Kuparimonnisten kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Nib
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 16:41, 06.07.2006
Paikkakunta: Sjk

Viesti Kirjoittaja Nib »

Meilläkin havaittiin eilen, että kuparimonnisnaaraat ovat pulskemmassa kunnossa kuin normaalisti. Nyt pidetään vaan peukkuja, että alkaa tapahtumaan..
Tuube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 03:00, 06.11.2005
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Kutu pilaantui. Kelluvassa häkissä oleva ja toiseen akvaarioon siirretty kutu homehtui ja isoon akvaarioon jätetty kutu tuli syödyksi.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Tuube: voi harmi!
Kannattaa jättää poikashäkki kyllä siihen akvaan missä on kutukin ollut.

Omilla kupareilla ei ole kyllä homehtunut kuin joku satunnainen mätipallukka. Pikkupoikasina sitten kupsahtavat kun en käytä artemiaa...en kasvata myyntiin vaan omiin tarpeisiin noita kupareja.

Täytynee joskus kokeilla mikä on poikassaalis artemialla.

p.s. Mulla tänään tosiaan viimesyksynä "uutena verenä" ostettu hirmu pulska kuparimamma yritti kutea tänään mutta mätiä ei vaan saanut ulos. Parikin eri koirasta laski maitinsa ja mamma laittoi evät suppuun mutta ei yhtään mätipallukkaa saanut ulos. Toivottavasti mäti ei ole kovettunut! :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Tuube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 03:00, 06.11.2005
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Löysinkin tuolta toisesta akvaariosta, (jonne olin kutua siirtänyt) pieniä muutaman millin pituisia poikasia, vaikka luulin mädin homehtuneen. Näyttävät uivan noinkin pienenä ihan vilkkaina ympäri pohjaa ruokaa etsien.
Ainakin 5 elossa olevaa sain bongattua.
naksutin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:27, 03.04.2007
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja naksutin »

Meilläkin kuparimonniset ovat kuteneet. Siirsin kuusi monnista kutuakvaarioon, ja seuraavana aamuna olivat jo kutemassa. Illalla siirsin aikuiset takaisin seura-akvaarioon, joka oli paljon helpompi tehtävä kuin niiden pyydystäminen kutuakvaarioon.

Laskin 87 mätimunaa. 4 päivän päästä munat kuoriutuivat. Pelastin poikasia suodattimesta, mutta hyvin niitä jäi henkiin, aluksi laskin 20+ poikasta, mutta nyt 2 viikon vanhoina olen päässyt laskuissa jo 40+ yksilöön. Seuraavalla viikolla pelastin seura-akvaariosta vielä muutaman munan, ja niiden kuoriuduttua kippasin poikaset kasvatusaltaaseen.

Olen ruokkinut poikasia jbl novo tom nimisellä ruualla. Miten nopeasti poikasten pitäisi kasvaa? 2 viikossa omani ovat mielestäni tuplanneet pituutensa.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Hei! Minullahan ei ole minkäänlaisia kokemuksia monnisien kutemisesta tms. Mutta nyt minulla on tullut joku fiba ymmärryksessä, että mitenkö nuo monniset kutevatkaan [:I] ?!

Tuossa kun oli juttua, että koiras laskee maidin ja naaras ottaa sen vatsaeviensä väliin.. Olen luullut että naaras nielaisee sen maidinin.. Ja sitä kautta jotenkin tapahtuu tämä hedelmöittyminen. Informoikaa tyhmää, ja kertokaa tapahtuuko joillain eri monnislajeilla tuo kuteminen toisella tavalla..! On omituista, että jos tuo "nielaisu-mekanismi-juttu" onkin ihan perätön, niin sellaisesta saa lukea ihan nettipalstoiltakin, ja vielä ihan "oikean" näköisiltä sivuilta.. :?
santam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 23:40, 17.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja santam »

Mä en oo koskaan kuullut mistään nielaisemisesta =D..

Naaras munii munat, jotka koiraat sitten hedelmöittää. Seuraavaksi naaras kiinnittää munat hyväksi katsomaansa paikkaan, yleensä voimakkaan virtauksen lähettyville.

Itsellä sekä kuparimonnisten, että täplämonnisten poikueet kasvamassa, saa nähdä mikä on lopputulos..
_________________
santam@luukku.com
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Heips!

