 5:teen; tätä suositeltu akvaarioliikkeessä)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos hitusen jaksaisit laskea veden lämpötilaa, voisi pieni nuolimonniparvi olla juuri se levänsyöjäpartio, jota etsiskelet. Jos taas pidät tuossa lämpötilassa tai hieman nostat, voisi katinkultamonnien joukkio olla Se Juttu :)

Ostahan leopardimonnien yhteydessä myös muutama kuparitetra lisää, kun kerran tilaakin on :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Seepra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Seepra »

:D Mittasin tuossa juuri lämpötilaa, ja olikin 27 astetta. Ei oo kyllä kertaakaan aikaisemmin näyttänyt tuollaisia lukemia, on pyörinyt sen 25 molemmin puolin. Täytyy nyt ihan seurata tilannetta vähäsen aikaa, miltä näyttää esim. aamusta, mulla kun ei ole ollut tuossa lämmitintä olleskaan.

Millaiset lämpötilat noille nuolimonneille sitten olisi sopivat (niitä joskus aikoinani hieman aattelin, mutta jäin käsitykseen, että tarvitsisivat isomman altaan)? Entä katinkultamonnit?

Entä onko kumpaakaan saatavilla kotimaisena tai muuten viljeltynä, en ole kauhean innokas noita suoraan luonnosta pyydettyjä kaloja hankkimaan (vaikka nuo monniseni taitaa kyllä olla :( , ja uudetkin tulee olemaan, jos en täältä Tampereelta löydä niitä muualta kuin Coral Aquariumista :( )?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Seepra kirjoitti:Millaiset lämpötilat noille nuolimonneille sitten olisi sopivat (niitä joskus aikoinani hieman aattelin, mutta jäin käsitykseen, että tarvitsisivat isomman altaan)? Entä katinkultamonnit?
Nuolimonneille sopiva lämpötila sellaiset viileät 23-24 astetta (kestävät esim. kesän ajan yleensä sen 25, jopa 26 astettakin) ja katinkultamonneille aina n. 25-28 astetta (hitusen lämpimämpikään ei ole aivan mahdottomuus). Nuolimonneille 80 litrainen allas on ihan ok-kokoinen koti jo.
Seepra kirjoitti:Entä onko kumpaakaan saatavilla kotimaisena tai muuten viljeltynä, en ole kauhean innokas noita suoraan luonnosta pyydettyjä kaloja hankkimaan
Varmaa tietoa asiasta ei ainakaan minulla ole. Kertokaahan te muut jos jotain tiedätte :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Huikko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Natrin Tommi viherkalassa on ainakin myynyt itse viljelemiään kaloja (LDA25) Tampereella.
Tuohon maailman aikaan niitä myytiin Pitbull Plecoina.

Soitto Tommille auttanee löytämään kaloja, jotka eivät ole luonnosta pyydettyjä.

http://www.akvaario.com/viherkala tuolta löydät aukioloajat ja yhteystiedot. Kerro Terveisiä.
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Nuolimonneille sopiva lämpötila sellaiset viileät 23-24 astetta (kestävät esim. kesän ajan yleensä sen 25, jopa 26 astettakin) ja katinkultamonneille aina n. 25-28 astetta (hitusen lämpimämpikään ei ole aivan mahdottomuus).
Kun te täällä netissä "heittelette" erilaisille kaloille noita lämpötilasuosituksia, niin hyvä tapa olisi kertoa, mihin lukemat perustuvat. Esim. "omien pitkäaikaisten kasvatuskokemusteni perusteella", "nettisivulla ABCD kerrotaan", " Mr X:n kirjan mukaan", "aina luotettava suosikkikauppiaani väittää... jne.

Evers & Seidel: Welsatlas I antaa Parotocinclus sp. Recifen elinympäristön lämpötilojen ääriarvoiksi 24-27. Kyseinen lajihan elää yhdessä katinkultamonnin kanssa. Minä en tuota ääriarvoa kovin mielelläni vasten parempaa tietoa lähtisi ylittämään.
Piazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piazza »

Kiitos Pertti kun kerroit minulle uutta tietoa Ottojen mieli lämpötiloista.

Omani on hyvin viihtyneet vaikka on 25 astetta ja jopa heidän ykköspaikka on lämmittimen päällä 8O

Voin nyt nukkua yöni hyvin kun en ole Ottojen suuri kiduttaja
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kiitos Pertti kun kerroit minulle uutta tietoa Ottojen mieli lämpötiloista.
Sorry - en kirjoittanut otoista mitään, vaan kahden vasamamonnilajin lämpötilavaatimuksista. Niitä ei voi yleistää edes Parotocincluksiin, saati sitten Otocincluksiin.

Olen valmistelemassa kotisivulleni ottojen hoito-ohjeita. Ilmestyvät joskus.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Huikko kirjoitti:Natrin Tommi viherkalassa on ainakin myynyt itse viljelemiään kaloja (LDA25) Tampereella.
Tuohon maailman aikaan niitä myytiin Pitbull Plecoina.

Soitto Tommille auttanee löytämään kaloja, jotka eivät ole luonnosta pyydettyjä.
:) Ihanaa löytä vanha ketju.. Minä myin Viherkalaan noihin aikoihin 5 aikuista LDA25 ja (en-muista-määrää) riittävän parven poikasia.... Ostin ne aikuiset Siniriutasta kun ekat tulivat tuota lajia sinne ja Ville (eiköös myyjänä ollut Ville) kehui kuinka "ne eivät kyllä sullakaan sitten lisäänny akvaariossa" ja kuinkas kävikään :roll: ... Yllättäen kutua oli laseissa vaikka kuinka ja poikasia hiekan seassa pohjan täydeltä :roll: ... Muutossa haavitiiin koko pohja eikä saatu kuitenkaan kaikkia talteen... ja iikutin koko lössin Keijolle Viherkalaan... Kivoja kaloja, mutta kyllä osasivat mennä hiekansisällä kovaavauhtia... kasvit vaan plumpsahteli irti ja hiekka pöllysi...
Cummis
Junior Member
Junior Member

Otoista

Viesti Kirjoittaja Cummis »

Vaikka olen aloittelija :) , voisinpa väittää ettei otot ole mitään parhaita levänsyöjiä. Minun 128l purkissa on 3 nuoli-imumonnia (en tiedä onko se oikea muoto nimelle) mutta ne rontit eivät ime levää juuri lainkaan [}:)]
Ne ovat n. viisi kk sitten hankittu ja tapaavat piillä suodattimen alla.
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Akvaarioseurat: Tas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Mulla sama juttu.
Eipä juuri levä maistu. [}:)] Taitaa toi levän putsaus jäädä mun tehtäväksi.
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Re: Otoista

Viesti Kirjoittaja sani »

Cummis kirjoitti: ne rontit eivät ime levää juuri lainkaan [}:)]
Mitä levää sun altaassa on? Eihän nuolimonni koske esim. tupsulevään tai mikään kala ei syö sinilevää... piilevää nuolimonnit taas rakastaa ja imeskelee sen kyllä pois viimeiseen pisaraan asti :)
Cummis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cummis »

Levää syömättömät ronttini ovat laiskoja vain! Tupsulevää ei ole, mutta leviä on monenlaisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”