Oi ihanuutta: hiekan pesu

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Onkohan tuo Maxitt sitten puhdasta?
Ainakin on sitten paljon kalliimpaa kuin Kauniston soran, jota ostin K-Raudasta 40 tai 50 kg säkin n.4 euroon.
Toki siitä maksaisikin enemmän jos sen puhdistaminen olisi helpompaa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

marinum kirjoitti:Onkohan tuo Maxitt sitten puhdasta?
Ainakin on sitten paljon kalliimpaa kuin Kauniston soran, jota ostin K-Raudasta 40 tai 50 kg säkin n.4 euroon.
Toki siitä maksaisikin enemmän jos sen puhdistaminen olisi helpompaa.
On sekin kuulemma vähän likaista, mutta pesuhan on helppoa kunhan käyttää letkua... siitä vaan hiekkaa sanko puolilleen ja sopiva virtaus päälle, letkun päätä upottelee tuonne hiekkaan, niin puhdistuu kuin itsestään.
-tämä varmaan lukee jossain aiemmassa kohdassa, mutta en jaksanut laiskana koko ketjua lukea.
pahkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 19:52, 23.03.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Ja sitten mulle tietenkin on tullut kaikkien Bilteman säkkien liat, mä en kyllä pessy sitä hienompaa puhallushiekkaa, mutta vielä 2 vuorokauden kuluttua ei juuri taustakuva erottunut veden takaa ja suodattimen sai pestä kun oli jo ihan tukossa. Ei auttanut kuin tyhjentää allas ja siivota hiekat pois. Oli muuten aika jännä kun se hiekka oli märkänä sellaista oikein kunnon lasten hiekkalaatikkohiekkaa, taatusti pysyy hiekkakakut kasassa. Lasten hiekkalaatikkoon se hiekka sitten kipattiinkin. Ja minä lähdin seuraavana aamuna ostaa soraa altaan pohjalle.
justine
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:03, 10.05.2007
Paikkakunta: treen:lähistö

Viesti Kirjoittaja justine »

Mä eilen tein sit vaihdon sorasta hiekkaan noin extempporee tyyliin :roll: Eli tuli tilanne et leviksien kiinnioton tähden tyhjensin kasvit yms.tieltä pois ja aattelin sit siinä samalla vaihtaa tuon soran ihan hiekkalaatikkohiekkaan,ihan noin yksinkertaista se ei ollut :? Ensinnäkin tuo hiekan pesu vei aikaa tosi paljon ja nyt kun vesi alkaa olla selkeää tuo hiekka onkin hirveän vaaleaa 8O Miltäköhän näyttäis jos tuohon sekoittas sitä mustaa jos onnistuisi jostain löytää?Taistelukalat ja tetrat näyttäis paremmalta tummalla pohjalla,monnit ja monnisetkin nauttis :roll: Pohjalannoitetta ei tähän hätään mulla ollut mut eiköhän nuo jbl:n savipallerot yms.lannoitteet riitä?
rohanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 13:09, 03.04.2007
Paikkakunta: Joensuu

Voehan hiekka

Viesti Kirjoittaja rohanna »

Huokaus tätä akvaristin arkea: eilen kannettiin luonnosta vaaleaa hiekkaa noin 80kg 400litraista allasta varten. Täältä saa kaupasta vain ihan valkoista hiekkapuhallushiekkaa (kvartsihiekkaa), jossa kakat suorastaan pistävät silmään jo seuraavana päivänä vedenvaihdon jälkeen. Nyt arvelin, että tuohon tulevaan isompaan altaaseen laitan tuon hieman tummemman (vaalea sekin) luonnonhiekan. Hienoa on, lähestulkoon kuin hienorakeisin hiekkapuhallushiekka. Sitä sitten vatkatessa ja huuhdellessa hujakti eilisilta ja homma on vasta puolessa välin. Kyllä välillä herää ajatus, että onkohan tää ihan täysjärkisen puuhaa. :mrgreen:
"se joka pieruaan pirättää, sillä on muutakin salattavaa"
IceQueen
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 21:46, 11.10.2006
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Oi ihanuutta: hiekan pesu

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Odize kirjoitti:Hiekan pesu = hermoromahdus?
Muilla samoja fiiliksiä?
Reilu 15 kiloa takana ja joka paikka on täynnä tuota kuraliejuhiekkavettä..
Ja jos vielä jaksais sen 10 kiloa lisää..