Juu, näin on.. :? Jokin sivu täällä netissä kertoi moisesta, en enää edes muista mikä niistä lukuisista sivuista se on ollut.. Nyt ihmetyttää, ja nolottaakin aivan, että tuollaiseen tietoon olen luottanut.. [:I] Mutta, suoraan sanoen tuota alkujaan ihmettelinkin; ajattelin, että kylläpä on monnisilla lievästi sanottuna "erikoinen" elimistö jos tuolla tavoin lisääntyvät.. 8O

No, onneksi netistä saa ihan OIKEAAKIN tietoa, kuten tältä palstalta esimerkiksi :mrgreen:
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Kyllä se monnis-naaras taitaa maitia suuhunsa ottaa. Siitä ei ole ilmeisesti täyttä varmuutta kulkeeko maiti monnisen suoliston läpi vai hedelmöittääkö naaras mätimunat suussansa olevalla maidilla.
Asiasta enemmän esim. Pertti Rassin mainiossa panssarimonnit-kirjassa.
santam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 23:40, 17.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja santam »

Tästä haluaisin ehdottomasti kuulla lisää!
_________________
santam@luukku.com
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Kaverini kanssa mietittiin juuri tuota monnisten hedelmöitystä pari päivää sitten. Meillä monniset kutivat kaksi viikkoa putkeen, ja harrastivat puuhiaan ihan etulasin vieressä useampaan otteeseen.

Koska näkymä oli usein aivan esteetön, rupesimme ystäväni kanssa miettimään, että mihin se maiti oikeasti menee. Ihan läheltäkään katsottuna maitia ei nimittäin näy yhtään. Naaras imee koiraan vatsanseutua ensin tiiviisti, lopettaa sitten, ja hetken päästä pullauttaa munan (tai kuparimonnisilla munat) eviensä väliin. Koiras ei ole siinä vaiheessa enää lähelläkään. Meillekin tuli mieleen, että näinköhän maiti olisi jotenkin kulkeutunut emokalan elimistön läpi, koska minkäänlaista toimintaa maidin ohjaamiseksi muniin ei havaittu, saati että oltisiin nähty itse tavaraa. Munat kuitenkin hedelmöittyivät, siitä on todisteena satakunta siimahäntää. [;)]

Olen yrittänyt etsiä tietoa maidin kulkeutumisreitistä, mutta luotettavaa tietoa ei ainakaan netistä tunnu löytyvän. Tietäisikö joku monnis-guru varman vastauksen tähän erittäin tärkeään kysymykseen? :mrgreen:
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

No voi jumpe :roll: Vai oli se sittenkin niin.. :mrgreen: Nyt uskallan tunnustaa, että olen jo alkukesästä tämän kutemis-session jostain lukenut, ja ajatellut sen olevan noin..

Mutta miksiköhän monet ovat sitten kertoneet monnistensa toimittaneen ihan ns. normaalin näköistä kutemista? Elikä että koiras laskee maidin ja naaras ottaa sen "syliinsä" vatsaevien väliin.. Voi olla, että tuo touhu on niin vinhaliikkeista ja osin tapahtuu jokseenkin piilossa, että siitä on voinut saada vääränlaisen käsityksenkin :roll:

Niin, ja kun nyt alkaa miettimään monnisten anatomiaa; onhan sillä muutoinkin erikoinen keino imaista ilmaa suunsa kautta ja ohjata se peräsuoleensa, josta elimistö käyttää sen hyväksi verisuonia pitkin. Elikä, josko näillä kalasilla on sitten ihan "uniikki-tyyppinen" keho, monellakin tapaa [;)]

Tässä pätkä omasta viestistäni, 14.10. Osasto "hoito, ongelmat ja kalataudit"


<<"..Vähän ajan päästä Juniori tulee sanomaan että "äiti tuu kattomaan, yksi monninen tökkii noita toisia". No minähän ryntään paikalle, ja totta tosiaan; yksi näistä koetti tupsutella kuonollaan parin muun pyrstönalustaa, aivan toistuvasti. Aloin tarkastella kyseistä monnista tarkemmin; se näyttää hieman lihavammalta kuin muut. Tästä iski mieleen eräs liki mahdoton ajatus; olisiko tuo kyseinen kalanen tyttö, jolla on kutuinto päällä!?

Mitään muuta en normaalin hoidon lisäksi ole noille tehnyt kuin antanut muutamana päivänä uudenlaista hiutaleruokaa, sekä laskin lämpötilaa torstaina noin puolella asteella; nyt siis lämpö 23,5 astetta.

