Tee-se-itse hiilidioksidin levitin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jussian
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 13:02, 13.06.2002
Paikkakunta: Joensuu

Tee-se-itse hiilidioksidin levitin

Viesti Kirjoittaja Jussian »

Pohdiskeltiin tuossa kaverin kanssa hiilidioksidin levityssysteemejä ja kauhisteltiin näiden ns. tehokkaiden spiraaliratkaisujen korkeaa hintaa. Mieleemme tuli sitten seuraavankaltainen systeemi.

Otetaan sopiva pätkä silikoni tms. ohutta letkua. Otetaan paksumpi muoviputki (vaikka vesijohtoputki tms. jäykkämuoviputki) jonka ympärille ohuempi letku kierretään spiraaliksi. Muoviputkeen, joka siis on käärityn spiraalin keskellä, kiinnitetään sen ylälaitaan leveämpi muovikuppi kelloksi. Kaasu johdetaan ohuempaan letkuun alapäästä josta se nousee letkua pitkin ylöspäin.

Kaasu imeytyy veteen kuplan noustessa spiraalia ylöspäin ja päätyy lopulta kelloon, josta vielä voi imeytymistä tapahtua. Ylimääräinen kaasu pulpahtelee kellosta sen täyttyessä veden pinnalle.

Kaasu nostaa alhaalta tullessaan vettä letkusta pois, jolloin vesi liikkuu ylöspäin ja ns. "hiilidioksiditettu" vesi tulee letkun yläpäästä takaisin altaaseen.

Kysymys 1. mahtaisiko moinen järjestelmä toimia?

Ongelma 1. miten kaasu saadaan alapäästä syötettyä systeemiin niin, että sinne saataisiin vielä vettäkin sekaan?

Yksi ajatus oli, että hieman paksumman letkun voisi halkaista, ja kiertää halkaistun letkun putken ympärille siten, että kaasulle jää eräänlainen kouru jota pitkin kupla nousee ylöspäin. Näin veden kanssa ei tulisi ongelmaa....

Pitänee kokeilla käytännössä toteutusta, mutta kaikki kommentit otetaan ilolla vastaan.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Tai antaa putken olla putkena. Ei kuitenkaan kytke hiilidioksidiletkua (jos nyt hiivatteesta on kyse) suoraan siihen kierreputkeen kiinni, vaan kierreputken alaosassa on suppilo, joka ottaa vastaan hiilidioksidiletkusta vapautuvan kuplan. Hiivatteellahan tuo käytännössä kai toimisi siten, että kuplia tulee sitä mukaan, kun pullosta sitä syntyy.

Teoriassa kupla siis matkaisi kierreputken läpi ja koske systeemi ei ole suljettu alhaalta, pääsisi aina kuplien välissä vesi putkeen. Eri asia, miten hyvin tuo toimii käytännössä. Putken pitäisi kai olla kuplaa astetta suurempi, koska se yksi pieni kupla ei varmastikaan jaksa työntää vettä putken läpi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sitten voisi rakentaa vaikkapa objektilaseista ns. flipperin. Kupla nousee hitaasti lasilta toiselle.
Periaatemallia oi katsoa Googlella vaikka Hilenan CO2-flippereistä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Mitä on objektilasi?

Onko se parempaa kuin muovit?
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

joppe kirjoitti:Mitä on objektilasi? Onko se parempaa kuin muovit?
http://www.laborhandel-krumpholz.de/objektglaeser.htm
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Re: Tee-se-itse hiilidioksidin levitin

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Jussian kirjoitti:Yksi ajatus oli, että hieman paksumman letkun voisi halkaista, ja kiertää halkaistun letkun putken ympärille siten, että kaasulle jää eräänlainen kouru jota pitkin kupla nousee ylöspäin. Näin veden kanssa ei tulisi ongelmaa....
Hyvä idea.. Tosin halkaistua letkua saattaa olla vaikeata kiertää putken ympärille, siten että 'ehjä' puoli jää ylöspäin. Tästä halkaistusta letkusta voi kuitenkin tehdä vaikka tuollaisen 'flipperiportaikon' maton taakse piiloon takalasiin (?)
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Jussian
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 13:02, 13.06.2002
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jussian »

jarvij kirjoitti:Sitten voisi rakentaa vaikkapa objektilaseista ns. flipperin. Kupla nousee hitaasti lasilta toiselle.
Periaatemallia oi katsoa Googlella vaikka Hilenan CO2-flippereistä.
Tämä malli meillä olikin tiedossa, mutta objektilasien saatavuudesta ei ole mitään tietoa. Mietittiin sitten vaihtoehtoisia formaatteja. Samaa periaatetta on pyritty tälläkin jäljittelemään.

