Hiilidioksidilannoitusprojekti (kuvia)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Grimma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:25, 31.08.2002
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Grimma »

Muho: toivotaan että riittää, sillä samat mitat ja samat vesiarvot ja muutos olisi yrityksessä täälläkin ;)

Mulla oli tetran valmis pullo käytössä jonkun aikaa, mutta kun se loppui noin 2 viikossa (ei vuotanut) niin ei budjetti kestänyt. Semminkin kun kuukauden käytön jälkeen ei vesiarvoissa näkynyt muutoksia.. Luulen ettei se ainakaan riittänyt, sama voi olla tässä kiljupöntössä että yli 300-litraiseen tarvitsee jo 2 pönttöä tai ainakin 2 levitintä.
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Hmmm...

Nyt oli myös minun aika kokeilla tätä mullistavaa Kokki-levitintä. Mutta mutta... Mikähän mahtaa olla vikana kun hiilidioksidit tulee ulos purnukasta pohjan kautta isoina kuplina. Onko filmirullan kotelo (siis se musta jossa on filmirulla sisällä) liian pieni tähän tarkoitukseen? Vai mikä vialla?

-------
"eikö naapurin tontille saakkaan rakentaa?"
T: Valoinko kivijalan turhaan
Socks
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 10:15, 25.09.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Socks »

Joo. purkki on liian pieni. Minulla on isompi purkki, mutta kaikki ei imeydy vaan varsinkin uudesta kiljupullosta osa pulpahtaa pintaan. Hiilidioksidia tulee enemmän kuin ehtii imeytyä kalvon läpi tai pohjasta.

Hauskaa, että joku muukin on kokeillut Kokki-konstiani. :D
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Nyt sitten toinen kysymys. Kumpi ompi parempi. ilmasinkivi josta tulee pieniä kuplia kokoajan vaikko tämä "liian pieni" purkki josta tulee n. puolen minuutin välein isompi kupla?
Socks
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 10:15, 25.09.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Socks »

Taitavat olla samalla viivalla. Jos minun pitäisi valita, laittaisin ilmastinkiven.
jfrimodig
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 19:24, 15.03.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jfrimodig »

Mä haluun jakaa tän mun neron leimauksen teidän kanssa kun tänään tätä ketjuu luin vaik tää onki ikuisuuden vanha... Laitoin 1,5 litrasen limupullon korkiksi sellasen jyrsijän juomapullon korkin ja tungin letkun siitä nokasta sisään. Ja sit levitin mulla on toi tetran levitin. Eka meinasin tunkee sen siihen suodattimen hommaan kii mut sit en jaksanut laittaa tohon akvaarioon sellasta sisäsuodatinta ku siinä on jo ulkosuodatin.[/u]
eden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 13:50, 09.07.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja eden »

Viitsisikö joku laittaa lyhyen ja ytimekkään vastauksen, että mitä osia tuohon levittimeen minkä cW viestin alussa esitti, tulee, kun tuntui muuttuvan matkan aikana välineet... oon ihan pihalla 8O
Tahdoisin nimenomaan "turvallisen" levittimen...vai onko jonkun kotisivulla oikeasti hyvä ohje? Entä oliko se mattosuodattimeen yhdistäminen huono vaihtoehto? 8O 8O 8O
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Turvallinen levitin on passiivinen sopivan kokoinen kaasukello. Hiilidioksidi liukenee erinomaisen hyvin veteen, joten aktiivilevitys ei ole välttämättä tarpeellinen. Ellei sitten joko kasveja ole erittäin runsaasti tai hiilidioksidia samanaikaisesti tuuleteta "taivaalle".
Tetra muistaakseni mainitsee minkä kokoiseen akvaarioon sen levitin riittää.
Kuva
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

Helpoin ja varmaankin eräs turvallisimmista tosiaan on tuo Tetran valmistama kaasukello. Hardcore-kasviharrastajia lukuunottamatta se on lisäksi riittävän tehokaskin. Sellainen minullakin on nykyään käytössä. Ilmastinkivi on kokeiluni perusteella jokseenkin turha kapistus, olkoonkin että joillakin se on toiminut. Käymis- ja pesupullot ovat samat jotka alussa esitin, niihin en ole tehnyt muutoksia.
coeliac disease
eden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 13:50, 09.07.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja eden »

kiitos kiitos... olen tässä jo muutaman tunnin pähkäillyt, että kuinka väsään tuon kapistuksen :?