Mitäpä mieltä olette moisesta; voiko olla kyse kutu-jutuista, ja voivatko monniset alkaa kutemaan, jos niiden olosuhteet ovat "huonot" (en tiedä ovatko ne mulla oikeasti niin huonot, kuin miltä musta ITSESTÄNI tuntuu ) tai jos ne ovat todellisesti sairaita?">>

Ja ihmettelin, kun kukaan ei ottanut kantaa tuohon naaras-monnisen vatsantökkimisiin; eka kerran tuolloin aattelin että taidan olla höppänä :mrgreen:
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

santam kirjoitti:Tästä haluaisin ehdottomasti kuulla lisää!
Panssarimonnit-kirjassa kerrotaan kirjallisuusviitteiden kera naaraiden maidinjuonnista. Se on esitetty tutkimustuloksena. Sitä on paljon epäilty, mutta en muista nähneeni juttua, jossa se olisi yksiselitteisesti kumottu.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Niin, minäkään en osaa kumota enkä vahvistaa.. Montaa muutakaan juttua vielä :roll: :mrgreen:

Mutta, onko kukaan muu pannut merkille tuota naarasmonnisten pyrstön/mahanalus tupsutteluja?! Siis, kun yksi noista naarasmonnisista sitä todellakin teki muutamina päivinä; sitten piti taukoa pitkäänkin ja tekee sitä välillä muutenkin. Nuo kolme(?) poikaa eivät ole olleet moksiskaan ainakaan vielä, tosin ajelevat väliin toisiaan takaa kovastikin :D Joten, jos joku muukin on vastaavanlaisen havainnon tehnyt, olisi jännä kuulla. Mitähän muuta tuo tuollainen olisi; mitkä siis voisivat olla monnis-naaraan intressit tupsutella intensiivisesti uros-monnisen mahanalustaa, liekö vain huvikseen kaveria kutittelee :mrgreen:
santam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 23:40, 17.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja santam »

Miten nopea "ruoansulatus" monnisella sitten on, jos se maiti on samantien "käyttökelpoista"? Olisi kiva saada tästä vielä lisää tietoa.. Tulee tietenkin vertailtua myös ihmisen lisääntymiseen, ei ihan meidän vatsahapoista selviäisi siittiöt :)
_________________
santam@luukku.com
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

...Niin, minä epäilisin että näillä on jokin erityinen elin siellä sisukaluissa jonka kautta tuo maiti kulkeutuu; onhan noilla se erityinen "putki" tai muu vastaava, jonka kautta se ilman happikin sinkoutuu sinne peräsuoleen..! Tuskin se happikaan ihan suolistoa myöten sinne kulkeutuu, vaan voisi olettaa että kyseessä on jokin elin joka toimittaa sen sinne.. Joo, samaa mieltä minäkin, että taatusti vatsahapot sen maidin pilaisi jos suoliston kautta menisi.. :roll:

No, arvailen tässä vaan, kun en muuta voi :D
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mulle tuli perjantaina kuparimonni pariskunta, ja olis tarkotus noita kokeilla kudettaa jossain vaiheessa :)
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Monniluola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 247
Liittynyt: 19:47, 26.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Herättelen tätä aihetta omalla kysymykselläni: Viola, onko sinulla ollut albiinojen ja normaalien kuparien kanssa parveutumisongelmia? Itselläni ei ole tavalliset kuparit parveutuneet ollenkaan albiinojen kanssa. Olisiko sinulla kuvaa, minkä näköisiä omasi ovat?
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 14:45, 18.12.2006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nelo »

Laitanpa tähän samaan oman kysymykseni. Miten kauan poikasia voi pitää poikasaltaassa? Tuolla olisi nyt 20-litraisessa akvassa n.30 poikasta, jotka ovat kuoriutuneet muutama päivä sitten. Vielähän nuo siis saavat olla siellä kauan, mutta valmiiksi jo kyselen. Aikasemmista kuduista poikaset ovat olleet vain verkkoaltaassa ja olen siirtänyt muiden joukkoon sitten, kun ovat olleet sen kokoisia, ettei toiset niitä syö.

Monniluola, mulla on tavallisia ja albiinokupareita omassa akvaariossa ja ovat kyllä parveutuneet hyvin, 5 albiinoa ja 3 tavallista. Alunperin mulla oli vain 1 albiino, sitten viisastuneena ostin sille kaveriksi 4 tavallista kuparia (yksi siis on kuollut) ja ne parveutuivat samantien, vaikka taviskuparit olivat vielä ihan pieniä. Siitä muutaman kuukauden päästä ostin loput 4 albiinoa ja ne aluksi kulkivat omassa porukassa ja aikaisempi parvi omassaan. Nyt kuitenkin ovat hyvin parveutuneet. Uusimmat albiinot eivät vielä ole täysikokoisia ja ne ovatkin kuteneet nyt ensimmäisen kerran omassa porukassa. Vanha albiino ja taviskuparit sen sijaan kutevat kyllä ahkerasti yhdessä.
Monniluola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 247
Liittynyt: 19:47, 26.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Nelo, kuinka kauan siis uusimmat albiinosi ovat sinulla olleet? Itse ostin n. kuukausi sitten albiinoja yhden vanhan seuraksi, mutteivät parveutuneet(on vissiin ollut yksin liian pitkään eikä tarvitse enää seuraa). Viikko sitten ostin tavallisia kuparimonnisia, eivätkä parveudu albiinojen kanssa. Ne ovat kaikki vielä pieniä, mutta ehkäpä ne siitä parveutuvat ja kutevatkin... Kiitos, annoit uutta toivoa! :D

