uusi kiekkoilija

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

uusi kiekkoilija

Viesti Kirjoittaja vege »

Kiekot ovat nyt olleet n.3 viikoa altaassa, itselläni vellit housuissa mutta kaikki vielä hengissä niin pikku hiljaa rupeaa tuntumaan siltä että kyllä tämä tästä. Paljon olen miettinyt että pärjäänkö kiekkojen kanssa mutta toistaseksi kaikki ihan hyvin. Toiki 3 viikoa on vielä lyhyt aika mutta pikku hiljaa eteenpäin. Yllättävää kyllä suurin haaste on ollut kasvien kanssa. Altaassa on niin isoja kasveja joita olen yrittänyt järjestellä uudestaan että saisi kiekoille mahdollisimman paljon uintitilaa. Mutta komeita kavereita ovat ja mielenkiintoisia seurata ja kokoakin sen verran että huomataan :mrgreen: .
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Onnea Kiekkoharraastuksellesi.Itse oottelen vasta omiani perjantaina saataviksi. Odottavan aika pitkä.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja vege »

Onnea Kiekkoharraastuksellesi
Sitä samaa.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Tervetuloa kiekkoilemaan minunkin puolestani. Omakin kiekkoharrastus on laskettavissa vielä kuukausissa, mutta upeita, persoonallisia otuksia ovat! Jos pitäisi kertoa joku vinkki aloittevalle, niin omani olisi tämä: Muista ettei jokainen pilkku, nyrhämä, murjotus, tummuus, piilottelu tai parin päivän paasto ole lääkekuurin paikka. Seuraa, tarkkaile ja lääkitse vasta, jos olet varma lääkityksen tarpeellisuudesta.
* Huvinsa kullakin! *
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tere tulemast.... :D Eipä tästä pitkä aika kun itsekkin olin vielä ihan gaggelit pögäs ekojen kiekkojeni kanssa..... :mrgreen:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Vaihtakaa nyt puhtaat kalsarit toki :D
Parasta lääkettä, eli vettä tulee hanasta.
Ennalta ehkäisy on kaikkein paras tapa toimia kiekkojen kanssa niin ei tule harmia. Perushoito kuntoon ja hyvä tulee. Tervetuloa joukkoon.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Terveppä tulloo munkii puolesta. Kiekkoilun itse aloitin loppu kesästä -06. Itsekin pysyn samoilla vinkki linjoilla, kun edellinen kirjoittajakin, et niitä vedenvaihtoja ei pidä laiminlyödä.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Itsekin olen kiekkoillut vasta....ööö.....vähän aikaa. Kiekkoseni taisivat saapua karanteenialtaaseen, kun pakkaset olivat kovimmillaan ja lunta oli maassa. Kotiuttamista jännäsin kovasti (ja pitkän autuomatkan mahdollista rasitusta), mutta kaikki meni hienosti. :D

Luin kiekoista yhtä jos toistakin kauhutarinaa siitä, kuinka ylimaallisen herkkiä ovat sille sun tälle jos tollekin, ja että kiekkojen pitäminen on NIIIIIIIIIIIIN vaikeaa ja haastavaa ja työlästä ja tarkkaa puuhaa että! Höpönpöpön sanon minä. Sitä en tiedä, onko minulle sattunut vain harvinaisen kovanahkaiset yksilöt, mutta täällä ei kärvistellä, vaikka vedenvaihdon väli olisi hieman päässyt venahtamaankin. Myöskään suuri vedenvaihto ei aiheuta mitään mökötystä. Sitkeitä ovat. :mrgreen:
Mutta ruoan suhteen ollaan nirsoja! :roll: Punainen hyttysentoukka on herkkua, kaikkea muuta näykitään naama nyrpyssä ja vain pakon edessä - vaikka tarjolla on mm. kiekkojen pakastesekaruokia, kalkkunan sydäntä sekä itsetehtyjä herkullisia mäti- ja kasvisräkmixejä.
Siperia opettaa ja nälässä ollaan aina välillä. :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Terve tuloa joukkoon.
Veden vaihdot paras lääke mutta myös ongelmien aiheuttaja jos vaihtaa liian paljon kerralla. Eli 30% vaihdot ihan ok mutta 50% tai isommat niin ongelmia saattaa ilmaantua. Itse olen huomannut että paras vaihto väli olisi 30% vaikka 5-7 päivän välein.

t. Kari
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja vege »

