Siperia opettaa, vai opettaako..?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Siperia opettaa, vai opettaako..?

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Taas olen tässä tilanteessa.. Eli koitan opettaa noita villejä syömään kuivaruokaa purkista. Nyt on kahdeksas päivä menossa ja 4/8 syö jo suurempia nirsoilematta. Mutta noista neljästä ei kolme vieläkään edes vilkaise ruokaan päin, kun sitä altaaseen tiputtelen. Yksi niistä on vieläpä suuren luokan possu, mitä tulee omatekemääni mixiin. Mutta tuota kuivaruokaa ei edes maista! Kahdesta olen huolissani, kun ovat muutenkin niitä parven alistetuimpia ja ns. heikoimpia yksilöitä.. Olen kerran tässä reilun viikon aikana antanut mixiä, etteivät nyt ihan nälkäänsä hajoa mutta muuten sitkeästi kaksi kertaa päivässä tuota kuivaruokaa. Merkki on Tetra ja aloitin kuurin ensin mixiin sekoitettuna ennen kuin siirryin puhtaasti pelkkään kuivaan. Mutta vieläkin on tulos tämä. Onkohan minulla kiekkomaailman kovakalloisimmat yksilöt vai mikä ihme niitä riivaa.. Onko vielä jotain mitä voisin kokeilla? Toki jotain muuta ruokamerkkiä mutta Lahdesta en tähän hätään muuta löytänyt. Kesälomat tulossa ja tuo kuivaruoka helpottaisi kummasti lomaruokintaa..
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kokeilehan New Life Spectrumin Finicky fish formulaa. Siinä on pääraaka-aineena sinisimpukat ja itse olen saanut sillä loistavia tuloksia luonnonkiekkojen totuttamisessa kuivaruokaan.
Löytyy hyvinvarustetuista akvaarioliikkeistä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Juhawl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 15:05, 07.02.2007

Viesti Kirjoittaja Juhawl »

Ei kuulosta yhtään omituiselta minusta! Omat luonnonkiekkoni eivät kyllä edes vilkaise kuivaruokaa välivedestä (ei kyllä viljellytkään :roll: )... Jäin sitten kuitenkin yhden kerran pitemmäksi aikaa "vakoilemaan" touhuja ja kas, sieltähän ne kaikki kävi pohjalta mutustelemassa! Ei kyllä tosin vaikuta mitenkään herkkupaloilta! Tetran Discusta olen tarjoillut.
Eli koitan opettaa noita villejä syömään kuivaruokaa purkista.
Kyllä se ruoka pitää ripotella veteen! Ei kai kenenkään kalat sentään purkkia saa auki... :mrgreen:
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mun kahdesta luonnokiekosta toinen syö hiutaletta ja raetta sikana ja toinen ei välitä. Ovat hankiittu molemmat samaanaikaan. Kun annoin ensmäisen kerran eläviä suomalaisia hyttysentoukkia, oli kaverit aikas ulalla mitä niille pitää tehdä. Mutta oppivat kyllä muutamassa päivässä.
Että semmosia vekkuleita :)
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Mari kirjoitti:Kokeilehan New Life Spectrumin Finicky fish formulaa. Siinä on pääraaka-aineena sinisimpukat ja itse olen saanut sillä loistavia tuloksia luonnonkiekkojen totuttamisessa kuivaruokaan.
Olisin juuri sitä ostanutkin mutta kun oli päässyt tavara loppumaan. Eli Lahdessa tuota merkkiä myy ainoastaan yksi liike ja tietenkin minun tuurillani sitä oli tulossa lisää vasta kolmen viikon päästä. Ja hätähousuna tämä totuttelu oli aloitettava nyt eikä viikon päästä :mrgreen: Mutta kesällä Helsinkiin ja katsotaan josko sitä silloin nappaisi mukaan. Nyt noiden nirsoilijoiden on vaan syötävä tuo isohko purkki Tetraa..
Juhawl kirjoitti:
Väkitukko kirjoitti:Eli koitan opettaa noita villejä syömään kuivaruokaa purkista.
Kyllä se ruoka pitää ripotella veteen! Ei kai kenenkään kalat sentään purkkia saa auki...
Jaa, no se selittääkin jo paljon.. :mrgreen: Mutta juu, ei noi meilläkään koske siihen ruokaan ennen kuin se on vajonnut pohjaan asti. Mutta sieltäkin sitä syövät vain ne neljä. Yksi käy lisäksi välillä maistamassa ja voin melkein nähdä sellaisen inhonväristyksen jokaisen maistelukerran jälkeen..

Kai nuo vielä kestävät tämän viikon loppuun tätä totuttelua..? Sitten olisi pari viikkoa täynnä ja ainakin minulta loppuu pokka. Eihän noita voi loputtomiin pitää nälässä..
mb170
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 12:41, 14.01.2007
Paikkakunta: pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja mb170 »

Minulla on saman suuntaisia kokemuksia , minulla on sekaisin villejä ja
viljeltyjä . Suurin ero heidän käyttäytymisessä on juuri ruokailu ,
viljellyt syövät "lennosta " mixin kuin kuivankin ja villit ruokailevat vasta
pohjasta molempia, huomattavasti rauhallisemmin.Tetra discus kelpaa.
Kylläkin on todettava että villit olivat "tukkurilla "opetettu syömään monipuolisesti.
mb170
Juhawl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 15:05, 07.02.2007

Viesti Kirjoittaja Juhawl »

mb170 kirjoitti:Suurin ero heidän käyttäytymisessä on juuri ruokailu ,
viljellyt syövät "lennosta " mixin kuin kuivankin ja villit ruokailevat vasta
pohjasta molempia, huomattavasti rauhallisemmin.
Kyllä sydäntä ja survaria kaikki tulee syömään meillä kädestä. Altaassa käy loiske kuin lohilammikossa ja välillä peitelasit kolisee, kun oikein innostuvat!
Mutta annas olla kun tarjoan kuivaa, niin evääkään ei liikauteta syödäkseen! Tai tulevat kyllä katsomaan, mutta poistuvat tosi pikaisesti pettyneinä mököttämään... :mrgreen:
Että semmonen tapaus tällä kertaa!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Väkitukko kirjoitti:Olisin juuri sitä ostanutkin mutta kun oli päässyt tavara loppumaan. Eli Lahdessa tuota merkkiä myy ainoastaan yksi liike ja tietenkin minun tuurillani sitä oli tulossa lisää vasta kolmen viikon päästä. Ja hätähousuna tämä totuttelu oli aloitettava nyt eikä viikon päästä :mrgreen:
Jos tarve on yhä akuutti, irtoaisi minulta ainakin maistiaispussillinen NLS simpukkaraetta. Hakea saa keskustasta arkisin+satunnaiset lauantait, laita YV jos edelleen tarvitset [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”