Ahvenia 720l

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Helperi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 10:57, 28.07.2007
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Ahvenia 720l

Viesti Kirjoittaja Helperi »

Mulla on tuolla olohuoneessa 720l kiekkola ja nyt alkaa jo kiekkoilu vähän kyllästyttämään ja kiinostais vähän luonnetta enemmän omaavat lajit.

Haluaisin useamman eri pariskunnan, mutta myös kasveja jonkin verran.

SEuraavat lajit on mielessä pyörineet
kultasauma
tulisuu
vanne
smaragdi
punatimantti (ehkä liian pieni)
seepra
klovnitonkija
uaru (liian iso, ja syö kasvit?)
Oskari (liian iso ja agressiivinen?)

saiskohan näistä hyvän sopan aikaseksi? Siis tarkoitan että ei missään nimessä kaikkia, vaan joku kiva yhdistelmä. Melkein tuo kultasauma olis ykkönen.
Mitäs suosittelisitte?

ENtä sitten parvi kongon tetroja, sopisko kuvaan mukaan?
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Re: ahvenia 720l

Viesti Kirjoittaja Santte »

Helperi kirjoitti:Mulla on tuolla olohuoneessa 720l kiekkola ja nyt alkaa jo kiekkoilu vähän kyllästyttämään ja kiinostais vähän luonnetta enemmän omaavat lajit.

Haluaisin useamman eri pariskunnan, mutta myös kasveja jonkin verran.

SEuraavat lajit on mielessä pyörineet
kultasauma
tulisuu
vanne
smaragdi
punatimantti (ehkä liian pieni)
seepra
klovnitonkija
uaru (liian iso, ja syö kasvit?)
Oskari (liian iso ja agressiivinen?)

saiskohan näistä hyvän sopan aikaseksi? Siis tarkoitan että ei missään nimessä kaikkia, vaan joku kiva yhdistelmä. Melkein tuo kultasauma olis ykkönen.
Mitäs suosittelisitte?

ENtä sitten parvi kongon tetroja, sopisko kuvaan mukaan?
Itse olen pitänyt noista lajeista kaikkia muita paitsi tulisuuta , klovnitonkijaa ja punatimanttia...

(Uaru amphiacanthoides)
omistanut 4 yksilöä ( 2myyty kutuparin tieltä)
uarut eli kiilakirjoahvenet ovat mielestäni aivan loistavia kaloja , tälläkin hetkellä löytyy kutupari 450litraisesta... kasvavat ~25cm-30cm ph 5.5-7.2 pehmeää vettä ja lämpöä 26-30 astetta ja viihtyvät parvessa... kaikki kasvit on syöty 8-) .

(Astronatus sp.)
omistanut 4 yksilöä(ei yhtä aikaan :mrgreen:)
Oskarit ovat mielestäni sopivan kokoisia tuohon tankkiin niitä voisi ottaa 2-3kpl jos suodatus on kunnossa , oskarit ovat yleensä lampaita suden vaatteissa , tosin pienet kalat >15cm saattavat mennä kurkusta alas.

(Hypselecara temporalis)
omistanut 4 yksilöä( lahjoitettu 3kpl ja yksi heitti lusikan nurkkaan)
Smaragdikirjoahvenet ovat hyvin saman tyylisiä kuin oskarit , mutta jäävät hieman pienenmiksi ja jotkut sanovat , että niitä voi pitää pienten kalojen kanssa , itse en ota kantaa kun en ole henk.koht kokeillut.

(Heros notatus)
2 kutuparia
Vannekirjoahvenet ovat mielestäni yhtä tylsiä kuin kiekot , paitsi että kutevat helpommin :roll: ...

(Cryptoheros nigrofasciatus)
yhden kutuparin
Seeproja en itse suosittele kenelekkään lisäätyvät nopeammin(tai vähintään samaa tahtia kuin partikset :twisted:) ja ovat kokoonsa nähden aika häijyjä.