PS:Olisiko sinulla muuten kuvaa kupareistasi? Minulla on sen verran erinäköisiä monnisia, kun vertaa useimpiin kuviin.
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 14:45, 18.12.2006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nelo »

Monniluola, Kuinkahan kauan nuo nyt olisi ollut, 2-3kk muistaakseni. Noilla parveutuminen kesti varmaan jotain kuukauden verran. Eihän nuo tokikaan kulje jatkuvasti yhdessä, mutta yhtä parvea kuitenkin ovat. Uskoisin, että sunkin monniset kyllä ajan kanssa parveutuvat. Kuitenkin tavalliset kuparit on ollut sulla vasta vähän aikaa. Kuvaa mulla ei tähän hätään ole.
Monniluola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 247
Liittynyt: 19:47, 26.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Nelo kirjoitti:Monniluola, Kuinkahan kauan nuo nyt olisi ollut, 2-3kk muistaakseni. Noilla parveutuminen kesti varmaan jotain kuukauden verran. Eihän nuo tokikaan kulje jatkuvasti yhdessä, mutta yhtä parvea kuitenkin ovat. Uskoisin, että sunkin monniset kyllä ajan kanssa parveutuvat. Kuitenkin tavalliset kuparit on ollut sulla vasta vähän aikaa. Kuvaa mulla ei tähän hätään ole.
Olen kyllä huomannut, että jonkinlaista pientä parveutumista on jo, mutta oikeastaan huomaan enemmän albiinoita omassa ja taviskupareita omassa parvessaan kuin keskenään. Olen myös evien perusteella huomannut, että taviskuparit olisivat uroksia ja albiinot naaraita. Miten sinulla parveutuvat nuo? Ovatko enemmän parvessa omanväristen kanssa vai kelpaako kaikissa tapauksissa kummatkin kavereiksi?

Ajatteli, että ostaisin pari kappaletta kumpaakin lisää. Mahtuuko jo valmiiksi aika täyteen 100l akvaani muutama monninen lisää, vai annanko näiden nykyisten olla? Haluaisin kovasti kudettaa näitä, ja pelkään, että jos eivät nämä parveudu keskenään, niin tuskin kutevatkaan?
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Tänään kun vaihdoin vesiä akvaariooon niin siitä hommasta tulikin pelastusoperaatio :D siirsin n.20 joko kuparimonnisen tai albiinomonnisen poikasta poikasaltaaseen. Voi myös olla että tuossa on kummankin poikasia tai sitten ovat risteytyneet. ensimmäisen kerran nuo minulla tekivät poikasia.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Te kun olette nähneet kutua suunnittelevia naaraita, kertokaapa, miltä naaras silloin näyttää. Minulla kun nuo monniset ovat pikkuisia vielä, ehkä kolmesenttisiä, niin ihmetyttää, voisiko tällainen olla edes mahdollista.

Kahdelle kalalle on muodostunut rintaevien(?) taakse "köli" joka muilta puuttuu. Voivatkohan nämä olla naaraita, vai onko niillä jokin karmea tauti? Kaikki syövät ja kuopsuttelevat pohjaa, ja nyt on muodostunut tiiviimpi parvi, kun aiemmin kalaset liikkuivat lähinnä kaksittain. Paksumahaiset eivät vietä juuri hetkeäkään ilman seuraa.

Olisi kiva tietää, kannattaako tässä olla mielissään vai kamalan huolissaan..
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Jee, tänään albiinomonnispariskuntani oli kutupuuhissa ja kutua löytyi laseilta ja melalehtien lehdiltä! :D Kuvasin myös vähän monnisten kututouhuja. Jännittävää tämä on siinä mielessä, etten ole koskaan nähnyt monnisten kutevan ja tämä on ensimmäinen kerta ikinä, kun monniset kutevat akvaariossani! :D
Myös normaalin väriset kuparimonniset pyörivät albiinonaaraan ympärillä, joten saa nähdä tuleeko pelkkiä albiinoja vai myös tavallisen värisiä poikasia.
Keräsin kutua sisältävät lehdet kelluvaan poikashäkkiin, laseissa olevia en saa millään irti kun ei ole partaterääkään.
Kasvavatko poikaset, jos niille syöttää alusta alkaen jotain teollista poikasruokaa, vai tarvitsevatko ne mikromatoja tms. elävää sapuskaa?
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”