Hiilidioksidilannoitusprojekti (kuvia)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

En tiedä onko mitä vikaa, mutta"leikkaa ja liimaa" tekniikalla sain sen auki uudelle sivulle :mrgreen:
Muutoin ei onnistunut.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Socks
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 10:15, 25.09.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Socks »

Eilen illalla kuva näkyi. En tiedä, miksi linkki ei nyt toimi enkä osaa sitä korjata. Kuvan laittamisessa auttoi poikani, joka nyt on koulussa.
ahvenisti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 18:29, 06.08.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ahvenisti »

hieno levitin :)

itse olen myös miettinyt kiljupöntön virittelemistä, aattelin kokeilla sellasta levitystä että toisen pönttösuotimen imuun tuon hiilidioksidiletkun pään ujuttaisin... luulisi imeytyvän?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

jarvij kirjoitti:En tiedä onko mitä vikaa, mutta"leikkaa ja liimaa" tekniikalla sain sen auki uudelle sivulle :mrgreen:
Muutoin ei onnistunut.
Joo..niin minäkin sain sen toimimaan viimein.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
kalanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 15:07, 19.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalanna »

ahvenisti kirjoitti: itse olen myös miettinyt kiljupöntön virittelemistä, aattelin kokeilla sellasta levitystä että toisen pönttösuotimen imuun tuon hiilidioksidiletkun pään ujuttaisin... luulisi imeytyvän?
Minulla on sisäsuodattimen (Eheim 2209) imussa kiljuletku viritettynä niin, että kuplat nousevat suoraan pumpun pesään. Pumppu hakkaa kuplat veden sekaan. Tasaisin välein, eli aina kun kiljupönttö puskee ulos kuplan, ulostulevan veden mukana tupsahtaa pikkiriikkisten kuplien pilvi. Liukeneminen ei ole täydellistä, mutta kuplakoko on todella pieni ja kuplat nousevat hyvin hitaasti.

En muista, mistä idean nappasin, varmaan AW:stä. Siinä yhteydessä ilmeni myös sellainen mahdollisuus, että joissain pumpuissa kuplat jäävät loukkuun ja pumppu alkaa pitää pahaa ääntä. En tiedä, voiko ulkosuodattimen kanssa olla sitä riskiä.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Samaan olen minäkin siirtynyt.
Rakentelin ensin monenlaisia levittimiä mutta lopulta päädyin "aktiivi"malliin.

Eli hommasin levitystä varten Eheim2006 suodatimen. Siihen suodatin tilan kylkeen 7mm reikä ja kiljupöntön letku siihen.
Sekoittimeksi hieman suodatin vaahtomuovia, jotta kaasu ja vesi sekoittuvat.

Hyvin pelittää. Minulla ei tule edes edellisessä mainittuja kuplia.

Hannu
kalanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 15:07, 19.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalanna »

Minulla ei oikeastaan liukenemista ehdi tapahtua itse suodattimessa ollenkaan. Yritin ensin vähän erilaista viritystä, mutta kuplat pääsivät silloin kokonaisena luikahtamaan pumpun ohi ja kannen aukosta ulos, joten päätin tyytyä tähän versioon.

Voisin tietenkin myös tehdä pumpussa vaahtomuovipatruunaan viillon ja tunkea letkun sen sisään. Silloin hiilidioksidi ehtisi liueta ainakin osittain suodattimessa.

Nyt käytössä olevassa mallissa on toisaalta se etu, että toimintaa on helppo tarkkailla, kun kuplat huomaa - tai lähinnä huomaa sen tfuff-äänen, joka syntyy kuplan joutuessa pumppuun.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Rakentajille vinkkinä, että läpivienneiksi sopivia metallisia suodattimia saa ilmeisesti yleisesti pienoismalleja ja RC-tavaraa myyvistä liikkeistä. Itse hain oman Pro Hobbystä (Albertinkadulla) Oulusta. Kunnon liittimet on paljon varmempi tapa kuin silikonilla tiivistäminen.
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tämän viestiketjun innoittamana kävin ostamassa pari ko suodatinta ja asensin ne kiljupulloihini. ERINOMAINEN ratkaisu! Kiitos siis tuhannesti vinkistä! En olisi tullut tuollaisia meinaan ajatelleeksikaan...
Rosmariini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 20:59, 22.01.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Auttakaapas nyt tyhmää teen juojaa ja kertokaa mistä noita kokki kahvitarvikkeita saa? Ainakaan paikallisessa lähikaupassa ei oltu kuultukaan moisesta.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Tarvinneeko sen olla välttämättä merkkiä Kokki? Itse ostin jonkun kestosuodattimen, merkkiä en muista. En ole vielä tosin kokeillu toimiiko siinä oleva kalvo kuten pitää.