Kiitos kaikille neuvoista. Kalsarit on toki vaihdettu vaikka hetken kyllä kivasti lämmitti :mrgreen: . Vettä olen tottunut vaihtamaan 1/3 viikon välein joten se on ilmeisesti ihan ok. Katkarapu pohjaista mixiäkin innolla tein itse mutta kyllä oli naurussa pitelemistä kun kaloille sitä tarjosin. Ensin tultiin innolla syömään ja samantien samalla innolla puhalleltiin suusta pois :mrgreen: . Kolmannella kerralla eivät viittineet edes enää maistaa, liekö väärän väristä(vihreää). No, pitää muuttaa reseptiä ja kokeilla uudestaan.
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Tervetuloa minunkin puolesta! Mukavaa, kun tulee uusia kiekkoihin höyrähtäneitä, minä en enää muista kaloja näekkään, mutta annas, kun kuva kiekosta vilahtaa..
Ole sitkeä tuossa mixin tarjoilussa, kyllä ne alkaa syödä..
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Pistän nyt tähän samaan viestiin, että minulle on tulossa juhannus viikon tiistaina 6 kiekkokalaa :mrgreen: . Kaikkialla lukee et niitä on vaikee hoitaa ja nyt rupee itteekin jännittää :roll: . Eikös kiekkokaloille käy ihan raanasta otettu vesi, ettei tarvi mitään ihme "mössöjä" sinne tunkee. Vedenparannus ainetta laitan tietenkin, mutta kannattaako kiekkolaan laittaa turveuutetta, niinkuin jossain sivulla luki? Onko teillä jotain vinkkejä uudelle kiekkoharrastajalle? Sitten, monet sanovat, että on vaikea saada syömään, kun ovat aika nirsoja, sitä pelkään ettei sitten vaan kuole... Ne tai olla jotain 5-8 senttii pitkiä. Yritän pistää tänne kuvia, kun olen niiden myyjältä saanut=). Neljän kiekon väri on red leopard skin ja sit on yks sininen timantti ja yks on kyyhkysenveri. :mrgreen:
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

kimsl kirjoitti:Pistän nyt tähän samaan viestiin, että minulle on tulossa juhannus viikon tiistaina 6 kiekkokalaa :mrgreen: . Kaikkialla lukee et niitä on vaikee hoitaa ja nyt rupee itteekin jännittää :roll: . Eikös kiekkokaloille käy ihan raanasta otettu vesi, ettei tarvi mitään ihme "mössöjä" sinne tunkee. Vedenparannus ainetta laitan tietenkin, mutta kannattaako kiekkolaan laittaa turveuutetta, niinkuin jossain sivulla luki? Onko teillä jotain vinkkejä uudelle kiekkoharrastajalle? Sitten, monet sanovat, että on vaikea saada syömään, kun ovat aika nirsoja, sitä pelkään ettei sitten vaan kuole... Ne tai olla jotain 5-8 senttii pitkiä. Yritän pistää tänne kuvia, kun olen niiden myyjältä saanut=). Neljän kiekon väri on red leopard skin ja sit on yks sininen timantti ja yks on kyyhkysenveri. :mrgreen:
Kiekoille käy kyllä ihan normi vesijohtovesi. Turveuutetta voi käyttää jos haluaa mutta pakollista se ei ole. Vesijohtoveden laadusta riippuu tarvitsetko tota vedenparannusainetta. Sekään ei ole pakollista.
Vedenvaihdoissa ei kannata luistaa. Riippuen altaastasi ja muista kaloista paljonko pitää vaihtaa. Vähän kerrallaan ja useammin on parempi kuin kerralla paljon. Tämäkin tietysti riippuu kaloista. Kaikki eivät ole moksiskaan vaikka vaihtaa paljonkin.
Lämpötila kohdilleen. Meillä on n. 28c jotta kasvit eivät mätäne.
Kannattaa kysellä mitä ne on tottuneet syömään. Meillä syövät kyllä kaikkea mitä annetaan. Monipuolinen ruokinta on parasta. Näin keväällä elävät hyttysentoukat ovat herkkua kun niitä saa "metsästää".