Aquan mainitsema suppilo tuli mieleeni eilisiltana, eli jotain sen suuntaista varmasti sinne pohjalle pitäisi laittaa...

No, mietiskely jatkukoon.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Eikös tehokkain ole sellainen suodattimen paluuputken ohivirtaukseen sekoittava malli? (Edellyttää suodatinta paluuputkella :) )

Eli tarvitaan about 15cm putki halk. n. 3 cm. Pohja umpeen ettei täyte valu ulos. Pohjan reunoille reikiä, että CO2-vesi pääsee ulos. Haaroitetaan paluuputki (4mm letkulla).

Ylhäältä syötettään yhdesta putkesta vettä ja toisesta kaasu. Yläpään oltava tiivis ettei kaasu karkaa. Täytetään putki esim mechillä jotta saadaan sokkelo. CO ja vesi sitten valuvat systeemistä ulos ja sekoittuvat matkalla.

Tällaisia käytetään kaupallisissa painepullo systeemeissä. Jokuhan oli moisen jo tehnyt ja siitä oli kuviakin hänen kotisivulla vaan, kun en muista kuka.

Kaupallisen versio voi bongata hyvin varutetuista alan liikkeistä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mä olen pähkäillyt tuota Heinäkengän juttua kohta pääni putki. En keksi miten hoitaisin ulkosuodattimesta ohivirtauksen fiksusti. Ajattelin T-liitintä hanalla ulostulon ja suihkuputken väliin, mutta noita kun ei sitten näytä olevan - tai ainakaan kohtuu hinnalla.

Ajattelin kokeilla, josko ilmaletkua pitkin saisi tarpeeksi pienen noron valumaan suppiloon, jossa hiilidioksidia olisi. Suppilon tarkoitukseen kelvannee Tetran hiilidioksidilevintinkin, sillä mulla ainakin se teflonkalvo on varmaan ihan tukossa, eikä sen kautta mitään kaasua "näytä" imeytyvän.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

aqua2002 kirjoitti:Mä olen pähkäillyt tuota Heinäkengän juttua kohta pääni putki. En keksi miten hoitaisin ulkosuodattimesta ohivirtauksen fiksusti. Ajattelin T-liitintä hanalla ulostulon ja suihkuputken väliin, mutta noita kun ei sitten näytä olevan - tai ainakaan kohtuu hinnalla.

Ajattelin kokeilla, josko ilmaletkua pitkin saisi tarpeeksi pienen noron valumaan suppiloon, jossa hiilidioksidia olisi.
Aqua-Medic valmistaa sellaisia T-palikoita, joissa tuo haarautuva pätkä on ilmaletkukokoa (näitä saa ainakin Saksan nettikaupoista). Tsekkaa koko, ainakin jotkut niistä ovat kyllä tismalleen vääränkokoisella halkaisijalla varustetut (aivan kuin joku olisi tarkoituksella suunnitellut ne epäsopiviksi Eheimin letkuihin :roll:).

Itse satuin löytämään kotiviiniliikkeestä sellaisia reiällisiä kumitiivisteitä, jotka sopivat tiiviisti suihkuputken päähän. Reikä on aivan hiukkasen liian iso ilmaletkulle, mutta sain jollain ihan yksinkertaisella vippaskonstilla letkun paikalleen, ja vesi virtasi ihan nätisti. Homman pointti oli sama: laitoin ohivirtauksen lorottamaan itsetehtyyn kaasukelloon.


Kati
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Aqua-Medic valmistaa sellaisia T-palikoita, joissa tuo haarautuva pätkä on ilmaletkukokoa (näitä saa ainakin Saksan nettikaupoista
Ok, mä oon jo katsellut samallaista T-palikkaa Etolassa :) Täytyy vielä tsekata noin AquaMedicin tilpehöörit...
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Itse laitoin eilen illalla kiljupullosta tulevan letkun n. 5x5x10 cm kokoiseen suodatin maton kappaleeseen. Letkuna käytin 6 mm teflonputkea joka oli tarpeeksi jäykkää työnnettäväksi matonpalaseen ilman reiäntekoa kunhan sen pään teroitti. Puristelin matosta ilmat pois akvaariossa ja tänä aamuna sen pinnalle oli tullut pieniä hiilidioksidikuplia jotka pysyivät kiinni maton huokosissa. Levitin on 160 l akvaariossa jossa on mattosuodatin, paljon kasveja ja kalastona yksi partamonni ja 5 miekkapyrstöä.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Ainakin Teollisuus-Etolan luettelossa (http://www.etola.fi/teollisuusetola/letku2002.pdf) löytyy supistavia T-liittimiä mielestäni oikeata kokoa (ainakin minun Eheimin putkiin). Siihen voi jatkoksi pistää supistavan suora niin pääsee vielä pienempään.

