Mikä ois leväbarbin veroinen levänpopsija?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Mikä ois leväbarbin veroinen levänpopsija?

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Ajattelin hankkia tuonne levisporukkaan uutta verta; vaan mieleen tuli sitten kysäistä teiltä että mikä ois toinen joka putsais kasvin lehtiä yhtä ahkerasti?
-uusio-harrastaja-
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Kyllä se leväbarbi taitaa olla hyvistä leväputsareista ainoa, joka ei popsi samalla myös kasveja.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
valsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 14:04, 29.12.2006
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valsu »

Kyllä mulla ainakin partis popsii leviä muttei itse kasveja ja otot popsii myös leviä ,mutta jättää kasvit rauhaan
kaikki eläimet on kivoja T:valsu
150lx40lx10lrapulax20lrapulax10lpoikas akvax400l tulossa
Vipe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 21:00, 20.03.2007
Paikkakunta: Helsinki HAS

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Ja taas pusken mainostamaan noita ihanaisia Katinkultamonneja. Ne syöpöttelee kunnes on vatsa ihan pinkeenä, lepäilevät vähän ja eikun töihin taas. Kannattaa ainakin tsekata.
"I'm here to lead not to read!"
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Mun kattarissa on vissiin sitten jotain vikaa, kun en ole nähnyt sen kertaakaan syövän levää, vaikka noita mainostetaan vähän joka käänteessä loistaviksi levänsyöjiksi :roll:
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Ei meiänkään LDA25:t syöneet levää... menivät vaan hiekansisällä nostaen kasvit ylös ja pitkin alasta... ja kutivat ja kutivat... mutta ehkä ne 10 vuodessa ovat oppineet syämään levääkin...
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Minkä kokoinen akvaario? Ei selvinnyt mielestäni tuosta viestistäsi.. Olisi tietty kiva tietää mitä muita kaloja siellä on ettei sitten ehdota semmosta joka joutuu ruokalistalle.

Eli meisesti yli 250 litraa kun on leväbarbejakin. Vai? Itse ehdottaisin purjesampimonneja. Ovat näyttäviä ja tehokkaita levänsyöjiä. Altaassa täytyy vaan olla tilaa se 250litraa.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

pleko_88 kirjoitti:Minkä kokoinen akvaario? Ei selvinnyt mielestäni tuosta viestistäsi.. Olisi tietty kiva tietää mitä muita kaloja siellä on ettei sitten ehdota semmosta joka joutuu ruokalistalle.

Eli meisesti yli 250 litraa kun on leväbarbejakin. Vai? Itse ehdottaisin purjesampimonneja. Ovat näyttäviä ja tehokkaita levänsyöjiä. Altaassa täytyy vaan olla tilaa se 250litraa.
Juu on tilaa 450litran (pohjaa 150cm*60cm)verran. :) Oiskohan sampparit tosiaan hyviä siihen hommaan...? Jottai "mustaa samettilevää" (vissii punalevää) tahtoo tulla kasveille, ja levikset kyllä puputtaa sitä ihan kivasti.
Kelpaako sama samppareille?

Pohjalla on pari haarniskaa, pari lippuritarimonnia, banjomonni ja monnisia 8 noiden levisten lisäksi.
Eikä leviksiäkään ole kuin kaksi.
-uusio-harrastaja-
sos-84
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 17:19, 05.02.2006
Paikkakunta: P-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mulla on levänpopsijoina 460l altaassa 4 jotain noita/sampimonnia. Kasveista on hävinnyt vähäisetkin levät niiden tultua. Altaan laseja eivät häävisti kierrä.
Postiivisena yllätyksenä huomasin appelsiiniplekojen imuuttelevan laseja puhtaiksi. Tai kyllähän olin kuullut et niille saattaa leväkin kelvata, mut kun ruokaa on kasvaville ollut reilulla kädellä tarjolla, en osannut arvata että riittää nälkää kaluta laseja.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Oma mielipiteeni on ettei samppareita tulisi laittaa alle 300-litraiseen, siis sinun altaaseesi kyllä sopii.
2marjaa kirjoitti:Oiskohan sampparit tosiaan hyviä siihen hommaan...? Jottai "mustaa samettilevää" (vissii punalevää) tahtoo tulla kasveille, ja levikset kyllä puputtaa sitä ihan kivasti. Kelpaako sama samppareille?

Eikä leviksiäkään ole kuin kaksi.
Ei syö sampimonnit sitä pirulaista tupsulevää, ei ainakaan nämä minun otukset. Kyllä niille vihreät ja pehmosemmat levät käy, mutta ainoo punalevänpopsija taitaa olla se levis.

Levikset olis parvikaloja ja varmasti niiden levänsyönti-into lisääntyy määrällisesti jos niitä on useampi. Parvikaloja suositeltaisiin ottamaan 5-6 kpl. Punalevään on suositeltu täällä sitä nestemäistä hiiltä, se kuulemma "sulattaa levän hetkessä pois". :mrgreen:
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Nuoret leväbarbit ovat ahkerimpia levänsyöjiä. Vanhemmiten laiskistuvat siinä hommassa, oppivat kai että ruokaa saa helpommallakin :roll:
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

VesiEläin kirjoitti:Oma mielipiteeni on ettei samppareita tulisi laittaa alle 300-litraiseen, siis sinun altaaseesi kyllä sopii.

Ei syö sampimonnit sitä pirulaista tupsulevää, ei ainakaan nämä minun otukset. Kyllä niille vihreät ja pehmosemmat levät käy, mutta ainoo punalevänpopsija taitaa olla se levis.
Punalevään on suositeltu täällä sitä nestemäistä hiiltä, se kuulemma "sulattaa levän hetkessä pois". :mrgreen:
Nestehiiltä tarttis vissii alkaa käyttää taas ku pienempään altaaseen tupsu palasi...

Isossa altaassa ei ole tupsua, vaan se on ihan matalaa mustaa levää, samettimaista.
-uusio-harrastaja-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”