Mutta saavatpahan nyt monnislapset sen kunnon pohjan missä myllertää! :D
Juu. Ikinä en enää puhallushiekkaa osta akvaan ja pese sitä. Kerta riitti ja määräkin oli ihan pieni kissankakka, eli jotain vajaa 10kg... :roll:
317 L (sekala)
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Ostin sitten isompaan akvaani pohjasoran tilalle Kauniston hiekkaa, jota sattui olemaan K-raudassa. Biltema näyttää toisessa altaassa niin vaalealta ja jotenkin kliiniseltä, etten enää halunnut sitä. Kaunisto näyttää ainakin ämpärissä märkänä aika punaiselta, mikä on hyvä.

Eilen pesin vajaan ämpärillisen hiekkaa nähdäkseni, kuinka likaista se oikeastaan on. Ja olihan se likaista. Upotin suihkuletkun hiekkaan ja annoin puhdistua, aina välillä käväisin hiekkaa pöyhimässä ja letkun paikkaa vaihtamassa. Todella vaivattomasti hiekka putsaantui, mutta se aika ja veden määrä - huh 8O.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tässä kuva minun 84 l akvaariosta jossa on Kauniston soran hiekkapuhallushiekkaa:
http://www.aijaa.com/v.php?i=668460.jpg
Mielestäni se on niin hienon väristä, että kannattaa se pesemisen vaiva nähdä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
rohanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 13:09, 03.04.2007
Paikkakunta: Joensuu

Hiekan raekoosta

Viesti Kirjoittaja rohanna »

Onko teillä ollut ongelmia "liian" hienon hiekan kanssa. Minulla on kvartsihiekka tällä hetkellä 180litraisessa ja hiekka on todella hienoa. Pohjakalat mylläävät sen päivittäin uuteen uskoon ja hiekkaa kulkeutuu jopa ylimpänä olevien kasvien lehdille. Hiekka on kaunis, mutta jokseenkin myös ikävän näköinen, pohjallehan se olisi pääasiassa tarkoitettu :mrgreen: . Oletteko käyttäneet jotain kaunista soraa hiekan päällä? Kuinka se käyttäytyy, painuuko vain pohjaan sen myötä jos kalat/kierteiset mylläävät hiekan vai pitäisiköhön se hiekkaa ns. "paikoillaan" paremmin jos heittäisi vähän pinnalle?
"se joka pieruaan pirättää, sillä on muutakin salattavaa"
Täplämonni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:20, 06.02.2007

Viesti Kirjoittaja Täplämonni »

Juu, kyllä hiekan pesu hauskaa on. Itse pesin kaksi kertaa pienen ajan sisällä 25kg hiekkaa siitä syystä, että aloittelijalle myytiin tietty ensin täysin väärää hiekkaa ja homma piti tehdä alusta asti uudestaan.. Toisella pesukerralla otti tuo em. episodi niin paljon kupoliin että sillä vimmalla vispasin sitten uuden satsin hiekkaa puhtaaksi kerrostalon pienessä kylppärissä. Seurauksena seuraavana päivänä kipeä alaselkä ja tuhannen migreeni..
rohanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 13:09, 03.04.2007
Paikkakunta: Joensuu

Sameus

Viesti Kirjoittaja rohanna »

Pesin viikonloppuna noin 80kg luonnonhiekkaa 400litran altaaseen.

Tässä nyt lähinnä kummastuttaa se, ottaako vesi ollenkaan kunnolla kirkastuakseen. Vedet ovat olleet altaassa jo sunnuntaista alkaen ja vesi on vieläkin erittäin sameaa. Altaassa on luonnosta otettu hiekka, jota kyllä pestiin urakalla, mutta nyt saa kauhistumaan jo ajatus siitä, että vesi ei kirkastuisikaan sen vuoksi, että hiekka ei ole pesty riittävän hyvin :roll: . Onko kokemuksia? Kuinka kauan voin huoletta odotella ennen toivoni menettämistä? Hiekkapuhallushiekan (kvartsihiekan) jäljiltä vesi oli kirkasta jo samana päivänä. Yksi syy tosin voi olla se, että ulkosuodatin puhalsi tähän aamuun saakka sen verran alaviistoon, että kasasi hiekkaan kunnon vallit ja varmaan siis samalla myös pölytteli hiekkaa sen verran että on sameaa. Kasveista suurimman osan istuttelin kuitenkin jo tänään altaaseen. Aamulla taistelin suuttimen kanssa, sain vesiruiskun naamalleni, mutta nyt puhaltaa enemmän pinta/keskiveteen. Onko jollakulla käynyt niin, että vesi ei ole kirkastunut jos hiekan on ottanut luonnosta?
"se joka pieruaan pirättää, sillä on muutakin salattavaa"
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Itse olen vastaavassa tilanteessa laittanut akvaliikkeestä saatavaa vanua ohuelti ulkosuodattimen pönttöön, sekä myös ohuen kerroksen altaaseen imuaukon ympärille. Siihen tarttuu hienot hiukkaset hyvin.
Eipä sitä hiekkaa sieltä enää ylös kannata ottaa, vaihtaa vaikka sitten vesiä reilusti jos muu ei auta [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Rystyset rikki

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Hiekka näyttää aiheuttavan varsin ikimuistettavia kokemuksia. Ne taitavat olla harrastuksen suola, jää jotain kerrottavaa... Hiekanpesu on vähän kuin intti, tuntuu p:ltä kun sen suorittaa, jälkeenpäin lähinnä naurattaa!

