Oi ihanuutta: hiekan pesu

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Odize
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 15:39, 18.03.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Oi ihanuutta: hiekan pesu

Viesti Kirjoittaja Odize »

Hiekan pesu = hermoromahdus?
Muilla samoja fiiliksiä?
Reilu 15 kiloa takana ja joka paikka on täynnä tuota kuraliejuhiekkavettä..
Ja jos vielä jaksais sen 10 kiloa lisää..

Mutta saavatpahan nyt monnislapset sen kunnon pohjan missä myllertää! :D
crimson
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:41, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja crimson »

hiekan pesu on tämän harrastuksen ylivoimaisesti typerin homma, onneksi ei hirveän usein tartte sitä harrastaa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Juu typerää puuhaahan se pesu on ja kun hakee pohja-ainekset itse luonnosta niin välttyy siltäkin.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
tilluska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 08:39, 30.04.2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja tilluska »

ai hä? Eiks "maastosta" haettuu tartte peseskellä? Iha just ollaa lähös paikallisee rantsuu hiekkaa kattelee
mut ku melko tehtaan kupeessa asutaa ni vähän arveluttaa.
Lienee tarttee keittää jos sopivanlaista löytyy?
Tartteeko hiekan hakuun maanomistajan luvan? Ämpärillinen tai kaks - kunnan mailta...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä en ainakaan ole pessyt tai muutenkaan käsitellyt hiekkakuopilta haettua. Tosin pidänkin parhaana lähinnä sellaista hieta/hiesukokoa, jonka peseminen olisi muutenkin aika turhauttavaa. Rannoilta haetusta hiekasta on syytä muistaa, että ovat saattaneet olla tekemisissä kalojen kanssa eli mahdollista tautivaaraa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Re: Oi ihanuutta: hiekan pesu

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Odize kirjoitti:Reilu 15 kiloa takana ja joka paikka on täynnä tuota kuraliejuhiekkavettä..
Ja jos vielä jaksais sen 10 kiloa lisää..
Olen melko hyvin onnistunut unohtamaan koko homman vaikka hiekat jaloissa pyöriikin... Yhteensä 80kg joista vajaa puolet pestynä. Siinä on paljon enemmän työtä kuin 25kg:ssa. Ole onnellinen...
aapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 20:42, 25.03.2003
Paikkakunta: Muhos

Re: Oi ihanuutta: hiekan pesu

Viesti Kirjoittaja aapo »

summersrain kirjoitti:
Odize kirjoitti:Reilu 15 kiloa takana ja joka paikka on täynnä tuota kuraliejuhiekkavettä..
Ja jos vielä jaksais sen 10 kiloa lisää..
Olen melko hyvin onnistunut unohtamaan koko homman vaikka hiekat jaloissa pyöriikin... Yhteensä 80kg joista vajaa puolet pestynä. Siinä on paljon enemmän työtä kuin 25kg:ssa. Ole onnellinen...
Minä pesin 50 kiloa, ja tietysti Optirocia, maailman likaisinta hiekkaa. :mrgreen: On siitä aikaa jo useampi kuukausi, ja nyt ei voi muuta kuin nauraa kun muisteelee sitä farssia. Niin ja tietysti iihaailla iki-ihanaa hiekkkapohjaista akvaariotani.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Meillä pestiin kolmessa erässä 30 kg, ensin pieni erä, sitten 20 kg ja viimeisenä vielä 10 kg. Joo ja homman kohtalaisen helpoksi teki se, että avokki vaihtoi tiskaamisen mielellään hiekan pesuun :mrgreen: No vielä pitäisi pestä 10-20 kg toiseen akvaarioon, mutta sen voi onneksi tehdä kylpyammeessa (punkassa).
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

hiekan pesu + tukkeutuneet viemärit + hermoromahdus ennen

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Pese ihmeessä hiekka ulkona letkun kanssa! Se on helppoa: vesi vain paineella hiekan alle ja lika lähtee melkein itsestään kun aikansa lutraa. Vesiposti löytyy jokaisen kerrostalon seinästä tai pihalta. Sen avulla talkkari kastelee nurtsinkin. Pesuhomman voi ajoittaa siihen aikaan, kun muutenkin kasteluletku on esillä - paitsi jos on tosi kiva talkkari. Myös alakerran asunnosta voi helposti vetää letkun pihalle. Rivarissa tai omakotitalossa tämä on helppo nakki! Mutta miksi ihmeessä näitä kerrostaloja Suomessa yhä vain rakennetaan lisää, kun suurin osa ihmisistä kuitenkin tahtoisi oman pienen pihan??!!! ... Se on simputtamista ja perustuu vanhakantaiseen kansan riistoon, joka jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ... kunnes pistetään hanttiin.