(Aequidens sp.)
yhden kutuparin ja kolmannen pyörän
Kultasaumat ovat komeita , mutta niiden häijyys vaihtelee melkein laidasta laitaan... itselläni on näistä kokemusta vain 3 yksilöstä ja siinä kävi niin , että menetin kultasauman takia 30cm tiikerikirjoahvenen [}:)] eli voivat olla todella häijyjä.
Helperi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 10:57, 28.07.2007
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Helperi »

Eli ei siis vanteita ainakaan, koska todella tuntuu nuo kiekot jo vähän tylsiltä vaikka kauniita ovatkin.

Uarut siis unohdan kasvien takia.

Suodattimia on seuraavasti:
Eheim professionel 3
Eheim 2228
Fluval 4 x 2

Riittääköhän noille isoille "sontamasiinoille"?

Oliskohan ihan kauhee yhdistelmä

Kultasauma 3
smaragdi pari
Punatimantti yhdyskunta 4-5

Niin ja mitenkä näiren kanssa joku isommista tetroista koostuva parvi? esim. just kongon?
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Helperi kirjoitti:Eli ei siis vanteita ainakaan, koska todella tuntuu nuo kiekot jo vähän tylsiltä vaikka kauniita ovatkin.

Uarut siis unohdan kasvien takia.

Suodattimia on seuraavasti:
Eheim professionel 3
Eheim 2228
Fluval 4 x 2

Riittääköhän noille isoille "sontamasiinoille"?

Oliskohan ihan kauhee yhdistelmä

Kultasauma 3
smaragdi pari
Punatimantti yhdyskunta 4-5

Niin ja mitenkä näiren kanssa joku isommista tetroista koostuva parvi? esim. just kongon?
en suosittele noin montaa kultasaumaa samaan altaaseen , niistä joku jää pahasti toisten jalkoihin... lämpötiloista sen verran , että kultasaumat luonnossa uivat 20-24 asteisessa vedessä jos en väärin muista... ja kultasauma koiras voi venähtää sinne 30cm hujakoille... Smaragdeillekin tulee kokoa ainakin 25-30cm

Itselläni on suodattimina 648litraisessa(20cm lyhyempi kuin perus 720litrainen) Eheim proffa 3 2080(oma media setti) ja Eheim classic 2250(2kg symphionttia+sienet) ja tuolla on pysynyt rankallakin kalastolla nitraatit alle 10mg/l 2 x viikossa 50% vedenvaihdoilla.
Helperi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 10:57, 28.07.2007
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Helperi »

Pitäisi siis ainakin suodatuksen riittää.

Kultasaumapari, smaragdipari ja niitä timantteja?

Edelleen kyselen kongon tetroista.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Meillä on kultasaumojen kanssa kongontetroja ja toimii ihan hienosti.
On se hieno kala, varsinkin jos otat 15-30 parven.
sos-84
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 17:19, 05.02.2006
Paikkakunta: P-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Smaragdeista osaan sen verran sanoa, että tosiaan menee pientenkin kalojen kanssa. Pikkukirsikkatetrat ja monnisetkin saa olla ihan rauhassa(myös monnisten poikaset).
Todella rauhallisia kaloja ovat. Hieman arkoja vielä, eivät tosin ole vielä kuukauttakaan mulla olleet.
Jäävätkö rauhallisuutensa takia sitten "jalkoihin" kultasaumoille, sitä en tiedä. Tai ovatko liian rauhallisia.
Mut jos smaragdeihin päädyt, varaudu pitkälliseen metsästämiseen... Minä etsin niitä yli puoli vuotta... Suomeen näitä on viimeksi saatu 2 vuotta sitten.
Suklaakirjoahven on hyvin läheistä sukua ja hyvin paljon samannäköinen ja käytöksinen, ja on paremmin saatavilla.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
hakis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 16:42, 04.11.2001
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hakis »

Laitetaan vielä, rttä mulla on kutupari uaut. Ja ainakin kaikki miekkakasvit ja aika pitkälle vihreät kasvit on saanu olla rauhassa. Tietty pientä harventamista, mutta ei niin paljoa että ei kasvaisi enemmän kuin syödää/revitään. Niin ja tiikerilumpeet kyllä meni paris päiväs. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”