Tietysti maksamalla rahaa saa kaupasta valmiin letkuineen ja liittimineen

Hannu [;)]
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Ostin juuri Etolasta ko härvelin tarpeet. Yht 15e.

Hakusanalla "co2 reactor" löytyy netistä about monta tee-se-itse ohjetta kuvaamalleni laitteelle.

Hannu
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Heinäkenkä kirjoitti:Ostin juuri Etolasta ko härvelin tarpeet. Yht 15e.
Minä rakensin juuri muutaman levittimen tälviisiin:

1. Otetaan muovinen puolen litran limu- tai siideripullo
2. Porataan esim. saksilla sen pohjan tienoille muutama ilmaletkua suurempi reikä, osa kaasua, osa veden poistoa varten
3. Sullotaan pätkä 16/22mm:n letkua pullon suuhun
4. Pujotetaan hiilidioksidiletku (tai useampia) jostakin puhkotusta reiästä sisään
5. Järjestetään tavalla tai toisella vettä sisään pullon suusta (itselläni on sopivasti sellaisia suodattimia ja pumppuja, joihin tuo letku käy just sopivasti).

Joutuessaan pulloon kaasu pyrkii ylös kohti sen suuta, mutta sieltä tuleekin vesi vastaan. Kaasu hajoaa kupliksi ja liukenee ihan silmissä. Vaikuttaa toimivalta!


Kati
kuusistor
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 11:17, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Kati kirjoitti:Joutuessaan pulloon kaasu pyrkii ylös kohti sen suuta, mutta sieltä tuleekin vesi vastaan. Kaasu hajoaa kupliksi ja liukenee ihan silmissä. Vaikuttaa toimivalta!
Kati
Itselläni on yksi vastaavantyyppinen reaktori testissä. Koska CO2 ei pääse kellosta pois, muuten kuin liukenemalla veteen, niin tästä on kiva seurata millaisia määriä sitä imeytyy. Toistaiseksi CO2:a on liuennut vähän turhankin paljon (testialtaan koko 105 l, kasveja liian vähän ja valaistus ollut heikko), koska pH on tippunut 6 nurkille. Muissa altaissa se pyörii 6,6-7,0 (näissäkin CO2 sydeemi, mutta vain ilmastinkivillä).
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

kuusistor kirjoitti:Koska CO2 ei pääse kellosta pois, muuten kuin liukenemalla veteen, niin tästä on kiva seurata millaisia määriä sitä imeytyy. Toistaiseksi CO2:a on liuennut vähän turhankin paljon (testialtaan koko 105 l, kasveja liian vähän ja valaistus ollut heikko), koska pH on tippunut 6 nurkille.
Jep. Aktiivisissa levittimissä liukenevan kaasun määrä määräytyy tuoton mukaan, toisin kuin kaasukelloissa, joista kaasua liukenee aina yhtä paljon (kunhan sitä ylipäänsä on siellä kellossa). Syöttöpuolta on siis rukattava. Vähän hankalaa, jos käytössä on hiivatelitku.


Kati
Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

mammutointi...

Viesti Kirjoittaja Kennu »

mammutointi... Eli kun sukelluksessa mammutotidaan käytetään hyväkseen ilmakuplien laajentuminen ylöspäin noustessa.. eli ulkoinen paine pienenee/häviää ja syntyy alipaine letkuun alapäähän niin voidaan imuroida pohjaa... Sama periaate on näissä ns: spiraaliputkissa tai "flippereissä" paitsi että tehdään "ylämäki" mahdollisimman pitäksi että kupla ehtii liueta mahd. pitkään... Tätä menetelmää käyttäen saadaan spiraaliputkeen "alipainetta" ja vesi imeytyy mukan. Tietysti aika paljon Co2 haihtuu ilmaan mutta paljon tehokkaampi tämä on kun joku ilmastinikvi tms.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”