Ajattelin itse kokeilla hiilidioksidiletkun kytkemistä mattosuodattimen pumpun ulostuloletkun perässä olevaan diffuusoriin. Mahtaako toimia?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

MOI!

Luulisi löytyvän ainakin isommista ketjuista kuten Prisma tai Citymarket.
Tai muista isoomista kaupoista...onhan noita.
Ja eikä silla merkillä varmaan niin väliä ole..kunhan on kestosuodatin..=)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Lazol
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 12:26, 14.10.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lazol »

>Ajattelin itse kokeilla hiilidioksidiletkun kytkemistä mattosuodattimen pumpun ulostuloletkun perässä olevaan diffuusoriin. Mahtaako toimia?

Eikös diffuusori ime ?
Mutta voisi ehkä toimiakin.
kalanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 15:07, 19.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalanna »

m-haapala kirjoitti: Ajattelin itse kokeilla hiilidioksidiletkun kytkemistä mattosuodattimen pumpun ulostuloletkun perässä olevaan diffuusoriin. Mahtaako toimia?
Imu hirvittäisi minua melkoisesti. Ainakin pehmeä kiljupullo voinee littaantua ja sokeriliemi päätyä akvaarioon kohtalokkain seurauksin. Toisaalta jos pullo ei taatusti anna myöten, niin ehkä?
It's not an optical illusion. It only looks like one.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

m-haapala kirjoitti:Rakentajille vinkkinä, että läpivienneiksi sopivia metallisia suodattimia saa ilmeisesti yleisesti pienoismalleja ja RC-tavaraa myyvistä liikkeistä. Itse hain oman Pro Hobbystä (Albertinkadulla) Oulusta. Kunnon liittimet on paljon varmempi tapa kuin silikonilla tiivistäminen.
Siis mistä? En mää tiedä mistä noita voisi täällä löytää, kävin jo askartelukaupastakin kysymässä :roll: Täti ei oikein tainnut tajuta mitä haluan :mrgreen:

Mä en jaksanut ruveta kehittelemään mitään omaa kaasukelloa, vaan ostin ihan valmiin JBL:n vempeleen. Tuntuisi toimivan hienosti, ylimääräistä kaasua ei juuri jää. Sokerimössön olen tehnyt jarvij:n ohjeilla yhtä pulloa käyttäen, tarpeeksi helppo ratkaisu mulle ;)
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

kalanna kirjoitti:Imu hirvittäisi minua melkoisesti. Ainakin pehmeä kiljupullo voinee littaantua ja sokeriliemi päätyä akvaarioon kohtalokkain seurauksin. Toisaalta jos pullo ei taatusti anna myöten, niin ehkä?
Pullot (käymispullo ja pesupullo) on kyllä pehmeät, mutta pumpun virtaus ei ole järin suuri. Pitää kokeilla tyhjällä pullolla onnistuuko ja jos ei niin vaihtaa kovat pullot tilalle.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Juuh, ei ime kyllä niin kovaa, että kiskoisi pullon littanaan :)

Sen sijaan ainakin 2252:een kiinitettynä piti ärsyttävää purskahtelua. Ei hjyvä, ja otin systeemin pois. Ja diffuusoriin alkoi kertymään jotain ruskeaa mömmöä.
Trichogaster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 12:57, 30.03.2003

Viesti Kirjoittaja Trichogaster »