Mutta tuo Tetran kaasukellojuttu kuulostaa hyvälle, jos ei maksa omaiuuksia...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Maksaa omaisuuksia siitä syystä, että sen mukana tulee maailman turhin kaasupullo! Hinta noin 20-25e, mikä on älyttämän paljon moisesta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyseessä on siis vaikka muovipurkki, jonka kanteen tehtyyn reikään on sovivalla liimalla kiinnitetty kestokahvisuodattimesta leikattu verkko. Liiman sijasta tuon verkon voi ehkä tiivisttä silikonilla kanteen leikatun aukon alapintaankin.

Purkki akvaarioon imukupeilla kiinni. Tämä versio ei maksa paljon.
Hiilidioksidi johdetaan sitten purkin alle viedyllä akvaarion ilmaletkulla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
eden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 13:50, 09.07.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja eden »

eli taidankin sitten kokeilla tuota ylläpuhuttua kokki-suodatinjuttua [;)]

Katsotaan kui käy ja ehdinkö enää tänään ostoksille!
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

aqua2002 kirjoitti:Maksaa omaisuuksia siitä syystä, että sen mukana tulee maailman turhin kaasupullo! Hinta noin 20-25e, mikä on älyttämän paljon moisesta.
Onhan tuo kova hinta levittimestä. Joissakin liikkeissä suostuvat "rikkomaan" myyntipakkauksen siten että hyvittävät hinnasta kaasupullon hinnan; pullo jää tietenkin liikkeeseen... Kannattaa ainakin ehdottaa tällaista järjestelyä, minä hommasin omani tällä tavalla.
coeliac disease
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

kalanna kirjoitti:
m-haapala kirjoitti: Ajattelin itse kokeilla hiilidioksidiletkun kytkemistä mattosuodattimen pumpun ulostuloletkun perässä olevaan diffuusoriin. Mahtaako toimia?
Imu hirvittäisi minua melkoisesti. Ainakin pehmeä kiljupullo voinee littaantua ja sokeriliemi päätyä akvaarioon kohtalokkain seurauksin. Toisaalta jos pullo ei taatusti anna myöten, niin ehkä?
Kunnon metallinen vastaisku venttiili? "Imut" jäisi jäisi vain diffurssonin ja pätkän letkua väliin.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, aika kovia diffuusoreja teillä, jos jaksavat limupullon vetää kasaan :mrgreen:
Kunnon metallinen vastaisku venttiili? "Imut" jäisi jäisi vain diffurssonin ja pätkän letkua väliin.
Jos nyt oletaan, että se diffuusori on nyt joku super-hyper-imuvoimainen malli, niin mitenhän päin Korva on sitä venttiiliä oikein laittamassa ilman, että imu vaikuttaisi käymispulloon?
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

aqua2002 kirjoitti:
Jos nyt oletaan, että se diffuusori on nyt joku super-hyper-imuvoimainen malli, niin mitenhän päin Korva on sitä venttiiliä oikein laittamassa ilman, että imu vaikuttaisi käymispulloon?
Ai perskules, ku eihän ne imua stoppaa, mut tietystä suunnasta tulevan paineen... Olenpas taas viisas... :?

Aika mielenkiintosii noi kotilot, ku tykkää mennä hengaamaan tohon Nutrafin Co2 naturalsystemin levittimeen, sit ne kuplat jää jumiin niihin kotiloihin. Ilmeisesti pääsee "pilviin" siitä... :mrgreen:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
SonjaSelena
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 23:42, 21.10.2004
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

hmm, ja nyt minä sotkeudun tähän väliin ja alan kysellä tyhmiä:

siis voisiko tuollaisella 'ruokkia' kasveja jos tekee ihan vaan kasveille tarkoitettuja pikkupurkkeja? kunkun... minulle tuli hullu idea, että kunnon akvaarioihin hurahtaneella ihmisellä täytyy olla huonekasvitkin akvaarioissa, ja ajattelin rakennella kirjahyllyn päälle rivin litran-parin kokoisia 'pikkuakvaarioita, joihin ei tulisi kuin pohjahiekkaa ja kasvi... akvaristin viherkasveja...

