Malawi-altaan "pystytykseen" apua!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Untu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:09, 21.02.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Malawi-altaan "pystytykseen" apua!

Viesti Kirjoittaja Untu »

Aikanani muutin pariin otteeseen ja mukakani muutti vajaa 300l:n allas. Kun kolmannen kerran muutin, myin kaikki akvaariotamineet pois lukuunottamatta allasta!

Nyt kun olen muuttoni muuttanut, mieli havittelee taas allasta!

Malawi-altaan olen siis ajatellut pykätä. Joten hiekka.. Mikä olisi "fiksuin"?
Ystävälläni on riesaksi asti sinuhuuliahvenia, joita ajattelin pyttyyni ottaa. Mitkä pohjakalat olisivat hyvä ratkaisu?
Tiedän, että google on olemassa, mutta tietomäärä siellä mahdoton ja tiedon todellisuus samoin. Maalikkona (malawien kanssa) on silkka mahdottomuus osata suodattaa faktat ja fiktiot..

Joten, apuja arvon "malawi-ammattilaiset"
Ihanan kallista...-Elämä on!
jahonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 23:07, 11.07.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi/Klaukkala

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Aloita vaikka tuosta (ryhmän ensimmäinen artikkeli):
http://www.aqua-web.org/docs/perustietoa_malaweista.pdf

Pohjakaloiksi sopii esim. synodontis multipunctatus tai synodontis petricola. Nämä eivät ole malawista, vaan tanganjikasta, mutta tulevat malawissa toimeen. Malawin Synodontis njassae saattaa kasvaa isohkoksi tuohon 300l:een. En ole vielä kuullut kenenkään sanovan "Mulla on njassae 3xxl:ssa, se on jo useita vuosia vanha, eikä ole liian iso". Toisaalta NL-Aquan pojat sanoivat, että hyvin mahtuu. Epävarmuuden takia en itse ole sitä ottanut (325l). Nämä eivät sitten ole levänsyöjiä.

Levänsyöjäkalaa, joka pitäisi kaiken puhtaana, ei malawiin helpolla saa. Joku käyttää partamonneja, jotka selviävät malawissa, mutta eivät luontaisesti sinne ja sen vesiarvoihin kuulu.

Tällä foorumilla on paljon pureskeltuja keskusteluja joista löytyy vastaukset kysymyksiisi. Kokeile käyttää hakua, sillä kysymyksiisi löytyy takuuvarmasti vastaukset kun jaksat joko käyttää hakua, tai selata tätä ryhmää 1-3kk taakseppäin. Sen verran yleinen kysymys.

Paulilla on sivusto, missä on kuvia ja tekstiä (suomeksi) synodontis multipunctatuksesta ja petricolasta. Oikeissa malleissa on evissä jonkun verran valkoista (varsinkin petricolalla). Useat harrastajat eivät osta hybridejä, sillä se kannustaa kalakantojen rappeutumiseen kun hybridien viljelijät saavat rahaa tuotteistaan. Itsekkin tein sen virheen malttamattomana.

T:Jarkko[/url]
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Entä selkäuimari? Parjääkö vesiarvojen puolesta? Iso parvi voisi sopiessaan olla eloisa lisä. Luonnossahan laji ei Malawijärvessä esiinny, mutta olisiko kokeilemisen arvoinen? Ei ole nyt Rassin opusta käsillä, jotta voisi tarkistaa faktoja. :)
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Hei ja onnittelut heti alkuun hienosta valinnasta. ^^
En ole kovin perehtynyt malaweihin, mutta käsittääkseni osa ahvenista on levänsyöjiä (ne joilla on se jännän mallinen suu). Tosin tehokkuudesta ei ole minulla kokemuksia.. Tosin eräs tuttuni käyttää malawissa ihan surutta levänpoistoaineita koska siellä ei ole aitoja kasveja jotka häiriintyisivät niiden käytöstä, mut *kopkop* yleensä käsittääkseni malawi ja tanganjika pytyissä ongelma on korkeintaan piilevän kanssa joten en tiedä tarvitseeko sinne varsinaisia levänsyöjiä lainkaan..?

Itse en periaatteellisista syistä laittaisi malawipyttyyn tanganjika tai "makeanveden" kaloja. Mut tanganjika pyttyyn löytyy ihan mukavia ahveniakin jos esim. petricolasta tulee se pakko-saada-fiilis. ;) Petricolasta vielä, että saattavat olla päiväsaikaan hieman piilottelevia (eivätkä syö levää) tosin kyllä niitä näkee esim. huomattavasti enemmän kuin toisenaltaan kissamonnia tai kimalaismonnia joiden kohdalla vain luotetaan siihen että kai ne vielä elossa ovat. :)
Jaaba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:27, 09.02.2007
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Noita pohjakaloja ei välttämättä tarvitse ainakaan hiekkapohjan hoitamista varten. Monet malawit kaivavat hiekkaan kuoppia jatkuvasti ja pohja pysyy kyllä koko ajan liikkeessä. Parempi lienee hankkia ensiksi varsinaiset malawit ja sitten tapauskohtaisesti pohjakaloja.
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Njassae pitäisi kyllä kolmisatasessa pärjätä mun kuulemieni mukaan. Tuohan ne pohjakalta mukavan lisän muuten koko allaskorkeuden käyttäviin malaweihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”