Vedin lidlin 2 litraisesta pullosta suoraan diffuusoriin letkut ja hyvin on toiminut (tämä systeemi on ollut käytössä jo vuoden verran).
Tuskin monikaan sisäsuodatin pystyy imemään pehmeää pulloa vähänkään ryttyyn, kertokaa jos olen väärässä. :?
Ruskeaa möhnää on kertynyt myös minun diffuusoriin, mutta sitä kertyy silloinkin kun diffuusorissa ei ole mitään kiinni.
kalanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 15:07, 19.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalanna »

Trichogaster kirjoitti: Tuskin monikaan sisäsuodatin pystyy imemään pehmeää pulloa vähänkään ryttyyn, kertokaa jos olen väärässä. :?
Taidan olla erikoistunut pelkäämään aina pahinta. :roll: Muistelin lähinnä jotain The Kribistä lukemiani kauhujuttuja, mutta en tietenkään alkuunkaan muista, millaisista liitoksista ja pumpusta niissä oli kyse.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Blue kirjoitti:Siis mistä? En mää tiedä mistä noita voisi täällä löytää, kävin jo askartelukaupastakin kysymässä :roll: Täti ei oikein tainnut tajuta mitä haluan :mrgreen:
Käyppä RC-maailmassa. Kaverin kaveri sano, että sieltä löytyy juuri oikeita suodattimia. Katso kuva tämän ketjun ensimmäiseltä sivulta.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

m-haapala kirjoitti:Käyppä RC-maailmassa. Kaverin kaveri sano, että sieltä löytyy juuri oikeita suodattimia. Katso kuva tämän ketjun ensimmäiseltä sivulta.
Kiitos vinkistä, täytyypä käydä katsomassa :D
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Tuo aito Kokki-levitin on kyllä loistava keksintö. Täytynee tehdä samanlainen, jos tulee tarvetta muuttaa levitintä jollain tapaa. Nykyisin päästän hiilidioksidia suoraan letkusta mattosuodattimen pumpun ottopäähän. Potkuri vähän sihahtelee kavitoidessaan, mutta piiskaa samalla kuplat pikkuruisiksi ja lennättää ne pitkin allasta.

Tuollaiseen kalvolla varustettuun levittimeen nähden järjestelmäni haittapuoli on, että ulostulo on aina pinnan lähellä ja kuplat, vaikka pienetkin, päätyvät pinnalle ennen liukenemistaan. Kalvon tai verkon läpi kun hiilidioksidi liukenee veteen niin, ettei kuplintaa näekään.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

aquado kirjoitti:Tuollaiseen kalvolla varustettuun levittimeen nähden järjestelmäni haittapuoli on, että ulostulo on aina pinnan lähellä ja kuplat, vaikka pienetkin, päätyvät pinnalle ennen liukenemistaan. Kalvon tai verkon läpi kun hiilidioksidi liukenee veteen niin, ettei kuplintaa näekään.
Käsittääkseni CO2 nimenomaan liukenee veteen kalvon läpi eikä mene läpi pieninä kuplina. Tällöin on aikalailla sama, millä korkeudella levitin on, koska liunnut CO2 ei pyri millään tavalla pintaa kohti vaan sekoittuu veteen, kuten mikä tahansa liuennut kaasu tai muu aine.
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Aivan aivan, ilmaisin itseni vain hieman epäselvästi. Levitysmenetelmäni perimmäinen vika on siis siinä, että kaasu päätyy veden sekaan kuplina, vaikkakin pieninä sellaisina, eikä kaikki hiilidioksidi kerkeä liueta veteen ennen pintaan pääsyään.

Kaipa sitä pitää jossain vaiheessa ruveta askartelemaan levitintä.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Nyt olen päättänyt rakentaa kunnon hiivatepullot pesupulloineen, ja ilmastinkiven akvan pohjalle. Riittääköhän tuo 320-litraisessa laskemaan pH:n 7,3:sta sinne vähän alle seiskaan? KH on noin 3.

Pitäkäähän tumpelolle peukkua pystyssä :mrgreen:
-->Olen puutarhatonttu<--
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”