Itse ostin akvaarion mukana "hienoa" hiekkaa, joka myöhemmin kyllä näytti soralta. Pesin sitä varmaan vuorokauden, rystyset verillä, eikä veden väri juuri muuttunut... Vaihdoin Bilteman hiekkaan, en pessyt ollenkaan ja noin vuorokauden myöhemmin vesi oli lähes kirkasta. Biltemaa käytän jatkossakin, vaikka joillakin on osunut huono erä käteen...
Biotooppiharrastaja
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tulipa mieleen, että kun on tuo hiekan pesu kohta edessätaas edessä, niin voisiko tuo hiekan pesu onnistua seuraavalla tavalla.
Eli otettaan sukkahousun lahe, ja täytetään se ihan täyteen pestävällä hiekalla, sitten laitetaan ämpäriin johon lasitetaan paljon vettä, sitten puristellaan sitä sukkahousu pötkylää sielä vedessä, ja vaihdetaan likaantunut vesi uuteen välillä. Puhdistuisiko hiekka tarpeeksi hyvin tuola menetelmällä?
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Voihan tuota kokeilla, mutta taitaa mennä ikä ja terveys ennen kuin hiekka on puhdasta :mrgreen: Koita ennemmin vaikka siivilää, huomattavasti helpompaa kauhaista hiekkaa siihen kuin tunkea sukkaan.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No muuten voisi siivilällä tehdäkkin, mutta ei ole niin tiheää siivilää että hienohiekka pysyisi siinä.
MKL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 09:00, 12.07.2005
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja MKL »

Jos sitä sukkahousun lahjetta haluat kokeilla, niin nopeammin pääset tunkemalla vesiletkun sinne hiekan joukkoon kuin lotraamalla ämpärissä. Luulisin :mrgreen:
Life's way too short to stay on topic.
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Pesin täällä juuri 30 kg hiekkaa ämpäri/ lappo menetelmällä. Meinasi siinä touhussa hermo palaa ihan totaallisesti. [}:)] Kysymys kuuluukin. Omistan kyllä n. 7m letkua jonka vois laittaa vesihanaa, mutta ei sovi mun vesihanaani. Voiko tollasen letku systeemin tilata jostain,missä olisi säädettävä se "suutin osa" vai mikä se nyt sitten on? :roll:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Vilpertti
Member
Member
Viestit: 296
Liittynyt: 21:25, 03.06.2007
Paikkakunta: Turku/Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

NinZe kirjoitti:Pesin täällä juuri 30 kg hiekkaa ämpäri/ lappo menetelmällä. Meinasi siinä touhussa hermo palaa ihan totaallisesti. [}:)] Kysymys kuuluukin. Omistan kyllä n. 7m letkua jonka vois laittaa vesihanaa, mutta ei sovi mun vesihanaani. Voiko tollasen letku systeemin tilata jostain,missä olisi säädettävä se "suutin osa" vai mikä se nyt sitten on? :roll:
Itse olen pistänyt letkuun tuollaisen. ----> http://tinyurl.com/yocege
Biltemasta.
---325---325---144---100---85---58---40---
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

Vilpertti kirjoitti: Itse olen pistänyt letkuun tuollaisen. ----> http://tinyurl.com/yocege
Biltemasta.
Yes :D

Löytyihän tuo ihme adapteri.. Olen itsekkin etsinyt
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Mulla on altaissa Bilteman hiekkaa ja en oo sitä ikinä pessy :mrgreen:
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Hei tollasta mä olen just ettiny. Eikä oo hinnallakaan pilattu. Kiitos :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Taskutiikeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 19:32, 25.03.2005
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Taskutiikeri »

Minkä väristä se Maxit on?
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=62206585 vaaleahkoa, ei kuitenkaan yhtä vaaleaa kuin Bilteman tuote (jos nyt oikein muistin, että Maxit on entinen Optiroc, jota minulla on tuossa altaassa).
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Taskutiikeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 19:32, 25.03.2005
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Taskutiikeri »

Okei. Kiitos!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”