Jos yhdessä kieltäydymme ostamasta kerrostaloasuntoja, ei niitä tehdä enää! Englannissa vähän siihen malliin kansa on toiminutkin, koska siellä kerrostaloasuminen kuuluu alimman sosiaaliluokan etuuksiin. Maa on pienempi kuin Suomi ja asukkaita taitaa olla ainakin 12 kertaa enemmän, mutta silti valtaosa voi asua pientaloissa omine pihoineen, kuten jopa Onslow ... How nice!

Suomessa rakennusliikkeet, maanomistajat, kaavoittajat ja muut ahneet voiton tai "asumistehokkuuden" tavoittelijat ovat yksissä tuumin sen takana, että kansa asuu vast'edeskin tilojen puolesta melkein kuin Venäjällä. ... siis niin kauan kuin kansa suostuu.
murmeli_85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 00:22, 02.05.2003
Paikkakunta: Vantaa (oikeastaan Klaukkala)

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Mä kävin eilen hakemassa Optirocia, todellakin likaista. Meni siinä reilut 5 tuntia kun n.10 kg pesin. Nyt pitäisi huomenna jaksaa loput, tänään pidän tästä hommasta lepopäivän ja siivoa vaihtelun vuoksi hamsterini häkin :D
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

murmeli_85 kirjoitti:Mä kävin eilen hakemassa Optirocia, todellakin likaista. Meni siinä reilut 5 tuntia kun n.10 kg pesin. Nyt pitäisi huomenna jaksaa loput, tänään pidän tästä hommasta lepopäivän..
Miten saa noin kauan kulumaan?? 8O ..Minä pesin Optiroc-hiekkaa 50 kg..eikä siihen varmaan mennyt kuin korkeintaan saman verran kuin sinulla..
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
murmeli_85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 00:22, 02.05.2003
Paikkakunta: Vantaa (oikeastaan Klaukkala)

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Mä huuhtelin vaan kunnes vesi on kirkasta. Oli nimittäin TOSI likaista hiekkaa, tuli ekalla huuhtelulla ihan tumman ruskeeta vettä [:I]
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Minä pesin Optirocin 50kg hiekkaa lähes 9tuntia, tosin pidin välillä muutaman tupakki- ja ruokatauon. Halusin hiekan olevan ihan puhdasta ja sitäpaitsi halusin sen hajun pois siitä joten sen takia meni ilmeisesti noin kauan :roll:
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

50kg Optirocia peseyty aika näpäkästi niin että hiekat akvaarioon, yhdellä letkulla vettä sisään ja toisella ulos. Nelisen tuntia ja hiekka oli niin puhdasta että vesi oli kirkasta vaikka hiekan läpi juoksettikin. Aloitin sanko ja suihku -tekniikalla mutta kiinnostus siihen hyytyi aika pian.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Tuolla marikin menetelmällä olen minäkin pessyt ja mikä parasta, selkää tulee säästettyä melkoisesti :D ei niinkään vettä :roll:
~Tinski~
murmeli_85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 00:22, 02.05.2003
Paikkakunta: Vantaa (oikeastaan Klaukkala)

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Tota menetelmää en voinu käyttää, harkitsin kylläkin, mutta kun meitin kaivossa on vettä aika niukasti, kuivaa ja pikkusisko unohti ulkoletkun päälle kun hepoille vei vettä, niin että kaivo tyhjeni kokonaan.

Mulla toi Optiroc ei kauheesti haissut, tai sitten mun nenukki ei enää haista mitään. Mutta mäki halusin mahdollisimman puhtaaksi sen hiekan... :mrgreen:
artturi
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 13:18, 21.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja artturi »

Mulla on ollut semmonen tekniikka, että kun vaihdan akvaan vettä letkulla niin survasen sen kylppäripään ämpärin pohjalle joka on puolillaan hiekkaa. Välillä kun käy vähän möyhimässä niin tulee vähällä vaivalla puhdasta ja ei mene nekään vedet ihan hukkaan. Kiireiselle ei tietenkään sovi.
subavdi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 22:59, 22.04.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Eikös asian voisi ottaa huumorilla. Saa sopivatsi epäuskoisia työkavereita, kun kertoo edellisenä päivänä harrastaneensa: "Harrastin tuossa eilen illalla." "No, mitäs teit?" "Pesin x kiloa hiekkaa :D ."