Turha jännitys pois. Ei ne sen vaikeampia ole kuin muutkaan kalat. Ennaltaehkäisy on paras lääke tuleviin sairauksiin eli vedenvaihdot+monipuolinen ruoka. Näillä pärjää jo pitkälle.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Kuinka kauan kestää, että kiekkokalat ovat täysikasvuisia? Ja kauan se suunilleen elää? Onkohan jyväskylässä ihan hyvä vesi? Ainakaan mun 100 litrasessa perhoskirjoahvenet kutevatkin säännöllisesti vaikka en vedenparannusainetta käytäkkään säännöllisesti=) ja ovat hyvissä äreissä... Pitääkö kiekkokaloilla olla hiekka vaiko sorapohja?? Yritän laittaa vaikka tänään tänne kuvia=)..
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

kimsl kirjoitti:Kuinka kauan kestää, että kiekkokalat ovat täysikasvuisia? Ja kauan se suunilleen elää? Onkohan jyväskylässä ihan hyvä vesi? Ainakaan mun 100 litrasessa perhoskirjoahvenet kutevatkin säännöllisesti vaikka en vedenparannusainetta käytäkkään säännöllisesti=) ja ovat hyvissä äreissä... Pitääkö kiekkokaloilla olla hiekka vaiko sorapohja?? Yritän laittaa vaikka tänään tänne kuvia=)..
Kiekko muistaakseni kasvaa 2-3 vuotiaaksi asti (riippuu kalasta)kokoa jonka jälkeen kasvattaa massaa eli lihoo...:)
J.kylän vedestä en sano mitään.
Nykyään vallitseva trendi on hiekkapohja helppohoitoisuuden takia. Sitä ei tarvitse lapota. P****t jää hiekan pintaan josta ne on helppo imaista jos pohjakalat niitä ei laita niitä p*sk*ja liikkumaan ja kulkeudu suodattimeen.
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Enpä viitsinyt aloittaa uutta topikkia eli täällä myös uusi kiekkoilija. Tänään hain 7 kpl kiekkoja tuonne 600 litran altaaseen ja olen menettänyt sydämmeni nuille vaikka pitkään mietin että laitanko niitä. Mixin ohjeitakin olen etsinyt ja nyt pitäisi alkaa hakkimaan ainekset ja tekemään sitä.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Tervetuloa joukkoon somaan :mrgreen:
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Sydämen tosiaan menettää, mutta lohdutukseksi voi aina ajatella, että et ole ainoa - Tervetuloa siis "sydämettömien" joukkoon! :mrgreen:
* Huvinsa kullakin! *
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kiitos,kiitos.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Tervetuloa joukkoon! Ei noita itselläkään tosin ole ollut kun vasta puoli vuotta, mutta opettavaista aikaa on ollut :D
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

sisu65 kirjoitti:Enpä viitsinyt aloittaa uutta topikkia eli täällä myös uusi kiekkoilija. Tänään hain 7 kpl kiekkoja tuonne 600 litran altaaseen ja olen menettänyt sydämmeni nuille vaikka pitkään mietin että laitanko niitä. Mixin ohjeitakin olen etsinyt ja nyt pitäisi alkaa hakkimaan ainekset ja tekemään sitä.
tervetuloa :)
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Juu ja kato sitten kirjoittamaton laki muuten on, että kanssakiekkoilijoille PITÄÄ laittaa kuvia kurkittavaksi. :mrgreen:
* Huvinsa kullakin! *
rakle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 19:06, 09.01.2006

Uusi kiekkoilija

Viesti Kirjoittaja rakle »

Tänään sain 4 ensimmäistä kiekkokalaani. Kyllä minuakin vähän pelottaa, että pystynkö hoitamaa oikein näitä "kiekkojani".
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Re: Uusi kiekkoilija

Viesti Kirjoittaja plenty »

rakle kirjoitti:Tänään sain 4 ensimmäistä kiekkokalaani. Kyllä minuakin vähän pelottaa, että pystynkö hoitamaa oikein näitä "kiekkojani".
Rauhassa vaan ja maalaisjärki käteen. Kalojakin oppii "lukemaan" kun niiden käyttäytymistä seurailee. Poppoosi ei ole kovin suuri, joten anna aikaa kotiutua vielä tavallista enemmän, koska ovat pienessä porukassa ja rohkeuden kerääminen voipi kestää...
* Huvinsa kullakin! *
rakle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 19:06, 09.01.2006

Kiekkoilun aloittelija

Viesti Kirjoittaja rakle »

Mulla on ollut 4 kiekkokalaa nyt viikon. Muutaman päivän piileskeltiin sisäsuodattimen takana ja ei ruoka maittanut. Nyt kiekkoset on pirteitä ja uteliaita. Ne on aika veikeitä kaloja olen todella ihastunut niihin :D :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”