Savipötkylöiden valmistus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Savipötkylöiden valmistus

Viesti Kirjoittaja iekku »

Olisi aika lopultakin väsätä lannoitepötköjä huutokaupasta ostamastani saviklöntistä. Osaisiko joku antaa vinkkejä, minkä pituiset ja paksuiset pötkylät parhaita ja missä lämmössä paistellaan ja kuinka kauan?

Kiitoksia!
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Savipötkylöiden valmistus

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Mie olen tehnyt noin peukalonpään kokoisia palloja, joiden sisään olen tunkenut kanankakkaa pari raetta. Voisi sinne laittaa jotain muutakin (mm. teräsvillaa tai rautakelaatillista turvetta). Ymmärtääkseni uunissa käyttämisen tarkoituksena on vain kuivattaa tuotokset. Kuivattaminen onnistuu myös avoimessa astiassa. Kai niitä voisi laittaa altaaseen tuoreeltaankin.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Suosittelisin sekoittamaan lannoittamattomaan turpeeseen. Se mitä kokeiluista ja lukemisesta on jäänyt minulle käteen on, että rautakelaatit ja kanankakat ym. jättäisin omista kuulistani pois. Paras muoto on ehkä sellaista pikkurillin paksuista pitkää pötkylä, josta voi sitten katkaista sopivan palan tarvittaessa. En muista missä lämmössä olen itse paistellut kun viime aikoina on saunan jälkilämpö toiminut kuivattajanani.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Holzig kirjoitti:Suosittelisin sekoittamaan lannoittamattomaan turpeeseen. Se mitä kokeiluista ja lukemisesta on jäänyt minulle käteen on, että rautakelaatit ja kanankakat ym. jättäisin omista kuulistani pois.
Miksi suosit vain turvetta saven kanssa? Miksi jättäisit rautakelaatin pois? Kanankakan tiedänkin, että se ei oikein mitään järkevää sisällä.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
vanne
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 23.11.2001
Paikkakunta: Kontiolahti, Finland

Viesti Kirjoittaja vanne »

Holzig kirjoitti:...Se mitä kokeiluista ja lukemisesta on jäänyt minulle käteen on, että rautakelaatit ja kanankakat ym. jättäisin omista kuulistani pois...
Perustelisitko hieman. Kiinnostaa tuo asia jossain määrin. Itselläni on pääasiassa pohjasta ravinteensa ottavia rehuja, jolloin nuo kanankakassa olevat ravinteet kyllä kävisivät järkeen. Saattaahan niitä vähän veteenkin saakka joutua, mutta kuinka paljon?

Mikäs sinun näkemyksesi asiaan on?
TimoV

"Pain decreases as nerve damage accumulates"
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tiinanen kirjoitti:Miksi suosit vain turvetta saven kanssa? Miksi jättäisit rautakelaatin pois? Kanankakan tiedänkin, että se ei oikein mitään järkevää sisällä.
Minusta oikeastaan tuo turpeen sekoitus on se tärkein osa koko projektia. Ilman sitä ei kannata lähteä mokomia pötkylöitä pyörittelemään. Turve orgaanisena hajoavana aineena on yksi, joka pitää ja muuttaa rautaa ym. sopivaan kasvin arvostamaan muotoon. Vaikkei ainakaan se savi, jota itse käytän itsessään sisällä kovinkaan paljon rautaa niin en silti näe syytä miksi sitä rautaa pitäisi lisätä itse saviturvemössöön. Mut joo...en esitä tätä minään ehdottomana totuutena. Jos jollakulla toimii paremmin lisäraudalla tai jollain muulla niin mikä ettei. Kanankakka on sitten eri juttu. Sitä vastaan saattaa minut saada jopa natisemaan. Jos on pakko laittaa paskaa altaaseen niin mieluummin sitten kaninpapanaa, joka saattaisi toimia vaikkapa osittain jo mainitsemani turpeenkin korvikkeena.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kanankakka toimii savikuulissa omien kokemusteni valossa erinomaisesti. Sen tarkoitus kuitenkin on täysin toinen kuin näiden muiden lueteltujen lisukkeiden.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

maisu kirjoitti:Kanankakka toimii savikuulissa omien kokemusteni valossa erinomaisesti. Sen tarkoitus kuitenkin on täysin toinen kuin näiden muiden lueteltujen lisukkeiden.
Heei, ei saa vaan vinkkailla! [;)] Miten kanankakka mielestäsi toimii ja mikä sen tarkoitus on? Kanankakka sisältää typpeä, kaliumia ja fosforia (+ joitain hivenravinteita, mitä?), joista esim. typpi on vain osaksi vesiliukoista. Fosforia altaassa voi olla muutenkin ihan tarpeeksi.

(Minä olen toiminut vain muiden antamien neuvojen mukaan, minulla ei ole ollut itse hankkimaani teoriaa taustalla. Siksi kysymykset.)
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tiinanen kirjoitti:Kanankakka sisältää typpeä, kaliumia ja fosforia (+ joitain hivenravinteita, mitä?), joista esim. typpi on vain osaksi vesiliukoista.
Miksi ihmeessä haluaisitkaan typpeä liuenneena vesitilavuuteen?
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

maisu kirjoitti:
Tiinanen kirjoitti:Kanankakka sisältää typpeä, kaliumia ja fosforia (+ joitain hivenravinteita, mitä?), joista esim. typpi on vain osaksi vesiliukoista.
Miksi ihmeessä haluaisitkaan typpeä liuenneena vesitilavuuteen?
Ai niin. Saavathan ne juuret sen typen vaikka se ei olisikaan vesiliukoista. Blondi heräsi taas punaisen alta. Kiitos, Maisu.

Nyt kysyn sitten kuitenkin Holzigilta miksi hän jättää kanankakan pois?
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tiinanen kirjoitti:Nyt kysyn sitten kuitenkin Holzigilta miksi hän jättää kanankakan pois?
En usko, että kasvini kasvaisivat yhtään sen paremmin vaikka lisäisinkin typpi/fosforipommeja pohjat täyteen.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”