Mielestäni kunnon lutraus tuossa vaiheessa kuitenkin kannattaa. Viimeksi kun pesin hiekkaa altaan pohjalle, vesi kirkastui noin 2 h suodattimen käynnistämisen jälkeen. Ko pumppu kierrättää noin 5 krt/h altaan veden. Sitten saatoin jo jatkaa niillä ehkä hieman mukavammilla asioilla tämän harrastuksen parissa.
murmeli_85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 00:22, 02.05.2003
Paikkakunta: Vantaa (oikeastaan Klaukkala)

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Mä en tiiä miten kauan mulla meni että kirkastui. Menin heti nukkumaan kun sain urakan loppuun (koko iltahan siinä meni), ja aamulla oli kirkastunut :mrgreen:
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Onhan se aikamoista touhua pestä 50 kiloa soraa. Selkähän siinä touhussa meinaa mennä. Huh huh 8O
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

50 kg pesin tuossa reilu viikko sitten, meni nelisen tuntia. Enkä todellakaan edes yrittänyt vettä saada täysin kirkkaaksi, silti kirkastui ihan riittävän nopeasti akvaariossa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Tuota... ihmeesti te kyllä aikaa saatte menemään. Onhan se läträämistä totta kai tuo "esipesu", en minäkään ole altaassa hiekkoja pessyt. Silti jos sitä pesuvettä ei ihan juomaveden näköiseksi yritä saada niin eihän se nyt niin kauhea työ ole. Minulle on riittänyt sellainen "puolihuolimaton" hiekanpesu, enimmät savet ja pölyt pois ja kun pesuvesi alkaa läpi näkyä, hiekat vaan altaaseen. Se mitä sieltä vielä pöllyää ei kauan vedessä leiju.

Mika
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Hiekan peseminen on oikeasti ihan kivaa. Eilen pesin 360kg hiekkaa, alkaen hiekkapuhallushiekasta ja päätyen englanninjokisoraan. Aikaa meni reilu 4h. Ainoana ongelmana kynsilakan lohkeilu.
Aix
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 09:16, 02.05.2003
Paikkakunta: Tallinn

Viesti Kirjoittaja Aix »

Hei hiekanystävät!
Tässä ihminen,joka viimeksi käytti hiekka "kivikautella". Silloin sen kanssa meni kaikki ihan pieleen. Jos ajatellaan monneja, niin onhan pienirakenteinen hiekka parempi kun sora. Mutta muuten? Miksi käytätte sitä? Kai on typerä kysymys, mutta kun en keksi syytä. Voihen sorakin ottaa valkoista ja aika pienirakenteista. Kuinka on asiat kasvien kanssa? Ja eikös pohja umpeutuu? Mikä ovat hiekan edut? Kuinka se käy kiekkojen akvaarion? Kuinka usein sitä puhdistetaan? Jos "imurilla" vettä vaihtaa, riittäkö?
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Aix kirjoitti:Hei hiekanystävät!
Tässä ihminen,joka viimeksi käytti hiekka "kivikautella". Silloin sen kanssa meni kaikki ihan pieleen. Jos ajatellaan monneja, niin onhan pienirakenteinen hiekka parempi kun sora. Mutta muuten? Miksi käytätte sitä? Kai on typerä kysymys, mutta kun en keksi syytä. Voihen sorakin ottaa valkoista ja aika pienirakenteista. Kuinka on asiat kasvien kanssa? Ja eikös pohja umpeutuu? Mikä ovat hiekan edut? Kuinka se käy kiekkojen akvaarion? Kuinka usein sitä puhdistetaan? Jos "imurilla" vettä vaihtaa, riittäkö?
Mielestäni hiekkapohja on kaunis ja lisäksi helppohoitoinen. Kasvit juurtuvat ehkä jopa paremmin hienoon materiaaliin. Pohjalannoitetabletit pysyvät hyvin hienon hiekan sisällä (eivät pöllyä pitkin allasta). Itselläni on ollut hiekkapohja akvaariossa yli puolitoista vuotta, eikä vielä ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Hiekkaa ei periaatteessa tarvitse "puhdistaa" ollenkaan. Riittää kun imuroi hiekan päältä mahdollisesti häiritsevät roskat. Kierteissarvikotilot hoitavat pohjan möyhimisen, eli tukkeutumisen vaaraa ei pitäisi olla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”