älkää nyt lannistako minua kun olen sopivan hullun idean keksinyt ja sanoko, että nuo kasviakvaariot ei toimi, antakaa minun edes yrittää :D

mutta siis: tuollaisella voisi siis ruokkia niitä kasviakvaarioita?
Yrittäkää ymmärtää yli-innokkuutta, jotkut meistä elävät hukattuja vuosiaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Periaatteessa kyllä, mutta voi tulla jako- ja annosteluongelmia. Miten yhdestä käymisasiasta johdat kaasun useaan lasipurkkiin?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
SonjaSelena
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 23:42, 21.10.2004
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

en ole ihan varma vielä, mutta sainkin koko idean päähäni vasta eilen... :mrgreen:

EDIT: ((muutaman tovin mietiskelyn jälkeen)) voisi tietenkin tehdä niin, kun ajattelin sijoittaa kasvipurkit kirjahyllyn päälle, niitä tulisi kolme, voisi viedä letkun kirjahyllyn päälle, tehdä sinne pienen kaasukammion jostain pienestä purkista ((mm. filmipurkista)) ja laittaa siitä kolme letkua ulos, jokaiseen sitten oman takaiskuventtiilinsa ja nämä sitten kasvipurkkeihin ja ajattelin, että niitten takaseinälle voisi tehdä sellaiset kellot, koska nehän jäävät silloin kasvejen taakse piiloon...
Yrittäkää ymmärtää yli-innokkuutta, jotkut meistä elävät hukattuja vuosiaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun saat projektin valmiiksi, niin pistäppä kuvia näkyville. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kyluis2002
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 06:36, 20.04.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

mistä

Viesti Kirjoittaja kyluis2002 »

Mistä saitte ne suodattimet á 2€, venttiili 3€?
--------
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

Omat hankintapaikkani kerroin jo tuolla ensimmäisessä viestissä. Askartelukeskus on Turun Brahe-centerin Askis (mahtaako niitä enää edes olla missään muualla?) ja Faunatar on ostoskeskus Myllyn toimipiste (eli siis Raision). Siitä en sitten tiedä mitä nuo osat nykyään maksaa, tuskin hinnat merkittävästi ovat muuttuneet.

Voi olla turha vaiva yrittää metsästää juuri ty1 merkkisiä suodattimia, oleellisempaa on suodattimen rakenne. Sen pitää siis olla avattavissa kuten ensimmäisen viestin kuvasta käy ilmi.

Taisin jo kertaalleen tuolla aiemmin kirota sen suuntaventtiilin syvimpään suonsilmään. Kertaus on kuitenkin hyvästä; kannattaa hieman kiinnittää huomiota sen venttiilin kuntoon, omani liimautui kiinni suhteellisen lyhyen käytön jälkeen. Ei kulkenut kaasut mihinkään suuntaan...
coeliac disease
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 00:45, 27.09.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

kertoisiko joku, mistä olette löytäneet sopivia suodattimia pääkaupunkiseudulta? En ole erikoisemmin perehtynyt näiden suodattimien ja venttiilien maailmaan, joten löytyykö yleisesti rautakaupasta sopivia, vai mistä voisin lähteä kyselemään?
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Re: mistä

Viesti Kirjoittaja Korva »

kyluis2002 kirjoitti:Mistä saitte ne suodattimet á 2€, venttiili 3€?
Etolasta muunmuassa, semmonen löytyy lentokentän lähellistöltä (Biltema on aika hyvä karttamerkki ;)). Itse tein nuo "suodattimet" putki liittimistä, sis. halkaisija 6mm, täytyy pistää joku kuva tos lähiaikoina...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”